Beantwoord

Eerste ervaringen met DNS, wifi snelheid en TV/internet op één UTP


Reputatie 2
Goedemorgen allemaal,

Sinds een paar dagen de 500/500 verbinding van T-mobile Thuis en ik ben redelijk tevreden.
Het enige wat me enorm stoort (ik heb maar 1 UTP kabel lopen richting de woonkamer, er is ook geen ruimte voor een tweede) is dat poort 1 & 2 voor internet gereserveerd zijn en de andere twee voor IPTV.
Dit is totaal niet praktisch, aangezien mijn receiver, media player, PS4 & tv allemaal bij elkaar staan in een kast in de woonkamer. Deze waren dus voorheen bekabeld, maar moeten nu gedwongen wireless verbinding maken. Vooral voor de media player is dit niet handig.

Is hier nog wat aan te doen?

Verder valt het me op dat ik wireless niet boven de ~350 Mbps kom als ik in de buurt van het wireless AP ben, maar ik moet nog e.e.a. tweaken. Ook is het volgens mij niet mogelijk om voor je WAN verbinding andere DNS servers in te stellen dan wat het modem standaard ingesteld heeft staan.

Tevens is het instellen van een lokale DNS server op de Vigor2132 wel mogelijk, maar dit werkt niet heel erg goed. Blijkbaar gaat het modem de DNS query voor de lokale adressen forwarden naar de internet DNS servers ook, vaag.

Groet,

Eric
icon

Beste antwoord door LordChaos73 26 June 2017, 13:10

Bekijk origineel

183 reacties

Reputatie 1

Het bleek toch een draadje te zijn die geen goed contact maakte. Connector vervangen en de verbinding werkt. Echter zoals eerder opgemerkt door anderen raakte 1 van de switches in stress. Dit heb ik opgelost door voor beide switches voor VLAN1 de unused ports te disablen.

Daarna werkte internet en tv on demand maar live tv nog niet. Ik heb toen snooping aangezet voor de switch in de meterkast en nu werkt alles, ook na een reboot.

Reputatie 1

@Pieter_B ik heb idd aan de ene kant de 568a en de andere kant de 568b. Ik heb ook al een kabeltje gevonden die weer van b naar a gaat die ik er tussen zet. Dat zou mijn probleem moeten oplossen.

Reputatie 1

@Pieter_B bedankt, ik zal morgen eens kijken wat bij mij is aangesloten. 

Reputatie 7
Badge +3

@Herms1412

De kabel tussen de beide switches waar dus de TRUNK op staat, is een normale ‘straight’ UTP kabel. We noemen dat ook wel een ‘patch cable’. Zou het kunnen zijn dat er draden zijn ‘omgedraaid’ tussen het begin en het eind van die betreffende kabel.

Je kunt een 568A of 568B configuratie toepassen aan beide uiteinden van je UTP kabel, deze 2 configuraties dus niet met elkaar ‘intermixen’ !

Reputatie 1

@Pieter_B bedankt voor het plaatje. Dit is me duidelijk en heb iets soortgelijks opgezet. Ik heb denk ik de boosdoener gevonden. De kabel die naar zolder loopt heeft aan de ene kant een RJ aansluiting (zijde meterkast) en aan de andere kant een outlet waar ik op zolder de kabel in prik. Nu heb ik de opstelling naar zolder verhuisd waar ik beneden in de meterkast de RJ op de internet poort van het modem heb zitten en vanaf de outlet op zolder een kabel naar de eerste switch. Daarachter  de 2e switch en dan weer op de internet poort van de 2e switch naar m’n pc. Dit werkt. Net ook de TV getest en dit werkt ook. Dus het ligt toch aan de kabel naar zolder.

Ik snap alleen niet dat als ik de 1e switch in de meterkast zet en de kabel naar boven tussen de 2 switches zet, deze verbinding niet werkt. Gebruiken de switches voor de communicatie onderling andere draadjes die mss niet goed contact maken? Of heb ik dan een ander kabeltje nodig die ik vanaf mijn outlet op zolder in de 2e switch prik?

Gr

Reputatie 7
Badge +3

@Herms1412 

Moest even in het verleden duiken, weet niet of dit iets duidelijk maakt.

De configuratie op beide TP links kan gelijk zijn, omdat ze elkaar ‘spiegelbeeld’ zijn.

Reputatie 1

Afgelopen week heb ik 2 TL-SG105E aangeschaft om mijn tv en internet signaal over 1 kabel te sturen en daarna weer te splitsen zodat op zolder ook Tv en internet is. Ik heb een Draytek modem en heb de configuratie gemaakt zoals eerder beschreven. Helaas werkt het voor mij nog niet. Snooping staat uit en vaste ip adressen op de switches geeft ook geen oplossing. Het lijkt erop dat er niets op poort 4 wordt uitgestuurd. Heel af en toe brand het oranje lampje en met het tooltje van Tp link (easy smart configuration utility) zie ik ook maar 1 switch.

Als ik 1 switch gebruik met default settings (heb m gereset), dan werkt internet gewoon dus het ligt dan niet aan de kabel naar zolder mij inziens.

Ik heb geprobeerd om de member Ports te verwijderen van vlan1 maar dat gaat niet. Ze blijven untagged.

Heeft iemand misschien suggesties?

 

 

Afgelopen weekend heb ik twee TP-Link TL-SG108E aangeschaft. De configuratie heb ik uitgevoerd m.b.v. alle info in deze post. Bedankt daarvoor!

Één tip heb ik hier echter gemist en die was voor mij noodzakelijk om het werkend te krijgen. Ik heb alle member ports bij het Default_VLAN verwijderd. Zonder deze aanpassing schoot de trunk poort in de stress, zowel het groene als oranje lampje knipperden snel en er was geen TV en internet.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

 

Groeten,

Marcel

Dit is de tip waardoor het bij mij ging werken!

Ik heb de aanpak van @Lydaz gevolgd, maar bij moest dus ook de Default LAN leeggemaakt worden om te voorkomen dat de LAN poort groen en oranje ging knipperen.

Yes bij mij ook. Wou ze bijna door de raam gooien.

Afgelopen weekend heb ik twee TP-Link TL-SG108E aangeschaft. De configuratie heb ik uitgevoerd m.b.v. alle info in deze post. Bedankt daarvoor!

Één tip heb ik hier echter gemist en die was voor mij noodzakelijk om het werkend te krijgen. Ik heb alle member ports bij het Default_VLAN verwijderd. Zonder deze aanpassing schoot de trunk poort in de stress, zowel het groene als oranje lampje knipperden snel en er was geen TV en internet.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

 

Groeten,

Marcel

Dit is de tip waardoor het bij mij ging werken!

Ik heb de aanpak van @Lydaz gevolgd, maar bij moest dus ook de Default LAN leeggemaakt worden om te voorkomen dat de LAN poort groen en oranje ging knipperen.

@Zerpellica

Switch aanschaf overdenkingen, kosten verschil managed of unmanaged zou ik altijd voor de managed gaan, Mogelijk om dan separate VLANs in te richten voor gasten, alhoewel de eerste vraag van bezoek “wat is jullie wifi wachtwoord” de laatste jaren verminderd is :grinning: . Wat te denken van een paar poe poorten op een switch.

Als je de kabels nog moet gaan leggen misschien CAT6, is wat dikker en stugger dan de cat5e maar iets toekomst gerichter. En 2 kabels naar de aansluitpunten is zeker aan te bevelen als je nog moet beginnen. En kies voor CU (koper) en GEEN CCA (aluminium met een laagje koper) elektrische eigenschappen van alu of koper maakt niet zoveel uit, mechanisch is aluminium wat brosser en breekt daardoor makkelijker.:tired_face:

Ik dacht gelezen te hebben op Tweakers dat Netgear vlgs sommige reviews nogal irritant bezig is om een cloud registratie erdoor te drukken waarbij pas na registratie het mogelijk is om het apparaat volledig te beheren. :rage:

Bedankt voor de informatie, ik ga er dit weekend eens dieper induiken welke switch etc er gaat komen.

Reputatie 7
Badge +5

@Zerpellica

Switch aanschaf overdenkingen, kosten verschil managed of unmanaged zou ik altijd voor de managed gaan, Mogelijk om dan separate VLANs in te richten voor gasten, alhoewel de eerste vraag van bezoek “wat is jullie wifi wachtwoord” de laatste jaren verminderd is :grinning: . Wat te denken van een paar poe poorten op een switch.

Als je de kabels nog moet gaan leggen misschien CAT6, is wat dikker en stugger dan de cat5e maar iets toekomst gerichter. En 2 kabels naar de aansluitpunten is zeker aan te bevelen als je nog moet beginnen. En kies voor CU (koper) en GEEN CCA (aluminium met een laagje koper) elektrische eigenschappen van alu of koper maakt niet zoveel uit, mechanisch is aluminium wat brosser en breekt daardoor makkelijker.:tired_face:

Ik dacht gelezen te hebben op Tweakers dat Netgear vlgs sommige reviews nogal irritant bezig is om een cloud registratie erdoor te drukken waarbij pas na registratie het mogelijk is om het apparaat volledig te beheren. :rage:

Reputatie 6
Badge +3

@Zerpellica Zorg er wel voor dat je switch IGMP snooping doet :). Anders loopt je netwerk vol als je de stb aanzet die op die switch zit. 

@Zerpellica, Je draytek hoeft niet mee, je krijgt alles nieuw op het nieuwe adres.

Oké, dus in principe is 1 kabel naar de unmanaged switch voldoende en word het juiste signaal door het apparaat opgemerkt? Of zul je toch nog een managed switch nodig hebben en de poorten zelf toe moeten wijzen welke vlan er uit komt?

@Zerpellica, Je draytek hoeft niet mee, je krijgt alles nieuw op het nieuwe adres.

@Zerpellica met het Zyxel modem heb je geen trunks meer nodig. Gewoon inpluggen en het werkt. Zo vanuit de stb naar de laptop is geen probleem.

Wij hebben nog een draytag op dit moment en ik weet niet of die mee over moet of niet.

Reputatie 7
Badge +4

@Zerpellica met het Zyxel modem heb je geen trunks meer nodig. Gewoon inpluggen en het werkt. Zo vanuit de stb naar de laptop is geen probleem.

Mijn vriendin en ik zijn binnenkort trotste eigenaren van een nieuwbouwwoning. Graag zou ik naar elke kamer 2 ethernet kabels trekken en waar nodig is een switch achter te hangen. Wel wil ik graag zelf de mogelijkheid hebben om dit aan te passen naar ethernet of Tv. Zou dat met deze setup vanuit de meterkast mogelijk zijn? Waarbij we dus ethernet en tv naar de managed switch linken en vervolgens alle andere poorten als trunk inrichten naar de volgende switches (mits nodig) en anders als ethernet of Tv? 

Mijn oog was gevallen op de Netgear GS116E.

 

Alvast bedankt.

Sketch setup.

 

Reputatie 7
Badge +5

Beste @rrbeuk 

Je bent het voor jezelf erg moeilijk aan het maken.

Jouw probleem van de niet samenwerkende ASUS en ZYXEL router trad op doordat ze beiden ingesteld waren als DHCP server en in hetzelfde netwerksegment 192,168.1.x.

Net als in het leven bij de mensen, als er 2 tegelijk tegen elkaar staan te praten luistert er niemand meer en ontstaat de verwarring. (Vele jaren huwelijk hebben nog geen tegendeel bewezen :wink: )

De oplossing voor de mindere wifi is om in de Asus de DHCP server uit te schakelen zodat hij een IP adres krijgt van de Zyxel router. Door de Asus in te stellen als AP (Access Point) gebeurt dit vaak al automatisch en kun je gebruik maken van het sterkere wifi signaal van de Asus.
Omdat meerdere wifi signalen eerder elkaar storen (zie bovenstaande over 2 tegelijk) is het beter om de wifi van de Zyxel uit te schakelen.

Het gerommel met de TP-link switch kun je het beste omzeilen door een fabrieksreset te geven. Die krijgt dan ook weer een IP adres van de Zyxel in jouw netwerksegment (192.168.1.xx) Het is niet nodig om die switch in een andere netwerkadres range in te zetten of dat te laten beheren.

Samenvatting:

  1. Zyxel deelt IP adressen uit en beheert jouw 192.168.1.x netwerksegment
  2. Asus instellen als acces point zodat hij een IP adres krijgt van de Zyxel modem/router
  3. TP-link switch krijgt na fabriek reset IP adres van de Zyxel waar je verder niet naar hoeft om te kijken en kan ingezet worden om het netwerk verkeer bedraad te verdelen naar TV, computer of Asus AP en wat er allemaal nog meer via een utp kabel verbonden kan worden in je netwerk.
Reputatie 7
Badge +15

@rrbeuk

Hij moet eigenlijk gewoon te benaderen zijn via 192.168.0.1, bekijk eens of 192.168.1.1 doen ja.

Anders kan je hem na een reset opnieuw instellen.

Als er een optie om om een UTP naar de Asus te laten lopen en het werkt zou dat geweldig zijn.

Reputatie 1

@Waqqas Hoe benader ik nu mijn switch? op zowel 192.168.0.1 als 192.168.0.57 krijg ik geen verbinding.
Ik kan hem resetten en veranderen naar 192.168.5.1 maar is hij dan wel te benaderen? 
Ben echt een leek op dit vlak, ik hoop altijd dat stekker erin ook gelijk werken is. :-)

Moet ik de UTP naar de switch of Asus laten lopen vanuit de zyxel modem?

Reputatie 7
Badge +15

@rrbeuk

Wil je het in de switch nog eens aanpassen? Default gateway 192.168.5.1 en ip 192.168.5.57.

Nog steeds hetzelfde na apply en opnieuw starten?

Nu log je in op de switch via 192.168.0.1 als het goed is.

 

Mocht bovenstaande niet helpen probeer dan eens DHCP disable.

Reputatie 1

@rrbeuk

Als je de default gateway op 192.168.0.1¹ zet moet het ip ook in die ip range zitten en dus 192.168.0.57, probeer het zo eens en dan apply.

 

Dat is gelukt.

Even voor de zekerheid:

UTP gaat van Zyxel naar switch. Vanuit de switch gaat er een kabel naar mijn Asus router in AP modus.
Op dit moment werkt WIFI alleen als TV uitstaat. 
Ook als ik de UTP kabel vanuit de Zyxel naar mijn Asus laat lopen en dan TV via de switch aansluit werkt internet alleen als de TV uitstaat.

Ik wil beide naast elkaar kunnen laten draaien, maar hoe moet mijn opstelling dan zijn?

Hoor graag van je.
 

Reputatie 7
Badge +15

@rrbeuk 

Als je de default gateway op 192.168.0.1¹ zet moet het ip ook in die ip range zitten en dus 192.168.0.57, probeer het zo eens en dan apply.

 

Reputatie 1

@Waqqas 
Als ik de gateway wil veranderen geeft hij een foutmelding.

Zijn er andere manieren om dit aan te passen? 

 

Reputatie 7
Badge +15

@rrbeuk 

Had je in de interface van de switch bij ip settings de default gateway proberen te wijzigen naar 192.168.0.1 en dan save en opnieuw opstarten? Volgens mij moet dat werken.

De Zyxel en Asus daar hoef je niks aan te veranderen, enkel de wifi uitzetten in de Zyxel.

Reageer