Beantwoord

[28-10] Latency issues



Toon eerste reactie

564 reacties

Reputatie 3

Ja dit is zeker geen lokale drop in Amsterdam

Dacht dat het aan mijn eigen netwerkje lag …..

Ook bij mij is Amsterdam een probleem.

Tracing route to one.one.one.one [1.1.1.1]
over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.5.1
  2     2 ms     1 ms     1 ms  1-4-201-31.ftth.glasoperator.nl [31.201.4.1]
  3     8 ms     8 ms     8 ms  10.10.80.149
  4    95 ms    97 ms    98 ms  ams-ix.as13335.net [80.249.211.140]
  5   102 ms   104 ms   108 ms  one.one.one.one [1.1.1.1]

 

Reputatie 3
 Host                                Loss%   Snt   Last   Avg  Best  Wrst StDev
1. 192.168.178.1 0.0% 10 3.1 2.9 1.6 9.7 2.4
2. 1-2-201-31.ftth.glasoperator.nl 0.0% 10 5.9 6.5 5.2 10.1 1.8
3. 10.10.80.149 0.0% 10 10.0 10.1 8.9 12.2 1.0
4. ae24-xcr1.amt.cw.net 0.0% 9 106.3 110.1 106.3 126.6 6.3
5. ge-3-2-0-ycr1.pat.cw.net 0.0% 9 104.3 108.6 96.4 134.6 10.9
6. gtt-gw.adr.cw.net 0.0% 9 108.8 105.5 98.3 110.0 4.2
7. ae12.cr1-ams24.ip4.gtt.net 0.0% 9 103.1 106.8 100.5 110.8 3.8

Dit voelt nog niet helemaal opgelost voor een server die in Amsterdam staat, how kan de ping tussen de lokale dropoff en de CW kit van 10 naar 100ms lopen? dit lijkt me een flinke omweg met een backbone LSP welke niet loopt zoals ‘t moet..

Reputatie 7
Badge +10

Dit topic gaat over T-Mobile thuis deze problemen zijn opgelost door het uitvoeren van aanpassingen in 3 nachten voor Mobiel is er een ander topic 

 

 

Laten we mobiel even centraal houden in dit topic

Dus was ik niet gek dat ik dat gevoel soms had, maar ik verklaarde het aan de verbinding omdat ik continu onderweg ben.

Op de mindere punten schakelde ik om op de KPN verbinding en die was meestal wel soepeler, maar ook het bellen ging beter, ook al stond er 4G bij T-Mobile.

 

Heerlijk dat DTAG.

Reputatie 1

Wat ik me afvraag, is dat via 4G nu ook sinds kort of was dit al langer, ik vond 4G eigenlijk altijd wat traag aanvoelen, niet echt langzaam  maar soms zat er best merkbaar verschil in het snelheids-gevoel van de verbinding, ik wijtte dit aan de plaats waar ik was op dat moment.

@Doornekamp33 ik denk dat dat een goede observatie is

het lijkt erop dat in ‘t geniep de 4G al eerder richting DTAG is gezet, paar maanden terug ofzo, en dat heb ik in ieder geval wel ervaren als dat alles wat stroperiger is gaan werken, voip stukging enzo…

op zo’n moment twijfel je dan alleen nog of het misschien aan je eigen spullen (of plaats zoals jij noemt) ligt.

na die catastrofale actie van afgelopen vrijdag kwam natuurlijk de aap echt uit de mouw.

Daarom denk ik dat nu pas 4G klanten ineens denken “ziejewel, het lag niet aan mij”

 

Misschien kun je je bevindingen ook nog even in die andere thread zetten? ik denk dat het zinnig is om de specifieke 4G problematiek ook even apart van de thuis-aansluitingen onder de aandacht te brengen

Volgens mij denkt t-mobile van dit draadje inmiddels dat ze alles waanzinnig goed hebben opgelost en de kous af is.

 

Deed net een traceroute van T-Mobile Mobiel  naar mijn T-Mobile Thuis fiber, en deze gaat idd over DTAG.

 

In inderdaad merkte ik ook een stroperig gevoel de afgelopen tijd, maar dan selecteerde ik de SIM van werk (dual sim) en dat is KPN) 

 

Ik vermoed dat ze hier geen aanpassingen in gaan maken.

Reputatie 2

Wat ik me afvraag, is dat via 4G nu ook sinds kort of was dit al langer, ik vond 4G eigenlijk altijd wat traag aanvoelen, niet echt langzaam  maar soms zat er best merkbaar verschil in het snelheids-gevoel van de verbinding, ik wijtte dit aan de plaats waar ik was op dat moment.

@Doornekamp33 ik denk dat dat een goede observatie is

het lijkt erop dat in ‘t geniep de 4G al eerder richting DTAG is gezet, paar maanden terug ofzo, en dat heb ik in ieder geval wel ervaren als dat alles wat stroperiger is gaan werken, voip stukging enzo…

op zo’n moment twijfel je dan alleen nog of het misschien aan je eigen spullen (of plaats zoals jij noemt) ligt.

na die catastrofale actie van afgelopen vrijdag kwam natuurlijk de aap echt uit de mouw.

Daarom denk ik dat nu pas 4G klanten ineens denken “ziejewel, het lag niet aan mij”

 

Misschien kun je je bevindingen ook nog even in die andere thread zetten? ik denk dat het zinnig is om de specifieke 4G problematiek ook even apart van de thuis-aansluitingen onder de aandacht te brengen

Volgens mij denkt t-mobile van dit draadje inmiddels dat ze alles waanzinnig goed hebben opgelost en de kous af is.

Wat ik me afvraag, is dat via 4G nu ook sinds kort of was dit al langer, ik vond 4G eigenlijk altijd wat traag aanvoelen, niet echt langzaam  maar soms zat er best merkbaar verschil in het snelheids-gevoel van de verbinding, ik wijtte dit aan de plaats waar ik was op dat moment.

Reputatie 2

Denk dat ik niet begrepen had dat je het over 4G had :) mijn smokeping draait op mijn fiber 200/200

 

figures :) …

voor jou is het probleem gelukkig weer opgelost… 

maar aan de 4G kant is het nog echt een drama, of het nu aan de omleiding ligt of andere fall-out

 

anyway, om verwarring te voorkomen had ik de discussie ook al verplaatst naar

https://community.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/latency-problemen-voor-4g-klanten-zijn-echt-nog-niet-opgelost-316516

 

Reputatie 1

Hmm vreemd, hieronder mijn ping lopend naar een server in Londen. hier zie dat na het terugdraaien de ping drastisch naar beneden ging. Een tracert gaat ook direct naar Londen.

 

 

Heej@boekee , das echt raar… je hebt het echt over een 4G verbinding?

Want een flink aantal van mijn 4G projecten laat toch echt unaniem iets anders zien

Zou je misschien eens een traceroute willen doen van jou uit naar één van mijn servers in Londen?

Dan stuur ik je per pm even een IP..

Als je het namelijk echt over een 4G verbinding hebt dan bestaan er misschien wel onderlinge verschillen tussen de abbo’s ofzo?

Ik zou echt heel graag willen weten waar het verschil em dan in zit….

Ik zou een moord doen voor een smokeping als die jij daar laat zien 

Maar in de buurt van 15ms heb ik zowieso nooit gezeten… wat ook niet raar is over de radio…

Vandaar dus mijn vraag of het echt over een 4G verbinding gaat

 

Denk dat ik niet begrepen had dat je het over 4G had :) mijn smokeping draait op mijn fiber 200/200

Reputatie 2

Hmm vreemd, hieronder mijn ping lopend naar een server in Londen. hier zie dat na het terugdraaien de ping drastisch naar beneden ging. Een tracert gaat ook direct naar Londen.

 

 

Heej@boekee , das echt raar… je hebt het echt over een 4G verbinding?

Want een flink aantal van mijn 4G projecten laat toch echt unaniem iets anders zien

Zou je misschien eens een traceroute willen doen van jou uit naar één van mijn servers in Londen?

Dan stuur ik je per pm even een IP..

Als je het namelijk echt over een 4G verbinding hebt dan bestaan er misschien wel onderlinge verschillen tussen de abbo’s ofzo?

Ik zou echt heel graag willen weten waar het verschil em dan in zit….

Ik zou een moord doen voor een smokeping als die jij daar laat zien 

Maar in de buurt van 15ms heb ik zowieso nooit gezeten… wat ook niet raar is over de radio…

Vandaar dus mijn vraag of het echt over een 4G verbinding gaat

 

Reputatie 1

Hmm vreemd, hieronder mijn ping lopend naar een server in Londen. hier zie dat na het terugdraaien de ping drastisch naar beneden ging. Een tracert gaat ook direct naar Londen.

 

 

Reputatie 1

“Een gewaarschuwd mens telt voor twee”

 

En met de 2 bedoel ik dat zowel de klanten van Tmobile maar naar ik hoop ook het management van Tmobile zich eens flink op het hoofd zullen krabben voor er weer zo'n rare pas gemaakt gaat worden.

 

@boekee Om dan direct te zeggen dat je vertrokken bent kan daarover alleen maar opgemerkt worden “succes” bij de volgende provider en “of je door de kat of de hond gebeten word, het doet altijd pijn.”

 

:birthday: yes, de 500e post in dit topic :birthday: voor jullie allemaal een stukje :birthday:

Dankjewel voor de goede zorgen, hiervoor had ik Tweak Fiber 0,0 problemen, maar puur voor de combinatie korting over gestapt naar T-Mobile. Hier heb ik van geleerd.

Reputatie 6
Badge +2

“Een gewaarschuwd mens telt voor twee”

 

En met de 2 bedoel ik dat zowel de klanten van Tmobile maar naar ik hoop ook het management van Tmobile zich eens flink op het hoofd zullen krabben voor er weer zo'n rare pas gemaakt gaat worden.

 

@boekee Om dan direct te zeggen dat je vertrokken bent kan daarover alleen maar opgemerkt worden “succes” bij de volgende provider en “of je door de kat of de hond gebeten word, het doet altijd pijn.”

 

:birthday: yes, de 500e post in dit topic :birthday: voor jullie allemaal een stukje :birthday:

Reputatie 2

Hoi allemaal,

De afgelopen nachten hebben we de overige fases van de rollback succesvol afgerond.

Ha Mitch,

Dank voor je enthousiaste en positieve bericht…

Maar kunnen jullie je aandacht ook nog even richting de 4G verbindingen mikken?

Tis daar namelijk nog bij lange na niet opgelost. 

Om met@boekee ‘s plaatjes te spreken, dit is mijn actuele situatie:

 

(en dat is niet achter 1 abbo, maar ook achter mijn andere klant/project abbo’s)

En alles, zelfs richting servers in londen gaat via duitsland… 

dat kun je met geen mogelijkheid succesvol noemen

dank en groet, Tony

 

Ik heb de 4G specifieke situatie hier aangezwengeld:

https://community.t-mobile.nl/4g-voor-thuis-algemeen-477/latency-problemen-voor-4g-klanten-zijn-echt-nog-niet-opgelost-316516

 

 

Reputatie 1

Hoi allemaal,

De afgelopen nachten hebben we de overige fases van de rollback succesvol afgerond.

Bedankt voor de update, mijn smokeping geeft naar diverse netwerken weer een constante strakke lijn.
Zie foto:
Wel ga ik einde contract (maart 2020) opzeggen. Dit is iets wat ik niet meer wil mee maken, maar ook dat de CEO van T-Mobile zegt in zijn eerste reacties dat deze keuze is gemaakt ter verbetering van het netwerk, en dat ze het omzetting niet terug gingen draaien. Pas toen de media en grote bedrijven in de connectivity wereld zich er mee gingen bemoeien is besloten alles terug te draaien. Het vertrouwen is wel een beetje weg, ook omdat mensen met een technische achtergrond in de connectivity wereld wisten dat dit geen verbeteringwas , maar een verslechtering zodat verbindingen door nederlandse bedrijven wel ingekocht moesten worden om de te zorgen dat diensten goed bleven werken. Dubbel dippen heet dat. Het is jammer, maar een hele domme fout. 

 

Reputatie 2

Hi, Bedankt voor je update, hier lijkt het weer allemaal prima te werken. 

Reputatie 5
Badge +4

Hoi allemaal,

De afgelopen nachten hebben we de overige fases van de rollback succesvol afgerond.

Bevindingen 4G - Ben netwerk - maakt gebruik van T-Mobile netwerk Afaik. Zelf had ik de schaal van deze 'aanpassing’ niet door. Ik merkte wel vanaf afgelopen weekend dat de playstore op mijn Android device er onmetelijk lang over doet om applicaties te 'downloaden’ het bericht "Waiting for download” stond vaak 1 tot meerdere minuten op het scherm. Terwijl mijn ervaring is dat de download vrijwel direct start 5 - 10 seconden. 

Gister heb ik enkele speedtests gedaan op mijn android toestel, net als vandaag, ik zie grote verschillen. 

Dit is dus mijn bijdrage voor deze thread :)

grtz Onedutch

 

Reputatie 4

Dan kun je net zo goed de C&W blijven hanteren, want de C&W is net als een level3 ook gewoon een transit carrier (van Vodafone). (maar dan wel met alle transit partners goed voor elkaar). 

 In technisch opzicht misschien wel, maar een belangrijk verschil is dat Level3 een Amerikaans bedrijf is dat in Europa veel minder rechtstreeks concurreert. Vodafone is met VodafoneZiggo in ieder geval direct op de Nederlandse markt actief en ook in thuisland Duitsland direct actief.

Om agressief te concurreren is het belangrijk controle te hebben over de kosten. In prijsonderhandeling zou het kunnen dat bij C&W een belangenconflict bestaat i.v.m. de belangen van de eigen Vodafone-aanbieders, een kwestie die bij Level3 niet speelt.

Daarom vermoed ik ook dat de double dipping theorie steeds meer aan de orde is geweest om überhaupt dit door te voeren, anders was het wel; we gaan van C&W af en hadden we alleen de peering issues gehad door het verdwijnen van C&W (en niet AMS-IX/NL-ix)

 

Dat is inderdaad een vieze smaak die in de mond achterblijft, ja.

Reputatie 4

We moeten ons wel realiseren dat C&W onderdeel is van Vodafone en dat in de ogen van Deutsche Telekom een concurrent is. T-Mobile NL gebruikt dus de infrastructuur van een concurrent en ik kan me de wens voorstellen om dat over te hevelen naar eigen infrastructuur. Dat lijkt mij legitiem en iets wat ook in de toekomst nog in de rede ligt, maar duidelijk is dat die eigen infrastructuur op dit moment technisch niet geschikt is.

Ik kan me evenwel niets voorstellen bij het stoppen met lokaal peeren op de AMS-IX en NL-IX, anders dan de snode plannen waar we het hier over hebben en ik denk dat hier een hele grote misrekening is gemaakt.

Ik denk persoonlijk als ze AMS-IX en NL-IX en DTAG Amsterdam hadden aangehouden maar dan wel goede DTAG Amsterdam peering met alle bekende transit providers dan was dit niet zo probleem geweest. (NL-ix is trouwens ook gewoon van KPN, dus eigenlijk ook een concurrent voor ze) 

nu hebben ze duidelijk met DTAG Amsterdam lopen beknibbelen, want met genoeg capaciteit inkoppelen op Level3 Telia etc in Amsterdam kost natuurlijk extra geld, en zo kan T-mobile ook geen double dipping toepassen. Dan kun je net zo goed de C&W blijven hanteren, want de C&W is net als een level3 ook gewoon een transit carrier (van Vodafone). (maar dan wel met alle transit partners goed voor elkaar). 

Ze dachten voor de gebreken van DTAG Amsterdam makkelijk een wayout te hebben, door het maar bij DTAG in Frankfurt te laten oplossen met extra latency gevolgen van dien.  

Daarom vermoed ik ook dat de double dipping theorie steeds meer aan de orde is geweest om überhaupt dit door te voeren, anders was het wel; we gaan van C&W af en hadden we alleen de peering issues gehad door het verdwijnen van C&W (en niet AMS-IX/NL-ix)

Reputatie 4

We moeten ons wel realiseren dat C&W onderdeel is van Vodafone en dat in de ogen van Deutsche Telekom een concurrent is. T-Mobile NL gebruikt dus de infrastructuur van een concurrent en ik kan me de wens voorstellen om dat over te hevelen naar eigen infrastructuur. Dat lijkt mij legitiem en iets wat ook in de toekomst nog in de rede ligt, maar duidelijk is dat die eigen infrastructuur op dit moment technisch niet geschikt is.

Ik kan me evenwel niets voorstellen bij het stoppen met lokaal peeren op de AMS-IX en NL-IX, anders dan de snode plannen waar we het hier over hebben en ik denk dat hier een hele grote misrekening is gemaakt.

Reputatie 4

Mijn verbinding, die omdat ik in het buitengebied woon via 4G gaat, loopt nog steeds door AS3320...

Het is voor mij al sinds vrijdag niet mogelijk via voip te bellen of zonder problemen  online te werken...

Voorheen ging dat, (ook de voip) ongelofelijk stabiel, nu is het werkelijk rampzalig, ook buiten “de spits”

Mijn servers staan in AMS-01 dus het lijkt me waanzinnig dat het verkeer daar naartoe nog steeds duitsland aandoet.

Ik ben blij voor de mensen die mensen juichen dat “alles weer is teruggedraaid”, maar bij mij is dat dus absoluut niet zo

 

Je bent niet de enige waar het allemaal nog niet correct werkt. ik heb een T-mobile thuis glas verbinding. Wat mensen niet beseffen dat alleen de verbindingen naar de AMS-ix nu goed lopen, zit de partij waar je mee verbindt niet op de AMS-IX dan is de situatie niet veranderd en ga je nogsteeds via Dtag naar Duitsland toe, met alle latency problemen erbij.  

Het is zeker nog niet totaal opgelost, wel hier en daar wat verbeterd. 

Heb je een voorbeeld domain / IP waar ik dit kan controleren?

 

Traceroute 85.190.89.179 maar eens bijvoorbeeld. 

Traceroute is weer in orde. Nu 6MS ping :-)

 

Ja deze destinations zijn gelukkig nu ook al hersteld en heb weer een goede ping van 6-8ms hiertoe.  

Van wat ik kan controleren omtrent T-mobile Thuis lijkt alles weer in orde te zijn, de performance van het netwerk is terug en de latency is weer binnen normale waardes wat je van glasvezel mag verwachten.  

 

Nu is het maar hopen hoeveel de belofte van de T-Mobile CEO uiteindelijk waard is, en hij aan zijn woord gaat houden om voorlopig (liefst helemaal niet) weet een mes in de verbindingen van de AMS-ix te gaan zeggen of onlogische routing te gaan handhaven voor financiële gewin. 
 

Ik ben blij dat wij met zijn allen een goede (tegen) verzet hebben gegeven dat wij in Nederland dit soort streken niet accepteren en lekker maar in Duitsland moeten laten. T-Mobile heeft een goede backbone waar ze trots op mogen zijn. Ik vergeleek het altijd met netwerkkwaliteit van Xs4all met  goede maandprijzen.  

Ik kan me daarom als Netwerk Techneut niet voorstellen dat een Netwerk Engineer zelf met dit idee is gekomen en dit heeft lopen aanprijzen voor de klanten is dit veel beter. Wie trekt de logica dat verbindingen naar Duitsland te laten lopen voor servers dat in Amsterdam staan goed is voor de latency, hier heeft het Moederbedrijf de Nederlandse dochter ​​​​​onder druk gezet dit te doen of het management van T-mobile Nederland vond dit toch wel financieel heel aantrekkelijk te dit door te voeren. 

Als ik mensen spreek wat ze nu over T-Mobile denken, dan hoor je toch wel dat hun reputatie binnen een week aardig gesloopt is, vooral toen de mediastorm opwaaide en daardoor de mensen met een niet IT achtergrond ook begonnen te begrijpen wat hier nou aan de hand was. 

T-mobile wordt nu geassorteerd met een reputatie van poging tot afpersen/chanteren van content providers met daarbij hun klanten als onderhandeling middel te gebruiken (pionnen) in het spel. Zelf heb ik ook een zwart beeld van T-mobile gekregen, ik zal deze provider echt de komende periode echt niet durven aanraden aan vrienden en kennissen, maar eerder adviseren zo ver mogelijk weg te blijven bij T-mobile voorlopig, ik wil mijn eigen naam er niet aan branden om T-mobile aan te prijzen. 

Maar goed Tijd zal het uitwijzen hoeveel de woorden waard zijn van de CEO om de AMS-ix te blijven handhaven en geen onlogische bogus routeringen te introduceren.  en dat dit geen loze Damage control uitspraken zijn. 

 

Verder zou ik het eigenlijk wel zo netjes vinden nu dat we deze troep achter ons hebben, dat T-mobile excuus maakt voor deze streek aan zijn gebruikers, die hebben namelijk hiervoor moeten bloeden 6 dagen lang en zijn afhankelijk van een goed werkende verbinding. Indien T-mobile besluit dit te doen dan een Tip voor de woordvoerder; laat a.u.b. de leugens "netwerk verbeteringen” en hier heeft toch bijna niemand last van gehad achterwegen. 

Ik wil ook melden dat ik sinds vorige week ook problemen heb en dat naar mijn mening die nog steeds niet helemaal opgelost zijn (gisteren avond liep te ping tijd weer behoorlijk op).

Ik maak gebruik van een eigen router (glasvezel) en ik heb dit weekend de  T-mobile router terug gehangen om uit te sluiten dat het probleem bij mij thuis zat. Ik vind de communicatie van T-mobile gewoon treurig en heb dus onnodig veel tijd ( en frustratie) besteed aan een probleem dat eenzijdig door hen is veroorzaakt. 

 

PS: Ik herken het probleem van video buffering, streaming is in zo'n sittuatie gewoon niet te doen.

Reputatie 2

Ik heb last gehad vanaf vorige week vrijdag , verschillende computers geprobeerd /browsers/herstarts  noem maar op , raar dat er Geen berichtje naar klanten uitgaat ? had een hoop stress bespaard niet iedereen kijkt op het forum nu blijkt het dit te zijn kreeg ik te horen.

Volg een cursus en dat is 100% met video  en dat is niet te doen als het filmpje om de 10 seconden moet bufferen .

Reageer