Beantwoord

dhcp renew elke 7,5 minuut

  • 25 November 2020
  • 45 reacties
  • 3506 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Top Poster
  • 7 reacties

Hallo,

ik heb sinds enige tijd T-Mobile Thuis glasvezel. Het is erg snel en niet erg duur dus … nice :) Helaas merk ik dat het de afgelopen dagen vrijwel onbruikbaar is geworden voor bijvoorbeeld de video calls met  klanten… 

Ik vermoed dat dat te maken heeft met een zeer frequente lease renewal, in de Zyxel logs zie ik het volgende

Nov 25 21:29:39 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900
Nov 25 21:37:09 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900
Nov 25 21:44:39 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900
Nov 25 21:52:09 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900
Nov 25 21:59:39 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900
Nov 25 22:07:10 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900
Nov 25 22:14:40 kern.info udhcpc: Lease of <<address>> obtained, lease time 900

maw elke 7,5 minuut... de verbinding komt steeds met een lease duration van 15 minuten, wat ook extreem kort is.

Ik heb even een andere router eraan gehangen maar die laat hetzelfde euvel zien. 

Mogelijk is dit gerelateerd aan het issue dat  in een antwoord van @Brian wordt genoemd? T-Mobile telefonische support gaf aan dat er pas over ca een week door technische ondersteuning naar kan worden gekeken (dat is echt te lang) en ziet verder geen storing.

gr Pieter

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 27 November 2020, 15:25

Bekijk origineel

45 reacties

Hallo @p_vdb  is dit probleem al verholpen?  Ik heb namelijk ook een Netgear rax80 router aangesloten op het t-mobile glasvezel waarbij de video call/zoom ook aan het haperen is. En als dat verholpen is wat is de aanpassing? Alvast bedankt!

Ik moet er wel bij zeggen wanneer ik de t-mobile router ( ZYXEL T-50 )aansluit dat ik dan geen problemen heb met video calls/zoom

groet,

RS

 

Reputatie 7
Badge +5

@Pieter_B 

Oké, op jouw verbinding niks te bemerken, maar TmT heeft een paar aansluitingen meer als die van jou en mij. Bijna 1 miljoen of zo iets. Het lijkt mij dan net als in het verkeer dat er opstoppingen gecreerd kunnen worden.

En vooral om dat we hier over in mijn ogen nutteloos verkeer praten. Mijn ip adres kan gerust een dag of langer op mijn aansluiting gekoppeld zijn.

Maar ik leer graag bij en leg maar uit als ik met mijn veronderstelling fout zit.

Reputatie 7
Badge +5

Omdat ik ditzelfde gebeuren al enige weken in de log van de Zyxel zie, bij deze de melding.

Dec  9 21:01:59 kern.debug udhcpc: Sending discover...
Dec  9 21:02:01 kern.debug udhcpc: Sending renew...
Dec  9 21:02:01 kern.info udhcpc: Lease of 85.144.35.xxx obtained, lease time 900
Dec  9 21:02:01 kern.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
Dec  9 21:02:03 kern.debug udhcpc: Sending discover...


en nog een knip en plak

Dec  9 21:08:19 kern.debug udhcpc: Sending discover...
Dec  9 21:08:22 kern.debug udhcpc: Sending renew...
Dec  9 21:08:22 kern.info udhcpc: Lease of 10.70.9.140 obtained, lease time 3600
Dec  9 21:08:22 kern.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
Dec  9 21:08:23 kern.debug udhcpc: Sending discover...
Dec  9 21:08:32 kern.debug udhcpc: Sending discover...
Dec  9 21:08:48 kern.debug udhcpc: Sending discover...
Dec  9 21:09:20 kern.debug udhcpc: Sending discover...
Dec  9 21:09:32 kern.debug udhcpc: Sending renew...
Dec  9 21:09:32 kern.info udhcpc: Lease of 85.144.35.xxx obtained, lease time 900
Dec  9 21:09:32 kern.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
Dec  9 21:10:24 kern.debug udhcpc: Sending discover...
Dec  9 21:10:25 kern.debug udhcpc: Sending discover...

Reputatie 1

Ha @Jason,

helaas, ik blijf elke 7,5 minuut een lease obtained van 900s zien  :-( 

 

Reputatie 7

Hi @p_vdb Ai balen dat het niet geholpen heeft, dan zullen we in dit geval even de bevindingen van de collega’s van de technische dienst af moeten wachten. Ze gaan er mee aan de slag en je ontvangt bericht!

Reputatie 1

Hallo @p_vdb  is dit probleem al verholpen?  Ik heb namelijk ook een Netgear rax80 router aangesloten op het t-mobile glasvezel waarbij de video call/zoom ook aan het haperen is. En als dat verholpen is wat is de aanpassing? Alvast bedankt!

Ik moet er wel bij zeggen wanneer ik de t-mobile router ( ZYXEL T-50 )aansluit dat ik dan geen problemen heb met video calls/zoom

groet,

RS

 

 

Ha @R_S.S_, ik heb het indertijd opgegeven en heb de rax80 op de zyxel aangesloten als wifi ap. Weet dus niet of er iets veranderd is. Als mijn contract afloopt ga ik weer terug naar xs4all oid.

 

Hoi @R_S.S_, ik raad je aan om een eigen topic te maken, aangezien de situatie van de topicstarter niet aansluit op jouw probleem. Zou je voor het plaatsen van een topic onze huisregels willen doorlezen? Dankjewel! 

 

Ha @Ginny , dit lijkt best exact op het probleem dat ik had.

Exact het zelfde probleem hier in Eindhoven. 

Op het moment van de dhcp renew. Klapt alles met een actieve verbinding er een paar seconden uit. Zeer vervelend als je gebruikt maakt van een VPN.

 

Ook streams haperen op het moment van een renew.  Aka elke +- 7 minuten 

@Jason  @Brian is er al een update vanuit de T-Mobile klant?

Door de reguliere klantenservice word ik afgeschoven met een: Wij gebruiken dynamische ip's dus dat hoort zo.

Reputatie 7

Hoi @p_vdb @LarsF87 @M76 en @h94988209,

 

Ik zag dat jullie in dit topic en andere topics hebben gesproken over deze DHCP renew. Bij enkele zie ik dat het modem even lang online is als het modem aanstaat (dus geen onderbrekingen), bij anderen kan ik het modem niet uitlezen (waarschijnlijk een eigen modem aangesloten?). 

 

Als je tijdens dagelijks gebruik geen last ondervindt en het alleen ‘log vervuiling’ is (mooi woord, dank M76!), dan is het niet zo'n groot probleem met veel impact. Het kan ook zijn dat er een aangesloten apparaat is dat roet in het eten gooit. In dat geval wil ik vragen randapparatuur even los te koppelen en dan één voor één weer aan te sluiten. Op die manier kun je uitsluiten wat de oorzaak kan zijn. Tot slot wil ik om een fabrieksreset van het modem vragen. Mogelijk is er na een wijziging van de instellingen iets spaak gelopen. Dat sluiten we dan ook direct uit. 

 

Mocht je hierna nog steeds uitval ervaren, dan hoor ik graag het volgende: 

  1. -Welke lampjes branden op het modem ten tijde van wegval?
  2. -Vallen alle diensten (TV, Internet) tegelijk weg?
  3. -Hoe vaak per dag vallen de diensten weg?
  4. -Hoe lang duurt het uitval of de ‘glitch'?

 

Met deze info kan ik weer bij de techneuten aankloppen!

Reputatie 3

Ik zie trouwens het zelfde bij mij, misschien dan toch een BNG-server?

Blijkbaar heb ik dit al een week, want sinds vorige week vrijdag van 00:30 tot 02:20 geeft de router aan dat die geen WAN link had. Toen op 02:20 de verbinding weer terug kwam kreeg ik een lease van 15min en dit blijft zo. Het IP adres is verder niet veranderd.

Gelukkig verder geen onderbrekingen in het internet.

Voor de info ik zit met het IP in de 143.178.20 reeks.

Reputatie 3

Dit lijkt mij ook hetzelfde probleem.

Ik krijg pas volgende week glas van T-mobile, maar als deze draad een goed voorbeeld is van hoe de  klantenservice problematiek aanpakt, vrees ik met grote vrezen..

Reputatie 1

@Sander excuses voor de late reactie.

Ik heb ook een eigen router (netgear rax80) en zie soortgelijke symptomen als de anderen, internet (re)connect meestal meteen na renew, soms een paar seconden ertussen. Heb er dus geen, weinig of veel last van afhankelijk van hoe door een programma of service met een onderbreking wordt omgegaan, laatste categorie vooral onderbroken VPN verbindingen en haperende Teams / zoom meetings... Erg vervelend. 

mvg., 

Pieter van den Berg 

Reputatie 7
Badge +3

@yalerta 

Het is natuurlijk ook absurd kort die interval van 450 sec, de reden is mij ook niet duidelijk. De enige achtergrond die ik zou kunnen bedenken, is het in hoog tempo kunnen doorvoeren van netwerk updates.

Die 1 Miljoen klanten zitten natuurlijk niet allemaal op 1 DHCP server (gelukkig niet), maar ik zou mij kunnen voorstellen dat de ene DHCP server het ‘iets drukker’ zou kunnen hebben als de ander.

Zoals je ziet in mijn lijst met poort 67, maakt TMT gebruik van DHCP Relay Agents.

DHCP client cannot be delivered to DHCP server(s) on different subnet(s) through a router. This restriction requires all individual subnets have its own DHCP server for DHCP operation, which is practically not feasible in network operators' networks or corporate computer networks (too many DHCP servers are required in the network!).

Ben het dus wel met je eens, dat dit DHCP systeem met zo’n korte refresh, in zekere zin bandbreedte kost. Maar hou ook in je achterhoofd, dat dit hele kleine pakketjes zijn, dus geen Mbit pakketjes.

Reputatie 6

Hoi @R_S.S_, ik raad je aan om een eigen topic te maken, aangezien de situatie van de topicstarter niet aansluit op jouw probleem. Zou je voor het plaatsen van een topic onze huisregels willen doorlezen? Dankjewel! 

Reputatie 3

@Jason@Brian  Is er al iets bekend? Zal toch niet moeten zijn dat jullie hierdoor klanten gaan verliezen? Bij mij is de lease ook nog steeds 15min.

@Sander 

1. Geen idee :) mijn router staat niet echt in het zicht, ik zal het checken als ik weer thuis ben.

2. Ik heb alleen internet.

3. Vandaag ben ik naar kantoor gegaan omdat het gisteren niet werkbaar was. Maar gisteren zat het in de 10+

4. Bij mij duurt het een paar seconden. 

 

 

 

 

Reputatie 1

@p_vdb, is er trouwens al een reactie vanuit de technische dienst gekomen?

In het andere topic blijft het ook stil en gaat de melder over naar KPN.

 

Nee, geen reactie.

 

Hier een TMT DHCP request en daarmee een 100% uptime zonder ook maar 1 glitch gezien via mijn pfSense firewall

Zoals we kunnen zien is de interval 450 sec (7.5 min), zonder dat er ook maar een split second een probleem is met intern of externe netwerk verbindingen.

 

Ik zie ook geen onderbreking van de internetverbinding op de router. Ik zie wel dat VPN verbindingen die opnieuw moeten worden opgezet, streams onderbreken. Qua timing valt dat steeds samen met een renew en bij vorige provider had ik dat niet, vandaar dat ik daar een oorzakelijk verband zocht. Maar het is mogelijk dat dit een lokaal probleem is dat toevallig getriggerd wordt door de frequente dhcp renew, ik moet me er maar eens wat meer in verdiepen..

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dit is geen error jongens, dit is normaal netwerk gedrag als je met een DHCP server / Client werkt. Deze leasetime is bepaald op de DHCP Server (ISP), daar kan de Client in dit geval niets aan veranderen.

Alles gebeurt op de achtergrond en heeft in feite geen enkele invloed op je verbinding, tenzij je lease verloopt en er geen request is geweest voor een renewal .. dan heb je een probleem.

Maar alles wat ik zie in jullie logfiles is normale afhandeling van DHCP requests en Renewals.

DHCP Lease Time – What is it and How does it work?

DHCP Leases (YT)

Reputatie 3

Dit is geen error jongens, dit is normaal netwerk gedrag als je met een DHCP server / Client werkt. Deze leasetime is bepaald op de DHCP Server (ISP), daar kan de Client in dit geval niets aan veranderen.

Alles gebeurt op de achtergrond en heeft in feite geen enkele invloed op je verbinding, tenzij je lease verloopt en er geen request is geweest voor een renewal .. dan heb je een probleem.

Maar alles wat ik zie in jullie logfiles is normale afhandeling van DHCP requests en Renewals.

DHCP Lease Time – What is it and How does it work?

DHCP Leases (YT)


Dat snap ik allemaal wel, maar een leasetijd van 15min hoort niet.

Zoals Jason zegt: "Dit is een zogeheten lease time error” en zit het probleem bij de DHCP server die de lease geeft.

Bij Arno valt de onderbreking blijkbaar toch niet samen met het hernieuwen van de lease, bij ons lijkt dat echter wel het geval.

Er is een Zyxel VMG8825-T50K in gebruik (nadat in november de oude Draytek hardwareproblemen kreeg) en een MS Teams-sessie blijkt telkens te worden verbroken, wat voor mijn vriendin stabiel thuiswerken langer dan een paar minuten onmogelijk maakt.

Paar maal herstart na stroom eraf leverde geen verbetering op.

Op de managementinterface is de leasetijd een erg korte 3600, op de WAN- en TV-interface is dat zelfs 1800, een half uur dus, waardoor halverwege (elk kwartier) dhcp-verkeer uitgaat.

23-04-21 12:25	Debug	192.168.1.1	Lease of [WAN IP]([REVERSE WAN IP].ftth.glasoperator.nl) obtained	 lease time 1800
23-04-21 12:25 Debug 192.168.1.1 Sending renew...
23-04-21 12:22 Debug 192.168.1.1 dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
23-04-21 12:22 Debug 192.168.1.1 Lease of [TV IP] obtained lease time 1800
23-04-21 12:22 Debug 192.168.1.1 Sending renew...
23-04-21 12:10 Debug 192.168.1.1 dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
23-04-21 12:10 Debug 192.168.1.1 Lease of [WAN IP]([REVERSE WAN IP].ftth.glasoperator.nl) obtained lease time 1800
23-04-21 12:10 Debug 192.168.1.1 Sending renew...
23-04-21 12:07 Debug 192.168.1.1 dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
23-04-21 12:07 Debug 192.168.1.1 Lease of [TV IP] obtained lease time 1800
23-04-21 12:07 Debug 192.168.1.1 Sending renew...
23-04-21 12:07 Debug 192.168.1.1 dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
23-04-21 12:07 Debug 192.168.1.1 Lease of [TV IP] obtained lease time 3600
23-04-21 12:07 Debug 192.168.1.1 Sending renew...
23-04-21 11:55 Debug 192.168.1.1 dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
23-04-21 11:55 Debug 192.168.1.1 Lease of [WAN IP]([REVERSE WAN IP].ftth.glasoperator.nl) obtained lease time 1800
23-04-21 11:55 Debug 192.168.1.1 Sending renew...
23-04-21 11:52 Debug 192.168.1.1 dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
23-04-21 11:52 Debug 192.168.1.1 Lease of [TV IP] obtained lease time 1800
23-04-21 11:52 Debug 192.168.1.1 Sending renew...
23-04-21 11:40 Debug 192.168.1.1 dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
23-04-21 11:40 Debug 192.168.1.1 Lease of [WAN IP]([REVERSE WAN IP].ftth.glasoperator.nl) obtained lease time 1800
23-04-21 11:40 Debug 192.168.1.1 Sending renew...
23-04-21 11:37 Debug 192.168.1.1 dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
23-04-21 11:37 Debug 192.168.1.1 Lease of [TV IP] obtained lease time 1800
23-04-21 11:37 Debug 192.168.1.1 dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
23-04-21 11:37 Debug 192.168.1.1 Lease of [TV IP] obtained lease time 3600
23-04-21 11:37 Debug 192.168.1.1 Sending renew...

Kan er een reprovisioning worden uitgevoerd?

En kunnen de leasetijden naar bv 1 dag?

Wat is volgens jullie technici de onderbouwing voor de buitengewoon ongebruikelijke ultrakorte lease?

 

NB Een fabrieksreset is ongewenst ivm een uitgebreide tabel vaste IP-adressen die met veel moeite handmatig moest worden ingevoerd omdat de Zyxel backup geen edit toestaat.

 

 

Reputatie 3

Heb deze topic gevonden naar onderzoek mbt het issue waarin mijn internet steeds wegvalt.

Internet instabiel sinds een aantal dagen | T-Mobile Community (t-mobile.nl)

Ik zie nu in mij ASUS router met VLAN300 dat mijn lease time ook 15 minuten is.

Kan dit een oorzaak zijn van de problemen?
Zyxel modem staat op 900 seconden.
 

 

Eerder schreef ik dat het wereldbol lampje op de T50 rood werd maar ik heb nu meerdere keren gehad dat er aan de lampjes niets vreemds te zien is. Allemaal groen.

@Sander

  1. Bij mij is het wereldbol lampje rood, van de rest zal ik binnenkort een foto maken
  2. Ik heb alleen internet van t-mobile
  3. 1x per dag of soms vaker
  4. 2 minuten of soms 5 maar dan start ik zelf het modem opnieuw op via de web interface omdat het niet over gaat.

Afgelopen week ook weer meerdere keren meegemaakt dat het internet eruit valt en in de logs niets vreemds te zien behalve dan dat het samenvalt met het vernieuwen van de lease. Geen fatal errors dus zoals eerst

@SanderIk bedenk me net dat de syslog info ook wel nuttig is om te hebben

Jan  1 16:33:15 kern.debug udhcpc: Sending discover...
Jan  1 16:33:30 kern.debug udhcpc: Sending renew...
Jan  1 16:33:30 kern.err udhcpc: FATAL: couldn't listen on socket on [nas10_4, -1], Address already in use

Verder ben ik benieuwd of er een oplossing in zicht is?

 

 

Reputatie 1

Hier hetzelfde probleem. Iedere avond tussen 18.00 en 20.00 uur constant verbinding internet weg en dan een stortvloed aan: daemon.debug udhcpc: Sending discover...meldingen in het logboek van de T54. 

Exact het zelfde probleem hier in Eindhoven. 

Op het moment van de dhcp renew. Klapt alles met een actieve verbinding er een paar seconden uit. Zeer vervelend als je gebruikt maakt van een VPN.

 

Ook streams haperen op het moment van een renew.  Aka elke +- 7 minuten 

@Jason  @Brian is er al een update vanuit de T-Mobile klant?

Door de reguliere klantenservice word ik afgeschoven met een: Wij gebruiken dynamische ip's dus dat hoort zo.


Ik zit ook in Eindhoven, geldt dat voor iedereen met deze problemen?

Reputatie 3

@Sander 

 

Ik heb een eigen router en neem alleen internet af dus vandaar dat je het niet kan uitlezen.

Ben wel even benieuwd hoe het nu zit met DHCP, waarom heeft iedereen een lease van 15min ipv. een uur? Is dit een bewuste keuze?

Ik kan mij herinneren dat ik altijd een leasetijd van 1 uur zag staan.

 

Verder heb ik gemerkt dat de router tussendoor 1 keer moeite had met het IP adres te vernieuwen, waardoor mijn lease was verlopen en de verbinding weg viel en naar 10 min weer terug kwam.

 

Betreft punt 4 zie ik in de router een paar keer de WAN verbinding voor een paar seconden wegvallen, gelukkig komt dit zelden voor en merk ik er niets van. Ik weet alleen niet zeker of het komt door de DHCP of dat echt fysiek de glasverbinding heel kort weg is.

 

betreft punt 1, de apparatuur staat in de meterkast en omdat het zo kort is kan ik niet zien wat er gebeurt met de lampjes op de glasconverter.

 

punt 3: wat ik aangaf had de router een keer een probleem met DHCP waardoor er 10min geen verbinding was.

Ik zit ook in Eindhoven, geldt dat voor iedereen met deze problemen?

Misschien, Geldrop hier en sinds een paar dagen dezelfde issues. Elke 7.5 minuut een nieuwe lease wat vrij vaak is. Maar in ieder geval wat ik merk de laatste dagen is dat het lijkt alsof dit af en toe samenvalt met een onderbreking van het internetsignaal voor ~5 seconden. Hierdoor verlies je verbinding in videos/streams/calls/games etc.

Reageer