Beantwoord

[28-10] Latency issues

Toon eerste reactie

564 reacties

Reputatie 1

De poortjes bij AMSix zijn zo te zien nog steeds gesloten voor T-Mobile,  shame !!

Dit overzicht zegt niets over het feit of de poort wel of niet in gebruik is. “closed” slaat op de peering policy die door de partij is doorgegeven voor die connectie.

Daarnaast zijn de 2 AS’en waar ‘closed’ bij staat op geen manier relevant voor het probleem. Het gaat alleen om 50266.

Reputatie 1

Ik heb ook nog steeds problemen. Ik heb nog altijd ruim 80 ms, waar ik tot voor kort 8 had. 

Reputatie 1

@dRichardK, dat wifi niet goed is is simpel zelf op te lossen, wat extra eigen accespoints er bij en je zit prima in het bereik, dit kun je zelf niet oplossen een heel ander verhaal.

Zie het als een treinreis van Amsterdam naar Utrecht, ineens besluit de NS om via Rotterdam te gaan rijden, ze komen daar al een vol spoor tegen en zullen dan zeker niet op tijd kunnen rijden.

En de prijs van XS4ALL is ook een stukje hoger dan hier bij T-Mobile, dus die extra kosten verdien je weer terug op den duur.

Dat bedoel ik, bijna alle ISP leveren een basis internet verbinding. Daar moet je om een beetje goede wifi te hebben allerlei rand apparatuur bij kopen. Maar goed ik begrijp inmiddels dat T-Mobile eieren voor zijn geld heeft gekozen . En het besluit weer terug gaat draaien. Het was ze natuurlijk allemaal te doen , om kosten te besparen.

Reputatie 2

Mijn verbinding, die omdat ik in het buitengebied woon via 4G gaat, loopt nog steeds door AS3320...

Het is voor mij al sinds vrijdag niet mogelijk via voip te bellen of zonder problemen  online te werken...

Voorheen ging dat, (ook de voip) ongelofelijk stabiel, nu is het werkelijk rampzalig, ook buiten “de spits”

Mijn servers staan in AMS-01 dus het lijkt me waanzinnig dat het verkeer daar naartoe nog steeds duitsland aandoet.

Ik ben blij voor de mensen die mensen juichen dat “alles weer is teruggedraaid”, maar bij mij is dat dus absoluut niet zo

Reputatie 4

Mijn verbinding, die omdat ik in het buitengebied woon via 4G gaat, loopt nog steeds door AS3320...

Het is voor mij al sinds vrijdag niet mogelijk via voip te bellen of zonder problemen  online te werken...

Voorheen ging dat, (ook de voip) ongelofelijk stabiel, nu is het werkelijk rampzalig, ook buiten “de spits”

Mijn servers staan in AMS-01 dus het lijkt me waanzinnig dat het verkeer daar naartoe nog steeds duitsland aandoet.

Ik ben blij voor de mensen die mensen juichen dat “alles weer is teruggedraaid”, maar bij mij is dat dus absoluut niet zo

Je bent niet de enige waar het allemaal nog niet correct werkt. ik heb een T-mobile thuis glas verbinding. Wat mensen niet beseffen dat alleen de verbindingen naar de AMS-ix nu goed lopen, zit de partij waar je mee verbindt niet op de AMS-IX dan is de situatie niet veranderd en ga je nogsteeds via Dtag naar Duitsland toe, met alle latency problemen erbij.  

Het is zeker nog niet totaal opgelost, wel hier en daar wat verbeterd. 

@dRichardK, dat wifi niet goed is is simpel zelf op te lossen, wat extra eigen accespoints er bij en je zit prima in het bereik, dit kun je zelf niet oplossen een heel ander verhaal.

Zie het als een treinreis van Amsterdam naar Utrecht, ineens besluit de NS om via Rotterdam te gaan rijden, ze komen daar al een vol spoor tegen en zullen dan zeker niet op tijd kunnen rijden.

En de prijs van XS4ALL is ook een stukje hoger dan hier bij T-Mobile, dus die extra kosten verdien je weer terug op den duur.

Dat bedoel ik, bijna alle ISP leveren een basis internet verbinding. Daar moet je om een beetje goede wifi te hebben allerlei rand apparatuur bij kopen. Maar goed ik begrijp inmiddels dat T-Mobile eieren voor zijn geld heeft gekozen . En het besluit weer terug gaat draaien. Het was ze natuurlijk allemaal te doen , om kosten te besparen.

En dat is voor de meeste klanten meer dan prima, een basis snelheid met redelijk werkende wifi, voor de heftiger gebruiker is dit onvoldoende en moet je de afweging maken, betaal ik maandelijks (fors) meer en heb ik gelijk de betere apparaten in huis, of bespaar ik op de maandelijkse kosten en koop ik zelf de goede apparatuur om er achter te hangen, kan voordeliger zijn om het zelf aan te schaffen.

Maar om even on-topic te gaan, dit heeft niks te maken met wat er in dit draadje gebeurt, als XS4ALL (KPN) besluit om straks alles via de maagdeneilanden te routeren zit je in hetzelfde schuitje van een stroperige internet verbinding en snelheid- verlies, gelukkig heeft T-Mobile dit keer wel snel ingezien dat ze snel wat moesten doen, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, maar er is in ieder geval wel een hoop schade veroorzaakt door ze, hetzelfde wat KPN deed met de prijsverhoging halverwege dit jaar en er redelijk snel achteraan doodleuk te melden dat er een aantal zenders die veel gekeken werden werden geschrapt, dit werd te laat terug gedraaid, koste ze een hele hoop klanten waar ik er 1 van was.

Reputatie 2

Je bent niet de enige waar het allemaal nog niet correct werkt. ik heb een T-mobile thuis glas verbinding. Wat mensen niet beseffen dat alleen de verbindingen naar de AMS-ix nu goed lopen, zit de partij waar je mee verbindt niet op de AMS-IX dan is de situatie niet veranderd en ga je nogsteeds via Dtag naar Duitsland toe, met alle latency problemen erbij.  

Heb je een voorbeeld domain / IP waar ik dit kan controleren?

Reputatie 4

Traceroute 85.190.89.179 maar eens bijvoorbeeld. 

Reputatie 2

hey Joaonl, ik zit vlak achter AS60781,  (5.79.78.213)

Je mag één van m’n end user IP’s ook wel weten maar das dan ff via pm

Ook opvallend misschien, ik heb net één van m’n VPSen in Londen gechecked, brexit.tonytee.nl (81.17.60.91)  en die gaat ook eerst een flink stuk de verkeerde kant op 

Reputatie 6
Badge +2

Pfff. wat een aantal reacties.

In juni (2019) overgegaan van een goed werkende Ziggo naar T-Mobile glas.

En T-mobile is toch een premium provider. toch?

Ik kan in ieder geval 2 NL spreekwoorden hier lanceren.

1. Een gewaarschuwd mens telt voor twee
  2. Een goede naam komt te voet en gaat te paard

Ik ben in ieder geval gewaarschuwd en heeft bij mij de premium naam T-mobile een aardige deuk opgelopen. Alleen door de redelijk snelle roll-back kon ik het al galopperende paard intoomen.

Reputatie 3

Geachte heer/mevrouw 

Dank voor uw bericht van 29 oktober 2019. U schrijft dat u problemen hebt met uw internetverbinding na een technische ingreep van T-mobile. Dit wilt u melden bij ACM ConsuWijzer.

Na klachten van klanten heeft T-mobile inmiddels de technische aanpassing aan haar netwerk teruggedraaid. Het internetverkeer loopt sinds de avond van 29 oktober weer via het internetknooppunt AMS-IX in Amsterdam. De problemen met tragere internetverbindingen zouden daarmee zijn opgelost.

Wij zien voor nu dan ook geen reden om in actie te komen. Wel houden wij de situatie nauwlettend in de gaten. We registeren daarom ook uw melding.

Meer weten? Bel ons op 088 070 70 70 of stuur ons een WhatsApp-bericht op 06 5252 7006.

Met vriendelijke groet,

ACM ConsuWijzer

Telefoon: 088-0707070

WhatsApp: 06-52527006

www.consuwijzer.nl

www.acm.nl 

Reputatie 2

Geachte heer/mevrouw 

Dank voor uw bericht van 29 oktober 2019. U schrijft dat u problemen hebt met uw internetverbinding na een technische ingreep van T-mobile. Dit wilt u melden bij ACM ConsuWijzer.

Na klachten van klanten heeft T-mobile inmiddels de technische aanpassing aan haar netwerk teruggedraaid. Het internetverkeer loopt sinds de avond van 29 oktober weer via het internetknooppunt AMS-IX in Amsterdam. De problemen met tragere internetverbindingen zouden daarmee zijn opgelost.

in reaktie op dit bericht heb ik zojuist het volgende bericht inschoten richting ACM:

Goedemiddag, ik begreep dat u meent dat t-mobile na klachten van klanten de beslissing om via duitsland te gaan routeren heeft heroverwogen en weer heeft teruggedraaid. Dit is pertinent onjuist. Het is nu einde dag 30 oktober, ik zit met mijn kantoor vlakbij Hoorn op een t-mobile (4G) aansluiting en al het dataverkeer van en naar mijn eigen servers in Amsterdam en zelfs Londen gaat via Duitsland. Ik kan u daar de digitale bewijzen indien nodig van aanleveren. Voor ons betekent dit dat het sinds vrijdag nog steeds volledig onmogelijk is om te telefoneren via voip, en diverse werkzaamheden online zo goed als ondoenlijk zijn. Ik verzoek u met klem om te onderzoeken of de terugdraaiing inderdaad volledig gedaan is. 

Reputatie 4

Geachte heer/mevrouw 

Wij zien voor nu dan ook geen reden om in actie te komen. Wel houden wij de situatie nauwlettend in de gaten. We registeren daarom ook uw melding.

Meer weten? Bel ons op 088 070 70 70 of stuur ons een WhatsApp-bericht op 06 5252 7006.

Met vriendelijke groet,

ACM ConsuWijzer

www.consuwijzer.nl

www.acm.nl 

Wel grappig dat hier elke keer alleen op de AMS-ix wordt geleund, en de andere servers in Amsterdam dan?, die zitten nog steeds in de dtag soep. 

Reputatie 2

Geachte heer/mevrouw 

Met vriendelijke groet,

ACM ConsuWijzer

www.consuwijzer.nl

www.acm.nl 

Wel grappig dat hier elke keer alleen op de AMS-ix wordt geleund, en de andere servers in Amsterdam dan?, die zitten nog steeds in de dtag soep. 

Klopt, het gaat steeds alleen over amsix en dat is misschien wat kortzichtig.

Alleen (tenzij ik een denkfout maak) zitten al mijn servers bij Leaseweb knalhard aan de amsix vast..

Wat mij doet vermoeden dat dus helemaal niet al het verkeer van alle t-mobile klanten weer vrij door amsix gaat…

(voortschrijdend inzicht doet mij vermoeden dat dat misschien wat te kort door de bocht is, maar wie het weet mag het zeggen)

Reputatie 1

Ik moet eerlijk zeggen ondanks dat alles via DE ging laatste paar dagen waren mijn snelheden en ping zelfde als nu via AMS. Je ziet ook veel mensen hier terecht opmerkingen maken over de slechte pings en snelheden maar er zijn wellicht ook velen die geen last hebben gehad.Er zullen ook velen zijn die er niks mee gedaan hebben of dachten dat het aan hun kant lag.Goed was het niet getuige de vele posts zowel hier als op andere fora , maar wilde zeggen dat ik en misschien ook velen met mij geen last ervan hebben gehad.

Reputatie 4
Badge +3

Inmiddels lijkt alles weer hersteld te zijn, en zijn de traces naar bijv. 1.1.1.1 ook weer normaal.

Kreeg vandaag de bevestiging van T-mobile dat alles weer terug gezet is naar AMS-IX, alles heeft weer zijn normale snelheid, hopen dat dit zo blijft

Reputatie 4

Inmiddels lijkt alles weer hersteld te zijn, en zijn de traces naar bijv. 1.1.1.1 ook weer normaal.

Dat kan ik niet bevestigen. 1.1.1.1 reageert inderdaad normaal, maar er zijn nog steeds de nodige bestemmingen binnen Nederland die een Deutsche Umleitung maken, sedert vanochtend zie ik geen verdere verbetering.

Reputatie 4

Ik heb ook nog steeds problemen. Ik heb nog altijd ruim 80 ms, waar ik tot voor kort 8 had. 

Als je dit soort berichten plaatst, meldt waar naartoe je 80ms hebt, omdat een groot deel van de bestemmingen weer prima werkt, maar ook een groot deel niet. Zonder melding wat er nu precies 80ms heeft, kan niemand iets met je bericht.

Reputatie 3

https://stat.ripe.net/m/widget/atlas-ping-measurements#w.mode=condensed&w.measurement_id=1009&w.probe_id=24096&w.starttime=2019-10-22T14%3A36%3A46&w.endtime=2019-10-29T14%3A36%3A46&w.resolution=1h

lijkt nog niet volledig teruggerold te zijn

OpenDNS gaat ook nog steeds via Duitsland.

Tracing route to resolver1.opendns.com [208.67.222.222]
over a maximum of 30 hops:

1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.1.1
  2     3 ms     4 ms     3 ms  1-48-20-31.ftth.glasoperator.nl [31.20.48.1]
  3     4 ms     4 ms     4 ms  10.10.10.201
  4     4 ms     4 ms     4 ms  10.10.10.197
  5     5 ms     4 ms     5 ms  80.157.205.54
  6     5 ms     5 ms     6 ms  ae-15.r24.amstnl02.nl.bb.gin.ntt.net [129.250.4.38]
  7     4 ms     5 ms     4 ms  ae-0.a00.amstnl06.nl.bb.gin.ntt.net [129.250.3.78]
  8     6 ms     5 ms     5 ms  ae-0.cisco-opendns.amstnl06.nl.bb.gin.ntt.net [81.20.64.82]
  9     5 ms     5 ms     5 ms  resolver1.opendns.com [208.67.222.222]

Reputatie 4

OpenDNS gaat ook nog steeds via Duitsland.

Die interpretatie deel ik niet: 80.157.205.64 is weliswaar een ip-adres van DTAG, doch de "amstnl02" daaronder suggereert dat de volgende hop in Amsterdam zit. Mijn interpretatie is dat de 80.157.205.54 de POP van DTAG in Amsterdam is, en omdat DTAG in Amsterdam privaat peert met NTT, kan de volgende hop direct NTT in Amsterdam zijn. Kortom, het gaat over DTAG, maar op een goede manier, direct via een peering naar de juiste backbone.

De pingtijden zijn ook niet consistent met een omweg via Duitsland en 5ms naar OpenDNS, daar kan je niets van zeggen, dat is gewoon goed.

Ah ok , ik dacht dat ze de DTAG routes er helemaal uit gingen halen.

mooi overzicht vind je hier:

https://radar.qrator.net/as50266/peerings#startDate=2019-07-30&endDate=2019-10-30&tab=current

voor de omzetting waren er 93 peerings actief, op dit moment 84.

Dit wil dus zeggen dat niet alles al terug gezet is.

is deze ping snelheid normaal 500/500 abbo : 

windows 10 speedtest app. 

Reageer