Beantwoord

Externe harde schijf via wifi plus ontsluiten.

  • 13 May 2021
  • 7 reacties
  • 463 Bekeken

Reputatie 1

Ik had tot voor kort een harde schijf gekoppeld aan m'n router. Die kon ik dan via het netwerk benaderen. Deze was aangesloten op een usb poort op de router. Nu heb ik wifi plus. Een harde schijf aan het draytek vigor 2132 fvn modem hangen heeft dan geen zin. Het netwerk komt nu van de WiFi punten. Daar zit geen usb poort op. Iemand een idee hoe dit op te lossen? Heeft een ethernet naar usb female connector zin? Heeft het zin om 'm aan de usb poort van een slimme stekker te hangen? 

 

Ik hoor het graag... 

icon

Beste antwoord door yalerta 17 May 2021, 13:50

Bekijk origineel

7 reacties

Ik had tot voor kort een harde schijf gekoppeld aan m'n router. Die kon ik dan via het netwerk benaderen. Deze was aangesloten op een usb poort op de router. Nu heb ik wifi plus. Een harde schijf aan het draytek vigor 2132 fvn modem hangen heeft dan geen zin. Het netwerk komt nu van de WiFi punten. Daar zit geen usb poort op. Iemand een idee hoe dit op te lossen? Heeft een ethernet naar usb female connector zin? Heeft het zin om 'm aan de usb poort van een slimme stekker te hangen? 

 

Ik hoor het graag... 

Beste @Bernd_Evers ,

Ik neem aan dat je de HD aan de router had hangen zodat iedereen er via het netwerk bij kon komen? Ik heb dit vroeger ook gedaan maar was niet tevreden met het resultaat. Heb gespaard en een NAS gekocht met 2 sleuven voor HD. Iedereen kan nu de data benaderen vanaf waar dan ook ter wereld. Ok, het is geen goedkope oplossing maar beter dan een HD op de USB poort van je modem. Misschien is dit voor jou ook de oplossing?

Met vriendelijke groet,

Ronald

Reputatie 1

Naar aanleiding van je reactie ben ik nog even op zoek gegaan via Google. Ik kwam een Nas Adapter tegen. Heeft iemand daar ervaring mee? 

Reputatie 7

Hi @Bernd_Evers, dankjewel dat jij hiervoor aanklopt op de Community! Top om te zien wat @OpaGod jou voor tip heeft meegegeven. Een NAS werkt prima op onze apparatuur en ik zie dan ook geen reden om hier geen gebruik van te maken. Zelf heb ik hier alleen wat minder ervaring mee, maar de knappe koppen hier op de Community kunnen inderdaad vast hun ervaringen met jou delen! 🎈

Reputatie 7
Badge +5

Ik had tot voor kort een harde schijf gekoppeld aan m'n router. Die kon ik dan via het netwerk benaderen. Deze was aangesloten op een usb poort op de router. Nu heb ik wifi plus. Een harde schijf aan het draytek vigor 2132 fvn modem hangen heeft dan geen zin. Het netwerk komt nu van de WiFi punten. Daar zit geen usb poort op. Iemand een idee hoe dit op te lossen? Heeft een ethernet naar usb female connector zin? Heeft het zin om 'm aan de usb poort van een slimme stekker te hangen? 

 

Ik hoor het graag... 

Sorry maar hier staan een paar verkeerde aannames. Een netwerk kan zijn opgebouwd uit een bedraad en/of een draadloos gedeelte (wifi)

Een router/modem is de beheerder van een netwerk en zorgt dat de data pakketten de juiste route volgen naar de aangesloten apparaten. Het maakt daarbij niet uit of dit via een kabel of draadloos gaat. Het kan mogelijk zijn dat wat hier vernoemt wordt als wifi plus als een apart netwerk is ingesteld. En dan is de USB schijf niet te benaderen. Bij een juiste instelling kan een verbinding tussen het bedrade en draadloze netwerk intact blijven en blijft het benaderen van de USB harde schijf die aangesloten op de Draytek toegankelijk voor alle apparaten in dat netwerk.

@OpaGod 

Een NAS zoals jij aangeeft gaat niet werken als er 2 aparte netwerken opgezet zijn. Bij een Netgear router noemt men de mogelijkheid om op de USB poort een harde schijf aan te sluiten ook een NAS. Volledig uitgeschreven betekent NAS Network Attached Storage (Netwerk Aangesloten Opslag)

 

 

Beste @Bernd_Evers ,

Ik snap nu het probleem beter, denk ik. Sinds je bent overgestapt op glasvezel heb je ook een ander modem gekregen. Deze heeft geen USB aansluiting en nu zit je met een USB harde schijf die je toch graag in het netwerk op wil nemen. Ik heb zelf geen ervaring met die NAS adapter maar wat ik er van hoor en begrijp zou dat moeten werken. Uiteraard heb je niet de voordelen die een echte NAS heeft maar het is werkbaar.

Ik neem aan dat je niet de configuratie hebt die @yalerta beschrijft, in dat geval blijf je inderdaad het probleem houden dat de USB schijf dan niet te bereiken is.

We horen het wel.

 

Reputatie 1

Dank voor alle reacties! Punt was dat het Draytek modem wel een usb poort heeft, maar de harde schijf niet herkent of ziet. Geen idee waarom dat zo is. Het WiFi plus netwerk wordt opgezet vanaf het Draytek modem en heeft geen usb poort op de kastjes. Desalniettemin heb ik het opgelost. Ik heb het oude modem ingericht als een access point en een ip adres gegeven wat binnen het netwerk valt, zoals in de reactie van @yalerta beschreven. Modem hangt aan een netwerk switch en die netwerk switch hangt aan een van de WiFi plus kastjes. De harde schijf hangt aan een usb poort van dit oude modem. Nu is de harde schijf wel zichtbaar in het netwerk. Probleem is dus opgelost 👍🙂. 

Reputatie 7
Badge +5

@Bernd_Evers Hmm. de opstelling is nu zoiets?

Wat vragen oproepende verbinding zo te zien.

De oude router bevat een switch functie, Een UTP kabel vanaf het bestaande netwerk, Draytek of Mesh kastje op een van de LAN poorten van die oude router aansluiten is gelijk aan de verbinding via die extra switch. De WAN aansluiting blijft ongebruikt en de router functie gepasseerd.
De extra switch kan vervallen.

Misschien iets om te proberen?

Belangrijkste! Als het werkt, niks aantrekken van mijn opmerkingen en gebruik blijven maken van je inmiddels werkende opstelling.
Met je “oude router” heb je namelijk een NAS adapter gecreëerd. :grinning:

Hopelijk ruilt Tmobile die oude “end of life” Draytek een keer tegen een moderne Zyxel, alhoewel het mij onbekend is tot welke grootte harddisk de USB poort op de Zyxel geschikt is.

Reageer