Beantwoord

Erg trage snelheden


Reputatie 2

Goedemiddag, 

sinds dinsdag heb ik ook T-Mobile Thuis. Monteur is langsgeweest voor het omwisselen van de netwerk apparatuur (Mediaconverter). daarnaast moest er een fysieke switch plaatsvinden van WBA naar ODF. is allemaal gelukt, zonder problemen. Nadat de verbinding was geactiveerd op de Zyxel T50 mijn eigen Asus router aangesloten, vlan toegepast, geen probleem. volgens de ingebouwde speedtest tussen de 850-900mbit. sinds vanmorgen is de snelheid alleen drastisch minder. (100mb download/upload) Ik heb al van alles geprobeerd, maar kan er weinig meer aan troubleshooten. 
lijstje van geprobeerde dingen:
routers resetten (t50 & ax82u) & powercyclen

media converter powercyclen

dns veranderen.

het opmerken waard is dat ik ongeveer een uur nadat de verbinding werkend was een telefoontje van de servicedesk kreeg vanwege de slechte verbinding (?). op dat moment werkte het allemaal dus ik heb geen idee hoe ze die informatie hebben gekregen. 

icon

Beste antwoord door Lisa 27 May 2021, 14:17

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 2

update: ik heb het ONT met de Ethernet-kabel verwijderd gepowercycled, hij is nu weer terug op 600-700mb/s. toch vraag ik me af waarom de 850-900mb/s niet gehaald wordt. 

Reputatie 7
Badge +3

Beste @Fiekert123 

Hoe heb je precies getest? De enige juiste methode bij dergelijk hoge snelheden is via de Ookla Speedtest Windows 10 app en de pc gestart in Veilige Modus om zo min mogelijk Windows achtergrond processen actief te hebben.

Groet, Folkert

Reputatie 2

Ik heb de ookla speedtest app de afgelopen 2 dagen een aantal keer gedraaid, en kom nu sinds het laatste ONT reboot van gisteren op 750-800mbit qua dl/ul uit. piek was kortgeleden op 850mb/s beide kanten op. wat wel blijft is de grote variatie. soms ervaar ik momenten van dropouts naar net boven de 150mb/s, om dan ineens weer te springen naar 500-600mb/s.

Reputatie 7
Badge +2

Hallo Fiekert123,

Heb je ook rechtstreeks bedraad gemeten op de Zyxel modem? (Zonder de Asus) De max snelheid is ook afhankelijk van de gebruikte hardware. Niet alle netwerkadapters kunnen de volle 1 Gb/s aan. Met een recente pc/laptop zou je 800 / 900+ mb/s moeten kunnen halen. Echter is de 1 Gb/s een maximum waarde, dit kan wat varieeren bij veel data vraag op het gpon netwerk.

Mvg. Marcel

Reputatie 6

Hoi @Fiekert123, ook ik ben benieuwd naar het antwoord op de vraag van @Marcel MCi. Het klopt dat 1 GB/s een maximum haalbare snelheid is, het kan daar iets onder liggen. Heb je de testen bekabeld uitgevoerd?

Reputatie 2

ik heb vanmorgen de routers geswapt, stroom eraf gehaald, ben even wat anders gaan doen, vervolgens na ongeveer een half uur de stroom er weer op gezet. vervolgens de T50 aangesloten op mijn laptop met gbit verbinding. tikte rond de 940mbit/sec aan, beide kanten op. het lijkt erop dat nu wel de volledige snelheid eruit gehaald wordt. ik hou nog even een slag om de arm voor de dipjes die soms ontstaan. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Fiekert123, dat is goed nieuws, bedankt voor je update! Houd ‘em vandaag nog in de gaten en laat het weten als het weer ondermaats is, alsjeblieft.

Reputatie 2

ben nu een ongeveer een maand verder, het lijkt erop dat er doordeweeks geen enkel vuiltje aan de lucht is. maandag tot vrijdag kan ik optimaal gebruik maken van de verbinding, totdat het zaterdag is. in de loop van zaterdag is er tot nu toe 3 keer in een periode van 4 weken dat er "iets” gebeurd, gedurende de dag of nacht waardoor de snelheid compleet verdwijnt tot rond de 100mb/s. soms haalt ie met moeite 50-75mb/s. als dit het geval is doe ik een GPON reset, waarna de snelheid weer volledig terug is. als ik de T50 op de plek van mijn eigen router plaats wordt de wifi zo instabiel dat het elke 30-60 seconden wegvalt. ik heb van alles en nog wat geprobeerd om het zo systematisch mogelijk te troubleshooten, maar ik begin het vermoeden te krijgen dat het aan de netwerk kant ligt. Er zit geen logica in het wegvallen van de snelheid.

Reputatie 7

Hi @Fiekert123, heel goed dat jij ons gelijk weer aan de mouw trekt! Dankjewel voor de heldere toelichting, al had ik natuurlijk het liefste gelezen dat jij nergens meer last van had. Dit zijn erg lage aantallen, dus dat is zeker niet de bedoeling. Ik ben gelijk een kijkje gaan nemen in jouw verbinding en ik zie dat er in het weekend inderdaad wat sprake was van een wegvallende verbinding. Om jou hier zo goed mogelijk mee te kunnen helpen, wil ik graag de volgende vragen aan jou stellen:

  • Kun jij nog terugkomen op de vraag of jij deze resultaten bekabeld hebt gemeten en of jij deze problemen zowel op de bekabelde verbinding ervaart als op de Wifi?
  • Ervaar jij dit probleem specifiek op één apparaat of op meerdere apparaten?
  • Zou jij de huidige internetkabel kunnen omwisselen voor een andere willekeurige internetkabel die jij nog in jouw huis hebt liggen? Dan kunnen wij checken of de internetkabel mogelijk kapot is.

Ik hoor het heel graag van je, zodat ik jou weer zo goed mogelijk verder kan helpen als dat nodig is! 😊

Reputatie 2

Hi Lisa, om terug te komen op je vragen:
ik heb alle metingen verricht op mijn router, die staat direct verbonden met de SFP en dus met het internet. tegelijkertijd betekend dat het hele netwerk er dus meteen last van heeft. ik heb de afgelopen week op willekeurige momenten speedtests gedaan om te zien of er verdere eigenaardigheden in het netwerk zitten. al deze metingen zijn gedaan met een zo laag mogelijke belasting op het netwerk. als ik naar de uploadsnelheden kijkt valt het me op dat die ook aan de lage kant blijven steken. ik heb ook een aantal tests gedaan met andere internetkabel van de SFP naar de router, maar die geeft geen afwijkingen. de kabel die in de goot ligt van boven naar beneden heb ik opnieuw gestript en getest. dus ik ben er vrij zeker van dat het hier niet misgaat :)

 

Reputatie 7
Badge +2

Hallo Fiekert123,

De waarden in het overzicht zien er goed uit, de upload blijft wat achter maar de download is goed. Hier blijkt niet uit dat je snelheid terugzakt naar 50-100 mbps. 

Op testen gedaan met eigen apparatuur kan natuurlijk geen support gegeven worden. Als je met de standaard apparatuur en bekabeling na een reset de 900+ mbps haalt is dit goed.

Let wel de 1000 mbps is een maximum snelheid. Dit is ook afhankelijk van hoe druk het gpon netwerk op dat moment wordt belast. Er kunnen maximaal 32 gebruikers op de gpon-verdeler zitten. De snelheid kan dus varieeren.

Mvg. Marcel

Reputatie 2

Ik ga na 11 uur vanavond mijn eigen router wisselen voor de zyxel, om vervolgens meerdere keren de komende week speedtests uit te voeren voor een beter beeld. ik zal morgen ook even de aandacht erop houden met de snelheidsdrop in het weekend.

Reputatie 2

ik heb de afgelopen nacht iedere 2-3 minuten een dropout gehad met de zyxel, dus ik heb mijn eigen router er weer aan zitten. voor nu kan ik er prima mee overweg, dus ik hou het liever zo.

Reputatie 2

is het mogelijk dat mijn netwerk doorgemeten kan worden? de zyxel is inmiddels al een tijdje weer aangesloten om meekijken mogelijk te maken. hoor graag jullie bevindingen.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Fiekert123, bedankt dat je de Zyxel weer aangesloten hebt, ik kan nu een grondige meting doen. Wat me opvalt, is dat de verbinding er nagenoeg uitstekend uitziet. Ik zie een ietwat hoge demping op de ontvangende module (de converter), maar niets dat voor obstructies kan zorgen. Dat is ook meteen het enige minuscule smetje op het blazoen. Verder zie ik geen enkele afwijkingen naar voren komen. Ook zie ik geen directe drop-outs in de meting, wat ik wel zie, is dat het modem zes uur geleden eventjes uitgegaan is, kan dat kloppen? Heb je dit zelf gedaan?

Reputatie 2

Vandaag echt ontzettend veel last van lage uploadsnelheden. daarnaast heb ik vorige week besloten dat ik genoeg gezien heb, 12 juli ga ik weer over naar de groene conculega. ik heb geen tijd voor verbindingen die wegvallen tijdens werktijd, en waar wonderwel niks in te vinden is qua storingen. er zitten wat fundamentele flaws in de manier hoe zowel tv als internet worden geleverd, die het onmogelijk maken in sommige gebieden de volledige ervaring te bieden.

Reputatie 7

Hi @Fiekert123,

Dank je wel voor je bericht! Ik was graag op zoek gegaan naar de juiste oplossing voor de uploadsnelheid. Dit is namelijk totaal niet de snelheid die wij voor ogen hebben, en baal daar ook flink van. Ik begrijp dat je je heil ergens anders gaat zoeken en met pijn in m'n hart kan ik zeggen dat ik dat ook begrijp. Weet dat, mocht je het nog een kansen willen geven, ik graag voor je aan de slag ga. 

Reageer