Eigen router (Netgear RAX8) op Draytek (DNS/DHCP problemen)

  • 2 February 2021
  • 1 reactie
  • 81 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb sinds een week problemen met de setup van mijn netwerk (gestart na landelijke storing 27-1-21). Sinds die dag verloor ik continue de verbinding met internet via mijn netwerk. Ik kreeg daarin de melding dat het een DNS probleem was. Reset van mijn modem (Draytek Vigor) en mijn router (Netgear RAX8) losten het probleem niet op. 

 

Vervolgens heb ik voorlopig mijn router even geparkeerd en alles direct aangesloten op de Draytek. Hier merkte ik dat er wat issues zijn met de DHCP van de Draytek, waardoor ik met name via wifi (Access point (Netgear EAX80 (Wifi 6) problemen onder vond. Ik kreeg op bepaalde apparaten (oa telefoon) een ip toegewezen waarmee ik continue de verbinding verloor met internet. Door een statisch ip in te stellen werd alles stabiel en waren de problemen over. Ik wil echter toch wel weer terug naar de oude situatie waarbij ik de RAX8 weer gebruik als router en de DrayTek alleen voor telefonie/TV en doorgifte van internet. Alle apparatuur zou ik graag weer willen laten draaien op mijn RAX8.

 

Heeft iemand tips welke instellingen ik eventueel moet aanpassen zodat alles stabiel is? Daarbij denk ik aan het uitzetten van de DHCP via LAN1 en inschakelen op de RAX8? DNS heb ik al ingesteld op een extern adres (8.8.8.8)

 

De opzet zou dus als volgt worden:

Glasvezel (500/500) naar DrayTek Vigor. 

DrayTek Vigor rechtstreeks gebruiken voor telefonie en TV.

Netgear RAX8 aansluiten op de DrayTek Vigor voor internet. Daarbij gebruik makend van een andere IP range dan uitgegeven door de DrayTek. Verder alle apparaten aansluiten via de router voor onderlinge communicatie en ook internet verbinding. Op de RAX8 heb ik beveiligingssoftware draaien ter bescherming (Armor). 

 

Ik kom er helaas via de andere posts niet echt uit, vandaar deze post. 

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

Groet,

Bastiaan

Boris 3 jaar geleden

Hoi @bfdeleeuw193 ,

Excuses voor de verlate reactie! Ik zie dat je vraag nog openstaat en ben benieuwd of je inmiddels een antwoord hebt gevonden op je vraag. Mocht dit nog niet het geval zijn, vermoed ik dat dit topic daarbij kan helpen. Laat je het ons weten? De Community zit voor je klaar! 

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7

Hoi @bfdeleeuw193 ,

Excuses voor de verlate reactie! Ik zie dat je vraag nog openstaat en ben benieuwd of je inmiddels een antwoord hebt gevonden op je vraag. Mocht dit nog niet het geval zijn, vermoed ik dat dit topic daarbij kan helpen. Laat je het ons weten? De Community zit voor je klaar! 

Reageer