aansluitpunt glasvezel beschadigd

  • 3 December 2021
  • 15 reacties
  • 1540 Bekeken

Bij werkzaamheden thuis is het glasvezel aansluitpunt beschadigd. De beschermkap lag eraf. Deze weer los terug geplaatst. Direct merkte ik dat er geen vast internet meer in huis kwam. Bij nader onderzoek aan het aansluitpunt zie ik dat de dunne groene glasvezel die uit de dikke oranje kabel uit de muur komt is gebroken. Er lag zelfs een paar centimeter van het dunne groene kabeltje op de vloer. Tmobile gebeld en afspraak gemaakt met Guidion. Die kan op zijn vroegst eind december. Ruim drie weken zonder internet dus. Mijn vraag: kan Guidion dit repareren? Had begrepen via info op internet dat die glasvezel weer gelast moet worden met speciale apparatuur.


This topic has been closed for comments

15 reacties

Reputatie 4

Het is inderdaad iets complexer dan een stroom/ethernet kabel… Het klopt dat glasvezel gelast moet worden. Geen idee of Guidion dit bewerkstelligd voor T-Mobile, maar ik mag aannemen dat het juiste loket is aangestuurd wanneer je FTU fysiek kapot is. FTU is niet altijd van T-Mobile.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Abvanginkel 

Zou je eens een foto kunnen maken van de schade? Hieraan zou te zien moeten zijn of Guidion iets kan doen of dat hier toch de netbeheerder voor langs moet komen.

Let er wel op dat aan het herstel mogelijk kosten verbonden kunnen zijn omdat de schade zelf is veroorzaakt.

 

Duidelijk gebroken

Reputatie 7
Badge +15

@Abvanginkel

Guidion kan wel kleine reparaties aan het FTU uitvoeren, ik denk dat Guidion toch eerst eens komt kijken. Een moderator kan je helpen met het maken van een afspraak 👍

Dank je. Hoe komt dit bij een moderator terecht? 

Reputatie 7
Badge +15

@Abvanginkel 

Die reageren hier vanzelf 👍

@Abvanginkel

Ik denk niet dat de Guidion monteur dit kan repareren en moet er dus een monteur van KPN Netwerk langskomen, een moderator zou je hiermee verder kunnen helpen.

Klopt, deze vezels zijn te kort om nog op locatie (woning) te lassen. In dit geval heeft een bezoek van Guidion totaal geen zin en moet de geen waarvan de infrastructuur is iemand sturen.

Wat in dat geval gedaan moet worden is kijken of er in de GCO (a.k.a. Generic Closure Organiser / ook wel vertaald als; “lasdoos”) nog voldoende vezel resterend is, als er voldoende is kan er eventueel nog een stukje vezel de woning in worden geblazen/getrokken. Als er te weinig is, zal er vanaf de GCO een nieuwe vezel moeten worden geblazen naar de woning.

In dat geval zal er een las bij de GCO worden gemaakt en in de woning worden afgemonteerd.

Aangezien ik een zelfde situatie enkele weken terug in de buurt zag en de betreffende bewoners ken, weet ik dat ze in ieder geval een rekening hebben mogen ontvangen (paar honderd euro) die hun provider heeft doorberekend vanuit KPN NetwerkNL. Ze hebben een andere provider dan T-Mobile, maar ik kan mij voorstellen dat T-Mobile die kosten van KPN NetwerkNL ook gewoon doorberekent naar de klant.

GCO

 

Reputatie 7
Badge +4

In de meeste gevallen licht er nog lengte op slag voor de gevel of in de kruipruimte. Het kost wel een paar 100 euro maar kan meestal via de wa verzekeringen worden gedaan

In de meeste gevallen licht er nog lengte op slag voor de gevel of in de kruipruimte. Het kost wel een paar 100 euro maar kan meestal via de wa verzekeringen worden gedaan

Oh shit ja klopt, in de kruipruimte of voor de gevel ligt ook nog wel n's een paar meter.

Overigens lang niet altijd zoals bewoners verderop bij mij in de straat hebben morgen ervaren.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Abvanginkel, hier is de langverwachte moderator dan eindelijk. Sorry voor de late reactie! 

Onze techneuten hebben ervoor gekozen om eerst Guidion te laten langskomen. Zoals Waqqas correct opmerkt, kunnen hun monteurs ook kleine herstelwerkzaamheden uitvoeren aan het FTU. 

Is het gelukt om een afspraak in te plannen? Houd ons alsjeblieft op de hoogte! 

Ftu is kapot. Kunnen ze ook fusie lassen?

Ja over drie weken kunnen ze komen. 

Reputatie 7
Badge +15

Je kan misschien eens naar Guidion bellen en wat info hierover opvragen, wie weet is er een plekje vrij en kan de monteur eerder komen.

Telefoonnummer 088 2000 151

Heb Guidion inderdaad even gebeld. Namelijk 5 keer. Niet doorheen te komen. T-Mobile neemt wel op maar lost niets op. Twee keer de belofte teruggebeldt te worden niet nagekomen. Ja en dan zit je dan zonder internet tv en vast bellen voor de komende 3 weken. Want eerder kon ik geen afspraak maken met Guidion waarvan volgens velen ook al duidelijk is dat hij niets aan dat probleem kan doen. Overigens heb ik dat probleem zelf veroorzaakt. Dat neem ik T-Mobile ook niet kwalijk. Maar help me gewoon. T-Mobile vond drie weken ook erg lang. Als oplossing kreeg ik het telefoonnummer van Guidion om te vragen of het niet eerder kan. Nou je kan het wel raden.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Fijne feestdagen en tot ziens !

Reputatie 7
Badge +2

@Abvanginkel

Guidion kan wel kleine reparaties aan het FTU uitvoeren, ik denk dat Guidion toch eerst eens komt kijken. Een moderator kan je helpen met het maken van een afspraak 👍

De vezels zijn overduidelijk gebroken, daar kan Guidion niets mee. Moet meteen doorgezet worden naar de netbeheerder.