Beantwoord

Absurd lage Lan snelheden

  • 19 October 2021
  • 10 reacties
  • 141 Bekeken

Goedenavond allen,

 

Heb een paar jaar 500 MB glasvezel gehad bij TMobile Thuis, sinds 3 weken ongeveer omgezet naar 1000 MB.

 

Hiervoor hadden we met de 500 MB een vigor router, aangesloten op PC met powerline adapter AV-Link 1300 Mbps... Dit werkte prima ( rond de 350 van de 500 MB haalde we stabiel altijd wel... )

 

Nu hebben we de Zyxel T50 gekregen, in eerste instantie liep deze op rond de 120 MB, bijna 1/3e van de oude snelheid, terwijl de totaalsnelheid verdubbelt zou moeten zijn, en sinds een paar dagen kom ik niet verder dan 20/30 MBps.…

 

In de router zie je dat de poort 1 gewoon 1000/1000 aangeeft, zowel de WAN als de poorten 1 en 4 ( 2/3 zijn 100/100 )

 

Alle standaard zaken geprobeerd, resetten, stroom eraf etc.... 

 

Iemand een idee ? , want dat ik over de powerline geen 1000 MB ga halen, weet ik ook, maar 30 MB is belachelijk.…

 

Vriendelijke Groet, Jordy Haalboom.

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 20 October 2021, 11:04

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jordy007 

Er is verder niks veranderd? De powerline adapters zitten ook in een geaard stopcontact dus niet in een stekkerdoos bijvoorbeeld?

Helpt het misschien om de WiFi op de adapters uit te zetten?

Beste Waggas,

 

Nee alles is inderdaad zoals het ervoor ook zat en ook goed werkte, de powerline adapters zitten op één en dezelfde groep, waar geen enkel ander apparaat of lamp of wat dan ook op zit, zelfs geen andere stopcontacten, ik heb deze groep er expres met dit doeleind bij laten zetten, heb vervolgens de wifi 2.4 en 5.0 G uitgezet in de router, maar dat maakt geen verschil, nu zitten we ietwat later op de avond en heb ik inmiddels zo'n 40/50 mbps, maar nog bij lange na niet de eerdere 350 of wellicht meer aangezien het abbonement omhoog is gegooid….

 

enige wat ik me kan bedenken wat tegelijkertijd aan heeft gestaan zijn 2 tv's die ook via de router lopen, maar die verbruiken nooit geen honderden mb's per seconde, lijkt me, zelfs niet als je HD zou kijken, dat zou de 20/30 mb die ik nu meer heb nog wel kunnen verklaren, maar verder lijkt me niet…

 

ik begrijp er echt niets meer van, de kabels zijn overigens allemaal nieuwe cat6, dus dat kan het ook niet wezen….

Reputatie 7
Badge +14

Het is een beter idee om eerst even bij de bron te testen en dan pas via poweradaptors. Dus, sluit eens de laptop/pc direct op de Zyxell aan en doe dan de test zonder andere “dataverbruikers” aan te sluiten.

Dank voor je reactie Eric,

 

De rechtstreekse verbinding is 100 %, daar haal ik de 1000 MB prima, had ik misschien nog niet gezegd, dan zou je denken dat het puur aan de powerline adapters ligt, maar deze werkte in exact dezelfde opstelling met de oude vigor router wel met een flinke snelheid, en daar is nu niets meer van over dat is het probleem wat ik heb, dus wellicht is de zyxel niet echt geschikt voor powerlines ?

 

Groet Jordy

Reputatie 3

@Jordy007 

Niet verkeerd bedoeld maar in je vraag zie ik dat je Mb/s en MB/s door elkaar gebruikt. Dit scheelt een factor 8. Kan het niet zo zijn dat je e.a. perongeluk verkeerd aan het meten bent?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Jordy007, van harte welkom op de Community, gaaf dat je een account aangemaakt hebt!

Ik zie dat je al aardig op weg bent geholpen door een aantal van onze toppers, dat is mooi. Om ietwat meer inzichtelijk te maken aangaande je bekabelde internetsnelheid, zou ik je graag willen verzoeken op onderstaande manier te testen:

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen in dit topic en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Dankjewel voor je genomen moeite!

@Jordy007

Niet verkeerd bedoeld maar in je vraag zie ik dat je Mb/s en MB/s door elkaar gebruikt. Dit scheelt een factor 8. Kan het niet zo zijn dat je e.a. perongeluk verkeerd aan het meten bent?

Sorry bedoel in alle gevallen Mb/s, dus puur de snelheid van het abonnement/speedtest snelheid geen downloadgroottes......

Hoi @Jordy007, van harte welkom op de Community, gaaf dat je een account aangemaakt hebt!

Ik zie dat je al aardig op weg bent geholpen door een aantal van onze toppers, dat is mooi. Om ietwat meer inzichtelijk te maken aangaande je bekabelde internetsnelheid, zou ik je graag willen verzoeken op onderstaande manier te testen:

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen in dit topic en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Dankjewel voor je genomen moeite!

Dank voor je antwoord, ik ga het strak proberen/testen !

 

Reputatie 7
Badge +16

@Jordy007 Is het nog gelukt met de snelheidstesten en heb je een andere snelheid kunnen aflezen?

Hallo @Jason , 

 

Sorry, vergeten een berichtje te sturen, ik heb het die avond geprobeerd, maar mijn Windows bleef crashen door 1 kapot geheugenbankje, zodra ik de command prompt opende liep hij vast, dus na een memtest nieuw geheugen besteld, dat komt vandaag ( ik hoop als ik thuis ben ) binnen :-) dus de afgelopen week niet meer kunnen testen, heb wel een laptop, maar die heeft een 100 MB ethernet kaart, dus dat schiet niet op, zodra het nieuwe geheugen binnen is, ga ik een nieuwe poging wagen, en laat ik het weten, overigens nog een andere vraag: kun je op een of andere manier 1 of meerdere apparaten voorrang geven op de inkomende bandbreedte ? Dus niet zozeer de andere een limiet geven, maar echt 1 apparaat de volle snelheid/verbinding en om het even zo te zeggen: de andere verdelen de rest ? 

 

Groet Jordy...