Beantwoord

Eigen modem / router

  • 14 August 2021
  • 15 reacties
  • 2713 Bekeken

Reputatie 2

Heb deze week het T-Mobile modem vervangen voor een Edgerouter-X SFP.

Mijn vraag is wat moet ik nu met de Media Converter / Modem die ik van T-Mobile ‘in bruikleen’ heb?

Biedt T-Mobile bv een korting als je deze terug stuurt, zoals sommige andere providers ook doen als je een eigen modem gebruikt!?

 

 

icon

Beste antwoord door yalerta 14 August 2021, 13:06

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +5

In doos terug doen en bewaren. En wees er zuinig op om vervelende verrassingen te voorkomen bij beëindigen van overeenkomst.

Helaas geen korting bij terugzenden (basis) apparatuur. Prijs is al voldoende scherp :yum:

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @drallas 

Wanneer je problemen hebt met de verbinding dan zal T-Mobile je vragen de Zyxel-T50 aan te sluiten.

Reputatie 2

Hallo @drallas 

Wanneer je problemen hebt met de verbinding dan zal T-Mobile je vragen de Zyxel-T50 aan te sluiten.

 

Dan gaan de Modem en MC terug de doos is in, eventueel handig in geval van een (onverklaarbare) storing te kunnen verifiëren of de verbinding nog ok is! Maar zolang er ‘prik’ op glasverbinding zit (LEDje aan) is het aan mij om eea goed op de modem in te stellen en verwacht ik eigenlijk geen issues.

 

En dus een backup modem als de Edgerouter er mee op zou houden!

@drallas Bedankt voor de uitleg en duidelijke foto. Ik heb een zelfde soort plan met Ubiquiti of Pfsense. Welke SFP-module gebruik je en waar kun je die bestellen? Wat voor soort kabel gebruik je tussen de SPF-module en het glasvezelpunt? Waar kun je die bestellen? 

 

 

Reputatie 2

@drallas Bedankt voor de uitleg en duidelijke foto. Ik heb een zelfde soort plan met Ubiquiti of Pfsense. Welke SFP-module gebruik je en waar kun je die bestellen? Wat voor soort kabel gebruik je tussen de SPF-module en het glasvezelpunt? Waar kun je die bestellen? 

Ik gebruik de originele kabel die bij de t-mobile media converter zat. De SFP module is de bekende Draytek (vaak genoemd). Ik heb het setje router + SFP via marktplaats gekocht, dus veel meer details heb ik niet.

Reputatie 7
Badge +1

Vraag, hoe is de kwaliteit van het Zyxel modem als ik puur af ga op de foto's die ik hier voorbij zie komen lijkt mij de Draytek welke hier in de meterkast hangt kwalitatief een beter product.

Daarmee bedoel ik niet de mogelijkheden maar puur de bouwkwaliteit, dus de levensduur voor het modem de geest geeft

Reputatie 2

Vraag, hoe is de kwaliteit van het Zyxel modem als ik puur af ga op de foto's die ik hier voorbij zie komen lijkt mij de Draytek welke hier in de meterkast hangt kwalitatief een beter product.

Daarmee bedoel ik niet de mogelijkheden maar puur de bouwkwaliteit, dus de levensduur voor het modem de geest geeft

 

Wat in mijn Meterkast (op foto) hangt is een Ubiquiti EdgeRouter X SFP met daarin een Draytek SFP module, aangesloten met de kabel die bij de mediaconverter zat. (zie ook wat voor een sfp)

Deze setup scheelt mij z’n 15watt aan stroomgebruik en ziet er netter uit. De kwaliteit hardware en software van Ubiquity spullen is stukken beter dan dat van de goedkope plastic Zyxel!

Qua configuratie raad ik iedereen aan om deze post van Robin van Bruggen inclusief de comments goed door te lezen. Als TV is overgezet op het nieuwe tv platform T-Mobile, werkt TV via internet je hebt dan ook geen vlan 640 meer nodig; de tv box kan gewoon direct op een internet UTP poort aangesloten worden (TV en Internet lopen over Vlan 300). Je kunt voor het overzetten van het modem controleren of je op het nieuwe TV platform T-Mobile zit door het IP adres van de ontvanger op te zoeken, als dit in dezelfde reeks zit als de rest van het netwerkt (PC’s etc) ben je over.

Mijn config ziet er nu als volgt uit. 

Huidige Config File.

Had een issue met de Edgerouter dat UPNP niet werkte en mijn NAS niet automatisch poorten kon openen. Dit bleek te komen doordat standaard upnp in plaats van upnp2 gebruikt wordt. Via deze guide heb ik daarvoor een oplossing gevonden upnp verwijderen en upnp2 gebruiken.

# Remove upnp
delete service upnp
commit
save
exit

# Configure upnp2
set service upnp2 listen-on switch0
set service upnp2 wan eth5.300
set service upnp2 secure-mode enable
set service upnp2 nat-pmp enable
commit
save
exit

# Check status
show upnp2 rules

# Clear old Rules
clear upnp2 rules

 

 

@BeMu Ik heb zelf de Zyxel-T50 vervangen voor een Asus Zenwifi XT8 met drie AI mesh nodes (wired backhaul). Dit was mogelijk, omdat ik maar 1 VLAN gebruik; 300 voor internet. Overigens is dit niet mijn einddoel, dan denk ik aan een 2.5gbe capabele Poe+ Switch met een SFP-router zoals hierboven en WiFi 6 AP’s.

Ik heb geen ervaring met de Draytek, maar ben niet bepaald onder de indruk van de Zyxel-T50. Bedraad levert deze router een goede prestatie. Maar via WiFi was het een stuk minder. Ik weet niet hoe jij WiFi in je huis hebt geregeld, de Draytek lijkt alleen verouderde protocollen te ondersteunen. Dan is het misschien een upgrade.


T-mobile biedt de mogelijkheid om je Zyxel router uit te breiden voor €7,50 per node per maand. Wellicht geeft dat een betere dekking. Maar dan koop ik het liever zelf. Nadeel is dat je geen ondersteuning krijgt op je eigen hardware. Ik heb de Zyxel-T50 bewaard, dus die kan ik eventueel aansluiten.

Reputatie 7
Badge +1

@TzaraDuchamp  Ik heb nooit een technische opleiding gehad, voor mij zijn deze zaken dus moeilijk om te begrijpen.

Ik woon alleen in een klein appartement dus WiFi is op zich geen groot probleem, de Draytek hangt in de meterkast, daar deze over Wifi slechts beschikt over alleen 2,4Ghz  heb ik er op een simpele wijze een router achter gehangen die er nog lag met wel 5Ghz (Sitecom) 

De Sitecom heb ik buiten de meterkast hangen en met een stukje UTP verbonden met de Draytek, en dan op de WAN van de Sitecom, zit hier (nog) op WBA met als max download 100mb/s.

Reputatie 2

@BeMu Ik heb zelf de Zyxel-T50 vervangen voor een Asus Zenwifi XT8 met drie AI mesh nodes (wired backhaul). Dit was mogelijk, omdat ik maar 1 VLAN gebruik; 300 voor internet. Overigens is dit niet mijn einddoel, dan denk ik aan een 2.5gbe capabele Poe+ Switch met een SFP-router zoals hierboven en WiFi 6 AP’s.

Ik heb geen ervaring met de Draytek, maar ben niet bepaald onder de indruk van de Zyxel-T50. Bedraad levert deze router een goede prestatie. Maar via WiFi was het een stuk minder. Ik weet niet hoe jij WiFi in je huis hebt geregeld, de Draytek lijkt alleen verouderde protocollen te ondersteunen. Dan is het misschien een upgrade.


T-mobile biedt de mogelijkheid om je Zyxel router uit te breiden voor €7,50 per node per maand. Wellicht geeft dat een betere dekking. Maar dan koop ik het liever zelf. Nadeel is dat je geen ondersteuning krijgt op je eigen hardware. Ik heb de Zyxel-T50 bewaard, dus die kan ik eventueel aansluiten.

 

Ik heb 3 Ubiquiti UniFi Lite POE (Power over Ethernet) Wifi Accesspoint, en deze strategisch opgehangen één op elke verdieping in mijn woning. De UniFi spullen inclusief de switch worden ‘gemanaged’ door controller software die ik in Docker container op mijn NAS heb draaien. :)

De AP’s zijn geen Wifi 6, maar dat is totaal niet nodig in mijn situatie. Wifi 6 heeft pas nut als je heel erg veel verschillende clients hebt (Studentenhuis / Restaurant). Voor een gemiddeld gezin ga je het verschil echt niet merken.

Maakt niet uit waar ik in mijn woning ben, als ik een speedtest draai haal ik altijd de maximaal haalbare snelheid van mijn Internet verbinding (100/100). Dus denk dat ik het wel goed op orde heb.

@TzaraDuchamp  Ik heb nooit een technische opleiding gehad, voor mij zijn deze zaken dus moeilijk om te begrijpen.

Ik woon alleen in een klein appartement dus WiFi is op zich geen groot probleem, de Draytek hangt in de meterkast, daar deze over Wifi slechts beschikt over alleen 2,4Ghz  heb ik er op een simpele wijze een router achter gehangen die er nog lag met wel 5Ghz (Sitecom) 

De Sitecom heb ik buiten de meterkast hangen en met een stukje UTP verbonden met de Draytek, en dan op de WAN van de Sitecom, zit hier (nog) op WBA met als max download 100mb/s.

@BeMu Voor mij is het ook uitzoeken, maar samen weten we meer. 

Aangezien je al een UTP-kabel vanuit de meterkast hebt lopen is het mogelijk interessant om bij T-mobile te vragen of ze kosteloos je Draytek willen vervangen voor de Zyxel XT-50. Vraag wel of je de Draytek mag houden, kun je verkopen en de SFP-module is interessant. 

Je krijgt dan een glasvezelomvormer met utp-uitgang in je meterkast. Vervolgens plug je je Zyxel buiten de meterkast in. Dan heb je goed bereik en 1 router minder. Maar als je tevreden bent, kun je het ook zo laten.

Reputatie 7
Badge +1

@TzaraDuchamp  In principe heeft u gelijk, echter gezien de vele problemen welke er momenteel heersen bij T-Mobile met veranderen zaken omtrent internet en nieuwe tv platform wil ik het voorlopig zo laten zeker omdat alles goed werkt, pas wanneer bij T-Mobile thuis alles loopt zoals het een goede provider betaamt kan het voor mij een overweging zijn over te gaan naar b.v. ODF en nieuwe tv platform.

De Draytek hoeft inderdaad niet terug naar T-mobile, maar verkopen kan ook niet daar er eigen firmware van T-Mobile in zit met gegevens welke uniek zijn voor het woonadres om het maar simpel te zeggen, bovendien zijn die dingen niks waard, 

@drallas Bedankt voor de duidelijke uitleg. Docker ben ik gelukkig ook bekend mee. Dus dat is zeker een optie als ik overga op Ubiquiti.

Wat gebruik jij voor DNS filtering en Ad blocking? Ik draaide voorheen een Raspberry Pi met Pihole, maar ben overgestapt op NextDNS. WireGuard heeft ook mijn interesse. 

Qua WiFi loop ik tegen beperkingen op met een 1000/1000 verbinding. Nu moet je dat zo zien, op zijn slechtst haal ik 200/200 in de slaapkamer. Daar staat geen mesh node. De beste plek is circa 750/750. We hebben 4K tv’s, nieuwe spelcomputers en vrij vlotte hardware en niemand klaagt over de verbindingssnelheid. De Zenwifi XT8 is een uitstekend apparaat, mits je hem correct installeert. De hardware is goed te noemen, maar de software blijft voor een prosumer achter. Vooral het gebrek aan VLAN-instellingen zit me dwars bij Asus. Daarnaast ondersteunt deze router OpenWrt nog niet. Daarom kijk ik naar Ubiquiti en pfSense.

Reputatie 2

@drallas Bedankt voor de duidelijke uitleg. Docker ben ik gelukkig ook bekend mee. Dus dat is zeker een optie als ik overga op Ubiquiti.

Wat gebruik jij voor DNS filtering en Ad blocking? Ik draaide voorheen een Raspberry Pi met Pihole, maar ben overgestapt op NextDNS. WireGuard heeft ook mijn interesse. 

Qua WiFi loop ik tegen beperkingen op met een 1000/1000 verbinding. Nu moet je dat zo zien, op zijn slechtst haal ik 200/200 in de slaapkamer. Daar staat geen mesh node. De beste plek is circa 750/750. We hebben 4K tv’s, nieuwe spelcomputers en vrij vlotte hardware en niemand klaagt over de verbindingssnelheid. De Zenwifi XT8 is een uitstekend apparaat, mits je hem correct installeert. De hardware is goed te noemen, maar de software blijft voor een prosumer achter. Vooral het gebrek aan VLAN-instellingen zit me dwars bij Asus. Daarnaast ondersteunt deze router OpenWrt nog niet. Daarom kijk ik naar Ubiquiti en pfSense.

 

Momenteel gebruik ik een PI-hole in een VM omdat de Docker container op QNAP tegenspartelde. Moet het nog overzetten naar een echte Raspberry PI met een Container / VM als read-only backup. (je moet ze toch af en toe updaten / cq herstarten).

NextDNS is interessant, maar ik hink op de gedachte om op de Pi-Hole mijn eigen recursive DNS server in te richten, dan ben ik van niemand meer afhankelijk voor DNS.

Heb nog wel iets te veel TCP/IP porten open staan naar buiten toe. Wil het eigenlijk terugbrengen naar 32400 voor Plex; de rest van de externe toegang ga ik via P2P VPN Wiretrustee of  Tailscale regelen.

Qua hardware overweeg ik overigens nog om de Edgerouter te vervangen voor een Dreammachine Pro aan de ene kant overkill en duur speelgoed, maar wel leerzaam en een goed hulpmiddel om het nog meer prosumer-isch te maken. :)

Reputatie 2

.

Reageer