Beantwoord

dhcp renew lease elke 15 of 30 minuten

  • 29 October 2020
  • 6 reacties
  • 561 Bekeken

Reputatie 1

ik zie in de log van Zyxel modem dat er zeer regelmatig een dhcp renew gedaan wordt voor drie ip adressen. dit lijkt mij niet helemaal lekker.

uit de log:

4 Oct 29 09:11:36 kern info dhcpc udhcpc: Lease of adres1 obtained, lease time 900
5 Oct 29 09:08:42 kern info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
6 Oct 29 09:08:42 kern info dhcpc udhcpc: Lease of adres2 obtained, lease time 900
7 Oct 29 09:08:00 kern info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
8 Oct 29 09:08:00 kern info dhcpc udhcpc: Lease of adres3 obtained, lease time 3600

 

ook hangt met enige regelmaat internet en tv. gisteravond bijvoorbeeld geen verbinding en 10 minuten later gaat het weer goed zonder dat ik iets gedaan heb. zag wel in de log dat er heel veel dhcp renew werd gedaan zonder antwoord en op het moment dat er wel weer antwoord kwam werkte alles weer. dit was rond 00:38 .

icon

Beste antwoord door yalerta 29 October 2020, 13:03

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7

Voor alle vragen rondom een zeer korte IP lease en/of DHCP renew verwijs ik door naar dit topic om het gesprek centraal te houden:

 

 

Ik zie start's van dit topic al van twee jaar geleden en ik verbaas me over het feit dat ik NERGENS de reden vind waarom T-Mobile hun eigen lease tijd maar op 1 uur zet, met als gevolg elke 30 minuten onnodig dhcp netwerk verkeer. Ze zijn toch geen bar of restaurant waar de klanten slechts korte tijd verblijven? De klanten zijn modems die waarschijnlijk allemaal 24x7 aan blijven staan, dus waarom niet die lease tijd op 2 dagen gezet. De logfile van modem heeft dan ook wat minder onnodige berichten en vallen echte problemen wat duidelijke op. Een extra voordeel, hun eigen dhcp server krijgt het wat rustiger. ;-)

Reputatie 7
Badge +5

Zie dit topic

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @nubro01, dat is zodat de apparaten die vanuit de DHCP, een IP-lease krijgen, elk uur een nieuwe lease moeten aanvragen. Als er namelijk een apparaat uit die pool verdwijnt, kan een nieuw apparaat (indien de pool vol zit) vrij snel een nieuwe lease krijgen. Bovendien is dit het meest veilig voor het netwerk. De algemene lease op het hoofd IP (DHCP) is 24 uur. Een uur is het meest gangbaar.

Zoals ik al zei, het T-Mobile netwerk is geen bar of restaurant, het betreft modems die 24x7 aanstaan!
Dus grote onzin om te denken dat de pool vol wordt en als u met hoofd ip, het externe adres van het modem bedoelt, dan moet ik u teleurstellen, want dat is een uur, wat ook verklaart wordt door de log van het modem, Elke 30 minuten 3 x een dhcp request, voor toestellen die 24x7 aanstaan, zonde van de ruimte in mijn log file, waar ik liever relevante informatie wil zien staan.
Dus als T-Mobile kan zorgen dat het modem deze onzin niet opslaat, dan ben ik meer dan tevreden. Ook vanwege het ontbreken van Ipv6 ondersteuning overweeg ik sterk om over 10 maanden weer terug te gaan naar Ziggo. Dit komt allemaal erg amateuristisch over. Zeker als T-Mobile personeel niet eens weet wat Ipv6 is!

Reputatie 7
Badge +9

@nubro01 ik zie dat je hier een eigen topic over bent begonnen. Graag in je eigen topic verder gaan over dit onderwerp. Over Ipv6 kan ik op dit moment niet veel kwijt. Er is nog geen tijdsindicatie voor wanneer wij dit gaan ondersteunen.

Reageer