Beantwoord

[28-10] Latency issues



Toon eerste reactie

564 reacties

Reputatie 3

Het is echt belachelijk. Je kan bij de peerings op internet duidelijk zien dat T-Mobile dit helemaal zelf heeft veroorzaakt.

 

https://bgp.he.net/AS50266

https://radar.qrator.net/as50266/peerings#startDate=2019-07-26&endDate=2019-10-26&tab=current
https://ipinfo.io/AS50266

Reputatie 7
Badge +18

Beste @Wesley1220 en @wwsparks 

Probeer alle reacties in 1 topic te bundelen, dat maakt de boel overzichtelijker.

 

Reputatie 4

Dit bericht is ook al geplaatst in mijn eigen probleem topic omtrent de connectiviteit problemen dat ik nu heb. Maar omdat dit topic algemeen gaan over de routering issues, plaats ik mijn reactie ook even hier. 

Als dit zo is dan is dit echt heel zuur. 
Vooral omdat dit "nieuwe beleid" voor ons als T-Mobile Thuis klanten zomaar even zonder communicatie wordt doorgedrukt. 

Ik vraag mij zelfs af of dit volgens het beleid van de ACM in Nederland zomaar mag: 
 

Beheer van het internetverkeer

U mag maatregelen nemen om het internetverkeer in goede banen te leiden. Deze maatregelen moeten redelijk en begrijpelijk zijn. Ze moeten in verhouding staan tot de problemen die u wilt voorkomen. Ze mogen geen onderscheid maken naar inhoud of toepassingen. En u moet klanten vertellen welke gevolgen deze maatregelen kunnen hebben voor de kwaliteit van hun internettoegang, hun privacy en de bescherming van hun persoonsgegevens.

​​​​​​https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/de-telecommarkt/netneutraliteit-internetaanbieders
 

 

Vooral omtrent het communiceren omtrent genomen maatregelen hebben niet plaatsgevonden. en het verkeer wordt eigenlijk nu dus wel zomaar op ene of andere dag anders behandeld. feitelijk kan je nu alleen nog maar snel naar Google diensten communiceren maar verder dan dit gaat het al mis en loopt de latency erg hoog op of er ontstaat een erg hoge packetloss.

Dit voelt dus eigenlijk als kunstmatig netwerkfiltering.  

Voor mij als consument heeft deze beslissing zonder communicatie nu erg extreme gevolgen. 
Naast dat "entertainment" verkeer als Steam/Game servers/ Voice diensten dat afhankelijk zijn van een lage latency. Kan ik ook nu onderhand niet meer thuiswerken omdat de VPN verbinding naar mijn werkt onhoudbaar traag is geworden door de latency. 

Verder haal ik inderdaad lange na mijn 750 Mbps vaak niet meer, omdat nu maar een selectieve aantal servers/diensten toegang krijgen tot een snellere datapijp. 

Ik hoop dat T-mobile snel reageert met een verklaring. 
Indien dit niet snel opgelost is dan ben ik echt genoodzaakt een andere provider te gaan zoeken :( 

Reputatie 1

Het heeft weinig zin om hierover te klagen. Deutsche Telekom doet dit al 20 jaar in Duitsland. Tevens kopen ze steeds meer netwerken op, of starten ze de T-Mobile brand in andere landen als: Oostenrijk, Tjechie, Roemenie, etc.

Deze situatie zal niet veranderen, ik werk in deze industrie en mijn raad zou zijn: stap over. Het is belachelijk maar waar. Ik had gehoopt dat Nederland buiten schot zou  blijven, gezien de concurrentie in internet land maar de hoge bazen hebben anders beslist.

 

Het moederbedrijf van T-Mobile Nederland is Deutsche Telekom.

Deutsche Telekom opereert een internationale carrier waar ieder T-Mobile (NL/DE etc.) netwerk mee koppelt. Dat is opzich vrij logisch en niet het probleem. Het probleem begint zodra zo’n T-mobile netwerk exclusief met de Deutsche Telekom (AS3320) carrier koppelt, en disconnect met de lokale internet exchanges (hier AMS-IX) en tal van andere peering verbindingen.

T-Mobile Thuis is sinds gisterochtend exclusief achter de carrier van moederbedrijf Deutsche Telekom komen te hangen. Deutsche Telekom AS3320 peert nagenoeg niet op internet exchanges door hun peering policy. Zij zien hun eindklanten (de eyeballs) als een gigantische asset, en vragen exorbitant hoge prijzen om verkeer af te leveren naar hun klanten. Denk aan 10 x marktconform. Een gigantische kostenpost voor de contentpartijen/hostingbedrijven van deze wereld.

Gezien Deutsche Telekom Carrier AS3320 een Tier-1 carrier is, zijn zij verplicht om direct te koppelen met alle andere Tier-1 carriers. Dat zou de oplossing zijn om verkeer schoon af te leveren zou je zeggen. Echter niets is minder waar. Deze directe verbindingen zijn 80% van de dag vol/congested en zijn geen manier om verkeer goed af te kunnen leveren naar de klanten die exclusief achter Deutsche Telekom Carrier AS3320 hangen. Vandaar dat contentpartijen/hostingbedrijven verplicht worden om directe dure koppelingen af te nemen. (Google: double paid traffic)

Vooral kleinere (Nederlandse) hostingbedrijven hebben geen directe koppelingen met Deutsche Telekom carrier AS3320 door exorbitant hoge prijs. Of doordat voorheen simpelweg hun Nederlandse T-Mobile klanten prima via de Nederlandse Internet Exchanges beschikbaar waren. Het netwerk van T-Mobile thuis is gisterochtend zonder enkele aankondiging exclusief achter het Deutsche Telekom carrier AS3320 ‘verdwenen’. Zodoende is er geen tijd geweest om een oplossing te vinden om dit verkeer alsnog schoon af te leveren.

 

Gaat T-mobile Thuis exclusief verbonden blijven achter Deutsche Telekom Carrier AS3320: hoogstwaarschijnlijk wel

Gaat jouw thuisverbinding beter worden op termijn: waarschijnlijk zullen sommige hostingbedrijven toch toegeven aan de exorbitant hoge prijzen om toch direct te koppelen

Is de consument hier de dupe van: Jazeker, uiteindelijk zullen de hoge kosten van de interconnectie op hen verhaald worden. Goedkoop internet, duurdere diensten.

Mijn advies: Neem een andere provider, deze praktijken moeten wij niet pikken in een internet vrij land als Nederland!

 

Reputatie 3

Na mate ik deze avond ik mijn verbinding gebruik wordt ik hier echt niet vrolijk van.  

Ze hebben het echt voor elkaar gekregen een prima werkende glasvezelnetwerk totaal aan de grond te trappen binnen 1 dag. De ene naar andere realtime applicatie dat afhankelijk is van een goede reactietijd/weinig packetloss is echt totaal gesloopt. 

Ik heb het gamen met vrienden vandaag ook maar opgegeven met Pings van 100-200ms naar gameservers in Amsterdam is dit gewoon niet te doen, het verpest de hele ervaring.  
 

Ook merk ik schommelingen in de snelheiden wat gehaald kan worden, ik tik bij speedtesten niet eens meer de 500 Mbps aan sinds vandaag. 

Ik weet niet wie bij T-mobile het zo goed idee vond om deze verandering lekker ff voor het weekeind in te spoelen en daarna weekeind is gaan houden, die mogen ze echt een shop verkopen man man.  

Ik hoop echt dat dit een vergissing is en geen budget besparing 😞
 

De hele verbinding schommelt, zelfs bij het updaten van apps op mijn iPhone loopt de verbinding vast en stopt de update dus. Mijn zoontje begon te klagen in zijn game. Eerst hadden wij het niet in de gaten, maar na meerdere Speedtest was het duidelijk. Alles is eigenlijk onbruikbaar nu. Niks werkt meer fatsoenlijk. 

Reputatie 4

Na mate ik deze avond mijn verbinding gebruik wordt ik hier echt niet vrolijk van.  

Ze hebben het echt voor elkaar gekregen een prima werkende glasvezelnetwerk totaal aan de grond te trappen binnen 1 dag. De ene naar andere realtime applicatie dat afhankelijk is van een goede reactietijd/weinig packetloss is echt totaal gesloopt. 

Ik heb het gamen met vrienden vandaag ook maar opgegeven met Pings van 100-200ms naar gameservers in Amsterdam is dit gewoon niet te doen, het verpest de hele ervaring.  
 

Ook merk ik schommelingen in de snelheiden wat gehaald kan worden, ik tik bij speedtesten niet eens meer de 500 Mbps aan sinds vandaag. 

Ik weet niet wie bij T-mobile het zo goed idee vond om deze verandering lekker ff voor het weekeind in te spoelen en daarna weekeind is gaan houden, die mogen ze echt een schop verkopen man man.  

Ik hoop echt dat dit een vergissing is en geen budget besparing 😞
 

Reputatie 1

Hier hetzelfde probleem. Alles loopt via Duitsland en Frankrijk naar Nederland. Als dit niet wordt opgelost stap ik over op KPN. Dan maar wat meer betalen. 

Reputatie 3

Hier ervaren we ook een zeer trage en onstabiele verbinding. Downloads die vast lopen en gamen is niet meer fatsoenlijk te doen. Ook de snelheid wordt niet gehaald, we hebben een 750mbit abbo en halen net 30mbit. Over de ping maar niet gesproken deze schommelt tussen de 30 a 40 en uitschieters naar boven de 100. Als dit vanaf nu de standaard verbinding is ben ik genoodzaakt om over te stappen. Zal morgen de klantenservice maar is benaderen en vragen hoe ze het in hun hoofd halen om dit toe te passen. 

Reputatie 4

Ook ik merk dat de AMS-IX steeds meer wordt vermeden en DTAG wordt gebruikt. 

Dit geeft soms een bagger performance en packetloss, echt een achteruitgang. 

 

Waarom T-mobile is het zo erg om de AMS-IX te gebruiken ?

omdat t-mobile onderdeel is van DTAG

https://nl.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Telekom

 

Dus eerst koop je een netwerk omdat het verkocht moet worden van de ACM en daarna sloop je het gewoon.

 

Dit is echt ontzettend vervelend ik heb nu een gemiddelde ping van 80 - 90 ms naar een server waar ik altijd gebruik dat in Amsterdam staat, gisteren was de ping nog 8 ms  :( 

Het is echt onbruikbaar geworden :( 

Ik zal hier wel een topic over aanmaken, hier wordt je echt niet vrolijk van. 

Reputatie 4

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/is-er-een-storing-bij-t-mobile-thuis-op-internet-tv-of-vaste-telefonie-284385#post1411707

 

nou er is best wel een storing echter dat kan je natuurlijk niet posten onder dat topic.

Reputatie 4

Ook ik merk dat de AMS-IX steeds meer wordt vermeden en DTAG wordt gebruikt. 

Dit geeft soms een bagger performance en packetloss, echt een achteruitgang. 

 

Waarom T-mobile is het zo erg om de AMS-IX te gebruiken ?

omdat t-mobile onderdeel is van DTAG

https://nl.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Telekom

 

Dus eerst koop je een netwerk omdat het verkocht moet worden van de ACM en daarna sloop je het gewoon.

Reputatie 4

Ook ik merk dat de AMS-IX steeds meer wordt vermeden en DTAG wordt gebruikt. 

Dit geeft soms een bagger performance en packetloss, echt een achteruitgang. 

 

Waarom T-mobile is het zo erg om de AMS-IX te gebruiken ?

Reputatie 1

Hier hetzelfde probleem. Heb zojuist mijn verbinding opgezegd.

Belachelijk dat jullie toegeven aan het machtspelletje van Deutsche Telekom in een ‘vrij internetland’ als Nederland.

 

Reageer