Beantwoord

Annulering van netwerkmigratie veroorzaakte chaos

  • 27 August 2021
  • 15 reacties
  • 342 Bekeken

Reputatie 1

Een paar weken geleden besloot ik over te stappen naar 1000mb/s. Ik wist hier niets van, maar het bleek dat ik van AON naar GPON-netwerk zou worden overgeschakeld. Elke vorm van PON-netwerk is voor mij niet acceptabel. Dus ik heb de migratie onmiddellijk geannuleerd. T-Mobile en Guidion hebben bevestigd dat alle migraties en gerelateerde benoemingen worden geannuleerd. Alles blijft zoals het is.
Maar vandaag in de ochtend stopte mijn glasvezelverbinding. Precies voor vandaag (27 augustus) stond er een afspraak gepland voor netwerkmigratie. Maar de migratie werd nog steeds geannuleerd op 14 augustus. En toch slaagden ze erin me los te koppelen van de glasvezel.
Ik heb gebeld met T-Mobile support. Niemand begrijpt wat er aan de hand is. Ze zien dat de migratie op de 14e is geannuleerd. Bellen naar Guiduion, ze bevestigden dat er voor vandaag geen afspraak is gepland.

Dus WAT IS ER AAN DE HAND???!!!  Kan iemand mij uitleggen?

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 27 August 2021, 21:52

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @opechunka 

Zie je in je T-Mobile thuis account onder abonnementen nog een internet Fast abonnement die loopt of niet meer?

Reputatie 1

 

Reputatie 1

Ik moet het hier uitleggen. Nadat ik de migratie naar 1000 Mbit/s had geannuleerd, was mijn snelheid 50 /Mb/s. Ik ben overgestapt naar 100Mbit/s. Ik heb het al vele malen gedaan. Zoals gewoonlijk kostte het me een paar uur om de snelheid te veranderen. Maar toen hing het 10 dagen "In behandeling".
Dus de snelheid tot de glasvezel werd losgekoppeld vandaag in de ochtend was 50.

Reputatie 1

Verdorie, de vraag is helemaal niet beantwoord!!! Ik heb net op de verkeerde knop geklikt. En er is geen manier om het terug te draaien. Wat een domheid is dat met T-Mobile. Elke vorm van teruggaan zorgt voor nog meer rommel! Ooit in staat om alleen vooruit te gaan, geen stap terug? Het maakt me gek.

Reputatie 7
Badge +15

@opechunka 

Geen probleem een moderator zal je vraag gewoon beantwoorden en die beste antwoord zal wel weggehaald worden.

Reputatie 7

@opechunka waarom ben je zo tegen elke vorm van pon netwerk ?

Reputatie 1

@opechunka waarom ben je zo tegen elke vorm van pon netwerk ?

Vanwege de gedeelde vezel. En probeer niet te overtuigen dat het goed is. |Misschien voor iemand is perfect, maar ik wil het niet. Het is mijn beslissing.

Reputatie 7

@opechunka het is niet mijn bedoeling je te overtuigen. Ik begrijp het ook wel en pon heeft ook niet mijn voorkeur. Ik denk alleen dat er genoeg mensen  meer behoefte is aan verduidelijken hoe internet providers werken met betrekking tot bandbreedte in algemene zin.

Reputatie 1

@opechunka het is niet mijn bedoeling je te overtuigen. Ik begrijp het ook wel en pon heeft ook niet mijn voorkeur. Ik denk alleen dat er genoeg mensen  meer behoefte is aan verduidelijken hoe internet providers werken met betrekking tot bandbreedte in algemene zin.

Daar ben ik het mee eens, maar de realiteit is dat internetproviders er de voorkeur aan geven als mensen het niet begrijpen. De providers zijn erg blij als ze met hoge snelheid kunnen adverteren, meer klanten kunnen krijgen en er meer geld mee kunnen verdienen. Hoe meer mensen weten, hoe meer problemen en minder geld voor providers.

Reputatie 7
Badge +15

@opechunka 

Misschien dat je het al geprobeerd hebt maar helpt het om de mediaconverter even van het stroom te halen?

Reputatie 7

@opechunka Voor consumenten internet word altijd een overboeking gehanteerd 

 

WAT IS GLASVEZEL OVERBOEKING?

Wanneer er sprake is van glasvezel overboeking, wordt de capaciteit van de verbinding het core-netwerk van de provider gedeeld met meerdere gebruikers.

Glasvezel overboeking zorgt ervoor dat de maximumcapaciteit van de glasvezelverbinding niet gegarandeerd is, wat ten koste gaat aan de snelheid en de kwaliteit van de verbinding. Een 100 Mbit/s verbinding van de ene provider is dus niet altijd gelijk aan de 100 Mbit/s verbinding van een andere provider.

Je kunt de capaciteit van je glasvezelverbinding ook wel vergelijken met een lege snelweg. Ben je de enige die over de snelweg mag rijden? Dan kun je veel sneller rijden, dan dat er onbeperkt auto’s over de snelweg rijden.

 

HOE WEET IK OF MIJN VERBINDING OVERBOEKT IS?

De mate van glasvezel overboeking wordt bepaald door de overboekingsfactor. Wanneer je garanties nodig hebt op je internetverbinding moet je dus goed op de overboekingsfactor letten.

Hoe kun je zien of je een overboekte glasvezelverbinding krijgt aangeboden? Kijk of er op de offerte termen staan zoals 1:1, 1:10 of 1:20. 1:1 betekent dat alleen jouw aansluiting gebruikt maakt van de verbinding (non-overbooked). Bij 1:10 en 1:20 wordt de verbinding door respectievelijk 10 of 20 aansluitingen gedeeld. Bij consumenten kan dit oplopen tot 1:120

Overboekingsfactor Afgenomen snelheid Gegarandeerde snelheid
1:1 100 Mbit/s 100 Mbit/s
1:10 100 Mbit/s 10 Mbit/s
1:20 100 Mbit/s 5 Mbit/s

 

Let op! Uitsluitend in het geval van non-overbooked (1:1) verbindingen is de capaciteit voor 100% gegarandeerd.

 

Is dit een probleem voor consumenten internet ?

Nee eigenlijk niet als de pot groot genoeg is zal je hier niets van merken. Bovendien is het totale verkeer tussen 100Mbit en 1000Mbit niet veel groter per verbruiker, je gaat niet ineens veel meer doen met meer snelheid. dit nemen ze natuurlijk mee in de berekeningen.

Ok en wat is er met GPON dan ?

Persoonlijk vind ik een PON glasvezel netwerk een veredelde coax netwerk.

Hierin gaan we de zelfde problemen krijgen als met coax. een druk blok met veel downloaders zal voor problemen zorgen. GPON is tussen de OLT en ONT 2,5Gigabit (spes van de Huawei kon ik niet vinden dus heb de Nokia ONT gebruikt) Op een OLT kunnen 64 gebruikers al word dit in de praktijk niet gedaan.

De pot is in deze te klein na mijn mening en zal voor congesties in het netwerk zorgen.

glasvezel is op zichzelf niet zo duur. de meeste kosten zitten in de manuren. en als je een geul graaft voor 1 vezel of voor 96 er zitten eigenlijk even veel uren in. het lassen duurt iets langer en je heb meer ruimte nodig in de pop. en je heb minder apparatuur nodig voor PON. het is dus op papier goedkoper.

Alleen op de lange termijn zal je zien dat het duurder is. kijk alleen maar naar de storingen op GPON momenteel. bovendien is een pon netwerk geen open netwerk (dit geld dus niet voor pon over p2p zoals t-mobile hem nu gebruikt)

 

Dan nog even over de kosten:

T-Mobile Thuis 1000Mbps 25 euro

Tele2 zakelijk 1:1 1000Mbps 992 euro

NB ik heb Tele2 gebruikt omdat deze ook van T-Mobile is. voor T-Mobile Zakelijk glasvezel heb ik geen prijzen kunnen vinden. 

 

ps. Dit is mijn persoonlijke visie en niet die van T-Mobile. Deze post gaat niet uit van T-Mobile maar van alle internet providers in het algemeen. de overboeking factor van T Mobile is mij ook niet bekend.

De factoren heb ik uit mijn vorige werk bij een Internet provider, waar ze geen overboeking factor hanteerde maar meer keken na de bezetting van een link. bij 80% gebruik in de piek werd de link geüpgraded. Hoe dit bij T-Mobile werkt heb ik helaas geen zicht op.

Reputatie 1

@opechunka

Misschien dat je het al geprobeerd hebt maar helpt het om de mediaconverter even van het stroom te halen?

Geprobeerd, hielp niet.

Reputatie 1

@opechunka Voor consumenten internet word altijd een overboeking gehanteerd 

 

Ja dat is waar. Maar als ik tevreden ben met AON (zelfs overboekt), wat kan dan een reden zijn om over te schakelen naar GPON en het mogelijk nog erger te maken? GEEN GELIEVE het terug te brengen zoals het was. Het is mijn keuze! :)

Reputatie 7

@opechunka de keuze is aan je zelf natuurlijk. Ik geef alleen uitleg

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @opechunka,

Goed dat je dit aan het licht brengt en sorry, zo te zien is er iets mis gegaan tijdens het annuleren van de netwerkmigratie. Onze techneuten zijn al bezig om een oplossing voor je te vinden en zodra wij meer weten ben jij de eerste die op de hoogte wordt gebracht!

Reageer