Beantwoord

[28-10] Latency issues

Toon eerste reactie

564 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Je mag er vanuit gaan dat dit een storing is die zeker word opgelost. ondanks alle complot theorieën hier en op Tweakers is dit nooit de bedoeling geweest.

Als het aan mij ligt ga ik zelf naar T-Mobile toe om de AMSIX weer aan te zetten…..

Reputatie 3

Hier ervaren we ook een zeer trage en onstabiele verbinding. Downloads die vast lopen en gamen is niet meer fatsoenlijk te doen. Ook de snelheid wordt niet gehaald, we hebben een 750mbit abbo en halen net 30mbit. Over de ping maar niet gesproken deze schommelt tussen de 30 a 40 en uitschieters naar boven de 100. Als dit vanaf nu de standaard verbinding is ben ik genoodzaakt om over te stappen. Zal morgen de klantenservice maar is benaderen en vragen hoe ze het in hun hoofd halen om dit toe te passen. 

Reputatie 3

Na mate ik deze avond ik mijn verbinding gebruik wordt ik hier echt niet vrolijk van.  

Ze hebben het echt voor elkaar gekregen een prima werkende glasvezelnetwerk totaal aan de grond te trappen binnen 1 dag. De ene naar andere realtime applicatie dat afhankelijk is van een goede reactietijd/weinig packetloss is echt totaal gesloopt. 

Ik heb het gamen met vrienden vandaag ook maar opgegeven met Pings van 100-200ms naar gameservers in Amsterdam is dit gewoon niet te doen, het verpest de hele ervaring.  

Ook merk ik schommelingen in de snelheiden wat gehaald kan worden, ik tik bij speedtesten niet eens meer de 500 Mbps aan sinds vandaag. 

Ik weet niet wie bij T-mobile het zo goed idee vond om deze verandering lekker ff voor het weekeind in te spoelen en daarna weekeind is gaan houden, die mogen ze echt een shop verkopen man man.  

Ik hoop echt dat dit een vergissing is en geen budget besparing 😞

De hele verbinding schommelt, zelfs bij het updaten van apps op mijn iPhone loopt de verbinding vast en stopt de update dus. Mijn zoontje begon te klagen in zijn game. Eerst hadden wij het niet in de gaten, maar na meerdere Speedtest was het duidelijk. Alles is eigenlijk onbruikbaar nu. Niks werkt meer fatsoenlijk. 

Reputatie 1

bedankt T-mobile. 

het even aangezien, en een verstandig besluit op advies genomen. mn snelheid maar per direct terug op 50mb gezet gezien ik hier niet meer binnen krijg (ipv 500mb) scheelt tenminste €20- op een basis van €50- (z3elfs mn mobieltje is sneller dan jullie glasvezel) 

en morgen mogen jullie afbranden, ik vertrek naar tweak, met 1g bite. en is nog goedkoper ook. 

Ik begrijp je onvrede en respecteer je mening maar we gaan op deze community en in dit land respectvol met elkaar om en iemand verwensen om af te branden hoort daar m.i. niet bij.

Sommige mensen gebruiken graag een krachtterm. Is op zich heel gezond, en gelukkig in dezen niet aan individuën gericht.

Om eerlijk te zijn verdient T-Mobile het wel om met de billen bloot te gaan. Je kunt immers zulke frustraties verwachten wanneer je eventjes lak hebt aan je klanten. Op een slechte partner kun je niet vertrouwen.

Overigens, doe jezelf een lol en schuw dat opgeheven vingertje. Houd dat lekker beperkt tot bekenden van je, zou ik zeggen. Zulke kritiek heeft geen plek op een openbaar forum. Je kunt beter berichten rapporteren.

Wie boter op het hoofd heeft… Geldt dat misschien ook voor jou? ;)

Reputatie 4

Interessante artikel hierover wat het nu aan de hand is: https://www.a2b-internet.com/zit-je-bij-t-mobile-en-heb-je-opeens-last-van-een-trage-internet-verbinding/ Zeker het lezen waard!. 

Reputatie 1

Dit artikel maakt het helemaal duidelijk. Er gaat dus niets veranderen. 

Reputatie 1

@Jordy_  ik merk inderdaad alles wat via de AMS-ix is te bereiken gaat over de AMS-ix nu, dat is een goede stap. Maar daar zijn er er nog echt niet mee, slechts een deel van de Nederlandse content providers peeren met AMS-ix, veel gaat ook via Transit Carriers. T-mobile was voor de change van vrijdag ook verbonden met enkele van deze Transit Carriers, om wat niet op AMS-IX met een zo korte route mogelijk te behandelen lokaal in Nederland.  

Nu gebeurd dat nog niet (gaat nog steeds naar duitsland), het kan zijn dat ze nog bezig zijn en nog niet toe gekomen zijn om de verbindingen met deze Transit Carriers te herstellen. Daarom wacht ik ook een seintje van T-mobile af of de rollback is voltooid.  

Als het voltooid is, en de verbindingen naar de oude Transit Carriers zijn niet hersteld, dan is dit echt geen rollback maar een verband om een wond heen. 

Mijn verbinding is ook weer wat het hoort te zijn gelukkig! Grafiek is van de laatste 48u.

Hier ook last. De softphone VOIP die ik gebruik is sinds vrijdag heel slecht, gesprekskwaliteit is zeer beroerd en eigenlijk niet te doen. Pings naar de VOIP provider zin 100+ ms met packetloss. Ik moet dit ook nog eens voor m’n werk gebruiken. Bedankt T-mobile! (NOT!!)

Reputatie 3

Het is echt belachelijk. Je kan bij de peerings op internet duidelijk zien dat T-Mobile dit helemaal zelf heeft veroorzaakt.

https://bgp.he.net/AS50266

https://radar.qrator.net/as50266/peerings#startDate=2019-07-26&endDate=2019-10-26&tab=current
https://ipinfo.io/AS50266

Reputatie 3

Moeten we ons niet gaan verenigingen en samen de strijd aangaan tegen T-mobile. Tevens vraag ik me af of dit wettelijk wel mag en kunnen we telecomwaakhond ACM inschakelen. De kwaliteit van de lijn neemt immers af. Als we samen niks doen dan gebeurt er vanuit T-Mobile ook niks. Ik verwacht niet dat ze dit gaan terug draaien, enkel als ze onder druk komen te staan van ons als consument. Iemand ideeën over ? 

Ook hier problemen met wegvallende verbinding bij VOIP en Gamen. Erg fijn in competitive games dat je verbinding wegvalt! Ik wil gewoonweg de snelste routering niet de goedkoopste voor t-mobile!

Reputatie 3
Badge +2

Hi @Mdevries , @timvollebregt, @Wesley1220, @TBoudewijns, ik help jullie graag verder! Zouden jullie mij een privébericht willen sturen met een screenshot van de speedtest met de huidige bekabelde snelheid? Ik ga dit voor jullie onderzoeken.

Ik verlies je liever niet al klant, @wwsparks! Ervaar je deze problemen ook met je bekabelde snelheid? Stuur mij dan ook een privébericht met een speedtest (van je bekabelde internetverbinding). Ik pak het op!

Hi @edwinvb, ik kan begrijpen dat dit geen ideale situatie is, mijn aandacht heb en ik wil mijn best doen om dit op te lossen. Stuur je mij ook je gegevens en een screenshot van de speedtest met je huidige snelheid? Alvast bedankt!

Reputatie 3

Beste T-mobile. Ook ik ga mijn glas 750/750 en mobiele abonnement voortijdig opzeggen indien dit niet binnen een week word opgelost en stel ik jullie in gebreke, dit is gewoon doelbewust een produkt slechter maken om meer winst binnen te harken.

Ik weet hoe de peering kant van het verhaal werkt en dit is een simpele manier om meer geld binnen te halen voor direct verkeer naar content providers vanuit je eyeballs (wij)

En het is voor de eyeballs een enorm probleem als de latency op dit soort waarden zit. Ook weet ik dat jullie gerust via AS3320 / DTAG lijnen constant congested/vol laten zitten met als resultaat hoge latency en packetloss tot content aanbieders meer betalen.

Ik zie routing voor Nederlandse sites via London, Duitsland en wat al niet gaan. Dit is natuurlijk een enorm flut produkt zo.

Reputatie 1

De CEO heeft zich duidelijk uitgesproken wat er is gebeurd en dat vind ik een goede actie. We weten nu waar we aan toe zijn.

Hij stelt echter ook dat TM er alles aan gaat doen om de kwaliteit weer op het juiste niveau te krijgen. Hoe TM dat gaat doen maakt weinig uit m.i. als het maar gebeurt.

Stellen dat AMS-IX hiervoor een harde voorwaarde is vind ik een beetje voorbarig. Als ik als klant de maximale snelheid haal en een goede lage latency dan ben ik tevreden, al gaat het via Timboektoe, dat maakt me niet uit, als het maar goed werkt. Of dat praktisch haalbaar is is een tweede.

Al komt de verbinding van de maan en voldoet aan hij aan de specs van de abo, dan vind ik het prima. Als consument betalen we voor een service/product, hoe de techniek er achter georganiseerd is is dan niet erg belangrijk (moet wel stabiel en betrouwbaar zijn, maar daar betalen we dan ook voor) 

Hier ook problemen, tijdens de nacht haal ik nog redelijk de beloofde snelheid. Maar overdag is de snelheid helemaal ingestort na de routerings aanpassing.

Reputatie 1

@Candy Bedankt voor het doorzetten. We wachten het af. 👍

Reputatie 4

Wat een topartikel van de NOS! Niet alleen een nieuwtje, maar ze zijn duidelijk goed op de hoogte waar het om gaat. En de ACM is dus wakker.

Ik denk dat we dat we de eerste stap om T-Mobile terug op het rechte pad te krijgen met goed gevolg volbracht hebben en dat als we de druk nog verder weten op te voeren, succes mogelijk is. Ik denk dat we in ieder geval alle pijlen op de ACM moeten zetten opdat die de wet ook daadwerkelijk gaat handhaven: Van die klanten die opzeggen zullen ze niet blij worden maar die kunnen een berekend verlies zijn, de ACM is daarentegen niet te negeren.

En laat ik tot slot zeggen, een concurrerend T-Mobile in Nederland is veruit te verkiezen boven een duopolie van KPN en Ziggo, dus we hebben er alle belang bij om T-Mobile op het rechte pad te krijgen.

Reputatie 4

Beste T-Mobile,

Ik wacht het even af en geef jullie de tijd om dit op te lossen, maar laat ik wel heel duidelijk stellen dat deze wijziging teruggedraaid gaat worden. Het is duidelijk dat DTAG door geld aan partijen te vragen voor fatsoenlijke snelheden niet aan de Nederlandse wetgeving m.b.t. netneutraliteit voldoet en in die zin is het onacceptabel dat mijn internetverkeer via DTAG loopt.

Een internetverbinding die aan de wet voldoet is impliciet aan het product wat ik van jullie afneem en in die zin is T-Mobile dan ook in gebreke. Zoals gezegd, gun jullie de tijd om dit op te lossen, maar alshet  langer aanhoudt kunnen jullie een formele ingebrekestelling verwachten en stornering van de abonnementsgelden verwachten.

De verwachte reactie van jullie is dus niet "we hebben een paar chirurgische aanpassingen gedaan aan de nieuwe situatie via DTAG", maar "we routeren het leeuwedeel van het verkeer weer over de AMS-IX".

Dank u!

Reputatie 1

Koekoek, meneer de CEO heeft zijn bericht van Linkedin verwijderd… :wave:

Reputatie 4

Het verzoek was een inhoudelijke reactie, Candy, geen kluitje in het riet. Wat dat kluitje in het riet betreft: Jullie gaan weer over de AMS-IX routeren, daar is geen enkele discussie over mogelijk binnen onze zakelijke relatie. Duidelijk?

Reputatie 1

We hebben inderdaad de verkeersroutes veranderd naar de AS3320 van Deutsche Telekom. We hebben dit gedaan om de kwaliteit te verbeteren en verwachtten geen klantimpact. Helaas is een kleine groep klanten getroffen. Daarom voegen we aanzienlijke capaciteit toe aan specifieke routes om de kwaliteit van het netwerk te verbeteren. We werken dag en nacht om dit probleem op te lossen en zullen niet stoppen totdat ons netwerk weer de kwaliteit heeft die al onze klanten gewend zijn en verwachten.

Ja, hetzelfde PR bericht dat de CEO op Linkedin plaatste. Wat een onzin. En als het echt waar zou zijn dat er geen impact werd verwacht: wat een totale incompetentie! Ongelofelijk dat een organisatie zo met z'n klanten omgaat.

Reputatie 2

We hebben inderdaad de verkeersroutes veranderd naar de AS3320 van Deutsche Telekom. We hebben dit gedaan om de kwaliteit te verbeteren en verwachtten geen klantimpact. Helaas is een kleine groep klanten getroffen. Daarom voegen we aanzienlijke capaciteit toe aan specifieke routes om de kwaliteit van het netwerk te verbeteren. We werken dag en nacht om dit probleem op te lossen en zullen niet stoppen totdat ons netwerk weer de kwaliteit heeft die al onze klanten gewend zijn en verwachten.

Het mag echter duidelijk zijn je gaat van nederland naar duitsland weer terug naar nederland dan verlies je altijd snelheid.

De AMS-IX is een onafhankelijke exchange waar je gratis mag peeren met andere partijen.
De DTAG waar nu naartoe gerouteerd wordt is dat niet. Dit kost hun niks extra's maar verplicht externe partijen welke content bij hun klanten willen afleveren (denk aan bv netflix) om overeenkomsten aan te gaan waar ze dik voor moeten betalen.
Doen ze dat niet, dan zal het verkeer wel afgeleverd worden, maar op zeer inefficiënte wijze waardoor je als consument de dupe bent. Je hebt namelijk ineens een hele slechte verbinding naar een bepaalde partij.

Dit noemen ze dubbel dipping. Geld ontvangen van je abbonees, maar ook van de partijen welke content bij je abbonees willen afleveren.

Dus het is niet zo dat dit een kosten besparing is van Deutsche Telekom is, of dat dit een 'verbetering van ons netwerk' is. Het is puur zodat ze meer content-providers kunnen forceren om hun geld te betalen.

Als het aan mij ligt zouden dit soort praktijken bij wet verboden moeten worden. Het staat haaks op wat het internet zou moeten zijn, en alleen de ISP wordt er beter van, voor de consument en content providers is het heel slecht nieuws.

Reputatie 1

Ik ervaar deze reactie als leugenachtig en respectloos naar jullie klanten. Er zitten hier genoeg mensen met technische kennis (en kennis van de strategie van Deutsche Telekom) die weten en ook duidelijk aangetoond hebben wat er hier gebeurd is. En dat nu beweerd wordt dat dit een kleine groep klanten betreft is een pertinente leugen, evenals dat dit de kwaliteit van het netwerk zou verbeteren. Werkelijk 100% onwaar.

Ik denk dat het goed is dat dit nu brede negatieve publiciteit krijgt en hoop wellicht tegen beter in dat dit enkel door hebzucht ingegeven besluit wordt teruggedraaid. 

Reputatie 4

Ik was de afgelopen maanden juist aangenaam verrast door de kwaliteit van de verbinding, nu sinds een paar dagen echt om te huilen. Video gesprekken die verbroken worden, bestanden uploaden of downloaden die ergens halverwegen verbroken worden, ping verdubbeld, video’s die niet laden. Dit is het niet meer waard.

Ik zit tot Mei 2020 vast aan dit contract, zijn er mogelijkheden om onder dit contract uit te komen?

Jazeker. Je moet T-Mobile formeel in gebreke stellen waarin je stelt op welke punten T-Mobile contractueel in gebreke is. Dat in gebreke zit hem erin in dat ze nu een wezenlijk ander produkt leveren dan vorige week dat bovendien in strijd is met de wettelijke netneutraliteit. Je krijgt niet het produkt waar je voor gekozen hebt en dus is sprake van contractbreuk.

Je bent verplicht T-Mobile een redelijke termijn te gunnen om alsnog te leveren wat is afgesproken. Wordt daar niet aan voldaan, dan ben je gerechtigd het contract te ontbinden wegens wanprestatie. Voor ingebrekestelling en ontbinding wegens wanprestatie zijn voorbeeldbrieven op internet te vinden.

Dit heeft de CEO van T-mobile zojuist op linkedIn vermeld: 

We have indeed changed the routes of traffic to Deutsche Telekom’s AS3320. We have done this to improve the quality and did not expect any customer impact. Unfortunately, a small group of customer have been affected. Therefore, we are adding significant capacity to specific routes to improve the quality of the network. We are working day and night to correct this issues and will not stop till our network is back to the quality all our customer are used to and expect.

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6594852645716975616?commentUrn=urn%3Ali%3Acomment%3A%28activity%3A6594852645716975616%2C6594929402079956996%29

Niet zo heel veel nieuws dus, maar meer woorden dan de woordvoerder kon verzinnen.  

eventueel genoeg klanten zeg hun abbo op ;) dan is capaciteit er weer 

Reageer