Beantwoord

Al ruim een jaar geen stabiel internet zonder oplossingen.


Hoi.

Via telefoon en mail inmiddels alweer 2 maanden verder en ook alweer 2 weken sinds het laatste bericht (een automatisch niet-relevante, onbeantwoordbare mail over bridgetaps). Dus proberen we het hier eens. Wie weet!

Hier alvast de diverse ticketnummers:

Ticket#2020051511014481

Ticket#2020051311046904

Ticket#2019071511034994

Ticket#2019072711012753


Kortweg; het internet vliegt er gemiddeld 1x per dag uit. Soms voor een minuut, maar inmiddels zit ik ruim een uur zonder nu. Dit speelt al een jaar, vorige zomer is het niet opgelost ondanks diverse probeersels.

De modem logs geven aan “no signal”. Het probleem zit dus niet intern door wifi of onze lan-kabels. Diverse telefoonmedewerkers hebben gemeten en gezien dat er iets was. Toen ik belde terwijl het internet eruit vloog werd er zelfs opgemerkt dat er geen verbinding met de modem gemaakt kon worden vanuit daar. Dat lijkt me nou exact het punt van dit alles.

Geprobeerd zijn: 

een modem reset, een modem-factory reset, een doormeting van een guidion monteur, een bridgetap-fix (die er overigens niet was, maar alle kabels die niet voor de t-mobile verbinding was zijn weg), KPN heeft iets gereset bij hen wat instabiliteit aangaf, en ik vergeet vast nog iets. 

Diverse tickets zijn gesloten met de vrolijke melding ‘het is opgelost, fijn he!’ . 

Laatste mail zou nu EINDELIJK na zolang proberen een échte monteur sturen. Eentje die wellicht eens de bekabeling kan doormeten. We zouden een contact krijgen om een afspraak te maken:

 

Dankjewel voor je e-mail. Allereerst mijn excuses dat er niemand heeft teruggebeld nadat deze afspraak wel gemaakt was. Ik heb de case doorgezet naar de afdeling die in contact staat met KPN, zodat zij eventueel iemand kunnen langssturen om de lijn te controleren. 

 

Wanneer zij dit doorgezet hebben naar KPN, zal iemand van KPN contact met je opnemen voor het maken van een afspraak. 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

We kregen een mailtje van de helpdesk een week later, over dat ik een bridgetap heb, constateerden ze. En hoe ik die weg kon halen. Daaruit getuigd niet veel betrokkenheid. Zeker niet omdat dit exacte mailtje vorig jaar ook gestuurd is, en ik niet alleen toen, maar ook deze keer heb aangegeven dat die er niet is.


Dus mijn vraag; wat moet ik doen voordat ik eindelijk iemand over de vloer heb die hardwarematig het probleem gaat zoeken en oplossen.

 

MVG,

icon

Beste antwoord door Waqqas 13 June 2020, 00:05

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Gfaure 

Zit bij jou de modem in de meterkast op de hoofdaansluiting aangesloten dus je ISRA?

Is de verbinding bedraad wel gewoon goed met goede snelheden en de wifi ook op het moment dat alles werkt?

Een bridge tap hoeft niet altijd een verlengstukje/aftakking te zijn, indien je bijvoorbeeld de modem op een aansluitpunt in de woonkamer hebt aangesloten kunnen er misschien elektra kabels met de telefoonkabel vanaf je hoofdaansluiting samen lopen die de verbinding storen, de lengte van de kabel kan ook invloed hebben op je verbinding of andere elektrische apparaten in de buurt.

Het beste is altijd om je modem met een korte DSL kabel op je hoofdaansluipunt aan te sluiten in de meterkast.

En heb je enkel het T-mobile modem in gebruik of zijn er ook versterkers bijvoorbeeld in huis? Probeer eens enkel het T-mobile modem te gebruiken en andere apparaten verwijderen.

Áls het internet werkt, is het prima. De snelheden die volgens de site mogelijk zijn op ons adres worden bijna gehaald. 

Alles wat in mijn mogelijkheden mogelijk lag, hebben we in het afgelopen jaar geprobeerd. Ons ISRA punt zit onderaan een trappenhuis bij de voordeur zonder verdere mogelijkheid om iets aan te sluiten. Met een lasdop. Geen stopcontact in de buurt voor eventueel de modem, maar sowieso ook geen telefoondoosje voor de modemkabel.

 Ik ben er van op de hoogte om alles kort te houden etc etc. Ik immers een jaar de tijd gehad om van alles op te zoeken en uit te proberen. Het is nu zo goed als t kortst wat mogelijk is in ons huis. Bovendien door KPN zelf aangelegd toen ADSL voor het eerst in het huis kwam.
Mijn internet is het minste stabiel als het regent. Zo is het vandaag druilerig en heb ik afgelopen 2 uur 5 onderbrekingen gehad waarvan sommigen bijna een half uur. Dus vandaar het vermoeden dat het niet hier binnen zit. Bij een onweersbui of een goede plonsbui zoals afgelopen week is het simpelweg wachten tot het weer opklaart voor het signaal terugkomt.

 

Voor dat ik dus een elektriciën ga betalen of zelf materiaal en gereedschap koop en ga lopen kutten aan de ISRA (wat volgens mij niet de bedoeling is) wil ik uitsluiten dat het probleem echt niet bij ons zelf ligt. Dat is sowieso eigenlijk niet het geval, aangezien de klantenservice aangaf dat alles vanaf de straat tot ISRA bij KPN (via tmobile) ligt, en alles van isra tot modem bij T-Mobile. Vandaar ook de belofte voor een afspraak vorige maand.

Rest dus de vraag wanneer die afspraak gemaakt gaat worden. Anders is het overstappen natuurlijk een snelle keuze, en bovendien kan je daar bij voorbaat al een monteur laten komen.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Gfaure Je zou haast denken dat de KPN kabel ergens beschadigd is en er water in lekt. Maar dan moet de kabel wel een flinke oplawaai hebben gekregen, graafmachine?

Er is vorige zomer gewerkt aan de funderingen van huizen door de gemeente, inclusief het onze. We zijn niet 100% zeker of de problemen ervoor al speelden (we hebben er vóór internet-tv gehad wat continue storingen had, maar dat was bij een andere provider), of sindsdien. Vandaar ook continue het verzoek vanuit ons om eens díé kabel te gaan bekijken.

Reputatie 7

Hey @Gfaure,

Ik denk graag met je mee hoe we dit probleem het beste kunnen oplossen. Aan de geschiedenis te lezen is er al veel ondernomen maar nog jammer genoeg zonder gewenst resultaat. Het wegvallen van je verbinding bij slecht weer, is wel een opvallend punt wat ik graag wil laten onderzoeken door onze techneuten. Zojuist heb ik onze techneuten aangestuurd en je hele voorgeschiedenis meegestuurd. Zij gaan hiermee aan de slag en zodra we een update ontvangen dan brengen we je daar gelijk van op de hoogte. Wellicht speelt het probleem zich inderdaad buitenshuis af en hebben we dat in ieder geval uitgesloten. :relaxed: Je hoort nog van ons!

Beste @Piotr 

 

We hebben weer dezelfde mail mogen ontvangen over bridgetappen. Zou je willen nakijken dat er wel nog een case staat om de buitenlijn te checken?

 

Mvg.

Reputatie 7

Hey @Gfaure,

Ik zie inderdaad dat we gisteren een update hebben ontvangen van onze techneuten. Tot mijn spijt is er wederom een bridge tap gemeten waardoor het onderzoek niet verder kan gaan. :disappointed:  Als ik jouw verhaal lees dan is mijn vermoeden dat er het mis gaat in de bekabeling vanuit je ISRA-punt onderaan je trappenhuis tot aan het punt waar je je modem hebt aangesloten. Je zou deze bekabeling nogmaals na kunnen lopen om alles zelf 100% uit te kunnen sluiten. Pas als de bridgetap is verwijderd en je problemen houden aan, kunnen onze techneuten actie ondernemen. 

Oke. Hoewel ik nog niet snap hoe regen invloed heeft op een eventuele (nog steeds niet gevonden) bridgetap 10 meter boven straatniveau (en 2 verdiepingen onder het dak), heb ik gekeken naar hoe ik een nieuwe kabel aansluit. Ik heb voor de duidelijkheid maar even foto’s gemaakt:

Ik begreep dat je normaal niet aan je ISRA punt moet komen als consument, maar het is dus okay, om deze (foto 1) verbinding open te knippen/breken en op een andere kabel aan te sluiten (hoe, dat moet ik dan nog uitzoeken, met de wetenschap dat als het niet lukt/werkt ik sowieso geen lijn meer heb). 
En het is zeker dat de twee bruine (kpn) kabels niet elkaar raken (foto 2)? Tijdens het bekijken van deze kabels (en enigszins verschuiven om de beschermdop eraf te halen/er op te zetten) is het internet er ook twee keer uit gevallen. Zit hier dan misschien de bron van de “bridgetap”-meetoorzaak in/onder/bij/achter?

Kan ik de modem ook eventueel direct op deze twee bruine kabels aansluiten en zo de meest directe verbinding creëren (even los van hoe ik dan een UTP- en elektriciteitskabel hierheen kan leggen en hoe ik een telefooncontactdoos op de kabels aansluit)

 

Even voor de duidelijkheid. Bovenstaande situatie is NIET door onszelf, in de afgelopen 30 jaar, aangelegd of aangepast. 

Beetje lastige foto’s, maar ik zie op de laatste foto 2 groene kabels op de isra, dat zou dan een bridgetap zijn.

 

En regen kan heel veel invloed hebben op je verbinding, zeker als de kabel is beschadigd door van buiten komend onheil, lees graven, steen die door druk van verkeer en wat er nog maar kan gebeuren, dan kan er vocht inlopen die de storing veroorzaakt.

Maar eerste stap is nu dat KPNnetwerk er een nieuw ISRA punt op zet, deze lasdoppen zijn wel aan het einde van hun latijn.

Beetje lastige foto’s, maar ik zie op de laatste foto 2 groene kabels op de isra, dat zou dan een bridgetap zijn.

 

En regen kan heel veel invloed hebben op je verbinding, zeker als de kabel is beschadigd door van buiten komend onheil, lees graven, steen die door druk van verkeer en wat er nog maar kan gebeuren, dan kan er vocht inlopen die de storing veroorzaakt.

Maar eerste stap is nu dat KPNnetwerk er een nieuw ISRA punt op zet, deze lasdoppen zijn wel aan het einde van hun latijn.

De groene ‘kabels’ die je denkt ter zien, zijn de plastic beschermhoesjes over de aansluiting heen. De bruine kabels (extern) zijn aangesloten op de blauw-rode (intern), het groene is de hoes eromheen. Op foto 1 zie je de verbindingselementen vrij, daar zit het groene normaal omheen.

En met je tweede/derde alinea ben ik het eens, maar dat is nu juist het hele probleem. T-Mobile is het daar (vooralsnog) niet mee eens en houdt vol dat er elders een bridgetap is wat al dan niet de oorzaak is, maar eerst moet verwijderd worden. De buitenlijn checken is het hele doel van deze forumpost (en de vele mailtjes/telefoongesprekken de afgelopen maanden).

Reageer