Beantwoord

Behaalde snelheid


Reputatie 2

Vandaag is de Monteur geweest en in heb inmiddels een werkende verbinding. 
Wat ik wel vreemd vind is dat de snelheid gemeten werd met een mobiele telefoon en een snelheidtestje. 
 

De snelheid die draadloos gemeten werd was 350 Mbit/s. 
dat vond ik nogal laag en heb daarom nog contact gehad met Guidion en daar werd mij verteld dat onder de 500 Mbit/s als slecht word bestempeld. 
mij werd ook verteld dat 750 Mbit/s in gunstige omstandigheden toch zeker gehaald moet worden. 
 

Mijn vraag is nu als de monteur deze lage snelheid meet er niks gezegd word over eventuele actie die ondernomen kan worden dit dan toch een slechte zaak is?

Hij heeft de meting gedaan en was gelijk weg. 
 

Hopelijk kan er via jullie kant nog wat gedaan worden anders ben ik zo weer weg in de 14 dagen bedenktijd die ik heb. 

icon

Beste antwoord door Ginny 28 May 2020, 13:22

Bekijk origineel

20 reacties

Guidion gaat over de planning en niet over wat goed of slecht is wat wifi betreft. Grote kans dat de medewerker die je aan de lijnt krijgt nauwelijks wat van de techniek af weet, die is er voor de planning en niet om helpdesk van T-Mobile te spelen. 

T-Mobile garandeert 20Mbit via wifi op de verdieping van het modem zelf en de verdieping daarboven/onder.

350Mbit via een wifi verbinding best oke. Je betaalt voor 750Mbit bekabeld, dus dat moet je even met een laptop of pc nameten, en als dat gehaald wordt is er niks aan de hand.

Reputatie 2

Je bedoeld 1 Gbit/s zeker. 
Het gaat hier over 750Mbit via Wifi. 

Ja inderdaad, T-Mobile had tot voor kort 750Mbit abonnementen en je noemde zelf ook al 750Mbit, dus ging er onterecht van uit dat je ook dat pakket had afgesloten, wat natuurlijk niet meer geleverd wordt. 

Reputatie 5

Hallo @JCColee 

Je gaat helaas geen 750Mbit of 1000Mbit via de Wifi halen.
Althans niet met de geleverde modem met wifi functie dat T-Mobile levert, deze hebben namelijk een hele andere functie dan een router.
Zorgen dat er een werkende internet verbinding is, is het belangrijkste.

Wil je hogere snelheden halen met Wifi, adviseer ik je te kijken naar gaming routers, zoals de netgear nighthawk series, hiermee kan je zeker 750Mbit halen met de juiste instellingen.
In zulke routers zit een aparte chip voor de wifi en de verwerking, daarom haal je hiermee hogere draadloze snelheden.

Reputatie 2

Dus volgens jou kan ik beter een 50Mbit nemen want het gaat er om dat de verbinding werkt. 

Reputatie 5

Hallo @JCColee 

Er zit een verschil tussen een bekabelde verbinding en via de WiFi.

Je haalt hoe dan ook max snelheid bekabeld.
Via de WiFi is dit namelijk een ander verhaal, het hangt af van wat je gebruikt om de WiFi uit te zenden, waar het kastje staat geplaatst, de wijk waar je in woont etc.
WiFi is namelijk heel erg storingsgevoelig.

WiFi is eigenlijk een bijkomende functie in een modem, vroeger was dit namelijk helemaal niet en moest je zelf een router aanschaffen, wilde je draadloos internet hebben.

Zelf heb ik geïnvesteerd in een Netgear Nighthawk Router en ik heb zelf geen spijt van deze aankoop.
De snelheid die ik haal op de WiFi hangt af van hoever ik van de router ben, maar haal altijd tussen de 500 - 1000Mbits.

Reputatie 2

Met welke modem heb je die verbonden?

Reputatie 5

Ik heb zelf geen T-Mobile Thuis, maar ken de techniek wel 🙂.

Bij mij is het de Connectbox (Bridge modus) → Netgear Nighthawk Pro Gaming XR500
Heb zelf het Giga abonnement van Ziggo.

Reputatie 2

Ik weet niet of het mogelijk is om de modem die geleverd word bij T-Mobile in bridge modus te zetten. 

Reputatie 7
Badge +3

@JCColee Is niet mogelijk. Je kunt kijken voor een accesspoint met snelle Wifi. Gebruik Cat6 kabel om te verbinden met het modem.

Dan nog haal je enkel super hoge snelheden als je clients ook geschikt zijn. Voor gamen heb je overigens geen extreem hoge snelheden nodig, wel een lage en stabiele latency, dat is veel belangrijker!

Reputatie 2

Ik weet niet wat beter is een accespoint of modem in bridge modus in combinatie met een goede router. 

Reputatie 7
Badge +15

Bij T-mobile kan de modem niet in bridge. Ligt eraan als je vast bellen hebt is een AP een goede optie en als je Internet of Internet en tv hebt dan kun je een eigen router in de DMZ zetten.

350 Mbit via 5 GHz is helemaal niet zo slecht, misschien kan je die snelheid tegen de ~450 Mbit krijgen met wat aanpassingen.

Reputatie 7
Badge +3

@JCColee Als je enkel internet hebt kun je wellicht een eigen router op de media converter aansluiten. Zie dit topic: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/eigen-router-bij-alleen-internet-abonnement-323432

Maar houd er rekening mee dat niet alle routers geschikt zijn, heeft met instellen VLAN te maken. 

Een eigen goede router is wellicht sneller met routen dan een Zyxel maar mijn ervaring bij andere providers (KPN) is dat een standaard provider modem (v10A) prima voldoet.

Wifi is een ander verhaal maar bedenk altijd dat de maximale snelheid door zowel modem als client bepaald wordt! Leuk al die snelle Wifi op je router maar de clients lopen vaak achter qua maximale snelheid.

Reputatie 7

Hallo @JCColee 

 

Ik begrijp de teleurstelling, je verwacht het maximale maar de monteurs installeerd je verbinding en controleerde de wifi volgens de voorwaarden van T Mobile. Volgens T Mobile is een verbinding van minimaal 20mbit op een apparaat de ondergrens, dat is wat de monteur test en je ging er ruim overheen…. (je kan dit terug vinden in de actievoorwaarden van de wifi garantie)  

Reputatie 6

@JCColee goed dat je aan de bel trekt! De snelheid die je afneemt is gebaseerd op een bekabelde verbinding. Omdat er via Wifi veel verstoringsbronnen zijn, is de snelheid daar lastig te garanderen. De ondergrens voor de Wifisnelheid is inderdaad 20 Mbit/s. 

Het is zeker niet de bedoeling dat de snelheid via een mobiele telefoon gemeten wordt, want wij willen júíst de bekabelde snelheid weten. Zou jij voor mij een bekabelde snelheidstest willen doen? Een kabel heb je in het installatiepakket ontvangen. 

Let op: 

- De computer dient bekabeld te zijn aangesloten. 

- Wij werken met de snelheidstest van speedtest.net. 
- Zorg ervoor dat de screenshot het volledige scherm weergeeft.​ 

- Test op meerdere momenten zodat wij een goed beeld kunnen krijgen van de verstoring. 

- Er hoeft niet in veilige modus getest te worden. 

 

Als je me deze wil toesturen in een privébericht, kunnen we kijken of jouw snelheid juist binnenkomt. Wil je me dan gelijk je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer meesturen? Ontzettend bedankt!

Reputatie 2

Is het trouwens alleen mogelijk om een router aan te sluiten op een modem in bridge mode of is r ook een andere manier?

 

zoja kan iemand dat in duidelijk taal uitleggen hoe ik dat het beste kan doen. 

Reputatie 7
Badge +15

Het meest simpele is om een Access Point (AP) achter de Zyxel te plaatsen en de wifi van de Zyxel uitschakelen zodat de wifi door de AP wordt geregeld.

Je kunt ook een eigen router op de mediaconverter aansluiten ipv de Zyxel en deze instellen  kijk hiervoor naar dit topic :

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-draytek-vervangen-met-je-eigen-router-met-vlan-297061

Het gedeelte van de Draytek verwijderen en mediaconverter plaatsen kun je overslaan.

Reputatie 2

Nooit geweten dat het mogelijk is om een router rechtstreeks aan te sluiten op een mediaconverter.

Weer wat geleerd. Bedankt @Waqqas 

Reputatie 7
Badge +15

@JCColee 

Het moet er wel één met VLAN ondersteuning zijn. 😀

Reputatie 2

Is helemaal gelukt. Bedankt @Waqqas 

Reageer