Beantwoord

[28-10] Latency issues

Toon eerste reactie

564 reacties

Hier ook een en al bagger. F1TV werkte gister niet maar dacht dat het aan hen lag maar dit verklaart het. Thuis werken via is nu zelfs al te veel gevraagd door hoge latency en totaal onmogelijk. Ik ga er vanuit dat deze wijziging direct ongedaan gemaakt wordt anders is het weer snel terug naar Ziggo + Vodafone.

Ook ik ondervind sinds dit weekend problemen met mijn T-mobile glasvezel verbinding. Zo heb ik een ping van 100 ms als http://speedtest.zeelandnet.nl ga om mijn verbinding te testen. En ook filmpjes van ziggo bufferen bij mij elke halve seconden en zijn totaal onkijkbaar geworden. Zie bijvoorbeeld dit filmpje: https://www.ziggosport.nl/video/38047-f1-gp-mexico-highlights-race.html

Ook heb ik momenteel problemen om in te loggen op Steam en dan voornamelijk mijn friend list.

Ik zal kijken of ik hier iets aan kan doen, maar anders zal ik vrij snel van ISP wisselen want dit internet voor mij is gewoon niet werkbaar.

Reputatie 4

Als dit voor 4G ook het geval is / al het geval is, dan ben ik bang dat ze de volgende Ookla awards niet meer gaan binnenslepen :zipper_mouth:

Sterker nog dan gaan ze klanten verliezen

Ze hebben al klanten verloren door deze actie, zeker op T-Mobile Thuis gebied.

Klopt, domme actie dit van tmobile

Reputatie 4

Als dit voor 4G ook het geval is / al het geval is, dan ben ik bang dat ze de volgende Ookla awards niet meer gaan binnenslepen :zipper_mouth:

Sterker nog dan gaan ze klanten verliezen

Ze hebben al klanten verloren door deze actie, zeker op T-Mobile Thuis gebied.

Als ze dit op 4g/5g gaan doen binnenkort verliezen ze de speedtest awards ook en klanten

Reputatie 1

Ook ik ervaar sinds dit weekend de genoemde grote problemen met mijn 750/750 verbinding. 

Reputatie 7
Badge +19

Ik heb pas vanaf 1 november DSL van T-mobile dus ik weet niet of ik ook problemen ga ondervinden maar met dank aan @krisp heb ik ook een melding gedaan bij het ACM met zijn getypte tekst 👍

Reputatie 1

Net een berichtje getypt naar de ACM. In het kader van transparantie met T-Mobile vind ik het wel zo eerlijk om het hier ook te delen. Dan weet T-Mobile er alvast vanaf. 

<knip>

Mocht je de ACM ook willen informeren, dan kan dat op https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Prima actie, zojuist ook melding gedaan bij de ACM. Dit soort fratsen is in Duisland wellicht nog niet bij wet verboden, maar in Nederland wel degelijk.

Reputatie 2

Waar blijft de uitleg met @T-Mobile?

Hoe moeilijk is om te communiceren of deze wijziging werkelijk de bedoeling was? Mogelijk hebben ze een foutje gemaakt, misschien ook niet.

Dan kan daarna iedereen zijn conclusie trekken en acties uitzetten.

Ik ben erg benieuwd wat hier allemaal uit gaat komen.

Reputatie 3
Badge

Net een berichtje getypt naar de ACM. In het kader van transparantie met T-Mobile vind ik het wel zo eerlijk om het hier ook te delen. Dan weet T-Mobile er alvast vanaf. 

Sinds afgelopen week routeert T-Mobile al haar netwerkverkeer via de Duitse NSP "DTAG" (eigendom van het moederbedrijf Deutsche Telecom). Deze maatregel heeft tot uitwerking dat er netwerkcongestie ontstaat voor bedrijven die niet een directe koppeling hebben met DTAG. Een en ander is toegelicht op https://www.a2b-internet.com/zit-je-bij-t-mobile-en-heb-je-opeens-last-van-een-trage-internet-verbinding/. 

Het doel van deze maatregel lijkt te zijn dat contentbedrijven een directe verbinding afnemen bij DTAG. Dit lijkt mij een overtreding van de Telecommunicatiewet artikel 7.4a lid 2a. 

Ik hoop dat u hiernaar wil kijken en indien nodig T-Mobile hierop zou kunnen aanspreken. 

Alvast bedankt. 

Mocht je de ACM ook willen informeren, dan kan dat op https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

RT 

Melding gemaakt.  

We hebben een re-routing uitgevoerd om ons netwerk te verbeteren. Bij een paar routeringen weten we dat er wat kwaliteits issues zijn. Een zeer beperkt deel van onze klanten ondervindt hier hinder van. Echter, elke klant die hier last van heeft, is er één teveel. We werken hard aan een oplossing.

Verbeteren? Niets is verbeterd en heel veel is verslechterd. Graag een technische uitleg hoezo dit een netwerkverbetering zou kunnen zijn.

Hier dus ook een klant die erg teleurgesteld is! Als dit niet verandert, wil ik m’n abonnement gaan opzeggen.

Ik kijk het tot vrijdag 1 november aan. Mag dan de pingtijden niet naar normale waarden gebracht zijn dus maximale pingtijden van 5 ms, dan zeggen we het totaalpakket bij T-Mobile Thuis op. Liever meer betalen voor een goede verbinding dan nog langer gebruik maken van een amateuristisch netwerk. Zelfs met een simpel spelletje als Clash of Clans op de tablet en mobiel ondervinden last van de hoge pingtijden. Terwijl dit niet eens veel bandbreedte vraagt. Tevens is de download-snelheid behoorlijk in elkaar geklapt. 

Ook een klacht ingediend bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Afwachten of T-Mobile weer fatsoenlijk internet gaat leveren en anders op zoek naar een andere provider. Ik zou zelf ook nooit voor T-Mobile hebben gekozen. Ik had Vodafone Thuis en werd toen “doorverkocht” aan T-Mobile.

Voor internet terug naar Vodafone kan niet, omdat Ziggo ook een vreselijk bedrijf is en bovendien is dat kabel en geen glas. 

Dit is echt balen. Mensen verlangen vaak naar de “goede oude tijd”. Die heb ik nu en ik ben er abslouut niet blij mee. “Download starten, naar bed gaan en hopen dat het de volgende ochtend is gelukt” ;)

Reputatie 1

Let wel dat latency van 5ms e.d. zoals genoemd wordt eigenlijk alleen via glasvezel te halen is.

Via ADSL/VDSL zal je al snel op minstens 6 tot 15ms zitten (1e hop na eigen router), lager wordt het niet.

Sinds afgelopen weekend ook last van een happerende internetverbinding. Filmpjes bufferen op Netflix en videoland om de paar minuten. Daarnaast ook last van dezelfde problemen welke ik had toen de DNS van T-mobile niet goed werkte (alleen gebruik ik nu de DNS van cloudfare). Zal wel te maken hebben met de hoge packetloss.

Reputatie 4

Let wel dat latency van 5ms e.d. zoals genoemd wordt eigenlijk alleen via glasvezel te halen is.

Via ADSL/VDSL zal je al snel op minstens 6 tot 15ms zitten (1e hop na eigen router), lager wordt het niet.

Dat is prima, daar gaat je verbinding niet van haperen. De hogere protocollen (TCP) hebben geen last van die ping bij ADSL. Het is de congestie bij DTAG die het grote haperen veroorzaakt, dat verzoorzaakt in de hogere protocollen een grote janboel vanwege niet alleen de hoge ping zelf, maar ook de variatie en pakketverlies doet zijn schadelijke werk.

Reputatie 1

Dat is prima, daar gaat je verbinding niet van haperen. De hogere protocollen (TCP) hebben geen last van die ping bij ADSL. Het is de congestie bij DTAG die het grote haperen veroorzaakt, dat verzoorzaakt in de hogere protocollen een grote jaboel vanwege niet alleen de hoge ping zelf, maar ook de variatie en pakketverlies doet zijn schadelijke werk.

Correct.

Ik was de afgelopen maanden juist aangenaam verrast door de kwaliteit van de verbinding, nu sinds een paar dagen echt om te huilen. Video gesprekken die verbroken worden, bestanden uploaden of downloaden die ergens halverwegen verbroken worden, ping verdubbeld, video’s die niet laden. Dit is het niet meer waard.

Ik zit tot Mei 2020 vast aan dit contract, zijn er mogelijkheden om onder dit contract uit te komen?

We hebben een re-routing uitgevoerd om ons netwerk te verbeteren. Bij een paar routeringen weten we dat er wat kwaliteits issues zijn. Een zeer beperkt deel van onze klanten ondervindt hier hinder van. Echter, elke klant die hier last van heeft, is er één teveel. We werken hard aan een oplossing.

Hoe kan een re-routing naar het buitenland in plaats van eigen land een verbetering zijn? Het stinkt werkelijk van alle kanten. Er is namelijk geen enkele partij die hier baat bij heeft behalve mogelijk T-Mobile zelf. Ik heb sindskort een glasvezel verbinding bij jullie, maar T-Mobile thuis heeft het voor elkaar gekregen om mijn glasvezel lijn slechter te laten presteren dan de VDSL verbinding die ik voorheen had. Vrijwel al het verkeer gaat trager en ik haal niet meer de geadverteerde snelheid van mijn verbinding. Ik heb tegenwoordig zelfs een ping van meer dan 100 ms naar mijn webserver in Amsterdam terwijl deze in een datacentrum staat. Dit zou niet meer mogen zijn dan 5 ms, helemaal aangezien beide kanten via glasvezel verbonden zijn.

Edit: de VDSL lijn die ik voorheen had was ook van T-Mobile thuis.

Hier ook een en al bagger. F1TV werkte gister niet maar dacht dat het aan hen lag maar dit verklaart het. Thuis werken via is nu zelfs al te veel gevraagd door hoge latency en totaal onmogelijk. Ik ga er vanuit dat deze wijziging direct ongedaan gemaakt wordt anders is het weer snel terug naar Ziggo + Vodafone.

Er moet tenminste een oplossing voor komen want je kan via hun eigen netwerk en alle problemen daaromheen ook sommige diensten van T-Mobile zelf niet meer bereiken, zie TV die gewoon compleet stilstaat of blokjes laat zien in de avond.

Reputatie 4

Ik was de afgelopen maanden juist aangenaam verrast door de kwaliteit van de verbinding, nu sinds een paar dagen echt om te huilen. Video gesprekken die verbroken worden, bestanden uploaden of downloaden die ergens halverwegen verbroken worden, ping verdubbeld, video’s die niet laden. Dit is het niet meer waard.

Ik zit tot Mei 2020 vast aan dit contract, zijn er mogelijkheden om onder dit contract uit te komen?

Jazeker. Je moet T-Mobile formeel in gebreke stellen waarin je stelt op welke punten T-Mobile contractueel in gebreke is. Dat in gebreke zit hem erin in dat ze nu een wezenlijk ander produkt leveren dan vorige week dat bovendien in strijd is met de wettelijke netneutraliteit. Je krijgt niet het produkt waar je voor gekozen hebt en dus is sprake van contractbreuk.

Je bent verplicht T-Mobile een redelijke termijn te gunnen om alsnog te leveren wat is afgesproken. Wordt daar niet aan voldaan, dan ben je gerechtigd het contract te ontbinden wegens wanprestatie. Voor ingebrekestelling en ontbinding wegens wanprestatie zijn voorbeeldbrieven op internet te vinden.

Een packet-loss van 20%. Niet normaal meer.

Tussen amazon prime video, cloudflare en steam/orgin/epic games (beh) zit ik onderhand ook rond de 20%

Ik had nooit klachten over Tmobile. maar overweeg dus serieus over te stappen.

Echte rop de NL markt hebben we voor glasvezel. KPN(met dochter xs4al, Oxxio, budget internet) en Tmobile. dan kabel met waardeloze of upload en dsl varianten.  Gebrek aan concurrentie is duidelijk.

Ik ga er vanuit dat deze actie gewoon tijdelijk was en toch in de loop van de week is opgelost. Ik kan niet eens normaal meer thuiswerken (via remote desktop) met de huidige staat van mijn 750mbit verbinding.

Gelukkig ben ik al een tijdje klant van jullie en staat mij dus niks in de weg om z.s.m. over te stappen indien dit probleem op vrijdag nog bestaat en als de enige uitleg van t-mobile is “sommige klanten hebben mogelijk een probleem”. Speedtest met 3-5Mb/s download is niet “mogelijk” een probleem bij een 750mbit verbinding. Dat is (in Nederland) gewoon 2005 snelheid.

Los het op of vertel hoe jullie het gaan oplossen. Anders helaas -1 klant. Nu moet ik wel zeggen, als genoeg klanten dat doen dan zal de verbinding vanzelf beter worden, misschien is dat de tactiek? :D

Tussen amazon prime video, cloudflare en steam/orgin/epic games (beh) zit ik onderhand ook rond de 20%

Ik had nooit klachten over Tmobile. maar overweeg dus serieus over te stappen.

Echte rop de NL markt hebben we voor glasvezel. KPN(met dochter xs4al, Oxxio, budget internet) en Tmobile. dan kabel met waardeloze of upload en dsl varianten.  Gebrek aan concurrentie is duidelijk.

Je hebt ook nog tweak.nl (wel vrij prijzig). Die staan los van zowel KPN als Tmobile. Fiber zou ook soms nog kunnen, geen idee of zij een dochter zijn van iemand (en bij mij leveren ze niet). Een collega heeft ook een 1gb verbinding van een of ander bedrijf maar die doen geen tv.

Reputatie 4

De activiteit van T-Mobile op de Nederlandse markt heeft beslist meerwaarde, juist omdat Deutsche Telecom een grote jongen is, kan die tegenwicht bieden aan de andere olifanten KPN en Liberty Global. En dat doet T-Mobile grotendeels goed. We moeten ze terug op het rechte pad krijgen, liever wat energie stoppen in deze discussie dan dat het nodig is de zakelijke relatie te beëindigen.

Reageer