Beantwoord

[28-10] Latency issues



Toon eerste reactie

564 reacties

Reputatie 1

“Een gewaarschuwd mens telt voor twee”

 

En met de 2 bedoel ik dat zowel de klanten van Tmobile maar naar ik hoop ook het management van Tmobile zich eens flink op het hoofd zullen krabben voor er weer zo'n rare pas gemaakt gaat worden.

 

@boekee Om dan direct te zeggen dat je vertrokken bent kan daarover alleen maar opgemerkt worden “succes” bij de volgende provider en “of je door de kat of de hond gebeten word, het doet altijd pijn.”

 

:birthday: yes, de 500e post in dit topic :birthday: voor jullie allemaal een stukje :birthday:

Dankjewel voor de goede zorgen, hiervoor had ik Tweak Fiber 0,0 problemen, maar puur voor de combinatie korting over gestapt naar T-Mobile. Hier heb ik van geleerd.

Reputatie 1

Hmm vreemd, hieronder mijn ping lopend naar een server in Londen. hier zie dat na het terugdraaien de ping drastisch naar beneden ging. Een tracert gaat ook direct naar Londen.

 

 

Reputatie 2

Hmm vreemd, hieronder mijn ping lopend naar een server in Londen. hier zie dat na het terugdraaien de ping drastisch naar beneden ging. Een tracert gaat ook direct naar Londen.

 

 

Heej@boekee , das echt raar… je hebt het echt over een 4G verbinding?

Want een flink aantal van mijn 4G projecten laat toch echt unaniem iets anders zien

Zou je misschien eens een traceroute willen doen van jou uit naar één van mijn servers in Londen?

Dan stuur ik je per pm even een IP..

Als je het namelijk echt over een 4G verbinding hebt dan bestaan er misschien wel onderlinge verschillen tussen de abbo’s ofzo?

Ik zou echt heel graag willen weten waar het verschil em dan in zit….

Ik zou een moord doen voor een smokeping als die jij daar laat zien 

Maar in de buurt van 15ms heb ik zowieso nooit gezeten… wat ook niet raar is over de radio…

Vandaar dus mijn vraag of het echt over een 4G verbinding gaat

 

Reputatie 1

Hmm vreemd, hieronder mijn ping lopend naar een server in Londen. hier zie dat na het terugdraaien de ping drastisch naar beneden ging. Een tracert gaat ook direct naar Londen.

 

 

Heej@boekee , das echt raar… je hebt het echt over een 4G verbinding?

Want een flink aantal van mijn 4G projecten laat toch echt unaniem iets anders zien

Zou je misschien eens een traceroute willen doen van jou uit naar één van mijn servers in Londen?

Dan stuur ik je per pm even een IP..

Als je het namelijk echt over een 4G verbinding hebt dan bestaan er misschien wel onderlinge verschillen tussen de abbo’s ofzo?

Ik zou echt heel graag willen weten waar het verschil em dan in zit….

Ik zou een moord doen voor een smokeping als die jij daar laat zien 

Maar in de buurt van 15ms heb ik zowieso nooit gezeten… wat ook niet raar is over de radio…

Vandaar dus mijn vraag of het echt over een 4G verbinding gaat

 

Denk dat ik niet begrepen had dat je het over 4G had :) mijn smokeping draait op mijn fiber 200/200

Reputatie 2

Denk dat ik niet begrepen had dat je het over 4G had :) mijn smokeping draait op mijn fiber 200/200

 

figures :) …

voor jou is het probleem gelukkig weer opgelost… 

maar aan de 4G kant is het nog echt een drama, of het nu aan de omleiding ligt of andere fall-out

 

anyway, om verwarring te voorkomen had ik de discussie ook al verplaatst naar

https://community.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/latency-problemen-voor-4g-klanten-zijn-echt-nog-niet-opgelost-316516

 

Wat ik me afvraag, is dat via 4G nu ook sinds kort of was dit al langer, ik vond 4G eigenlijk altijd wat traag aanvoelen, niet echt langzaam  maar soms zat er best merkbaar verschil in het snelheids-gevoel van de verbinding, ik wijtte dit aan de plaats waar ik was op dat moment.

Reputatie 2

Wat ik me afvraag, is dat via 4G nu ook sinds kort of was dit al langer, ik vond 4G eigenlijk altijd wat traag aanvoelen, niet echt langzaam  maar soms zat er best merkbaar verschil in het snelheids-gevoel van de verbinding, ik wijtte dit aan de plaats waar ik was op dat moment.

@Doornekamp33 ik denk dat dat een goede observatie is

het lijkt erop dat in ‘t geniep de 4G al eerder richting DTAG is gezet, paar maanden terug ofzo, en dat heb ik in ieder geval wel ervaren als dat alles wat stroperiger is gaan werken, voip stukging enzo…

op zo’n moment twijfel je dan alleen nog of het misschien aan je eigen spullen (of plaats zoals jij noemt) ligt.

na die catastrofale actie van afgelopen vrijdag kwam natuurlijk de aap echt uit de mouw.

Daarom denk ik dat nu pas 4G klanten ineens denken “ziejewel, het lag niet aan mij”

 

Misschien kun je je bevindingen ook nog even in die andere thread zetten? ik denk dat het zinnig is om de specifieke 4G problematiek ook even apart van de thuis-aansluitingen onder de aandacht te brengen

Volgens mij denkt t-mobile van dit draadje inmiddels dat ze alles waanzinnig goed hebben opgelost en de kous af is.

Reputatie 1

Wat ik me afvraag, is dat via 4G nu ook sinds kort of was dit al langer, ik vond 4G eigenlijk altijd wat traag aanvoelen, niet echt langzaam  maar soms zat er best merkbaar verschil in het snelheids-gevoel van de verbinding, ik wijtte dit aan de plaats waar ik was op dat moment.

@Doornekamp33 ik denk dat dat een goede observatie is

het lijkt erop dat in ‘t geniep de 4G al eerder richting DTAG is gezet, paar maanden terug ofzo, en dat heb ik in ieder geval wel ervaren als dat alles wat stroperiger is gaan werken, voip stukging enzo…

op zo’n moment twijfel je dan alleen nog of het misschien aan je eigen spullen (of plaats zoals jij noemt) ligt.

na die catastrofale actie van afgelopen vrijdag kwam natuurlijk de aap echt uit de mouw.

Daarom denk ik dat nu pas 4G klanten ineens denken “ziejewel, het lag niet aan mij”

 

Misschien kun je je bevindingen ook nog even in die andere thread zetten? ik denk dat het zinnig is om de specifieke 4G problematiek ook even apart van de thuis-aansluitingen onder de aandacht te brengen

Volgens mij denkt t-mobile van dit draadje inmiddels dat ze alles waanzinnig goed hebben opgelost en de kous af is.

 

Deed net een traceroute van T-Mobile Mobiel  naar mijn T-Mobile Thuis fiber, en deze gaat idd over DTAG.

 

In inderdaad merkte ik ook een stroperig gevoel de afgelopen tijd, maar dan selecteerde ik de SIM van werk (dual sim) en dat is KPN) 

 

Ik vermoed dat ze hier geen aanpassingen in gaan maken.

Dus was ik niet gek dat ik dat gevoel soms had, maar ik verklaarde het aan de verbinding omdat ik continu onderweg ben.

Op de mindere punten schakelde ik om op de KPN verbinding en die was meestal wel soepeler, maar ook het bellen ging beter, ook al stond er 4G bij T-Mobile.

 

Heerlijk dat DTAG.

Reputatie 7
Badge +10

Dit topic gaat over T-Mobile thuis deze problemen zijn opgelost door het uitvoeren van aanpassingen in 3 nachten voor Mobiel is er een ander topic 

 

 

Laten we mobiel even centraal houden in dit topic

Reputatie 3
 Host                                Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
1. 192.168.178.1 0.0% 10 3.1 2.9 1.6 9.7 2.4
2. 1-2-201-31.ftth.glasoperator.nl 0.0% 10 5.9 6.5 5.2 10.1 1.8
3. 10.10.80.149 0.0% 10 10.0 10.1 8.9 12.2 1.0
4. ae24-xcr1.amt.cw.net 0.0% 9 106.3 110.1 106.3 126.6 6.3
5. ge-3-2-0-ycr1.pat.cw.net 0.0% 9 104.3 108.6 96.4 134.6 10.9
6. gtt-gw.adr.cw.net 0.0% 9 108.8 105.5 98.3 110.0 4.2
7. ae12.cr1-ams24.ip4.gtt.net 0.0% 9 103.1 106.8 100.5 110.8 3.8

Dit voelt nog niet helemaal opgelost voor een server die in Amsterdam staat, how kan de ping tussen de lokale dropoff en de CW kit van 10 naar 100ms lopen? dit lijkt me een flinke omweg met een backbone LSP welke niet loopt zoals ‘t moet..

Dacht dat het aan mijn eigen netwerkje lag …..

Ook bij mij is Amsterdam een probleem.

Tracing route to one.one.one.one [1.1.1.1]
over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.5.1
  2     2 ms     1 ms     1 ms  1-4-201-31.ftth.glasoperator.nl [31.201.4.1]
  3     8 ms     8 ms     8 ms  10.10.80.149
  4    95 ms    97 ms    98 ms  ams-ix.as13335.net [80.249.211.140]
  5   102 ms   104 ms   108 ms  one.one.one.one [1.1.1.1]

 

Reputatie 3

Ja dit is zeker geen lokale drop in Amsterdam

Lol, hier wordt je toch ziek van? Ik heb internet om te gebruiken, niet om dagen (weken) te wachten op een wispelturige CEO…

 

XS4ALL liep hier probleemloos jaren en T-Mobile al de derde keer gezeik binnen 6 maanden.

 

Niets tegen de medewerkers, maar managen kunnen ze er niet.

 

EDIT: internet met Steam weer niet te gebruiken.

Momenteel weer erg veel problemen…..

 

Meerdere speedtests / tracert uitgevoerd en de resultaten zijn allemaal bagger. Ik haal nog niet een 1/4de van mijn Up/down snelheden. 

Als dit nog lang aanhoudt zul je mij binnenkort niet meer bij T-Mobile zien.

Reputatie 4

Het is weer aan het zakken:

lentebloem:~ # traceroute www.cw.net
traceroute to www.cw.net (195.27.236.210), 30 hops max, 60 byte packets
 1  fritz.box (192.168.1.254)  1.033 ms  0.986 ms  0.947 ms
 2  1-168-146-85.ftth.glasoperator.nl (85.146.168.1)  8.465 ms  8.929 ms  9.411 ms
 3  10.10.80.98 (10.10.80.98)  9.450 ms  9.414 ms  9.412 ms
 4  ae24-xcr1.amt.cw.net (195.89.97.129)  23.869 ms  22.794 ms  23.861 ms
 5  ge-1-0-0-100.zcr2.dus.cw.net (195.2.2.194)  48.770 ms  48.787 ms  48.717 ms
 6  ae4-xcr1.fix.cw.net (195.2.28.30)  44.409 ms  42.087 ms  42.058 ms
 7  ae12-xcr1.muc.cw.net (195.2.30.178)  32.562 ms  27.054 ms  34.348 ms
 8  www.cw.net (195.27.236.210)  46.776 ms  46.762 ms  46.718 ms
lentebloem:~ #

Nog geen normale waarde, maar al stukken beter dan eerder vandaag. Kan het overbelasting van een draadje zijn?

Reputatie 4

De situatie heeft zich inmiddels verder verbeterd tot normale waarden:

 

lentebloem:~ # traceroute 1.1.1.1
traceroute to 1.1.1.1 (1.1.1.1), 30 hops max, 60 byte packets
 1  fritz.box (192.168.1.254)  1.248 ms  1.220 ms  1.208 ms
 2  1-168-146-85.ftth.glasoperator.nl (85.146.168.1)  8.224 ms  8.267 ms  9.243 ms
 3  10.10.80.98 (10.10.80.98)  10.290 ms  10.244 ms  10.283 ms
 4  ams-ix.as13335.net (80.249.211.140)  17.260 ms  18.535 ms  19.769 ms
 5  one.one.one.one (1.1.1.1)  12.171 ms  12.208 ms  12.209 ms
lentebloem:~ # traceroute www.cw.net
traceroute to www.cw.net (195.27.236.210), 30 hops max, 60 byte packets
 1  fritz.box (192.168.1.254)  1.257 ms  1.218 ms  1.182 ms
 2  1-168-146-85.ftth.glasoperator.nl (85.146.168.1)  9.259 ms  10.511 ms  10.526 ms
 3  10.10.80.98 (10.10.80.98)  10.763 ms  10.489 ms  10.766 ms
 4  ae24-xcr1.amt.cw.net (195.89.97.129)  10.729 ms  10.713 ms  11.591 ms
 5  ge-1-0-0-100.zcr2.dus.cw.net (195.2.2.194)  28.849 ms  28.871 ms  28.860 ms
 6  ae4-xcr1.fix.cw.net (195.2.28.30)  19.088 ms  17.388 ms  17.358 ms
 7  ae12-xcr1.muc.cw.net (195.2.30.178)  24.608 ms  22.409 ms  23.376 ms
 8  www.cw.net (195.27.236.210)  23.271 ms  23.113 ms  23.131 ms
lentebloem:~ #

 

Reputatie 4
Badge +3

Gisteravond hier ook een trage lijn. Lijkt op een overbelaste CW uplink in Amsterdam.

Hebben ze nu expres minder capaciteit afgenomen bij CW? 🤐

Reputatie 4

Ik heb gisteravond ook last gehad van een overbelaste CW lijn. 
Dit bracht een hoge latency met zich mee.  

Iets na half 9 begon de latency op te lopen en rond 21:00 uur was het eind zoek: 

 

traceroute to 85.190.90.96 (85.190.90.96), 64 hops max, 52 byte packets
1 vigor.router (192.168.1.1) 2.192 ms 2.294 ms 2.370 ms
2 1-4-201-31.ftth.glasoperator.nl (31.201.4.1) 3.857 ms 6.161 ms 3.632 ms
3 10.10.80.149 (10.10.80.149) 7.594 ms 8.403 ms 10.916 ms
4 ae24-xcr1.amt.cw.net (195.89.97.129) 104.692 ms 108.688 ms 107.975 ms
5 ge-3-2-0-ycr1.pat.cw.net (195.2.2.226) 105.994 ms * *
6 be1273.rcr22.ams05.atlas.cogentco.com (130.117.14.173) 106.145 ms 102.353 ms 98.871 ms
7 be3499.ccr41.ams03.atlas.cogentco.com (154.54.60.21) 94.726 ms
be3500.ccr42.ams03.atlas.cogentco.com (154.54.60.25) 91.272 ms
be3499.ccr41.ams03.atlas.cogentco.com (154.54.60.21) 95.176 ms
8 be2545.agr22.ams03.atlas.cogentco.com (130.117.2.89) 99.418 ms
be2434.agr21.ams03.atlas.cogentco.com (130.117.2.241) 96.267 ms
be2545.agr22.ams03.atlas.cogentco.com (130.117.2.89) 93.494 ms
9 be3498.nr51.b015969-1.ams03.atlas.cogentco.com (154.25.1.122) 89.467 ms 89.657 ms
be3497.nr51.b015969-1.ams03.atlas.cogentco.com (154.25.1.118) 93.592 ms
10 blade.demarc.cogentco.com (149.14.143.202) 89.893 ms 93.723 ms 93.430 ms
11 s-spine1-n1-ae3.ams1.shadow.guru (185.253.168.121) 94.225 ms
s-spine1-n1-ae2.ams1.shadow.guru (185.253.168.125) 105.161 ms 109.828 ms

 

 

Pas na 22:30 werd de boel stukken stabieler:

 

traceroute to 85.190.90.96 (85.190.90.96), 64 hops max, 52 byte packets
1 vigor.router (192.168.1.1) 2.545 ms 2.108 ms 2.200 ms
2 1-4-201-31.ftth.glasoperator.nl (31.201.4.1) 4.186 ms 3.139 ms 3.523 ms
3 10.10.80.149 (10.10.80.149) 7.691 ms 8.343 ms 7.719 ms
4 ae24-xcr1.amt.cw.net (195.89.97.129) 12.276 ms 16.671 ms 9.817 ms
5 ae3-pcr1.adr.cw.net (195.2.2.226) 11.871 ms 11.025 ms 9.670 ms
6 be1273.rcr22.ams05.atlas.cogentco.com (130.117.14.173) 11.486 ms 10.514 ms 9.673 ms
7 be3499.ccr41.ams03.atlas.cogentco.com (154.54.60.21) 11.447 ms
be3500.ccr42.ams03.atlas.cogentco.com (154.54.60.25) 9.236 ms 10.816 ms
8 be2434.agr21.ams03.atlas.cogentco.com (130.117.2.241) 13.063 ms
be2544.agr22.ams03.atlas.cogentco.com (130.117.1.181) 8.373 ms
be2545.agr22.ams03.atlas.cogentco.com (130.117.2.89) 10.850 ms
9 be3497.nr51.b015969-1.ams03.atlas.cogentco.com (154.25.1.118) 11.565 ms
be3498.nr51.b015969-1.ams03.atlas.cogentco.com (154.25.1.122) 9.171 ms 8.377 ms
10 blade.demarc.cogentco.com (149.14.143.210) 9.602 ms 10.416 ms 11.206 ms
11 s-spine1-n1-ae3.ams1.shadow.guru (185.253.168.121) 16.099 ms 17.071 ms
s-spine1-n1-ae2.ams1.shadow.guru (185.253.168.125) 9.452 ms
 

 

 

T-Mobile zouden jullie de sizing van jullie CW peering willen verhogen, nu dat veel mensen 1Gbps pakketten afnemen is de overboeking op deze lijn niet meer passend.  

Ik hoop niet dat het elke avond gaat gebeuren nu :( 

Reputatie 4
Badge +3

Ze zitten flink te snijden in het aantal BGP peers. Waar het eerst nog +/- 106 peers waren, zijn het er sinds afgelopen avond ineens nog maar +/- 68.

 

Bron: https://bgp.he.net/AS50266

Vandaar dat de CW koppeling gisteravond bomvol zat; er zijn minder routes te bewandelen, dus gaat er een groot deel via 1 route.

De grote bazen in Bonn zijn het er toch niet helemaal mee eens, en waarschijnlijk gaat alles langzaam stiekem toch weer naar DTAG?

Reputatie 4

Zucht… hopelijk is het een "foutje” en gaan we na een week niet weer beginnen :(. 

Reputatie 4
Badge +3

Zucht… hopelijk is het een "foutje” en gaan we na een week niet weer beginnen :(. 

Dit lijkt niet op een foutje. Je verwijdert niet “per ongeluk” zomaar 38 BGP peers.

Hoi allemaal,

De afgelopen nachten hebben we de overige fases van de rollback succesvol afgerond.

Bekabeld zowel als wifi voor het gamen heb ik hier nog steeds last van een hele hoge ping.

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Ze zitten flink te snijden in het aantal BGP peers. Waar het eerst nog +/- 106 peers waren, zijn het er sinds afgelopen avond ineens nog maar +/- 68.

 

Bron: https://bgp.he.net/AS50266

Vandaar dat de CW koppeling gisteravond bomvol zat; er zijn minder routes te bewandelen, dus gaat er een groot deel via 1 route.

De grote bazen in Bonn zijn het er toch niet helemaal mee eens, en waarschijnlijk gaat alles langzaam stiekem toch weer naar DTAG?

Raar via deze link is niets te zien https://radar.qrator.net/as50266/peerings#startDate=2019-08-03&endDate=2019-11-03&tab=current

Toevallig allemaal links van NL-IX waar een storing was ?

Reputatie 4
Badge +3

Raar via deze link is niets te zien https://radar.qrator.net/as50266/peerings#startDate=2019-08-03&endDate=2019-11-03&tab=current

Toevallig allemaal links van NL-IX ?

Zijn deze stats wel op hetzelfde moment geüpdatet als die van bgp.he.net?
Vind het wel erg toevallig allemaal dat er minder peers zijn, en mensen plotseling tijdens piekmomenten weer een tegenvallende performance ervaren.

Reageer