Beantwoord

Eigen router DSL

  • 10 November 2019
  • 17 reacties
  • 3710 Bekeken

Reputatie 2

Ik heb sinds het begin van deze week een T-Mobile Thuis klant en heb een Zyxel T50 gekregen van T-Mobile om aan de DSL over koper te hangen. Als ik het aansluit werkt het uiteraard in 1 keer maar nu wil ik toch graag een eigen router gaan gebruiken met VLAN ondersteuning want een NAT achter NAT situatie heb ik niets aan i.v.m. de nodige IPSEC VPN verbindingen die ik moet kunnen maken.

 

Nu lees ik hier al een tijdje mee en zie van alles voorbij komen aan mogelijkheden maar dan zie ik vaak weer router achter router en dat wil ik nou juist niet.

 

Ik wil graag 1 router in Bridge modus kunnen zetten zodat ik het externe IP van T-Mobile op mijn hardware firewall kan krijgen en daarmee dus de benodigde IPSEC VPN’s op kan bouwen.

 

Wat heb ik nodig en wat zijn de ervaringen die werken?

icon

Beste antwoord door ThomasDral 24 November 2019, 15:20

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 3

Ik heb geen ervaring met die Zyxel, maar wel ervaringen met Zyxel-modems en ik was altijd redelijk te spreken over deze apparaten, via de commandoregelinterface hebben ze zeer veel mogelijkheden. Er zit waarschijnlijk een speciale T-Mobile-firmware in, als die in de weg zit, zou mijn eerste insteek zijn het modem te temmen met een standaardfirmware van Zyxel, waarna je hem zonder probleem in bridgingmode kunt zetten, maar ZynOS is uitgebreid genoeg dat een router erachter wellicht niet nodig is.

Je kunt ook je eigen modem kopen. Beetje dubbel natuurlijk om een splinternieuw modem door het raam te werpen, maar een eigen modem doet altijd precies wat je wilt en voorkomt dat twee apparaten stroom lopen te slurpen.

Reputatie 3

Even concreet jouw situatie: Je kunt in ZynOS niet alleen TCP- en UDP-poorten forwarden, maar ook hele IP-protocollen. Zie de handleiding:

ftp://ftp2.zyxel.com/VMG8825-B50B/user_guide/VMG8825-B50B_V1.0.pdf

… bladzijde 208.

IPSEC gebruikt IP-protocol 50 en 51 en UDP-poorten 500 en 4500. Als je die allen forward dan zou ik verwachten dat je het met de Zyxel werkend kunt krijgen.

Reputatie 2

@dmantione Dank voor je antwoorden daar heb ik zeker wat aan, daar ga ik me vandaag eens verder in verdiepen.

Het zou idd heel mooi zijn om de door T-Mobile standaard geleverde router met een (zeer) beperkte functionaliteit te temmen met een standaard OS op de router, zodat je de router in Bridge modus kunt zetten.

 

Ik las alleen wel op het fora hier dat je altijd als je problemen hebt of ondersteuning nodig hebt je de “standaard” router van T-Mobile terug moet plaatsen. Nu wordt dat volgens mij een uitdaging als je die zelfde router gaat temmen met het standaard OS van Zyxel zelf. Dan wordt de T-Mobile router een soort van “eigen” router. 

Zou je dan toch een echte eigen router moeten aanschaffen die je er tussen gaat zetten met VLAN ondersteuning en de standaard T-Mobile router in de kast zetten voor het geval je die een keertje nodig gaat hebben in het geval van een probleem en of verstoring?

 

Ik weet ook niet wat het beleid is van T-Mobile als je hun router gaat tweaken door er het standaard OS op te laden i.p.v. het door T-Mobile zeer beperkte OS?

 

Wat gebruik jij als router??

Reputatie 3

Ik heb zelf een Fritzbox 7590. Van T-Mobile heb ik het Huawei-modem en daar is weinig mee aan te vangen, dus was een eigen modem kopen de beste optie. Fritzboxen hebben de nodige snaakse mogelijkheden; voor zijn de mogelijkheid ISDN-apparatuur te gebruiken en dat je dankzij ingbouwde 6to4 ook IPv6 hebt, de belangrijkste motiviaties voor het eigen modem.

Wellicht kun je onderzoeken of je de bestaande firmware kunt backuppen mocht je ondersteuning nodig hebben.

Reputatie 2

Dat is inderdaad een goed idee om eens te kijken of de bestaande firmware via een backup mogelijkheid opgeslagen kan worden, zodat je deze terug kunt zetten in geval van problemen etc.

 

De fritxbox is een mooi apparaat, ben er erg content mee bij XS4ALL klanten die zo'n, ding hebben. Ideaal in te stellen die dingen.

Reputatie 2

@dmantione het lijkt te kunnen dat je de firmware kunt backupen als T-Mobile het niet uitgezet heeft.

 

Als ik het goed begrijp heb je dus 2* een telnet sessie nodig om dit voor elkaar te krijgen.

 

Bron: https://www.dslreports.com/forum/r20841593-Zyxel-Firmware-backup-and-user-eeprom-configuration

 

Zyxel Firmware backup and user eeprom/configuration

Here is the way to backup your firmware and your rom user.

Login to your Zyxel via a TELNET session.

Type the command on telnet :
sys stdio 0

On another terminal window, then on your command line window :

To download the firmware (ras) and the user eeprom (rom-0)

tftp -i IP_ADDRESS GET ras
tftp -i IP_ADDRESS GET rom-0

Reputatie 7
Badge +5

Wel verstandig om dit zo in te zetten?

Indien Tmobile een update voor de modem online zet kun je die dan blokkeren of word er weer een Tmobile firmware ingeflashed?

Misschien is het beter om op b.v. marktplaats.nl te kijken naar een 2e hands Fritzbox!

Ik heb vorige week nog een 7390 ergens gevonden maar nog niet bekeken op specificaties of werking.

 

Reputatie 2

@yalerta Miss is een eigen router net even iets beter dan de standaard modificeren. Met het risico dat T-Mobile er nieuwe firmware in zet en dat je dan weer opnieuw kunt beginnen. Ik weet niet of je de firmware kunt blocken.

Ik denk dat een Fritxbox een (betere) optie is, daar weet ik van dat je die in Bridge modus kunt zetten / zo in kunt stellen dat je het extene IP van je ISP op je LAN kunt krijgen.. 

Reputatie 7
Badge +5

Helemaal eens dat een eigen beheerde modem/router te prefereren is boven het halfslachtige en deels dichtgetimmerde spul van een provider met alle problemen als je iets meer wil instellen.

Het in Bridge modus zetten van de Fritzbox! heb je toch niet zoveel aan?

In mijn glasaansluiting met Zyxel DMZ ingesteld naar eigen pfSense router en kan al mijn verbindingen via OpenVPN maken naar eigen netwerk. Ik gebruik geen TV of Telefonie van Tmobile. Er is een topic waarbij de Zyxel achter een eigen router zit en daar alleen voor telefoon in gebruik is. LINK

Het mooiste zou het zijn als Tmobile in de komende, als die ooit komt, update een bridge modus instelling had, zelfs als dat was op de manier van Ziggo waar dit alleen met een aanvraag via de helpdesk gerealiseerd kan worden.

Reputatie 2

Ik heb een Stormshield Firewall in gebruik die wil heel graag het externe IP adres van de ISP op de WAN poort hebben om zo de IPSEC VPN tunnels op te kunnen bouwen.

De endpoint is de firewall en niet een router, tot nu toe heb ik altijd met alle routers van de ISP’s die ik heb gehad in Bridge modus kunnen werken, dan doet de router niet heel veel behalve de DSL omzetten naar LAN en IP pakketjes doorgeven zonder zich ergens mee te bemoeien.

Het zou zeker fijn zijn als T-Mobile (eventueel alleen op aanvraag) de router die ze leveren op afstand kan herprogrammeren in Bridge modus waardoor je dus geen eigen beheerde router nodig hebt.

 

Ik heb een DSL en geen Glas nog op dit moment dat duurt nog paar jaar voordat ik dat ga krijgen in 010 Zuid. Fritzbox met exposed host op 1 single IP weet ik niet of dat kan?? Weet jij dat toevallig @yalerta ?

 

En anders kan de link die je me gestuurd hebt idd ook goed helpen om e.e.a. te tweaken en mogelijk te maken.

 

Het schiet me ineens te binnen dat de Stormshield ook iets met VLAN zelf kan doen, moet ik op mijn RJ11 ff een RJ45 stekker zetten en de juiste pinnen pakken die ik nodig heb en dat eens proberen of dat werkt met VLAN300 voor internet en anders idd toch een eigen router of iets.

Reputatie 7
Badge +5

 

Ik heb een DSL en geen Glas nog op dit moment dat duurt nog paar jaar voordat ik dat ga krijgen in 010 Zuid. Fritzbox met exposed host op 1 single IP weet ik niet of dat kan?? Weet jij dat toevallig@yalerta ?

 

En anders kan de link die je me gestuurd hebt idd ook goed helpen om e.e.a. te tweaken en mogelijk te maken.

 

Helaas te weinig kennis omtrent alle ins en outs van de Fritzboxen, wel eens mee gerommeld maar dat waren allemaal basic opstellingen.

Zo’n bridge instelling zal waarschijnlijk een onbereikbaar item blijven.

Ziggo en KPN liggen als providers met helpdesk / support maar vooral klantgericht werken mijlen voor op het Internet gebeuren van Tmobile. Het enige zeer goede aan de Tmobile Internet verbinding is de prijs. De glas kwaliteit wisten ze 2 weken terug ook nog de nek om te draaien maar is gelukkig vlug teruggedraaid. Maar voor de rest gaan veel dingen zo traag als dikke str….

 

Reputatie 3

T-Mobile gaat inderdaad niet het modem voor je in bridgemode zetten, dat is teveel gevraagd, dan zul je het moeten flashen met originele firmware. Het modem is dan iedere band met T-Mobile vergeten en zal dus niet automatisch meer geactualiseerd worden via T-Mobile. Voor de modellen waar ik mee bekend ben deden ze dat helemaal niet, firmware moest altijd met de hand geïnstalleerd worden.

Het is dat of een geheel eigen modem. Een Fritzbox behoort tot het beste wat er op de markt te koop is, al denk ik dat je wel heel veel functionaliteit van het apparaat deactiveert als de Fritzbox niet de router is.

Reputatie 2

@yalerta Ik verwacht ook dat de termijn voor een bridge modus een veel jaren plan gaan worden bij T-Mobile voordat ze daar iets mee durven te doen. Nu moet het vooral stabiel zijn en draaien, daar zullen ze vast hun handen vol aan hebben.

De grotere ISP's hebben het nu wat beter voor elkaar daar kan je idd een vast IP krijgen en ook zakelijk iets doen en ook bridge vinden ze prima. Ziggo heeft er zelfs een speciale router voor die je dan krijgt als het netjes vraagt.

Fritz boxen zijn mooie apparaten ben er erg blij mee als ik bij XS4ALL klanten mag komen. Ze zijn super fijn om mee te werken en heel makkelijk in te stellen.

Wat fijn dat ze je glas snelheid weer snel terug gezet hebben ipv er een vat stroop.

 

@dmantione Bridge modus is nu idd nog te veel gevraagd, verwacht dat het op termijn wel een keertje van àl gaan komen. 

Ik denk dat ik toch voor de zekerheid een eigen router ga inzetten, Kreeg van CoolBlue het advies om deze Router in te gaan zetten voor de wensen die ik heb:

https://www.coolblue.nl/product/705011/tp-link-archer-c3150.html

En ze geven zelfs deze link nog mee om de router in Bridge modus te zetten:

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/440/?utm_medium=select-local

 

Reputatie 2

Op de een of andere manier is er ineens een best antwoord gekozen zonder dat ik dat gedaan heb en daarmee lijkt mijn vraag beantwoord maar dat is het dus nog niet vind ik.

 

Ik heb vandaag een TP-Link Archer C3150 geprobeerd als Router aan te sluiten maar die ondersteund geen DSL signaal dus ik moet nog even verder zoeken naar iets van een device wat wel DSL signaal ondersteung i.c.m. VLAN 300 om een internet only configuratie met een modem / router voor elkaar te krijgen zodat het externe IP op de Out port van mijn hardware firewall terrecht gaat komen. De TP-Link gaat morgen terug naar de winkel.

 

Tips voor en modem / router van iemand ide het al voor elkaar heeft met een DSL lijn zijn zeer welkom.

Reputatie 2

Met dank aan een gevonden info hier: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/gebruik-eigen-modem-t-mobile-thuis-vdsl-276070/index3.html#post1499000 heb ik nu een FritzBox 7490 staan aan mn DSL verbinding, met het T-Mobile Thuis profiel geconfigureerd en werkend. Heb zelfs de BridgeMode al werkend op mijn firewall dus ik ben een gelukkig mens.

 

Reputatie 7

Hi @ThomasDral, we (de moderators) markeren altijd EEN antwoord als beste antwoord ook al is het volledige antwoord nog niet gegeven. Als er dan een beter antwoord wordt gegeven dan werken we dit bij. Geen zorgen, ook al is er een antwoord gemarkeerd, we zien alle berichten voorbij komen. :wink: Mooi dat het gelukt is met de Fritzbox!  

Reputatie 2

Dank voor de uitleg en toelichting op mijn opmerking @Brian dat maakt het een stuk duidelijker.

Reageer