Beantwoord

[28-10] Latency issues

Toon eerste reactie

564 reacties

Reputatie 1

Ik baal als een stekker, werk veel thuis en vandaag de geheledag met onze netwerk beheerder gekeken waarom ik niet kan connecten met VPN.
Na wat aanpassingen kan ik nu wel connect met VPN maar snel is anders.

Zoals ik het nu lees zal dit dus niet veranderen, want dit is gedaan om geld te verdien, dus wil ik ook graag mijn klacht indienen bij de ACM, iemand al een mooie template gemaakt voor de klachten brief?

Vpn is hier ook niet werkbaar meer! ik sluit me graag bij het ACM verhaal aan

Reputatie 2

Aha… Dit alles zegt genoeg over wat er de laatste tijd zoal speelt… 

Geen wonder dat mijn latency van 4-6ms naar 40~90ms is gegaan met daarbij een verbinding tussen de 50~300mbps terwijl ik 750/750 heb. Mag hopen voor T-Mobile dat ze dit eens snel gaan terugdraaien want dit slaat nergens op.

Reputatie 1

Wat Wesley1220 ziet is  waarschijnlijk gewoon het gevolg van congestie in piekuren en het (eventuele) gebrek daaraan in daluren.

DTAG heeft weldegelijk aanwezigheid in Amsterdam (dat moet ook wel aangezien T-Mobile Thuis ergens moet aankoppelen met ze). Maar verbindingen met andere transits zullen ze d’r wel niet hebben waardoor een groot gedeelte alsnog via het buitenland gerouteerd wordt. Dat terwijl T-Mobile Thuis vooorheen prima capaciteit had op de AMS-IX om te peeren met andere partijen en daarnaast ook nog andere transits aangekoppeld had.

Dat dit een ‘verbetering’ is en dat ‘een zeer beperkt deel van de klanten last heeft’ is natuurlijk gewoon pure bullshit. Het is bekend dat DTAG doelbewust verbindingen laat vollopen en er niet voor kiest om deze te upgraden. Wil je klanten achter DTAG wel fatsoenlijk kunnen bereiken dan mag je diep in de buidel tasten (de tarieven zijn t.o.v. andere transits of zelfs Liberty Global bijzonder onredelijk).

Als deze actie niet wordt teruggedraaid: Zoek een andere ISP. Dergelijke afzetterij als dit is volstrekt onacceptabel op een vrij en open internet. Of wat daar nog van over is door dit soort smerige acties van o.a. DTAG en Comcast.

Iets zegt me dat technici van Thuis hier niets over te zeggen hebben gehad of hun advies is genegeerd. De mannen met stropdassen weten het uiteraard beter. En zo wordt er weer iets wat ooit goed was de vernieling in geholpen, onnodig.

Overigens, voor men die traceroutes of MTR’s post: Hogere latency is pas een ‘ding’ als het op alle navolgende hops ook verhoogd is. Als het op een tussenliggend apparaat verhoogd is maar daarna weer laag, is het waarschijnlijk dat apparaat dat zinnigere dingen heef te doen dan te antwoorden op ICMP.

Reputatie 1

Net een berichtje getypt naar de ACM. In het kader van transparantie met T-Mobile vind ik het wel zo eerlijk om het hier ook te delen. Dan weet T-Mobile er alvast vanaf. 

Sinds afgelopen week routeert T-Mobile al haar netwerkverkeer via de Duitse NSP "DTAG" (eigendom van het moederbedrijf Deutsche Telecom). Deze maatregel heeft tot uitwerking dat er netwerkcongestie ontstaat voor bedrijven die niet een directe koppeling hebben met DTAG. Een en ander is toegelicht op https://www.a2b-internet.com/zit-je-bij-t-mobile-en-heb-je-opeens-last-van-een-trage-internet-verbinding/. 

Het doel van deze maatregel lijkt te zijn dat contentbedrijven een directe verbinding afnemen bij DTAG. Dit lijkt mij een overtreding van de Telecommunicatiewet artikel 7.4a lid 2a. 

Ik hoop dat u hiernaar wil kijken en indien nodig T-Mobile hierop zou kunnen aanspreken. 

Alvast bedankt. 

Mocht je de ACM ook willen informeren, dan kan dat op https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Reputatie 1

Ping statistics for 1.1.1.1:
    Packets: Sent = 2764, Received = 2356, Lost = 408 (14% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 15ms, Maximum = 346ms, Average = 16ms

Tracing route to www.t-mobile.nl [80.79.204.11]
over a maximum of 30 hops:

1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  172.16.0.1
  2     1 ms     1 ms     1 ms  1-3-201-31.ftth.glasoperator.nl [31.201.3.1]
  3     7 ms     6 ms     6 ms  10.10.80.149
  4     6 ms     6 ms     6 ms  80.156.160.229
  5     7 ms    17 ms     7 ms  217.239.53.129
  6     7 ms     7 ms     7 ms  194.25.208.138
  7    10 ms     7 ms     7 ms  asd2-rou-1043.nl.eurorings.net [134.222.48.240]
  8     7 ms     8 ms     7 ms  asd-s6-rou-1042.nl.eurorings.net [134.222.48.249]
  9    54 ms   143 ms   668 ms  134.222.96.31
 10    92 ms    92 ms    92 ms  80.79.204.11

Trace complete.

Tracing route to www.t-mobile.nl [80.79.204.11]

2     2 ms     2 ms     1 ms  1-3-201-31.ftth.glasoperator.nl [31.201.3.1]
  3     6 ms     6 ms     6 ms  10.10.80.149
  4     7 ms     6 ms     6 ms  80.156.160.229
  5    24 ms    24 ms    23 ms  217.239.53.129
  6     7 ms     7 ms     7 ms  194.25.208.138
  7     8 ms     8 ms     8 ms  asd2-rou-1043.nl.eurorings.net [134.222.48.240]
  8     7 ms    10 ms     7 ms  asd-s6-rou-1042.nl.eurorings.net [134.222.48.249]
  9    22 ms   149 ms   154 ms  134.222.96.31
 10    92 ms    91 ms    91 ms  80.79.204.11

Trace complete.

Tracing route to www.tweakers.nl [213.239.154.31]

2     2 ms     1 ms     1 ms  1-3-201-31.ftth.glasoperator.nl [31.201.3.1]
  3     6 ms     5 ms     6 ms  10.10.80.149
  5     7 ms     8 ms     6 ms  80.157.205.54
  6     7 ms     7 ms     7 ms  ae-15.r25.amstnl02.nl.bb.gin.ntt.net [129.250.4.172]
  7     8 ms     7 ms     7 ms  ae-1.a00.amstnl06.nl.bb.gin.ntt.net [129.250.4.120]
  8     7 ms    10 ms     8 ms  83.231.213.2
  9    12 ms     7 ms     6 ms  et-0-0-1-0.eun-spine-01.true.nl [87.233.21.5]
 10    12 ms    13 ms     7 ms  - [87.233.21.80]
 11    17 ms    28 ms    28 ms  et-0-0-49-0.eun-leaf-12.true.nl [87.233.21.54]
 12    20 ms    22 ms    14 ms  et-0-0-50-0.eun-leaf-03.true.nl [87.233.21.53]
 13    17 ms    16 ms    17 ms  87.233.241.106
 14    24 ms    23 ms    23 ms  tweakers.net [213.239.154.31]

Tracing route to one.one.one.one [1.1.1.1]

2     2 ms     1 ms     1 ms  1-3-201-31.ftth.glasoperator.nl [31.201.3.1]
  3     6 ms     6 ms     5 ms  10.10.80.149
  5     6 ms     8 ms    10 ms  80.157.205.54
  6     8 ms     7 ms     8 ms  ae-15.r25.amstnl02.nl.bb.gin.ntt.net [129.250.4.172]
  7     7 ms     7 ms     7 ms  ae-8.r03.amstnl02.nl.bb.gin.ntt.net [129.250.2.109]
  8    32 ms    21 ms    26 ms  81.20.65.150
  9    15 ms    15 ms    15 ms  one.one.one.one [1.1.1.1]

Trace complete.

Ook hier veel hinder sinds afgelopen weekend. Thuis werken via Remote Desktop is verschrikkelijk traag geworden. Continue haperingen en wachten. Latency van de verbinding 33-50 naar Amsterdam. Ping bij xbox ook omhoog gegaan. Als dit de standaard van T-Mobile is geworden baal ik enorm. Helemaal omdat ik een nieuw jaarcontract ben aangegaan.

Reputatie 4

T-mobile 750/750

Net een berichtje getypt naar de ACM. In het kader van transparantie met T-Mobile vind ik het wel zo eerlijk om het hier ook te delen. Dan weet T-Mobile er alvast vanaf. 

Sinds afgelopen week routeert T-Mobile al haar netwerkverkeer via de Duitse NSP "DTAG" (eigendom van het moederbedrijf Deutsche Telecom). Deze maatregel heeft tot uitwerking dat er netwerkcongestie ontstaat voor bedrijven die niet een directe koppeling hebben met DTAG. Een en ander is toegelicht op https://www.a2b-internet.com/zit-je-bij-t-mobile-en-heb-je-opeens-last-van-een-trage-internet-verbinding/. 

Het doel van deze maatregel lijkt te zijn dat contentbedrijven een directe verbinding afnemen bij DTAG. Dit lijkt mij een overtreding van de Telecommunicatiewet artikel 7.4a lid 2a. 

Ik hoop dat u hiernaar wil kijken en indien nodig T-Mobile hierop zou kunnen aanspreken. 

Alvast bedankt. 

Mocht je de ACM ook willen informeren, dan kan dat op https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Bedankt voor de link en soort van template. Ook gelijk een melding gemaakt.

Reputatie 4

Beste T-Mobile,

Ik wacht het even af en geef jullie de tijd om dit op te lossen, maar laat ik wel heel duidelijk stellen dat deze wijziging teruggedraaid gaat worden. Het is duidelijk dat DTAG door geld aan partijen te vragen voor fatsoenlijke snelheden niet aan de Nederlandse wetgeving m.b.t. netneutraliteit voldoet en in die zin is het onacceptabel dat mijn internetverkeer via DTAG loopt.

Een internetverbinding die aan de wet voldoet is impliciet aan het product wat ik van jullie afneem en in die zin is T-Mobile dan ook in gebreke. Zoals gezegd, gun jullie de tijd om dit op te lossen, maar alshet  langer aanhoudt kunnen jullie een formele ingebrekestelling verwachten en stornering van de abonnementsgelden verwachten.

De verwachte reactie van jullie is dus niet "we hebben een paar chirurgische aanpassingen gedaan aan de nieuwe situatie via DTAG", maar "we routeren het leeuwedeel van het verkeer weer over de AMS-IX".

Dank u!

Reputatie 2

Ziggo sport go. terugkijken werkt ook amper. gaat blijkbaar ook via Deutsche Telekom AG

Bekabeld:

Reputatie 1

Beste T-Mobile,

Ook hier een trage (rond de 30Mbit/s terwijl ik 100Mbit/s heb) verbinding met hoge ping (50ms) na dit weekend. Nu lees ik op Tweakers dat jullie al het verkeer via Duitsland laat lopen. Vandaar. Televisie kijken is in de avond lastig doordat continue de beeldkwaliteit verschilt. Voorheen ging dit perfect.

Ik ga er vanuit dat dit een tijdelijk probleem is. Ik heb een abonnement genomen met goede specs en dat kunnen jullie leveren, dat is wel bewezen de afgelopen maanden. Ik ben sinds juli klant en dit is de eerste keer dat ik een probleem heb. Mochten jullie toch besluiten dat dit de nieuwe standaard is geworden dus een in de avond slechte en trage verbinding dan is het klaar met mij als jullie klant.

Slecht trouwens dat dit niet gecommuniceerd wordt!

Reputatie 5
Badge +11

Hier inderdaad ook last van sommige websites die traag zijn en/of packet loss hebben (100/100 glasvezel ODF).

PING test op TM Thuis glasvezel:

Packets: Sent = 141, Received = 129, Lost = 12 (8% loss),
    Minimum = 14ms, Maximum = 42ms, Average = 17ms

PING test op TM 4G:

Packets: Sent = 80, Received = 80, Lost = 0 (0% loss),
    Minimum = 21ms, Maximum = 103ms, Average = 34ms

Dus 4G is stabieler dan glasvezel nu 🤷‍♂️

Ook ik wil ook nog even een screenshot toevoegen aan dit topic waar duidelijk te zien is dat het om een 750/750 abonnement gaat en er bekabeld een snelheid van 133Mbps gehaald wordt met een ping van 79ms. Ook de TV doet het niet best meer in de avond, zou een beetje raar zijn dat je je netwerk verbeterd (???) maar vervolgens ook ermee je eigen dingen sloopt.

Reputatie 1

Beste T-Mobile,

Ook hier een trage (rond de 30Mbit/s terwijl ik 100Mbit/s heb) verbinding met hoge ping (50ms) na dit weekend. Nu lees ik op Tweakers dat jullie al het verkeer via Duitsland laat lopen. Vandaar. Televisie kijken is in de avond lastig doordat continue de beeldkwaliteit verschilt. Voorheen ging dit perfect.

Ik ga er vanuit dat dit een tijdelijk probleem is. Ik heb een abonnement genomen met goede specs en dat kunnen jullie leveren, dat is wel bewezen de afgelopen maanden. Ik ben sinds juli klant en dit is de eerste keer dat ik een probleem heb. Mochten jullie toch besluiten dat dit de nieuwe standaard is geworden dus een in de avond slechte en trage verbinding dan is het klaar met mij als jullie klant.

Slecht trouwens dat dit niet gecommuniceerd wordt!

Dit dus….

Geen wonder dat alles traag reageert. T-Mobile: oplossen dit graag!

Reputatie 4

Hier inderdaad ook last van sommige websites die traag zijn en/of packet loss hebben (100/100 glasvezel ODF).

PING test op TM Thuis glasvezel:

Packets: Sent = 141, Received = 129, Lost = 12 (8% loss),
    Minimum = 14ms, Maximum = 42ms, Average = 17ms

PING test op TM 4G:

Packets: Sent = 80, Received = 80, Lost = 0 (0% loss),
    Minimum = 21ms, Maximum = 103ms, Average = 34ms

Dus 4G is stabieler dan glasvezel nu 🤷‍♂️

Tenzij ze dalijk misschien 4g ook gaan rerouten🤔😂

Reputatie 1

Onlangs keus gemaakt om over te stappen naar T-Mobile Thuis (alleen internet). Gister geïnstalleerd en na even moeten wachten tot het signaal goed doorkwam hebben we 's avonds gewoon kunnen Netflixen. Op dit moment laden zelfs internet pagina's niet! Voor mobiel internet stap ik later deze week over naar T-Mobile... Hoop dat 't dan is opgelost anders kan ik zelfs niet meer dit forum checken voor updates...

Treurige bedoeling dit. Packetloss naar cloudfare is bij mij nu al opgelopen naar 18%

Ping naar mijn eigen website (gehost in Nederland) is nu rond de 83 ms terwijl dat vroeger een factor 10 minder was (en zojuist ook nog even vanaf een kpn verbinding getest en dan is de ping rond de  7 ms.).

Daar heb ik toch echt geen 750 Mb/s verbinding voor genomen.

Gelukkig zit ik niet meer vast aan een jaarcontract dus al dit niet opgelost wordt ga ik toch echt verder kijken.

Als dit voor 4G ook het geval is / al het geval is, dan ben ik bang dat ze de volgende Ookla awards niet meer gaan binnenslepen :zipper_mouth:

Reputatie 7
Badge +10

Leuk dat ze de datum van vandaag in de topic titel hebben gezet maar het probleem is toch echt eerder begonnen…….

Kijk eens naar de bgplay Ze hebben vodafone ontkoppeld en DTAG gekoppeld.

Prima oplossing en ook hoog nodig. het lijkt er alleen op dat er een netadmin iets te enthousiast bezig is geweest en inplaats van alleen het verkeer van vodafone maar alles naar DTAG heeft gegooid waardoor er nu overduidelijk een capaciteits probleem is.

simpel op te lossen. het kost alleen wat meer moeite om alle managers uit te leggen WFT er aan de hand is…….

Alvast bedankt. 

Bedankt voor de link en soort van template. Ook gelijk een melding gemaakt.

Dank ook melding gemaakt.

Moet de NL overheid hier ook niet eens op inspringen? Wie heeft er goede contacten?

Ik wilde binnenkort met mijn thuisabonnement overstappen naar T-Mobile thuis. Ik heb nog wel even de tijd, maar als dit niet opgelost wordt moet ik maar kijken bij budgetthuis, youfone of edpnet. 

Ik heb een collega met Youfone, is niet erg tevreden over de stabiliteit. 

Nou, ik heb een vriend die erbij zit die best tevreden is over youfone (youfone en budgetthuis zijn overigens echte wederverkopers van kpn, zelfde apparatuur etc). 

Het is wel DSL dus de ervaringen daarmee zullen per adres variëren. Wat zeker is, is dat ze niet een reroute hebben via Duitsland. Zoals aangegeven zijn ze aan hun apparatuur te zien slechts wederverkopers. edpnet daarentegen werkt met vrije apparatuur, waarbij je een fitzbox via ze kan aanschaffen.

Reputatie 4

Als dit voor 4G ook het geval is / al het geval is, dan ben ik bang dat ze de volgende Ookla awards niet meer gaan binnenslepen :zipper_mouth:

Sterker nog dan gaan ze klanten verliezen

Wat een f*k streek heeft t-mobile uitgehaald.

Ik heb betaald voor een glasvezelverbinding van 750mbit. Door deze DTAG shit is die vrijwel volledig onbruikbaar.

mijn download is nog minder als een kbit per seconde… kan niet normaal internetten, laat staan gamen en streamen  

Voor deze wijziging naar DTAG liep alles als een trein. Nu overweeg ik om over te stappen op KPN. Ondanks de hogere prijs. 

Sterker nog dan gaan ze klanten verliezen

Ze hebben al klanten verloren door deze actie, zeker op T-Mobile Thuis gebied.

Graag zo snel mogelijk oplossen T-Mobile.... Ik heb er ook last van. 

Reageer