Beantwoord

[28-10] Latency issues

Reputatie 4

Het blijkt vandaag dat er geen verbinding meer mogelijk is met T-mobile thuis via de AMS-IX.

Als het verkeer gaat via de DTAG.

Gezien er bij de DTAG wat verbindingen vol zitten met verkeer levert dit nu z’n 6% packetloss op.

Hoe gaat dit opgelost worden?

icon

Beste antwoord door Mitch 1 November 2019, 18:16

Bekijk origineel

564 reacties

Reputatie 3

Afgelopen nacht hebben we de rollback van DT naar AMS-IX succesvol afgerond, waardoor alle verbindingen weer via het lokale AMS-IX knooppunt lopen. Dit hebben we getest gedurende de gehele dag. Afgelopen nacht was de eerste fase van dit proces. De rollback bestaat uit verschillende onderdelen en fases, die we de komende nachten gaan uitvoeren. We monitoren dit proces nauwkeurig. We streven er altijd naar om onze klanten de beste netwerkervaring te bieden, zowel in het heden als in de toekomst. Er zijn geen plannen om het internetverkeer weer weg te routeren van AMS-IX.

Reputatie 7
Badge +18

@mradidas 

Ping is niet onaardig maar met Glasvezel moet ie wel onder de 10ms komen. Wel meerdere servers proberen en je pc via een goede netwerkkabel direct met je modem verbinden.

Reputatie 4

Ah, dat is precies w

Afgelopen nacht hebben we de rollback van DT naar AMS-IX succesvol afgerond, waardoor alle verbindingen weer via het lokale AMS-IX knooppunt lopen. Dit hebben we getest gedurende de gehele dag. Afgelopen nacht was de eerste fase van dit proces. De rollback bestaat uit verschillende onderdelen en fases, die we de komende nachten gaan uitvoeren. We monitoren dit proces nauwkeurig. We streven er altijd naar om onze klanten de beste netwerkervaring te bieden, zowel in het heden als in de toekomst. Er zijn geen plannen om het internetverkeer weer weg te routeren van AMS-IX.

Ah, dat is precies de boodschap waar we op aan het wachten waren, dat betekent dat we ons over de resterende probleempjes dus geen zorgen hoeven te maken, die zouden dan vanzelf moeten verdwijnen. Dank voor de update!

Reputatie 4

Bedankt voor de update, ik ben blij om te lezen dat er nu geen plannen zijn om de AMS-IX weer op te offeren. Deze IX hoort gerespecteerd te worden, het is een van de beste IX ter wereld en het verhandelen van verkeer over deze IX kost "nagenoeg niks" in verhouding wat jullie Nederlandse klanten er baat bij hebben.  

Ik hoop verder dat inderdaad de rest van de routes ook netjes hersteld gaan worden, zodat alle verkeer van Nederland naar bronnen in Nederland weer lokaal worden afgehandeld en niet meer in Duitsland. 

Als deze rollback compleet is, dan is het tijd voor het langdurige proces in herstel van vertrouwen. Dit zal niet binnen 1 dag vergeten zijn. En we zullen jullie in de gaten houden met zijn allen, en per direct escaleren wanneer er vermoedens opspelen van verminkte routeringen, voor jullie zogenoemde "netwerk verbeteringen" gedachten goed. 

Reputatie 7
Badge +10

Dit is het netwerk van DTAG! Als je DTAG in je trace voor komt dan betekend het dus niet dat het via Duitsland gaat maar over het netwerk van DTAG op een van deze locaties. 

Het lijkt er op dat de link gewoon niet groot genoeg was om al het TMT verkeer er over heen te krijgen.

Reputatie 1

vreemd want mijn internetverkeer gaat nog steeds over Duitsland. Ik heb zoveel spijt van mijn overstap naar t-mobile na deze actie en door het blokkerige beeld. Ik zal mijn abo ook zeker niet verlengen na dit jaar

Reputatie 4

vreemd want mijn internetverkeer gaat nog steeds over Duitsland. Ik heb zoveel spijt van mijn overstap naar t-mobile na deze actie en door het blokkerige beeld. Ik zal mijn abo ook zeker niet verlengen na dit jaar

Het verkeer wat nu nog de verkeerde kant op gaat, ging in het verleden niet over de AMS-ix. Maar deze werden door lokale Transit Providers dat een POP hebben in Amsterdam behandeld en gerouteerd.  Deze verbindingen moeten ze nog migreren heb ik begrepen uit het bericht van de CEO van tmobile, 

@mradidas

Ping is niet onaardig maar met Glasvezel moet ie wel onder de 10ms komen. Wel meerdere servers proberen en je pc via een goede netwerkkabel direct met je modem verbinden.

bedankt kan niet lager komen dan 12 ms, ik heb kabels verwisseld. en andere servers geprobeerd.

Reputatie 7
Badge +18

@mradidas

bedankt kan niet lager komen dan 12 ms, ik heb kabels verwisseld. en andere servers geprobeerd.

Op zich is 12 ms prima, zelfs voor gamen. Als het maar stabiel blijft. Even afwachten, de rollback zal mogelijk nog niet afgerond zijn.

Reputatie 1

Dit is het netwerk van DTAG! Als je DTAG in je trace voor komt dan betekend het dus niet dat het via Duitsland gaat maar over het netwerk van DTAG op een van deze locaties. 

Het lijkt er op dat de link gewoon niet groot genoeg was om al het TMT verkeer er over heen te krijgen.

raceroute naar Google.com 

core21.fsn1.hetzner.com 213.239.245.237 de 0.175 ms    
  core22.fsn1.hetzner.com 213.239.245.241 de 0.348 ms 0.349 ms

3 core4.fra.hetzner.com 213.239.245.18 de 5.025 ms    
  core0.fra.hetzner.com 213.239.252.29 de 4.986 ms  
  core4.fra.hetzner.com 213.239.245.18 de 5.025 ms

Reputatie 6
Badge +4

Misschien een idee om dit via mailing aantal jullie klanten te laten weten. Denk dat het wel op prijs gesteld wordt.

Reputatie 7
Badge +18

Misschien een idee om dit via mailing aantal jullie klanten te laten weten. Denk dat het wel op prijs gesteld wordt.

Het staat op NOS nieuws. Ik denk dat het gros van de klanten het niet eens gemerkt heeft. Alleen klanten die gamen, thuis werken of ICT mensen. Meeste klanten zullen ook helemaal niet begrijpen waar het over gaat.

Reputatie 6
Badge +4

Ik kijk nooit op NOS, maar al zou ik een mailtje van T-. Mobile krijgen over dat het binnen een paar dagen is opgelost, waardeer ik meer dan dat ik helemaal niks hoor. Ik heb me werkelijk dagen groen en geel geërgerd dat sommige mirrors van download wel zo traag was dat ik serieus het probleem hier ging zoeken. 

Reputatie 4

Nee, dat klopt niet. Het is waar dat DTAG een groot internationaal netwerk is en in die zin prima voor verkeer van T-Mobile NL gebruikt kan worden. Als ik een website in Bulgarije raadpleeg, dan kan DTAG voor het transport van Nederland naar Bulgarije gebruikt worden.

Waar je de mist in gaat is dat niet alleen de uitgestrektheid van het netwerk telt, ook de capaciteit van het netwerk, maar net zozeer de verbindingen van het netwerk met overige netwerken. DTAG heeft weinig verbindingen met overige netwerken en is op zichzelf dan ook volstrekt niet adequaat om in Nederland een kwalitatief goede internetverbinding te leveren.

Cruciaal in deze was dat DTAG geen toegang gaf door de AMS-IX, terwijl dat de plaats waar in Nederland het verkeer uitgewisseld wordt. Stel een rekencentrum rond Amsterdam met webservers daarin dat met internet verbonden via een glasvezeltje naar de AMS-IX. Als je zo'n website wilt bezoeken, dan kan DTAG vanwege de afwezigheid van een AMS-IX-koppeling niet lokaal het verkeer uitwisselen. Er moet op een bepaalde manier een pad gevonden worden naar die AMS-IX en een mogelijkheid is dat het verkeer naar Frankfurt gaat, alwaar het op de DE-CIX met een netwerkaanbieder uitgewisseld kan worden die het terug kan transporteren naar de AMS-IX.

Je kunt capaciteit toevoegen aan DTAG en de verbinding van TMobile met DTAG wat je wilt, zolang je die erbärmliche Deutsche Ablenkung hebt maakt het verkeer altijd enorme omwegen, waarbij:

• De pings omhoog gaan, want de snelheid van het licht kun je niet upgraden
  • Zodra je het verkeer op de DE-CIX met een derde partij hebt uitgewisseld die het terug naar de AMS-IX kan transporteren, verlies je vanaf dat punt je invloed op de kwaliteit van de verbinding terug naar de AMS-IX.

Verbindingen naar bepaalde partijen zoals Google gingen goed en de reden daarvan was dat DTAG een POP in Amsterdam had, Google een POP in Amsterdam en beide partijen onderling een private peering hadden, waardoor het internet geen vreemde omwegen hoefde te bedenken. Althans het ging goed voor zo lang er capaciteit was en die was er ook niet afdoende. Dit had je op kunnen lossen met meer capaciteit.

Beiden punten hierboven waren evenwel niet oplosbaar tenzij DTAG opeens met iedereen die op de AMS-IX zat een private peering ging afsluiten, de hele AMS-IX duplicerend. Dat ging natuurlijk nooit gebeuren, waardoor je kunt stellen dat het hele plan van te voren gedoemd was te mislukken.

Reputatie 7
Badge +10

Je gooit het verkeer over de AMSIX zodat het niet over een Transit hoeft. en dus niet je Transit hoeft te betalen. Als je geen link heb met de desbetreffende provider in Amsterdam maar DTAG wel dan gaat het dus van TMobile naar DTAG naar provider. maar je gaat niet van DE-CIX naar AMS-IX 

Reputatie 4

Dat is in beginsel juist, alleen het zinsdeel "maar DTAG wel" strookt niet met de werkelijkheid zoals hij was. Er was geen link tussen DTAG en AMS-IX en slechts enkele links van DTAG naar providers. De rest was er niet en daarom zagen we al die omwegen.

Reputatie 3

Ik moet toegeven dat ze alles in ere hebben hersteld. Zo kan en moet het ook zijn T-Mobile. Ik hoop dat jullie van je fouten geleerd hebben en dat we weer kunnen genieten van een goed stukje snel en betrouwbaar internet. Samen zijn we T-Mobile zonder ons bestaan jullie niet. Knoop dat goed in jullie oren. 

Reputatie 7
Badge +2

Waar ik vroeger (voor de ingreep) super tevreden was om het eigen glasnet van TM te zitten en onderstaande bandbreedte op elk moment van de dag haalbaar was

DOWN: 820 UP: 790

Mag ik nu in mijn handen knijpen met dit resultaat na de ingrepen 

DOWN: 682 UP: 487

Opgelost en blij …. laat zich raden, er is behoorlijk veel kapot gemaakt in netwerkland van TMT, het knijpt nu aan alle kanten lijkt het. De ping is redelijk, maar de bandbreedte is nog lang niet terug op het oude vertrouwde wat ik altijd promote hier in het forum … pieken van over de 920 down en 880 up lijken voor eeuwig naar de duistere jachtvelden te zijn afgeknepen?

Reputatie 1

Waar ik vroeger (voor de ingreep) super tevreden was om het eigen glasnet van TM te zitten en onderstaande bandbreedte op elk moment van de dag haalbaar was

Is het niet handiger eerst af te wachten tot alle changes voor de rollback zijn teruggedraaid?

Reputatie 7
Badge +2

Is het niet handiger eerst af te wachten tot alle changes voor de rollback zijn teruggedraaid?

We wachten zeker af, maar om een indruk te geven waar ik vanaf kom en nu op dit moment nog op uitkom zo rond middernacht … voor de ‘ingreep’ toen ik wel over de 900Mb kon aantikken. 

Om maar aan te geven .. het knelt nog steeds ergens.

Reputatie 1

We wachten zeker af, maar om een indruk te geven waar ik vanaf kom en nu op dit moment nog op uitkom zo rond middernacht … voor de ‘ingreep’ toen ik wel over de 900Mb kon aantikken. 

Om maar aan te geven .. het knelt nog steeds ergens.

Hoe test je de snelheid? Met de app van Ookla of via een andere bron? En naar welke server(s) doe je de speedtesten?

Reputatie 7
Badge +2

Doe de snelheidsmeting zoals altijd op een Linux machine in de browser en met vaak de door Speedtest geselecteerde server, dus min of meer ‘klik en go’ en dan piek bandbreedten die over mijn pakket bandbreedte heen gingen (750/750)… altijd.

Maar goed we wachten gewoon af of er nog wat meer in de roll-back zit.

Moet ik mee aankomen hier, binnen 10 seconden met een script iets slopen en daarna 5 dagen bezig om het te corrigeren … zit ik gelijk zonder een baan :joy:

Reputatie 1

Dat is een positief en eindelijk ook eens eerlijk bericht. Na de propaganda en leugens van je collega's (‘We hebben dit gedaan om de kwaliteit te verbeteren en verwachtten geen klantimpact. Helaas is een kleine groep klanten getroffen.’) is dat zeer welkom.

Hoe gaan jullie de klanten informeren over de compensatie voor de afgelopen week ellende? En voor de duidelijkheid, die is nog steeds niet volledig voorbij.

Reputatie 6
Badge +4

We zullen nog even geduld moeten hebben tot alles is afgerond.

Reputatie 1

Om 00:41 afgelopen nacht heeft T-mobile thuis hun carrier AS1273 (Vodafone/ex C&W) weer aangezet. Gezien zij een zeer goed verbonden netwerk hebben, met veel (private) peers, ga ik er vanuit dat alle problemen nu weer opgelost zijn.

Samenvoegend:

AMS-IX (Internet Exchange) staat weer aan

NL-IX (Internet Exchange) staat weer aan

Vodafone (AS1273) carrier staat weer aan

DTAG (AS3320) carrier staat ook nog aan, maar zal in praktijk veel minder prominent gebruikt worden.

Bewijsstuk 1:

https://i.imgur.com/08IRyim.png

Bewijsstuk 2:

https://i.imgur.com/QSFq9gr.png

I rest my case for now, mij is T-Mobile Thuis iig kwijt als klant, doordat ze deze move zonder aankondiging gemaakt hebben. Naar mijn mening is dit zwaar in strijd met netneutraliteit: oneerlijke concurrentie, bevooroordelen van (duur betaalde) verkeersstromen etc. Ik was bang dat T-Mobile hier mee weg zou komen maar gelukkig hebben we met z’n allen genoeg druk uit kunnen oefenen om dit ongedaan te maken. Applausje voor jezelf allemaal! :-)

Reageer