Beantwoord

[28-10] Latency issues

Reputatie 4

Het blijkt vandaag dat er geen verbinding meer mogelijk is met T-mobile thuis via de AMS-IX.

Als het verkeer gaat via de DTAG.

Gezien er bij de DTAG wat verbindingen vol zitten met verkeer levert dit nu z’n 6% packetloss op.

Hoe gaat dit opgelost worden?

icon

Beste antwoord door Mitch 1 November 2019, 18:16

Bekijk origineel

564 reacties

Reputatie 2

T-Mobile, doe snel iets! Anders raken jullie zeer veel klanten kwijt!! Inclusief mijzelf!! Heb nu alles van T-Mobile, maar zal zeker overstappen, ook met mijn mobiele abonnement! Zet gewoon alle settings terug van afgelopen donderdag, iedereen weer blij!! Nogmaals, ik en velen met mij, zijn het ZAT!!! NU ACTIE!!

Reputatie 3

@edwinvb,

De packetloss is niet iets wat de bedoeling was. en dus gezien word als een storing.

de aanpassingen die zijn gedaan hebben niet het gewenste resultaat, dat is wel duidelijk nu. dit word wel opgelost.

Aaah gelukkig ...het wordt opgelost zie ik nu. Wanneer hebben we weer wel normaal internet thuis?

Dat is geen T-Mobile medewerker. Dus ik zou daar niet op vertrouwen.

Reputatie 7
Badge +8

@Hidden.nld is geen medewerker, maar wel zeker iemand met kennis van T-Mobile en hoe het netwerk in elkaar zit. T-Mobile werkt er zeker wel aan om dit probleem op te lossen. Dat het akelig stil blijft is gewoonweg niet goed te praten. 

Reputatie 4

Dit heeft de CEO van T-mobile zojuist op linkedIn vermeld: 

We have indeed changed the routes of traffic to Deutsche Telekom’s AS3320. We have done this to improve the quality and did not expect any customer impact. Unfortunately, a small group of customer have been affected. Therefore, we are adding significant capacity to specific routes to improve the quality of the network. We are working day and night to correct this issues and will not stop till our network is back to the quality all our customer are used to and expect.

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6594852645716975616?commentUrn=urn%3Ali%3Acomment%3A%28activity%3A6594852645716975616%2C6594929402079956996%29

Niet zo heel veel nieuws dus, maar meer woorden dan de woordvoerder kon verzinnen.  

Hardstikke leuk dat ze “het” gaan oplossen, echter zijn hier meerdere problemen:

1. Packet loss, dit kunnen ze waarschijnlijk wel oplossen
  2. Hoge latency, het verkeer wordt nu EXPRES slecht gerouteerd. Dit gaan ze niet oplossen
  3. Lagere snelheden tijdens piekmomenten, dit ligt aan de DTAG. Dit gaan ze niet oplossen.
Reputatie 2

Routering moet terug via AMS-IX anders ben ik weg. Belde ze net of het een tijdelijke situatie is. persoon op de klanten service wist van niks,….

Reputatie 2

We have indeed changed the routes of traffic to Deutsche Telekom’s AS3320. We have done this to improve the quality and did not expect any customer impact. Unfortunately, a small group of customer have been affected. Therefore, we are adding significant capacity to specific routes to improve the quality of the network. We are working day and night to correct this issues and will not stop till our network is back to the quality all our customer are used to and expect.

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6594852645716975616?commentUrn=urn%3Ali%3Acomment%3A%28activity%3A6594852645716975616%2C6594929402079956996%29

Niet zo heel veel nieuws dus, maar meer woorden dan de woordvoerder kon verzinnen.  

Dit betekent dus dat ze de routing waarschijnlijk niet gaan terugdraaien naar AMSIX, helaas dan is dit het einde van mijn tijd bij t-mobile.

Jammer..

Reputatie 4

Precies, die uitspraak is in lijn met eerdere commentaren van T-Mobile. Allereerst treft het geen klein deel van de klanten, maar iedereen, al zal niet iedereen het evensnel opmerken. Secundair is de voorgestelde oplossing onaanvaardbaar. Zoals eerder gesteld, de AMS-IX moet aan en dat is de enige aanvaardbare oplossing.

Reputatie 4

Ik denk overigens dat ze uiteindelijk weinig keus hebben dan de omweg via Duitsland terug draaien, omdat het gevoerde beleid met betaalde peering gewoon keihard in strijd is met de Nederlandse wet betreffende netneutraliteit. We zijn alleen afhankelijk van de ACM voor handhaving daarvan, ik zou zeggen, blijf de berichtjes naar de ACM vooral sturen.

Hoe kun je de ACM waarschuwen? Wellicht handig om dit even uit te leggen zodat het makkelijker is voor leken.

Ik heb zojuist mijn abbo opgezegd trouwens. Als je zo met je klanten om gaat, zonder waarschuwing of enigszins compensatie vooraf verdien je niks van mij. Lekker gewerkt T-Mobile. Vraag is even of voormalig tele2 ook benadeeld gaat worden. Anders kun je straks niet meer om goliath #2 (KPN) heen.

Reputatie 7
Badge +18

De CEO heeft zich duidelijk uitgesproken wat er is gebeurd en dat vind ik een goede actie. We weten nu waar we aan toe zijn.

Hij stelt echter ook dat TM er alles aan gaat doen om de kwaliteit weer op het juiste niveau te krijgen. Hoe TM dat gaat doen maakt weinig uit m.i. als het maar gebeurt.

Stellen dat AMS-IX hiervoor een harde voorwaarde is vind ik een beetje voorbarig. Als ik als klant de maximale snelheid haal en een goede lage latency dan ben ik tevreden, al gaat het via Timboektoe, dat maakt me niet uit, als het maar goed werkt. Of dat praktisch haalbaar is is een tweede.

Ook hier problemen met wegvallende verbinding bij VOIP en Gamen. Erg fijn in competitive games dat je verbinding wegvalt! Ik wil gewoonweg de snelste routering niet de goedkoopste voor t-mobile!

Ik ervaar dit probleem ook op xDSL. Zit net anderhalve maand bij T-Mobile en alles werkte perfect totdat ze dit doorvoerden. Gamen met dit soort latency en vooral packet loss is niet te doen. Iemand enig idee of dat je je contract kan ontbinden hierdoor? 

Zou graag info van T-Mobile zelf willen horen over het ontbinden van het contract door deze problemen. 

Reputatie 4

Nog eventjes geduld 

Van de CEO:

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6594852645716975616/?commentUrn=urn%3Ali%3Acomment%3A%28activity%3A6594852645716975616%2C6594929402079956996%29 <bron

Lolz en je neem dit blind aan? Dit is vrijwel hetzelfde wat hun woord voerder had gezegd en wat ook op de webcare vermeld wordt. 

Reputatie 2

Nog eventjes geduld 

Van de CEO:

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6594852645716975616/?commentUrn=urn%3Ali%3Acomment%3A%28activity%3A6594852645716975616%2C6594929402079956996%29 <bron

De oplossing is niet zo moeilijk, draai de routing terug.

Ik ben wel klaar nu met T-Mobile, ik ga kijken wat de beste stappen zijn om m’n contract te verbreken..

Reputatie 2

De CEO heeft zich duidelijk uitgesproken wat er is gebeurd en dat vind ik een goede actie. We weten nu waar we aan toe zijn.

Hij stelt echter ook dat TM er alles aan gaat doen om de kwaliteit weer op het juiste niveau te krijgen. Hoe TM dat gaat doen maakt weinig uit m.i. als het maar gebeurt.

Stellen dat AMS-IX hiervoor een harde voorwaarde is vind ik een beetje voorbarig. Als ik als klant de maximale snelheid haal en een goede lage latency dan ben ik tevreden, al gaat het via Timboektoe, dat maakt me niet uit, als het maar goed werkt. Of dat praktisch haalbaar is is een tweede.

Het mag echter duidelijk zijn je gaan van nederland naar duitsland weer terug naar nederland dan verlies je altijd snelheid.

De AMS-IX is een onafhankelijke exchange waar je gratis mag peeren met andere partijen.
De DTAG waar nu naartoe gerouteerd wordt is dat niet. Dit kost hun niks extra's maar verplicht externe partijen welke content bij hun klanten willen afleveren (denk aan bv netflix) om overeenkomsten aan te gaan waar ze dik voor moeten betalen.
Doen ze dat niet, dan zal het verkeer wel afgeleverd worden, maar op zeer inefficiënte wijze waardoor je als consument de dupe bent. Je hebt namelijk ineens een hele slechte verbinding naar een bepaalde partij.

Dit noemen ze dubbel dipping. Geld ontvangen van je abbonees, maar ook van de partijen welke content bij je abbonees willen afleveren.

Dus het is niet zo dat dit een kosten besparing is van Deutsche Telekom is, of dat dit een 'verbetering van ons netwerk' is. Het is puur zodat ze meer content-providers kunnen forceren om hun geld te betalen.

Als het aan mij ligt zouden dit soort praktijken bij wet verboden moeten worden. Het staat haaks op wat het internet zou moeten zijn, en alleen de ISP wordt er beter van, voor de consument en content providers is het heel slecht nieuws.

Als consument zijnde is het enigste wat je kan doen je contract opzeggen.

Reputatie 6
Badge +4

Ik merkte wel dat als ik bv op androidfilehost bestanden downloadde van bepaalde servers/landen dat het retetraag ging. Dat is wel balen ja. Hopelijk hebben ze het probleem spoedig opgelost. 

Reputatie 1

daar is t-ie weer: “a small group of people”. Hij bedoelde waarschijnlijk dat een klein deel van de gebruikers NIET last heeft hiervan…

Verder klinkt het lekker wollig en betrokken

Reputatie 1

Al komt de verbinding van de maan en voldoet aan hij aan de specs van de abo, dan vind ik het prima. Als consument betalen we voor een service/product, hoe de techniek er achter georganiseerd is is dan niet erg belangrijk (moet wel stabiel en betrouwbaar zijn, maar daar betalen we dan ook voor) 

Unfortunately, a small group of customer have been affected.

Hij bedoelt hier natuurlijk “all customers are affected, but only a small group have complained about it”. De meeste non-techy mensen refreshen de pagina nog een keer of geven de schuld aan hun laptop/wifi.

Reputatie 4

Eh NJET! Jij schetst hier namelijk een fabeltje. Het is een feit dat veel Nederlandse hosters, minder grote aanbieders voor hun internetconnectiviteit hun AMS-IX-verbinding gebruiken. Een omweg via Duitsland, Frankrijk of Timboektoe zal te allen tijde suboptimaal zijn.

Peering via de AMS-IX is de ENIGE aanvaardbare oplossing en is waarschijnlijk technisch ook een stuk eenvoudiger dan waar ze nu mee bezig zijn. Kwestie van willen.

Reputatie 4

Hoe kun je de ACM waarschuwen? Wellicht handig om dit even uit te leggen zodat het makkelijker is voor leken.

Het is vrij makkelijk om met de ACM in contact te komen, ze zijn op alle manieren te bereiken:

https://www.acm.nl/nl/contact

Een e-mailtje is het makkelijkst, maar ik denk zelf dat ik de komende dagen even in de telefoon klim (als mijn telefoons ten minste acceptabel werken, ping inmiddels naar de 130 ms), kwestie dat ze niet alleen maar e-mails ontvangen.

Het is vrij makkelijk om met de ACM in contact te komen, ze zijn op alle manieren te bereiken:

https://www.acm.nl/nl/contact

Een e-mailtje is het makkelijkst, maar ik denk zelf dat ik de komende dagen even in de telefoon klim (als mijn telefoons ten minste acceptabel werken, ping inmiddels naar de 130 ms), kwestie dat ze niet alleen maar e-mails ontvangen.

Vanochtend ook al een mail gestuurd naar de ACM. Afwachten wat er gaat gebeuren, ook al een bericht naar TM gestuurd of ze de mogelijkheid gaan aanbieden om je abbo op te zeggen maar ja natuurlijk geen reactie gekregen.

Reputatie 2

Dit is gewoon een manier voor T-Mobile om netneutraliteit te omzeilen.

De AMS-IX is zo ontzettend goedkoop dat het voor zo'n bedrijf gewoon onder het kopje 'wisselgeld' valt.

Reageer