Beantwoord

Eerste ervaringen met DNS, wifi snelheid en TV/internet op één UTP


Reputatie 2
Goedemorgen allemaal,

Sinds een paar dagen de 500/500 verbinding van T-mobile Thuis en ik ben redelijk tevreden.
Het enige wat me enorm stoort (ik heb maar 1 UTP kabel lopen richting de woonkamer, er is ook geen ruimte voor een tweede) is dat poort 1 & 2 voor internet gereserveerd zijn en de andere twee voor IPTV.
Dit is totaal niet praktisch, aangezien mijn receiver, media player, PS4 & tv allemaal bij elkaar staan in een kast in de woonkamer. Deze waren dus voorheen bekabeld, maar moeten nu gedwongen wireless verbinding maken. Vooral voor de media player is dit niet handig.

Is hier nog wat aan te doen?

Verder valt het me op dat ik wireless niet boven de ~350 Mbps kom als ik in de buurt van het wireless AP ben, maar ik moet nog e.e.a. tweaken. Ook is het volgens mij niet mogelijk om voor je WAN verbinding andere DNS servers in te stellen dan wat het modem standaard ingesteld heeft staan.

Tevens is het instellen van een lokale DNS server op de Vigor2132 wel mogelijk, maar dit werkt niet heel erg goed. Blijkbaar gaat het modem de DNS query voor de lokale adressen forwarden naar de internet DNS servers ook, vaag.

Groet,

Eric
icon

Beste antwoord door LordChaos73 26 June 2017, 13:10

Bekijk origineel

183 reacties

Pffff... ben er uit. De beschrijving eerder in dit topic gedaan is zeker niet volledig. Zie ook dat bij meerdere 3-1 providers men worstelt met het probleem 1 kabel en meerdere services. Als ik van het weekend tijd heb, zal ik een beschrijving maken van mijn configuratie en de valkuilen die ik heb ervaren. Voor nu .... achterover leunen en genieten:D

Hoi CharlesH65,

Goed te horen dat het opgelost is! Uiteraard zou ik het erg waarderen als het je lukt de belangrijkste valkuilen even toe te lichten! 🙂
Reputatie 7
@Charlesh65 Top dat het gelukt is! Mocht je de tijd vinden geef dan zeker nog even je aanvullingen door. Ik ben de technische topics zoals deze aan het verzamelen om hier één sticky topic van te maken zodat alle informatie goed vindbaar is. Hoe completer de uitleg hoe beter! 🙂
Hierbij het overzicht van de instellingen van de switch in de meterkast. Poort 8 is dus de trunk poort in dit geval.

@LordChaos73, ik zie dat je VLAN 640 niet tagged op poort 8 hebt. Zou je ook de VLAN settings van de switch aan de andere kant kunnen posten. Misschien dat ik daaruit kan achterhalen wat ik zou moeten instellen.
Alvast bedankt!
Reputatie 7
Volgens mij krijgt iedereen een melding als er een nieuw bericht wordt gepost in dit topic, maar dat kun je ook uitzetten. Wellicht dat een privébericht de betere optie is. Daar krijg je wel een melding van in je inbox...
Reputatie 2
Ik heb het met 2 netgear gs108Ev-3 switches aan de praat gekregen.

Indien gewenst kan ik de config opsturen. Dan hoef je die alleen in te laden in beide netgears en de bedrading to prikken als aangegeven.

Reputatie 3
Hierbij het overzicht van de instellingen van de switch in de meterkast. Poort 8 is dus de trunk poort in dit geval.

@LordChaos73, ik zie dat je VLAN 640 niet tagged op poort 8 hebt. Zou je ook de VLAN settings van de switch aan de andere kant kunnen posten. Misschien dat ik daaruit kan achterhalen wat ik zou moeten instellen.
Alvast bedankt!


Ik heb aan de hand van dit Topic ook 2x de TP-Link SG108E besteld.
Ik heb een eenvoudig plaatje van de situatie gemaakt en de "How-To" simpel opgezet zodat er meerdere mensen wat aan kunnen hebben die er niet zo in thuis zijn. Bij mij werkt deze opzet perfect.

@LordChaos ..... Bedankt!

Hopelijk heb je er wat aan



In de meterkast heb ik het als volgt;














In de huiskamer heb ik het als volgt;











Reputatie 2
Grappig in jouw TPlink config staat IGMP snooping compleet uit, op mijn netgear werkt TV met IGMP snooping aan niet, totdat je aangeeft dat het in in VLAN640 moet zitten.
Reputatie 3
Nou om eerlijk te zijn, heb ik het nog niet geprobeerd om IGMP snooping aan te zetten. Ik had eigenlijk van te voren mezelf een beetje ingelezen op dit forum en op Tweakers en daar heb ik het eigenlijk van over genomen. Maar in principe zou het moeten moeten werken zodra je met VLAN gaat werken en de betreffende poorten ervoor aanwijst. Van het weekend ga ik het eens proberen. Ik heb de switches pas gisteren binnen gekregen en wilde het gewoon snel werkend hebben. Maar het eindigde hier met de vraag hoe je de switch aan het einde moest instellen, of anderen kregen het niet lekker werkend, vandaar dat ik aan de hand van de plaatjes maar even gedeeld heb hoe ik het gedaan had. Maar dat IGMP snooping kom ik nog op terug.
Reputatie 2
Nou om eerlijk te zijn, heb ik het nog niet geprobeerd om IGMP snooping aan te zetten. Ik had eigenlijk van te voren mezelf een beetje ingelezen op dit forum en op Tweakers en daar heb ik het eigenlijk van over genomen. Maar in principe zou het moeten moeten werken zodra je met VLAN gaat werken en de betreffende poorten ervoor aanwijst. Van het weekend ga ik het eens proberen. Ik heb de switches pas gisteren binnen gekregen en wilde het gewoon snel werkend hebben. Maar het eindigde hier met de vraag hoe je de switch aan het einde moest instellen, of anderen kregen het niet lekker werkend, vandaar dat ik aan de hand van de plaatjes maar even gedeeld heb hoe ik het gedaan had. Maar dat IGMP snooping kom ik nog op terug.

Ik heb nog even verder gekeken, o.a. en IGMP snooping is o.a. in gebruik (bij kpn) om het tv Mulitcast verkeer niet over alle poorten te gooien op een unconfigured switch, en dus de video stream wordt dan alleen gestuurd naar de poorten/ apparaten die het nodig hebben.

Op een Netgear staat IGMP snooping standaard aan , maar voor vlan 1.
Als ik IGMP snooping compleet uitzet werkt tv niet meer.
Als ik IGMP snooping aanzet , werkt het ook nog niet, maar als men dan vlan640 opgeeft als vlan werkt het perfect.

Waarschijnlijk een verschil dus tussen netgear en Tp-link .
Reputatie 7
@Gekkemuis en @Lydaz,

Lekker bezig! Ik moet zeggen dat veel van jullie gesprek voor mij toverij is, maar ik lees veel enthousiasme en hulpbereidheid terug in jullie reacties. En dat kan ik alleen maar toejuichen op deze Community! Let verder niet op mij, ga zo door! 😉
Reputatie 3
@Gekkemuis, iets later dan beloofd..... maar ik heb het geprobeerd met IGMP snooping aan, maar dan werkt het niet meer. Ook niet als ik de VLAN opgeef. Vreemd dat het op een Netgear dan weer wel werkt. Maar dat is het mooie van zo'n forum, zo leer je nog eens wat.

@Sander, voor mij was het in het begin ook complete toverij zoals het zelf noemt. Maar door de forums en gewoon proberen snap je al al snel wat er bedoeld wordt. Maar door de benamingen klinkt het allemaal moeilijker dan het is.

Maar het werkt nog steeds allemaal perfect zoals ik het heb aangesloten in ieder geval.
Reputatie 7
Bedankt voor de update Lydaz! Met proberen kom je inderdaad een heel eind maar dit tover ik persoonlijk niet zomaar even uit mijn mouw. Gelukkig leren we zo van elkaar! 🙂
Reputatie 1
Beste Lydaz,

Dank voor de heldere handleiding. Helaas werkt het bij mij nog niet.

Zodra ik lan poort 1 van de router aansluit op poort 7 van de switch gaat het mis. Het internet verdwijnt dan ook van de Wifi.

Het geluid (want ik heb de radio even aan op de TV) stoort behoorlijk.

Een laptop die ik dan op de switch in de woonkamer heb aangesloten krijgt dan via DHCP ook geen IP adres.

Ik heb dezelfde switches als jij met de volgende specs:

- Hardware versie 3
- Nieuwste firmware 1.0.0 Build 20171214 Rel. 70905.

De router (glas) is van Draytek 2132F

Heb je nog tips voor mij?

Dank alvast voor het antwoord,

Groet,

Harold
Reputatie 2
Als ik Lydaz zijn instructie lees, moet:
poort 1 van het modem moet naar poort 1 in je tp link switch en poort 3 of 4 van je modem moet naar 7 in je switch.
Poort 8 op je tplink is trunk met poort 1 op de volgende tplink switch.

Beste Lydaz,

Dank voor de heldere handleiding. Helaas werkt het bij mij nog niet.

Zodra ik lan poort 1 van de router aansluit op poort 7 van de switch gaat het mis. Het internet verdwijnt dan ook van de Wifi.

Het geluid (want ik heb de radio even aan op de TV) stoort behoorlijk.

Een laptop die ik dan op de switch in de woonkamer heb aangesloten krijgt dan via DHCP ook geen IP adres.

Ik heb dezelfde switches als jij met de volgende specs:

- Hardware versie 3
- Nieuwste firmware 1.0.0 Build 20171214 Rel. 70905.

De router (glas) is van Draytek 2132F

Heb je nog tips voor mij?

Dank alvast voor het antwoord,

Groet,

Harold
Reputatie 1
Nee. Want als ik dat doe ben ik mijn internet kwijt in de woonkamer.

Ik heb het idee dat het ergens mis gaat al bij de switch in de Meterkast.

Ook als ik een ongeconfigureerde switch pak schiet deze in de stress als ik zowel internet (lan poort 1) als de iptv (lan poort 3) in de switch doe.

Doe ik alleen internet gaat het goed en doe ik alleen IPTV dan gaat het ook goed.

Ben het even kwijt.
Reputatie 2
Maak anders wat screenshots van je configuratie o.a. en op welke poorten je wat hebt ingeprikt mogelijk dat we dan de fout kunnen vinden.

Mvg

Martijn

Nee. Want als ik dat doe ben ik mijn internet kwijt in de woonkamer.

Ik heb het idee dat het ergens mis gaat al bij de switch in de Meterkast.

Ook als ik een ongeconfigureerde switch pak schiet deze in de stress als ik zowel internet (lan poort 1) als de iptv (lan poort 3) in de switch doe.

Doe ik alleen internet gaat het goed en doe ik alleen IPTV dan gaat het ook goed.

Ben het even kwijt.
Reputatie 3
Beste Lydaz,

Dank voor de heldere handleiding. Helaas werkt het bij mij nog niet.

Zodra ik lan poort 1 van de router aansluit op poort 7 van de switch gaat het mis. Het internet verdwijnt dan ook van de Wifi.

Het geluid (want ik heb de radio even aan op de TV) stoort behoorlijk.

Een laptop die ik dan op de switch in de woonkamer heb aangesloten krijgt dan via DHCP ook geen IP adres.

Ik heb dezelfde switches als jij met de volgende specs:

- Hardware versie 3
- Nieuwste firmware 1.0.0 Build 20171214 Rel. 70905.

De router (glas) is van Draytek 2132F

Heb je nog tips voor mij?

Dank alvast voor het antwoord,

Groet,

Harold


Hallo Harold,

Beetje laat, maar wist niet dat er reacties waren geweest op dit Topic....effe gemist, sorry.
Maar zoals Gekkemuis al aangaf, plaats even een screenshot van je switches. Dan is het voor ons ook makkelijker om te kijken.
Maar even uitgeschreven zoals ik het hier;
Modem lanpoort 1 naar lanpoort 7 op de switch in de meterkast
Modem lanpoort 4 naar lanpoort 1 op de switch in de meterkast

lanpoort 8 op de switch in de meterkast (Trunk) daar gaat dan de kabel in die naar de lanpoort 1 gaat van de switch in de huiskamer.

lanpoort 2 van de switch in de huiskamer gaat de decoder op
lanpoort 3 t/m 8 kan gebruikt worden voor netwerk/internet

Als het goed is staan de lanpoorten van de Draytek net zo ingesteld zoals ik het in het plaatje hebt gezet, ik kan dat helaas niet voor je controleren aangezien ik die Draytek er niet meer tussen heb.

Mocht het niet zo zijn, laat het dan even weten dan pas ik het 1 en ander wel voor je aan.
Als je de switches zoals in de plaatjes configureert dan moet het goed komen, draait hier nog steeds top, heb er eigenlijk niks meer aan gedaan.
Reputatie 2
Ik heb alles aan het werk met 2 TP-Links. 1 SG105e & SG108e. Het heeft wat moeite gekost, maar morgen zal ik alles posten met foto's wat ik gedaan heb (als het nog werkt)
Reputatie 7
Hoi Markie13,

Mooi dat het allemaal toch is gelukt.
zo zie je maar... de aanhouder wint.
Reputatie 2
Lydaz, ik heb wat terug zitten lezen mbt jou problemen.

Wat heb ik gedaan.
Ik heb een VLAN 100 tagged aangemaakt voor trunk (niet vlan 1). Deze zitten bij mij op poort 5 van de 105 en op poort 8 van de 108. Daarna VLAN 300 internet poort(en) untagged met een tagging poort op VLAN 100 trunk (poort 5 & 8 bij mij). Voor IPTV heb ik VLAN 640 aangemaakt op een paar poorten met VLAN 100 trunk tagged poort 5 & 8 bij mijn.
Toen ik vanavond de VLAN 100 trunk begon te taggen (vlan 100 was zelf al getagged) in VLAN 300 & 640 begon alles werken. BTW IGPM snooping ofzo iets staat uit.

Maw in VLAN 300 & 640 moeten die trunk poorten getagged worden.
Reputatie 7
ik gebruik zelf vlan 1 en 2 voor het gemak. was in 30 min klaar 👍
Reputatie 7
Mooi dat het gelukt is Markie13 en bedankt voor de uitleg en aanvulling!
Reputatie 3
@ Markie13,

Ik heb er zelf gelukkig geen problemen hoor, haha.
Draait hier al vanaf het begin als een zonnetje, bij hjtoering lukte het niet helemaal.

Maar mooi zoals jij het beschreven hebt dat het ook werkt.
Ik vind het altijd weer leuk om te lezen dat het op verschillende manieren ook gewoon moet werken.
Als ik volgende week weer eens een ochtendje tijd en zin heb ga ik het ook eens zo proberen, gewoon uit nieuwsgierigheid.

Fijn om te lezen dat iedereen elkaar helpt. Hopelijk hebben er een hoop mensen profijt van.
Reputatie 1
Edit: Al opgelost dank 🙂
Reputatie 3
Hallo allemaal, ik ben sinds tijden weer een keertje ingelogd op het forum (echt druk gehad op het werk en net terug van vakantie). Mochten jullie nog vragen hebben over mijn configuratie, laat het me weten dan zal ik jullie vragen proberen te beantwoorden.

Reageer