Beantwoord

1000 mbit beschikbaar bij KPN?

  • 23 December 2020
  • 11 reacties
  • 880 Bekeken

Beste, 

 

Vandaag viel mij toevallig op dat op mijn adres ineens 1000mbit beschikbaar is (terwijl dit vroeger altijd max 100MBit was). 

 

Alleen zie ik nog geen mogelijkheid om de upgrade uit te voeren via het online portaal. Zouden jullie kunnen helpen (ik heb zo’n combi deal, onbeperkt mobiel + het snelste abbo beschikbaar op je thuis adres)

 

 

icon

Beste antwoord door TAVL 29 December 2020, 13:59

Bekijk origineel

11 reacties

Ik denk dat je pech hebt en geen 1000Mb kunt aanvragen bij T-Mobile.:astonished:

T-Mobile kent namelijk 2 soorten aansluitingen, WBA en ODF.

WBA is over het netwerk van KPN en daar leveren ze in verband met de lijnhuur die KPN berekend maximaal 100Mb, en niet meer.

Bij ODF hebben ze zelf de lijn liggen tot in de centrale en gebruiken ze alleen de laatste meters van KPN en bieden ze de 1Gb verbinding aan.

Dus zit je op WBA is 100 de max, en aangezien je de combi deal uit en thuis hebt van 50 euro voor het snelste thuis en onbeperkt mobiel had je al op die 1Gb moeten zitten als je een ODF tot je beschikking had.

Wat zegt de front-page van T-Mobile als je net doet alsof je een nieuwe verbinding wilt aanvragen, als je dan wel 1Gb kunt kiezen heb je een probleem, TM is nogal moeilijk om je om te zetten van WBA naar ODF en zit opzeggen en opnieuw aansluiten er als enige mogelijkheid in, even overstappen naar bijvoorbeeld KPN met een maandelijks opzegbare variant, kun je na een maand weer terug, of een moderator moet een andere weg weten.

Klopt hier was ik van op de hoogte en daardoor heb ik momenteel 100mbit. 

 

Maar als ik nu een nieuwe verbinding wil afsluiten is er inderdaad de mogelijkheid tot 1000mbit.

Lijkt me dat ik een upgrade kan uitvoeren naar 1000 MBIT, maar wellicht kan een modje hier duidelijkheid over scheppen :) 

Niet echt hoopvol als je dat leest.😰

Wat geeft fourstack aan?

 

Als ik bij T-Mobile of KPN een nieuwe aansluiting aanvraag doe is 1000 Mbit/s mogelijk, portal van T-Mobile zegt maximaal 100.

 

Vorige bewoner heeft een 500 lijntje van KPN gehad overigens.

Snelheid volgens fourstack haalbaar op mijn adres.

 

Hmm wel apart dit. Ik had dit nu ook op mijn postcode. 

Gebeld, volgens T-mobile moet ik dan vanaf de KPN huurlijn worden overgezet naar de eigen glas van TM dus ik heb dat maar aangevraagd.. 

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren. 

Volgens fourstack max 524Mbps maar dat zou dan gelden voor de KPN glasvezel? Iemand een idee hoe dat werkt? Geldt dat tot de centrale die aparte fiber? De straat is hier jaren geleden één keer open geweest voor aanleg glasvezel. Daarna niet weer... 

@Timo78, Fourstack is alleen wat er op de KPN verbinding mogelijk is, als TM over die lijn leverd willen zij maximaal 100Mb leveren terwijl technisch mogelijk is wat er op fourstack staat.

Als je ODF zou hebben is 1Gb leverbaar.

@eddyh, Hoop dat het lukt, heb nog niet gelezen dat TM dit overzetten beschikbaar is gaan stellen, zou wel een goede stap zijn.

En er hoeft geen nieuwe kabel naar je huis, vanaf de centrale word je dan op de T-Mobile lijn aangesloten, nu zit je op de KPN lijn, dus het stukje huis naar de centrale blijft hetzelfde.

Ik heb volgens mij hetzelfde probleem.

T-mobile bied nu opeens wel 1000MB aan en wil mijn verbinding niet omhoog zetten van 100MB naar 1000MB. Bij afsluiten heb ik nog gevraagd of ik omhoog kon bij stellen indien het beschikbaar zou komen, toen werd mij verteld dat het wel kon. Nu het beschikbaar is opeens niet meer. Ik kon wel eenmalig 10 euro krijgen i.v.m. foute voorlichting, daar heb ik voor gepast.

Ze komen inderdaad met het verhaal dat overstappen van WBA naar ODF niet mogelijk is (ook al zeggen ze dat als je thuis + mobiel combineert je de hoogste snelheid die mogelijk is krijgt).

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Ze huren de WBA lijn van KPN en die kent een starttarief en een minimum looptijd. Als die termijn voorbij is zou je toch wel kunnen overstappen?

Reputatie 7
Badge +4

Dat komt waarschijnlijk omdat ODF bij jou is geactiveerd. In feite zijn er 2 soorten glasvezel aansluitingen mogelijk; WBA en ODF. WBA is als T-Mobile de diensten afneemt via de infrastructuur van T-Mobile. ODF is als T-Mobile eigen apparatuur heeft op het NetwerkNL glasnetwerk, waardoor ze in feite gebruik maken van een eigen netwerk. 1Gbit via TM is alleen mogelijk via het ODF netwerk. WBA kan technisch weliswaar 1Gbit aan, maar hier liggen TM en KPN in de clinch. TM wil het tarief dat NetwerkNL vraagt niet betalen, omdat dit niet past in de propositie. Daarmee kun je op WBA tot slechts 100Mbit afnemen. Ook al is 1Gbit technisch wel mogelijk. Hier is al veel discussie over gevoerd. 

De laatste maanden lijkt de uitrol van ODF weer op gang te komen en dus ook de hoop dat 1Gbit op meer plekken beschikbaar komt. Is ook een belofte ten tijde van de Tele2 overname. 

Afgelopen jaren was het wel mogelijk om over te stappen van WBA naar ODF, maar zeer omslachtig. Daarmee zou je tot weken zonder internet komen te zitten. In principe wordt dit daarom niet aangeboden. Al lees ik her en der dat dit tegenwoordig naar het eigen netwerk wel kan.

Het lijkt er dus op dat je nu op WBA zit en de overstap naar ODF gedaan moet worden om 1Gbit mogelijk te maken. 

Dat komt waarschijnlijk omdat ODF bij jou is geactiveerd. In feite zijn er 2 soorten glasvezel aansluitingen mogelijk; WBA en ODF. WBA is als T-Mobile de diensten afneemt via de infrastructuur van T-Mobile. ODF is als T-Mobile eigen apparatuur heeft op het NetwerkNL glasnetwerk, waardoor ze in feite gebruik maken van een eigen netwerk. 1Gbit via TM is alleen mogelijk via het ODF netwerk. WBA kan technisch weliswaar 1Gbit aan, maar hier liggen TM en KPN in de clinch. TM wil het tarief dat NetwerkNL vraagt niet betalen, omdat dit niet past in de propositie. Daarmee kun je op WBA tot slechts 100Mbit afnemen. Ook al is 1Gbit technisch wel mogelijk. Hier is al veel discussie over gevoerd. 

De laatste maanden lijkt de uitrol van ODF weer op gang te komen en dus ook de hoop dat 1Gbit op meer plekken beschikbaar komt. Is ook een belofte ten tijde van de Tele2 overname. 

Afgelopen jaren was het wel mogelijk om over te stappen van WBA naar ODF, maar zeer omslachtig. Daarmee zou je tot weken zonder internet komen te zitten. In principe wordt dit daarom niet aangeboden. Al lees ik her en der dat dit tegenwoordig naar het eigen netwerk wel kan.

Het lijkt er dus op dat je nu op WBA zit en de overstap naar ODF gedaan moet worden om 1Gbit mogelijk te maken. 

Dat kan allemaal best waar zijn, maar dat klinkt als een probleem tussen KPN en T-mobile. Ik (en ik vermoed de poster ook) heb een probleem met T-mobile dat ze hun beloften niet nakomen (= maximale snelheid bij combi van thuis + mobiel). 

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben ook gewoon een klant, die zich hier hard voor maakt. Al sinds de introductie van deze abonnementen. Ik wil ook graag meer dan 100Mbit op WBA of ODF (hier formeel nog niet actief). Op WBA bieden ze gewoonweg niet meer aan en is daarmee geen onderdeel van het aanbod, waardoor ze bij 100Mbit het maximale in de propositie beschikbare aanbieden en niet meer. Dat het technisch mogelijk is op WBA is een ander verhaal. Ze bieden het niet aan. Ik ben het met je eens dat het discutabel was, is en blijft. Al sinds de introductie is hier discussie over op de community, maar ze willen de propositie betaalbaar houden en daarom bieden ze het op WBA niet aan. 

Dan blijft het stukje WBA overstap naar ODF over, waarop 1Gbit zeker mogelijk is. Daar ben ik het helemaal mee eens dat ze dit zouden moeten willen faciliteren. Het heeft zoveel meer voordelen. Niet enkel de snelheid, maar ook service en stabiliteit. En tot het nieuwe platform ook de beeldkwaliteit, die beter was dan KPN en ZIggo. Maar goed. Het is nog steeds een dingetje dat dit niet breed aangeboden wordt. Misschien kan een mod hierbij ondersteunen?

Reageer