Beantwoord

[28-10] Latency issues

Toon eerste reactie

564 reacties

Reputatie 1

Zover ik kan zien is er nog niets veranderd, diverse routing tabellen laten nog steeds alleen DTAG/AS3320 als carrier zien.

Ik dacht er aan om over te stappen naar alles in één omdat ik mobiel ook via T-Mobile heb. Ik blijf denk ik toch maar bij tweak. Daar weet ik tenminste zeker dat de klant voorop staat.

Voor is mij is het weer normaal

Reputatie 1

bedankt T-mobile. 

het even aangezien, en een verstandig besluit op advies genomen. mn snelheid maar per direct terug op 50mb gezet gezien ik hier niet meer binnen krijg (ipv 500mb) scheelt tenminste €20- op een basis van €50- (z3elfs mn mobieltje is sneller dan jullie glasvezel) 

en morgen mogen jullie afbranden, ik vertrek naar tweak, met 1g bite. en is nog goedkoper ook. 

Ik begrijp je onvrede en respecteer je mening maar we gaan op deze community en in dit land respectvol met elkaar om en iemand verwensen om af te branden hoort daar m.i. niet bij.

Sommige mensen gebruiken graag een krachtterm. Is op zich heel gezond, en gelukkig in dezen niet aan individuën gericht.

Om eerlijk te zijn verdient T-Mobile het wel om met de billen bloot te gaan. Je kunt immers zulke frustraties verwachten wanneer je eventjes lak hebt aan je klanten. Op een slechte partner kun je niet vertrouwen.

Overigens, doe jezelf een lol en schuw dat opgeheven vingertje. Houd dat lekker beperkt tot bekenden van je, zou ik zeggen. Zulke kritiek heeft geen plek op een openbaar forum. Je kunt beter berichten rapporteren.

Wie boter op het hoofd heeft… Geldt dat misschien ook voor jou? ;)

Sinds vorige week overgestapt, en wegens de gebrekkige internetverbinding (of zo goed als totaal niet), begin ik al aardig spijt te krijgen van mijn overstap. Lijkt alsof ik 3 stappen terug ben gegaan.

Ik hoop dat deze issue zsm voor iedereen opgelost mag worden.

Reputatie 4

Hoi T-mobile, 
Zouden jullie een seintje willen geven wanneer de rollback compleet af is ? 

Ik zie nog steeds namelijk DTAG in de traceroutes voorkomen, indien jullie seinmeester geven kan ik namelijk valideren dat ik geen latency/packeloss issues meer heb voor mijn gebruikte diensten.

Nu is het nog 30-40 ms voor een amsterdamse server: 

traceroute to 85.190.89.179 (85.190.89.179), 64 hops max, 52 byte packets

1  vigor.router (192.168.1.1)  2.052 ms  2.539 ms  2.403 ms

2  1-4-201-31.ftth.glasoperator.nl (31.201.4.1)  3.603 ms  3.402 ms  6.069 ms

3  10.10.80.149 (10.10.80.149)  7.634 ms  7.456 ms  7.386 ms

4  80.156.160.229 (80.156.160.229)  8.827 ms  8.338 ms  8.791 ms

5  217.239.53.129 (217.239.53.129)  9.675 ms  8.446 ms  8.424 ms

6  * * *

7  blade.ams8.hopus.net (37.77.41.7)  86.061 ms  85.792 ms  86.456 ms

8  s-spine1-n1-ae2.ams1.shadow.guru (185.253.168.125)  84.817 ms  85.371 ms  84.869 ms

Reputatie 1

Hoe kun je zien dat het nog via DTAG loopt? @Wesley1220  Als ik weg kon bijt tmobile dan onmiddellijk! Ik dacht al waarom het updaten van mijn iPhone zolang moest duren

Ik zie geen DTAG meer in mijn traceroutes, ook is de ping enorm afgenomen. Ipv dtag zie ik nu AMS-IX.

Reputatie 1

Ben blij dat ik geen internet heb van T-Mobile. Succes Klanten

Mooi dat T-Mobile toch gehoor heeft gegeven aan de wens van de klanten om de routering weer terug te draaien. Maar wat schetst mijn verbazing, ik kan nog maar 100mbit krijgen op mijn adres, terwijl ik tot voor kort ook nog 200mbit en 500mbit kon selecteren. 

Wordt het toch nog de concurrent waar ik naar toe moet straks als ik mijn contract bij Ziggo op kan zeggen. 

Reputatie 4

@Jordy_  ik merk inderdaad alles wat via de AMS-ix is te bereiken gaat over de AMS-ix nu, dat is een goede stap. Maar daar zijn er er nog echt niet mee, slechts een deel van de Nederlandse content providers peeren met AMS-ix, veel gaat ook via Transit Carriers. T-mobile was voor de change van vrijdag ook verbonden met enkele van deze Transit Carriers, om wat niet op AMS-IX met een zo korte route mogelijk te behandelen lokaal in Nederland.  

Nu gebeurd dat nog niet (gaat nog steeds naar duitsland), het kan zijn dat ze nog bezig zijn en nog niet toe gekomen zijn om de verbindingen met deze Transit Carriers te herstellen. Daarom wacht ik ook een seintje van T-mobile af of de rollback is voltooid.  

Als het voltooid is, en de verbindingen naar de oude Transit Carriers zijn niet hersteld, dan is dit echt geen rollback maar een verband om een wond heen. 

Hier een grafiek van latency en packet loss gemeten naar 1.1.1.1 en www.ams-ix.nl. Gisteren zijn ze druk bezig geweest om routes weer OK te maken. Om 17:00, 22:00 en 00:20 zie je duidelijk aanpassingen wat tot verbeteringen heeft geleid. Ook traceroutes tonen bij mij nu optimale/normale routes naar Nederlandse locaties. Voor zover lijkt het weer helemaal OK.

Het enige vreemde is dat de eerste 2 hops in mijn ogen nog te traag zijn, die introduceren 6ms, wat niet glasvezelwaardig is in mijn ogen. Met glasvezel moet een latency naar ams-ix van 2 max 4ms mogelijk zijn, maar dat redt t-mobile niet. Dat staat mogelijk los van deze routeringspeoblematiek die er was, dat kan ik van buitenaf zo niet zien.

Reputatie 2

Geachte T-Mobile,

Bedankt voor jullie stap om alles weer terug te draaien en jullie klanten weer een normale verbinding terug te geven. Echter was daar helaas wel veel stampij voor nodig om jullie tot dit inzicht te krijgen.

Echter is dit hoogstwaarschijnlijk niet een blijvende oplossing en zullen jullie als alles weer tot rust teruggekeerd is, gewoon weer stiekem alles weer gaan routeren naar DTAG.

Ik geloof echt niet dat nu alles zo blijft!

Helaas, ik vond tot dit drama T-Mobile echt een fijne provider, maar mijn vertrouwen is nu zwaar beschadigd!

T-Mobile neemt zijn klanten niet serieus en kiest alleen voor eigen gewin!

Geld is helaas het allerbelangrijkste voor T-Mobile, en dit gaat over de ruggen van alle klanten!

Ik heb nu nog alles bij T-Mobile, maar ik zal zeker al mijn abonnementen opzeggen indien ik geen harde beloften krijg dat alles zo blijft! (internet via AMS-IX en geen andere achterbakse wijzigingen die alles slechter en duurder maken voor klanten, voor wat betreft alle T-Mobile diensten!)

Hoe kan ik en velen met mij T-Mobile ooit nog vertrouwen?

T-Mobile, als jullie nog enig gevoel hebben voor jullie klanten, toon dat dan in oprechte goede acties naar ons, compenseer ons allen en laat zien dat jullie ons echt niet kwijt willen en maak niet alleen goede beloften, maar kom die dan ook na, iedere dag weer!

Klant is koning, toch?

Ben benieuwd wat T-Mobile hierop zal zeggen!

Reputatie 1

Eh hallo? Wie heeft die routering gemaakt? Wij niet. Ik hoop dat ze er dagen wakker van liggen. En niet prima dat mijn verkeer via Duitsland loopt, gewoon via een goede transit in NL. Dat geeft de minste latency. 

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat AMS-IX-presentie betekent: Zolang er gepeerd wordt via de AMS-IX zal verkeer binnen Nederland binnen Nederland blijven, omdat het internet vanzelf zal concluderen dat een omweg via Duitsland niet de meeste handige route is. Omdat de AMS-IX het grootste internetknooppunt ter wereld is, garandeerd aanwezigheid goede verbindingen naar grote delen van het internet.

Dat een aanbieder voor verkeer op de lange afstand en uitwisseling met de internetreuzen zijn eigen netwerk gebruikt is logisch en helemaal niet onredelijk. Ik verwacht dat verkeer tussen KPN en Google bijvoorbeeld ook niet over de AMS-IX loopt, maar over een private koppeling loopt. T-Mobile mag natuurlijk best private koppelingen maken en daarmee DTAG gebruiken. De aanwezigheid op de AMS-IX zorgt ervoor dat die private verbindingen gebruikt worden op het moment dat ze daadwerkelijk meerwaarde bieden.

Het spelletje Netflix geld afpersen lukt dan niet: Als de verbinding via DTAG slecht is, kan Netflix terugvallen op de AMS-IX-verbinding om de media bij jou aangeleverd krijgen. Dit is waarom er een fundamenteel verschil is tussen gebruik van DTAG in combinatie met AMS-IX en de situatie zoals hij nu is, waar T-Mobile Thuis uitsluitend achter DTAG hangt, zonder enige andere verbinding.

Je laatste zin is precies wat ik bedoel. Alles gaat/ging via DTAG. Dit is zeer ongewenst.  

Reputatie 7
Badge +18

Mooi dat T-Mobile toch gehoor heeft gegeven aan de wens van de klanten om de routering weer terug te draaien. Maar wat schetst mijn verbazing, ik kan nog maar 100mbit krijgen op mijn adres, terwijl ik tot voor kort ook nog 200mbit en 500mbit kon selecteren. 

Wordt het toch nog de concurrent waar ik naar toe moet straks als ik mijn contract bij Ziggo op kan zeggen. 

Dat is een ander verhaal. KPN vraagt zulke hoge prijzen voor WBA 200 en 500 dat dit voor T-Mobile niet meer loont. Hier wordt nog over onderhandeld.

Reputatie 1

Klopt, dat zag ik ook. Op mijn nieuwe adres volgend jaar dus geen T-Mobile meer. 200Mb/s is perfect voor mij maar dat bieden ze dus niet meer. Gelukkig is er concurrentie

Reputatie 1

@Jordy_  ik merk inderdaad alles wat via de AMS-ix is te bereiken gaat over de AMS-ix nu, dat is een goede stap. Maar daar zijn er er nog echt niet mee, slechts een deel van de Nederlandse content providers peeren met AMS-ix, veel gaat ook via Transit Carriers. T-mobile was voor de change van vrijdag ook verbonden met enkele van deze Transit Carriers, om wat niet op AMS-IX met een zo korte route mogelijk te behandelen lokaal in Nederland.  

Nu gebeurd dat nog niet (gaat nog steeds naar duitsland), het kan zijn dat ze nog bezig zijn en nog niet toe gekomen zijn om de verbindingen met deze Transit Carriers te herstellen. Daarom wacht ik ook een seintje van T-mobile af of de rollback is voltooid.  

Als het voltooid is, en de verbindingen naar de oude Transit Carriers zijn niet hersteld, dan is dit echt geen rollback maar een verband om een wond heen. 

Mijn verbinding is ook weer wat het hoort te zijn gelukkig! Grafiek is van de laatste 48u.

Reputatie 1

Ik heb bij Ziggo nog nooit stabiel internet gehad. Ja via de kabel gaat het prima, maar wifi is een drama. Het modem heeft gewoon geen goed bereik in nieuwbouw woningen, Je moet dan allemaal extra apparatuur aanschaffen of op de 1 of 2 etage goede wifi te hebben. Zit nu een alf jaar weer bij mijn oude vertrouwde XS4ALL en daar is de meegeleverde apparatuur al veel beter. Bij ZIGGO is dat basis apparatuur.

@dRichardK , dat wifi niet goed is is simpel zelf op te lossen, wat extra eigen accespoints er bij en je zit prima in het bereik, dit kun je zelf niet oplossen een heel ander verhaal.

Zie het als een treinreis van Amsterdam naar Utrecht, ineens besluit de NS om via Rotterdam te gaan rijden, ze komen daar al een vol spoor tegen en zullen dan zeker niet op tijd kunnen rijden.

En de prijs van XS4ALL is ook een stukje hoger dan hier bij T-Mobile, dus die extra kosten verdien je weer terug op den duur.

Reputatie 1

Hier net even een trac(ert) check uitgevoerd

en alles loopt nog steeds via DTAG :( , ben benieuwd hoe snel het hier weer via AMS-IX gaat lopen.

Reputatie 4

Hier net even een trac(ert) check uitgevoerd

en alles loopt nog steeds via DTAG :( , ben benieuwd hoe snel het hier weer via AMS-IX gaat lopen.

Ze hebben een groot deel van de verkeer dat over de AMS-ix ging hersteld. echter wat in het verleden over andere Transit Carriers ging in Amsterdam nog niet. 
Dus je zult zien dat sommige sites wel weer snel zijn, en sommige totaal niet en nog steeds via Dtag Duitsland gaan. 

Reputatie 2
De poortjes bij AMSix zijn zo te zien nog steeds gesloten voor T-Mobile,  shame !!

Reputatie 4

Geef het stof even de tijd om neer te dwarrelen: De situatie is nu al dag en nacht verschil ten opzichte van gisteravond.

Vervelend is wel dat m'n vaste telefoons nog steeds een ping van nu 95 ms hebben, omdat dat nog steeds via DTAG loopt. Mogelijk iets met die transitproviders?

Reputatie 4

Geef het stof even de tijd om neer te dwarrelen: De situatie is nu al dag en nacht verschil ten opzichte van gisteravond.

Vervelend is wel dat m'n vaste telefoons nog steeds een ping van nu 95 ms hebben, omdat dat nog steeds via DTAG loopt. Mogelijk iets met die transitproviders?

volgens mij hebben ze alleen het AMS-ix stukje gehad en moeten de andere Transit providers nog. 

Hier hetzelfde probleem! Elke dag rond dezelfde tijd in de middag is er minimaal 1 uur geen WiFi bereik dan is gewoon alles dood! Geen WiFi telefoonverbinding en geen tv. Ik weet niet waar ik voor betaal maar ik zit er nu aan te denken toch een andere provider te nemen aangezien het echt waardeloos is! Ook als de kids tv willen kijken is het steeds één en al storing savonds. Beetje jammer T-mobile! 

Reageer