Draytek vangen met eigen router.

  • 13 January 2020
  • 19 reacties
  • 1500 Bekeken

Goedenavond,

 

Ik wil mijn Draytek router omwisselen met een eigen, nu heb ik de de glasvezel kabel uit de router gehaald, de Draytek SFP module in een Tp-link media converter MC220L gestoken, glasvezelkabel erin LAN kabel naar mijn eigen router (Netgear R8000). Nu volgt het probleem: GEEN INTERNET. Lampje op de router blijft oranje branden. Doe ik iets fouts of kan ik geen gebruik maken van een Draytek SFP module, moet dit een TP-link module zijn? 
 

Als volgt heb ik geprobeerd om op mijn PlayStation verbinding te krijgen, deze geeft aan dat mijn router de verbinding blokkeert. Ik heb het idee dat er 2 verbindingen door worden gestuurd, kan dit? 
 

Iemand een idee wat ik moet/kan doen?

 

Hartelijk dank. 😀


19 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Wildrik 

https://kb.netgear.com/29911/Configuring-VLAN-IPTV-setup-on-your-Nighthawk-router

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-draytek-vervangen-met-je-eigen-router-met-vlan-297061

Hopelijk helpen deze 2 linkjes voor je.

Je kan ook gewoon makkelijk de Netgear achter de Draytek aansluiten, met alleen de Netgear zal telefonie niet werken.

@Waqqas dank,

 

Ik heb deze stappen al uitgevoerd. Het probleem is: ik kan geen gebruik maken van het internet. Ik kan dus ook eerst geen IPTV aanmaken, maar dat is niet mijn grootste zorg. 
 

Mijn lampje van de router blijft oranje branden, ook als ik hem direct achter mijn Draytek plaats. Ik zal vandaag nog eens bezig gaan en anders stuur ik de boel weer terug. 😅

De reden is dat ik een eigen router wil, is dat de WiFi heel slecht (50 Mbps) en bekabeld (550 Mbps) terwijl ik één gbps afneem en na een 10tal Twitter berichtjes en foto’s, willen ze nog meer foto’s. Ik wil eigenlijk gewoon een nieuwe router, maar die geven ze niet. Dus dan dit maar proberen. 
 

Wildrik

Reputatie 7
Badge +15

@Wildrik 

Dit is voor het plaatsen achter de Draytek.

https://www.coolblue.nl/advies/netgear-router-installeren.html

Geef de netgear misschien een fabrieks reset vanwege de wijzigingen die je hebt gemaakt in de Netgear, en heb je poort 1 of 2 gebruikt van de Draytek?

Hoi @Waqqas,

Ik ben er vandaag niet aan toe gekomen. Ik ga morgen kijken.
 

Jep, glasvezel in Draytek WAN aansluiting en een UTP-kabel van poort 1 op de Draytek in de WAN aansluiting van de Netgear. 
 

Alleen wil ik van de Draytek af. Ik zal morgen opnieuw een poging wagen om alles in orde te maken. 😊

 

groet, 

 

Wildrik. 

Reputatie 1

Ik heb geen oplossing. Maar ik snap T-Mobile niet. Ik heb een internet glasvezel abo met de hoogste snelheid. En als ik nou allemaal goed begrijp moet je vervolgens zelf met veel gedoe een eigen router (dwz accesspoint) achter een volledig verouderd type router van T-Mobile zelf hangen om daar van te kunnen profiteren. Dat wordt dus niet gemeld door T-Mobile: Let op, U kunt alleen van de hoge snelheid genieten als u aanvullend € 200 uittrekt voor een beetje fatsoenlijke router die u zelf maar aan de praat moet proberen te krijgen. Dat is toch een beetje de kluit bedonderen toch??

Zou hier eens een officiele T-Mobile meneer of mevrouw op kunnen reageren?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @okkehel 

Ik ben geen T-Mobile medewerker.

Met een beetje kennis en de benodigde gegevens die je hier kan vinden op de community is het zeker niet moeilijk om zelfs de Draytek helemaal te vervangen. Mochten er toch problemen zijn dan helpt de community je met het oplossen van het probleem.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/je-eigen-modem-bij-t-mobile-thuis-307241

Reputatie 1

@Waggas: dat is natuurlijk mooi dat de community zo werkt. Maar het punt waar ik mee zit: waarom doet T-Mobile dat zelf gewoon niet. Eigelijk is de community op dit punt een soort van leger onbetaalde T-Mobile medewerkers. En nogmaals: de wifi van Draytek is jaar 0 (zelf getest) en dan is het toch de klant bedonderen door hem een abo af te laten sluiten waar de apparatuur die er bij geleverd wordt kwaliteitsniveau voormalig Oostblok heeft.

 

Meer inhoudelijk: als je, zoals ik een 1Gb abo glasvezel afneemt met een Draytek router waar een Orbi38 Netgear router (aangezet als AP dus) achterhangt: is dat dan goed of niet? Profiteer ik dan van die hoge snelheid of niet?

Reputatie 7
Badge +15

Met een Draytek zal bedraad internet wel goed zijn maar de wifi is inderdaad minder. Ik heb zelf de Zyxel en verder heb ik niks nodig, perfecte snelheden bedraad en via de wifi.

T-Mobile bied alleen ondersteuning voor eigen apparatuur, bij je eigen apparatuur bieden ze helaas geen ondersteuning.

Reputatie 1

Dat is wel zacht uitgedrukt hoor, de wifi die minder is… Het is in vergelijking met de Orbi ongeveer 25% van de snelheid die gemeten wordt. Maar het wordt eigen nog fraaier als je bedenkt dat die rammelende Draytek gebruikt moet (ik benadruk ‘moet’) worden als je een vast telefoonlijn van T-Mobile er bij afneemt. Dan ben je dus, tenzij je doet wat ik heb gedaan, veroordeeld tot de Draytek router die een wifi snelheid heeft waar ze zelfs in Roemenie om lachen. Ik blijf bij T-Mobile omdat het een paar andere voordelen heeft ten opzichte van Vodafone (mn vanwege die glasvezel) maar ik vind het zo armoedig…

Maar goed, het zij zo. Als ik de vaste telefonie de duur uit doe zal ik eens kijken of ik een andere router plaats...

Reputatie 7
Badge +5

Ik heb geen oplossing. Maar ik snap T-Mobile niet. Ik heb een internet glasvezel abo met de hoogste snelheid. En als ik nou allemaal goed begrijp moet je vervolgens zelf met veel gedoe een eigen router (dwz accesspoint) achter een volledig verouderd type router van T-Mobile zelf hangen om daar van te kunnen profiteren.

De Draytek is zoals gezegd een verouderde router en waarschijnlijk 3 á 4 jaar in bedrijf bij de topicstarter. Je begrijpt het inderdaad goed dat je een “eigen” oplossing kan creëren om de de wifi naar de nieuwere standaarden en snelheden met o.a. 5Ghz aan te passen.

Dat wordt dus niet gemeld door T-Mobile: Let op, U kunt alleen van de hoge snelheid genieten als u aanvullend € 200 uittrekt voor een beetje fatsoenlijke router die u zelf maar aan de praat moet proberen te krijgen. Dat is toch een beetje de kluit bedonderen toch??

Wat heeft T-mobile te melden over een functionerende router van 4 jaar of ouder? De aanname dat je alleen van de glasvezel snelheid kan genieten als je aanvullend meer €uroos uittrekt is een subjectieve benadering die helemaal niet van toepassing is in dit topic.

Zou hier eens een officiele T-Mobile meneer of mevrouw op kunnen reageren?

Als je geluk hebt

@okkehel je plaatst ook een negatieve opmerking over de inmiddels al behoorlijk lang niet meer uitgeleverde Draytek en de verplichte aansluiting van een “vaste” telefoon. Ook je verwijzing naar Roemenië slaat nergens op. De Draytek is een gigabit router met oude wifi chips. PUNT.

Mijn 750 glasvezel abonnement is opgeleverd middels een Zyxel T50 modem die zowel 2.4 als 5Ghz wifi kan leveren. En wat denk je? Ik heb de Zyxel in DMZ gezet en de wifi uitgeschakeld. Een eigen router en een extra investering in een paar Unifi Access Points betaalde zich direct uit door het betere bereik dat ermee opgezet werd. Waarschijnlijk kost 1 access point meer als de Zyxel router maar dat is “mijn” keuze. T-mobile heeft mij een consumenten verbinding geleverd met de daarbij werkende apparatuur. De betere spullen op de markt zitten namelijk niet in de abonnementsprijs van 40 euro voor mijn aansluiting op de glasverbinding.

O ja, ook mijn soms gebruikte analoge telefoonlijn is “eigen keuze” opgezet naar een ElCheapo Voip provider omdat de kosten die T-mobile berekent een dusdanig verschil opleveren dat de aanschaf van die extra apparatuur redelijk snel terugverdient is.

Maar om op de opmerking in de topicstart van @Wildrik te komen. Ja T-mobile is niet erg klant vriendelijk om een gebruiker van het duurste abonnement geen nieuwere Zyxel modem ter beschikking te stellen. Zelfs Ziggo wisselt de oude rammelende Horizon Media Box om voor het Horizon Next model.

Dit Topic is 6 maanden terug gestart en ik verwacht dat @Wildrik het probleem opgelost heeft en dit vergeten is het hier aan te geven wat zijn oplossing was.

Reputatie 1

Oh jee. Toch maar even een reactie en dan is het afgerond wat mij betreft:

Draytek heeft een langzame en technisch achterhaalde wifi. Daar zijn we het over eens volgens mij. T-Mobile biedt en levert mij zonder verder commentaar een 1Gb glasvezel internetverbinding. Daarvan via wifi profiteren met de standaard Draytek: dat gaat niet niet lukken volgens mij. Als ik daar vervolgens de conclusie uit trek dat als ik wel van de sneldheid van de 1Gb aansluiting via wifi wil profiteren (en die wens lijkt mij vrij logisch als ik overstap op 1Gb) dan een aanvullende, zelf te bekostigen voorziening nodig is, dan is dat geen subjectieve opvatting maar een vrij logische gevolgtrekking. En daar voeg ik dan inderdaad aan toe dat T-Mobile dat moet melden. Dat is weliswaar subjectief maar wel gesteund door enige wet= en regelgeving met betrekking tot informatie die aan consumenten gegeven moet worden. Ik vind dat T-Mobile op dat punt tekortschiet. Ik zeg dus niet dat T-Mobile verplicht is een betere, snellere wifi-router moet leveren, ik stel dat ze de consument moet vertellen met de weliswaar werkende Draytek router het maximaal profijt trekken van een 1Gb verbinding via een wifi verbinding via die router niet mogelijk is en dat de consument zelf een aanvullende voorziening moet realliseren.

Dat is alles. Dat alle tekortkomingen opgelost kunnen worden met allerlei aanvullende voorziening: Prima. Om dat wel of niet doen een eigen keuze is: tot op zekere hoogte dus. De dienst die T-Mobile in al haar uitingen zegt te leveren eindigt namelijk niet in de meterkast maar op het beeldscherm van de computer waar de consument naar kijkt. Tenzij anders vermeld.

Einde discussie wat mij betreft.

 

Reputatie 7
Badge +15

Ook nog even een laatste post, dit kan je ook nemen nu.

WiFi plus

Reputatie 1

Dank voor de tip. Maar de wifi-plus geeft precies aan wat mijn punt is: er wordt door T-Mobile geadviseerd om twee wifi-punten te installeren (€ 5 per maand) gelet op het modem dat ik heb. Dat lijkt een heel sympathiek advies maar er zijn twee extra wifi-punten nodig omdat het nulde punt (de wifi van het Draytek modem) volstrekt ontoereikend is. Waarvan akte, € 5 euro (of € 2,50 bij één extra punt) per maand extra kosten.

Echt einde oefening.

Reputatie 7

@okkehel internet en wifi zijn 2 verschillende dingen. je uit eindelijke snelheid is zo snel als de zwakste schakel. verwacht dus geen gigabit op wifi vooral ook om dat je eigen apparaat het niet haalt. tussen de 200 en 500 is meer redelijk. en meestal haal je dat op 2 apparaten tegelijk op 5Ghz. standaard levert T Mobile goed genoeg wifi  minimaal 20Mb/s met zicht op het modem. wil je meer dan is er wifi+
Het voordeel van de losse wifi module dat je die bekabeld op een betere plek kan neerzetten. im dat geval (vaak direct naast het modem is al voldoende) heb je maar 1 nodig.

Je heb gelijk als je zegt dat de Draytek achterhaald is en eigenlijk al vervangen had moeten worden. Dat gaan ze ook wel doen (ooit)

Reputatie 1

Het internet komt tot mij via wifi (en kabel). Wie dus een snelle internetverbinding zegt te verkopen verkoopt ook wifi en kabel. Internet zonder wifi en kabel is niks. Dat doet T-Mobile maar voor de helft: snelle kabel maar geen snelle wifi. Dat mag, maar dat moet ze zeggen en dat doet ze niet. Nogmaals: de verkochte dienst stopt niet in de meterkast maar op het beeldscherm.

Reputatie 7
Badge +14

Hoezo op het beeldscherm? Ik gebruik mijn t-mobile aansluiting voor home automation en een NaS server met o.a. een vpn en email server. Daar heb ik ook de nodige hardware voor moeten kopen. Een internet levering stopt juist in de meterkast, daarna kan iedereen zijn eigen toepassing erop aansluiten.

Reputatie 7
Badge +3

Denk dat TMT hier een stap kan maken in de klantgerichtheid, door boven een bepaalde bandbreedte (bijv. 250Mb) een modem upgrade aan te bieden die beter aansluit bij de te behalen snelheid op zowel de kabel als de Wifi. Maar dat is m.b.m..

De Draytek is een EOL device, dus op den duur zal TMT zo wie zo met een alternatief moeten komen.

De andere ontwikkeling ligt in de meterkast, want de regelgeving (Ref Tweakers & ACM ) staat binnenkort (2021) aan de kant van de klant. De provider levert de aansluiting tot aan de meterkast, daarna gaat de verantwoording over naar de klant.

Denk niet dat het gros van de klanten dan allemaal hun eigen spullen gaat aansluiten, maar nog steeds gebruik gaat maken van devices die geleverd en ondersteund worden door de provider.

Ondersteuning zal dan ook bij een eigen keuze van devices, liggen tot in de meterkast.

Maar ik denk dat @okkehel twee opties heeft;

  1. Overstappen naar een andere provider met betere devices
  2. Heft in eigen handen nemen en alvast zich aansluiten bij de groep gebruikers welke al een eigen modem/router heeft geplaats en met grote tevredenheid gebruik maakt van de TMT gelverde diensten (behalve telefonie NOG niet)

Denk dat de mensen die hier in dit topic het allemaal met je eens zijn (incl. mijzelf), dat de Draytek niet meer voldoet aan de steeds hoger worden de eisen van de klant als het gaat om draadloze bandbreedte.

Reputatie 7
Badge +14

T-mobile verkoopt nog maar heel beperkt snelheden hoger dan 250mbps. Alleen op eigen glas, en dat is niet meer dan 50.000 aansluitingen. Op alle overige DSL en glasvezel via KPN geallieerde fiber bedrijven wordt alleen 100mbps verkocht. 

Reputatie 7

@okkehel De dienst stopt ook niet bij het modem, maar tot aan je beeldscherm is wel je eigen verantwoordelijkheid, vergelijk het met stroom gas en water. als je stopcontact op zolder niet werkt bel je ook essent niet.

Zelfde met Internet Haal je de 1000Mbit niet omdat een netwerk kaart het niet aan kan betekend het niet dat het de verantwoordelijkheid is van de provider. (je moet kunnen aantonen dat het niet bij jou licht) voor wifi ben je heel erg afhankelijk van je omgeving omdat er bijna nergens genoeg bandbreedte beschikbaar is omdat het spectrum overbelast is. dit geeft zelfs de acm aan. een snelheid op wifi is door niemand te garanderen.

Ja het klopt, de draytek komt niet vaak verder dan 80Mbps met zijn N netwerk met max 150Mbps volgens de specs

Reageer