Beantwoord

[28-10] Latency issues

Toon eerste reactie

564 reacties

Reputatie 1

Mijn Home Assistant is ook niet meer bereikbaar sinds een half uurtje… goed bezig T-Mobile, dit gaat je klanten kosten. We hadden er niet op gerekend dat dit problemen zou geven. Dat zegt genoeg over de technische kennis daarzo, vooral bij de beslissingnemers…..

Reputatie 2

T-mobile dit is echt schandalig! zeker door dat waardeloze antwoord erbij “We have done this to improve the quality”  

Reputatie 4
Badge +3

Het is echt weer drama geweest tussen ca. 19:00 en 00:00. De helpdesk doet ook alsof ze van niets weten en geven alleen aan: "De verbinding ziet er goed uit", goh mijn DSL verbinding is prima, maar het zijn jullie uplinks, maar dat snappen ze niet, en vragen mij om maar terug te bellen als het probleem zich voordoet.

Voor deze zaken kan je beter hier op het forum zijn. die kunnen wel schakelen met de netwerk mensen.

Transits BGP Peerings is een brug te ver voor de helpdesk.

Dat weet ik, alleen heb ik het idee dat T-Mobile het idee heeft dat dit topic is afgedaan sinds de rollback van afgelopen week. Er komen meerdere klachten in dit topic binnen, maar tot nu toe is er nog geen inhoudelijke reactie geweest.

Reputatie 4

Afgelopen nacht hebben we de rollback van DT naar AMS-IX succesvol afgerond, waardoor alle verbindingen weer via het lokale AMS-IX knooppunt lopen. Dit hebben we getest gedurende de gehele dag. Afgelopen nacht was de eerste fase van dit proces. De rollback bestaat uit verschillende onderdelen en fases, die we de komende nachten gaan uitvoeren. We monitoren dit proces nauwkeurig. We streven er altijd naar om onze klanten de beste netwerkervaring te bieden, zowel in het heden als in de toekomst. Er zijn geen plannen om het internetverkeer weer weg te routeren van AMS-IX.

Bedankt voor de update, ik ben blij om te lezen dat er nu geen plannen zijn om de AMS-IX weer op te offeren. Deze IX hoort gerespecteerd te worden, het is een van de beste IX ter wereld en het verhandelen van verkeer over deze IX kost "nagenoeg niks" in verhouding wat jullie Nederlandse klanten er baat bij hebben.  

Ik hoop verder dat inderdaad de rest van de routes ook netjes hersteld gaan worden, zodat alle verkeer van Nederland naar bronnen in Nederland weer lokaal worden afgehandeld en niet meer in Duitsland. 

Als deze rollback compleet is, dan is het tijd voor het langdurige proces in herstel van vertrouwen. Dit zal niet binnen 1 dag vergeten zijn. En we zullen jullie in de gaten houden met zijn allen, en per direct escaleren wanneer er vermoedens opspelen van verminkte routeringen, voor jullie zogenoemde "netwerk verbeteringen" gedachten goed. 

Reputatie 7
Badge +10

Dit is het netwerk van DTAG! Als je DTAG in je trace voor komt dan betekend het dus niet dat het via Duitsland gaat maar over het netwerk van DTAG op een van deze locaties. 

Het lijkt er op dat de link gewoon niet groot genoeg was om al het TMT verkeer er over heen te krijgen.

Reputatie 7
Badge +8

Ook met KPN NetwerkNL kan het zijn dat je hogere snelheden hebt. Het is dan van belang dat T-Mobile eigen pop's heeft (ODF). In dat geval zijn ze zelf in control en zijn ze vrijer in het aanbod en kunnen ze dus 1Gbps aanbieden. Ze hebben de ambitie om komend jaar 1 miljoen extra aansluitingen de mogelijkheid te geven om tot 1Gbps af te kunnen nemen.  Heb je zowel vast als Unlimited mobiel, dan betaal je voor ieder abonnement 25e, waarbij je de hoogst mogelijke snelheid krijgt. Dus tot 1Gbps voor 25e.

Maar lijkt mij goed om dit niet verder in dit topic te bespreken, maar in het Uit & Thuis topic. Dit is voor het latency issue. Hopelijk lossen ze dit snel op. Ik geloof niet dat ze dit laten voortduren.

Met tractors naar het hoofdkantoor van Tmobile :imp: . Dat gaat helpen.:grin:

Reputatie 3

Ik moet toegeven dat ze alles in ere hebben hersteld. Zo kan en moet het ook zijn T-Mobile. Ik hoop dat jullie van je fouten geleerd hebben en dat we weer kunnen genieten van een goed stukje snel en betrouwbaar internet. Samen zijn we T-Mobile zonder ons bestaan jullie niet. Knoop dat goed in jullie oren. 

Even maandag afwachten anders dinsdag opzeggen.

De verhoogde latency en congestie kan echt niet.

De routering naar doelen binnen Nederland via Frankrijk of Duitsland laten lopen is ook totaal onacceptabel voor een Nederlandse internetprovider.

+1 opzegging als dit niet teruggedraaid gaat worden

Reputatie 2

Wat ik me afvraag, is dat via 4G nu ook sinds kort of was dit al langer, ik vond 4G eigenlijk altijd wat traag aanvoelen, niet echt langzaam  maar soms zat er best merkbaar verschil in het snelheids-gevoel van de verbinding, ik wijtte dit aan de plaats waar ik was op dat moment.

@Doornekamp33 ik denk dat dat een goede observatie is

het lijkt erop dat in ‘t geniep de 4G al eerder richting DTAG is gezet, paar maanden terug ofzo, en dat heb ik in ieder geval wel ervaren als dat alles wat stroperiger is gaan werken, voip stukging enzo…

op zo’n moment twijfel je dan alleen nog of het misschien aan je eigen spullen (of plaats zoals jij noemt) ligt.

na die catastrofale actie van afgelopen vrijdag kwam natuurlijk de aap echt uit de mouw.

Daarom denk ik dat nu pas 4G klanten ineens denken “ziejewel, het lag niet aan mij”

Misschien kun je je bevindingen ook nog even in die andere thread zetten? ik denk dat het zinnig is om de specifieke 4G problematiek ook even apart van de thuis-aansluitingen onder de aandacht te brengen

Volgens mij denkt t-mobile van dit draadje inmiddels dat ze alles waanzinnig goed hebben opgelost en de kous af is.

Het wordt steeds gezelliger :wink:

Ik ben al aan het kijken naar alternatieven, was prima tevreden met Thuis maar dit laat echt een zuur gevoel achter. 

Maar je Ping is zo slecht nog niet, toch een pluspuntje.:grin:

Reputatie 1

Om 00:41 afgelopen nacht heeft T-mobile thuis hun carrier AS1273 (Vodafone/ex C&W) weer aangezet. Gezien zij een zeer goed verbonden netwerk hebben, met veel (private) peers, ga ik er vanuit dat alle problemen nu weer opgelost zijn.

Samenvoegend:

AMS-IX (Internet Exchange) staat weer aan

NL-IX (Internet Exchange) staat weer aan

Vodafone (AS1273) carrier staat weer aan

DTAG (AS3320) carrier staat ook nog aan, maar zal in praktijk veel minder prominent gebruikt worden.

Bewijsstuk 1:

https://i.imgur.com/08IRyim.png

Bewijsstuk 2:

https://i.imgur.com/QSFq9gr.png

I rest my case for now, mij is T-Mobile Thuis iig kwijt als klant, doordat ze deze move zonder aankondiging gemaakt hebben. Naar mijn mening is dit zwaar in strijd met netneutraliteit: oneerlijke concurrentie, bevooroordelen van (duur betaalde) verkeersstromen etc. Ik was bang dat T-Mobile hier mee weg zou komen maar gelukkig hebben we met z’n allen genoeg druk uit kunnen oefenen om dit ongedaan te maken. Applausje voor jezelf allemaal! :-)

Hallo. Zoals velen heb ik ook traag internet via de glasvezel, veel trager dan de beloofde snelheid. Ik wil dat jullie een case openen waarin we gaan uitzoeken wat jullie gaan doen om dit op te lossen en hoe jullie anders terug gaan betalen. Ik ontvang graag een persoonlijk casenummer.

Reputatie 4

Ik ben verheugd te zien dat deze morgen mijn telefoons weer een ping van 8.5 ms hebben. Voor mij zijn er nu geen kwesties van belang meer.

Al vanaf vrijdag sinds COD modern warfare uit is had ik enorme download tijden van 10 uur of 8 uur voor de add-on van ongeveer 8gb. Het was mij een raadsel waarom het allemaal zo extreem lang duurde. 

Ik dacht in eerste instantie dat het gewoon door de drukte kwam. Maar nu ik zo lees en een boze en bezorgde telefoontje van mijn moeder dat ze niet eens tv kan kijken doordat het de hele tijd aan het bufferen is.

Dus bij mij thuis, internet met maximale beschikbaarheid van 50 mbps en bij mijn moeder thuis internet van 20mbps ook geen fatsoenlijke verbinding. Normaal is dit voldoende om tv te kijken of te streamen. 

Ik geef t-mobile een week om dit op te lossen, die is dus al ingegaan dan stap ik over naar een andere provider. 

Reputatie 3

@Wesley1220 

Ik had ze vandaag nog een keer telefonisch benaderd. Natuurlijk kreeg ik een servicedeskmedewerkers aan de lijn die nergens van wist. Na het aangeven van het issue namen ze contact met de technische dienst. Na dat gesprek werd er erkend dat er een latency issue is en dat ze hier mee aan het werk gaan. Alle servicedeskmedewerkers hebben een melding op het scherm staan en weten met wat er speelt. Ben nu zelf benieuwd hoe snel ze dit oplossen en of het oplosbaar is. We wachten maar even af...  

Reputatie 3

Ze hebben alleen iets aangegeven over een rollback voor T-Mobile Thuis. T-Mobile Mobiel (4G) is waarschijnlijk een ander netwerk. Ik verwacht niet dat daar iets gaat veranderen. Daar gaat het verkeer al een tijd via DTAG.

https://bgp.he.net/AS31615

Verder is vannacht de NL-IX weer actief geworden naast de AMS-IX. En zijn ze gebruik gaan maken van Vodafone CW voor transit. Er is sprake van een complete rollback inderdaad.

@Bas Een ‘tijdelijke’ fix van het oorspronkelijke probleem is natuurlijk super. Maar dit gaat natuurlijk snel teruggedraaid worden zodra Deutsche Telekom de routering en capaciteit weer op orde heeft. 

De vraag is ‘waarom dan?’. En waarom is er geen transparantie over de daadwerkelijke redenen? Er namelijk geen enkele reden te vinden die in het voordeel van de consument is. Waarom wordt er geen woord gerept over de double dipping beschuldigingen van de kenners? Mijn vertrouwen is in ieder geval al dusdanig beschadigd dat het abonnement al om is. 

Reputatie 7
Badge +20

Sinds afgelopen vrijdag loopt de routering van ons vaste internetverkeer via ons moederbedrijf Deutsche Telekom. Het bleek dat een aantal van onze klanten naar aanleiding hiervan niet de internetervaring had, zoals ze die van ons gewend is. Hoewel we de capaciteit hebben uitgebreid, is het probleem niet snel genoeg opgelost. Het oplossen van het probleem zal nog enige tijd in beslag nemen en we willen niet het risico lopen dat onze klanten nog meer verstoringen ondervinden. Daarom hebben we vanavond besloten om de routering van het internetverkeer volledig terug te brengen naar de oorspronkelijke situatie. We beginnen hier vanavond al mee en zullen er alles aan doen om dit zo snel mogelijk te voltooien. We houden dit proces nauwlettend in de gaten om de impact op onze klanten te minimaliseren. Wij danken jullie voor de feedback!

👍🏻👍🏻👍🏻 En door! 

Reputatie 4

Ik vind over het algemeen dat T-Mobile goed bezig is en dan heb ik het niet puur over het prijsvechten, maar ook het neerleggen van glasvezelinfrastructuur. Het is dat wat het duopolie van KPN/Liberty Global kan doen doorbreken en echte concurrentie mogelijk maakt (i.p.v. KPN betalen om hun netwerk te gebruiken).

Er zijn vele aanbieders op KPN-koperdraad geweest (Cistron, Demon, Bbeyond, Alice en ga maar door) en ze hebben allemaal één voor één het loodje gelegd omdat ze gevangen zaten tussen KPN betalen voor de infra enerzijds, prijsdruk aan de andere kant en een lagere schaalgrootte. De hogere kwaliteit die ze leverden heeft ze niet kunnen redden.

Dat Tweak recent is gestopt met DSL is een teken aan de want dat Tweak de strijd ook al verloren heeft en het nu alsnog met eigen glasvezelinfra gaat proberen, maar ja… hebben ze de diepe zakken om flink eigen infra aan te leggen? En dat is precies waar T-Mobile heel goed bezig is.

Ik begrijp goed dat lage prijzen ergens vandaan moeten komen, maar de andere kant van het verhaal is dat ik nooit voor T-Mobile gekozen heb vanwege de lage prijzen. Ik wil goed internet, voor de prijs die daar voor nodig is. Als dat geleverd wordt, dan bied dat een vruchtbare basis om lang klant te kunnen blijven.

Reputatie 4
Badge +3

Ik ben benieuwd, we gaan het zien!

Reputatie 3

De webcare heb je ook niks aan. Elke keer posten ze richting klanten dat maar enkele klanten hier last van hebben. Terwijl alle klanten er last van hebben en honderden het melden. Ik voel mij als klant totaal niet serieus genomen.

Reputatie 4
Badge +3

Aanname is dat toen T-Mobile het oude Vodafone Thuis netwerk overnam, er nog allerlei verbindingen liepen over het Cable & Wireless (= Vodafone) netwerk.

Het lijkt er op dat T-Mobile dit wil uitfaseren (of heeft uitgefaseerd) en alles over het netwerk van het moederbedrijf in Duitsland wil laten lopen.

Helaas pakt dit toch iets anders uit dan verwacht. Misschien gebrek aan peers binnen Nederland, of gewoon een configuratiefoutje in de routering waardoor nu alles via Duitsland wordt gerouteerd? DT heeft namelijk wél een aansluiting op de AMS-IX, dus het is vreemd dat alles nu via een Duitse route loopt.

Dit probleem speelt nu sinds afgelopen vrijdagavond, alleen helaas blijft het nog verdacht stil vanuit T-Mobile. Ik ben benieuwd wanneer er een officieel statement komt vanuit T-Mobile.

Reageer