Geen internetverbinding via VPN met zakelijke laptop mogelijk!


Sinds de overname van Vodafone door T-Mobile, heeft mijn zakelijk laptop (welke gebruik maakt van een VPN verbinding) problemen om internetverbinding te maken (geeft wel aan dat hij vol bereik heeft en verbonden is, maar dit laatste blijkt dan toch niet het geval te zijn). Tot 2 weken geleden maakte de laptop na een x aantal minuten alsnog verbinding. Echter heeft er schijnbaar twee weken geleden een update door T-Mobile plaats gevonden, waardoor het nu helemaal niet meer lukt om met mijn zakelijk laptop verbinding te maken met het internet. Het maakt hierbij niet uit of ik dit via de wifi of via de vaste verbinding probeer. Bij overige providers (en voorheen bij Vodafone) heb ik dit probleem niet. Diverse telefoontjes met de helpdesk heeft tot nu toe tot 0 resultaat geleid, aangezien zij aangeven dat dit niet hun probleem is/ buiten hun scope valt. Hopelijk kijkt iemand van de technische dienst van T-Mobile (iemand anders mag natuurlijk ook) mee op het forum en kan dit probleem op korte termijn opgelost worden. Heeft iemand suggesties om dit probleem te verhelpen, zodat ik weer namelijk kan werken vanuit huis? (ik heb overigens na een tip al geprobeerd poort 500 open te zetten, maar helaas was dit ook niet de oplossing)



Alvast bedankt voor het meedenken.

27 reacties

Reputatie 5
Hallo en welkom op het T-Mobile forum,

Weet je welk VPN programma je gebruikt? T-Mobile blokkeert geen VPN programma's (in ieder geval niet bij mij).

Heb je T-Mobile Thuis of 4G voor Thuis?

Groet,
Bedankt voor de snelle reactie.
De vraag welk VPN programma wij gebruiken op het werk, heb ik nog uitstaan bij onze technische mensen. Daar kom ik nog even op terug.

Wij maken in ieder geval gebruik van T-Mobile thuis.
Zojuist bericht gehad dat wij gewoon gebruik maken van een standaard VPN programma. Hij geeft ook aan dat iedere provider dit eigenlijk zou moeten ondersteunen. Echter blijk ik dan een uitzondering op de regel te zijn......Iemand ideeën hoe dit op te lossen?
Reputatie 5
Het zou in principe gewoon zonder problemen moeten werken. T-Mobile mag dit niet blokkeren.
Als je met je laptop verbind met een ander wifi netwerk (buren, kennissen, gratis wifi plekken of hotspot van je telefoon), kun je dan wel verbinden met de VPN?

Groet,
Dan werkt het inderdaad allemaal wel naar behoren en heb ik nergens last van en ben ik zonder problemen verbonden met de VPN. Puur alleen als ik gebruik wil maken van het internet thuis, in combinatie met mijn zakelijk laptop, wil het niet lukken om verbinding te maken. De overige locaties waar ik dit heb geprobeerd, hebben wel allemaal een andere provider dan ik heb. Vandaar dat het erop lijkt dat er toch het Ă©Ă©n en ander geblokkeerd wordt vanuit T-Mobile.
Ik heb de router ook al een keer gereset (wellicht lag het daar aan), maar ook dat mocht niet baten.
Reputatie 5
Laat de VPN software een foutmelding zien? Zo ja, welke?
Heb je al eens een harde reset geprobeerd (~30 seconden reset knop ingedrukt houden)? En heb je misschien in de tussentijd iets aangepast in je netwerk (bijvoorbeeld extra router er tussen gezet etc)?
Waar kan ik die foutmelding achterhalen? De melding die ik krijg als ik internet probeer te openen is in ieder geval dat ik geen verbinding heb gemaakt (DNS server niet te bereiken).
Ik heb wel een reset gedaan door de knop +/-10 sec in te houden. Maakt dit verschil met de optie die jij aangeeft (wat dat betreft een redelijke leek op het gebied van computers)? Dan zou ik dan ook nog eens kunnen proberen namelijk.
Ik heb in de tussentijd niets aangepast, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Reputatie 5
Pas na 30 seconden gaat de modem naar fabrieksinstellingen 😉 ongeveer 10 seconden is hetzelfde als stekker eruit en erin.
Dus de VPN software maakt wel verbinding (je hebt weliswaar geen internet, maar hij maakt wel verbinding)?
Dan ga ik dat bij thuiskomst direct even proberen. Hopelijk is dat de oplossing.
De laptop zegt inderdaad dat deze verbonden is met internet (signaalsterkte is maximaal), alleen op het moment dat ik dan op internet ga (maakt niet uit welke website) dan krijg ik een melding daar, dat ik niet verbonden ben. Hierdoor kan ik uiteindelijk ook niets doen.
Reputatie 5
Zou je, als je thuis bent, eens het volgende proberen:
- Verbind met de VPN
- Druk op Start
- Typ 'cmd' in (of zoek op 'Opdrachtprompt')



- Je ziet nu een zwart venster met witte letters.
- Typ 'ping 8.8.8.8' en druk op enter.



Zou je kunnen aangeven (of een screenshot/foto) wat je ziet?

Groet,
Ik heb de router veranderd naar fabrieksinstellingen door de knop 30sec in te houden, maar helaas zonder resultaat.
Hierbij enkele schermprintjes. Wellicht word je hier wat wijzer van...
Hierbij nog een foto, waarbij het mij opvalt dat het VPN lampje van de router niet brand. Zou dit nog ergens op kunnen duiden?
Reputatie 5
Had je die ping-commando gedaan terwijl je verbonden was met de VPN? Zo ja, dan is het interessant. Dit betekend dat er waarschijnlijk een conflict is met je thuisnetwerk en de VPN.

Ik denk niet dat je instellingen mag/kan veranderen op je werk laptop, dus je kunt proberen om de ICT dienst van je werk te contacteren. Ze moeten zoeken in de richting van de DNS. Daar ligt waarschijnlijk het probleem.
Ik heb inderdaad de Ping commande uitgevoerd toen ik verbonden was. Daarnaast heb ik afgelopen week nog een nieuwe laptop ontvangen om te kijken of het daaraan lag, maar het probleem blijft zich voordoen.
Ik werk bij een bedrijf met een duizendtal medewerkers en het rare is dat dit probleem schijnbaar niet vaak gemeld wordt en schijnbaar anders opgelost kan worden door de betreffende provider zelf. Ik begrijp dat dat in mijn geval waarschijnlijk niet mogelijk is? Ik zal nogmaals contact met hun opnemen, maar tot nu toe krijg ik te horen dat zij niets kunnen doen omdat het schijnbaar iets van de provider is waar zijn geen invloed op hebben. Dat klinkt opzich logisch aangezien bij andere medewerkers en providers dit issue niet speelt.
Reputatie 5
Erg vreemd allemaal. Ik kan niet precies m'n tong erop leggen wat precies het probleem is. Het is volgens mij iets met de DNS.
Je kunt het beste even wachten op een T-Mobile Thuis medewerker, die hebben wat meer verstand van de DrayTek modem.

Heb je misschien sinds de laatste keer dat het wél lukte, iets veranderd in je netwerk (nieuw apparaat, instellingen aangepast, router er tussen gezet, etc)?
Ik ben het met jou eens dat het inderdaad erg vreemd. Zeker gezien het feit dat ik het ene moment (weliswaar met moeite) er nog gewoon op kon en vervolgens een paar dagen later helemaal niet meer, zonder dat er vanuit mijn kant iets gewijzigd is ((geen andere router, geen instellingen aangepast (zou niet eens weten hoe ik dat moet doen), geen nieuw apparaat)). Ik heb dan ook geen flauw idee meer wat ik kan doen om dit probleem op te lossen.
Ik hoop dan ook dat een T-Mobile Thuis medewerker meeleest en snel met een oplossing komt.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken.
Reputatie 6
@Laura Pelle
Er zijn de laatste 2 maanden meerdere verbindingproblemen bij T-Mobile-NL zoals jij aangeeft. Vooral bij de 'Thuis' klanten, zowel het voormalige 'Vodafone Thuis' als '4G voor Thuis'.

In jouw geval lijkt de route van jouw DrayTek modem naar de VPN server van je werk veel te traag, of min of meer niet te bestaan. Zeg maar permanente file of de weg is door storm bezaait met ontwortelde bomen oi.d. om maar in wegennet analogie te spreken.

Zie o.a. deze thread:
https://forum.t-mobile.nl/installatie-andere-technische-vragen-480/domoticz-website-niet-bereikbaar-via-4g-thuis-277843

Het lijken de wat relatief kleinere sites of internetadressen waarvoor het routing pad gewoon 'dood' is, voor een dag ofzo of veel langer. Dit is echt een T-Mobile issue, in hun (wellicht gehuurde) netwerkinfrastuctuur. Wachten totdat een T-Mobile medewerker dit oppikt sowieso.

De enige makkelijke workaround die ik zelf in zo'n geval gebruik, is om b.v. je 4G internet (Vodafone/KPN/o.i.d.) op je telefoon in WiFi hotspot te zetten om zodoende toch nog (even) op het bedrijfsnetwerk te kunnen.

Het VPN lampje op de DrayTek is een heel andere VPN, die heeft niks van doen met de VPN van je werk/laptop.
Bedankt voor de reactie. Ik hoop dat een t mobile medewerker snel komt met een oplossing!!
Reputatie 7
Hey Laura,

Ik zie dat Ă©Ă©n van mijn collega's je vorige week een e-mail heeft gestuurd met een link naar de website van Draytek over hoe je de modem in kan stellen voor VPN. Heb je deze instellingen al doorgelopen? Je vindt de betreffende link hier. Ik hoor graag of het met het toepassen van deze instellingen wel lukt!
Ik heb vorige week inderdaad deze stappen doorlopen, alleen helaas zonder succes. Het probleem blijft zich ook daarna voordoen.
Hoi Brian,

Heb jij nog andere oplossingen voor mij? Ik blijf namelijk te maken hebben met internet die het niet doet op mijn zakelijke laptop, waardoor ik mijn werk niet kan doen in mijn eigen huis.
Ik zou het heel fijn vinden als dit probleem op korte termijn wordt opgelost!
Reputatie 7
Badge +3
We hebben het hier over een CLIENT -> SERVER verbinding.
De CLIENT vraagt een VPN aan en de SERVER moet op deze vraag beantwoorden.

Het eerste wat je eens zou kunnen controleren is, ping je VPN SERVER IP eens aan en kijk wat de responce tijden zijn. Dus i.p.v. het pingen naar google (8.8.8.8).
Zeker als je verbinding traag of niet op wil bouwen, kunt je hiermee een snelle check doen of de VPN bedrijfs - SERVER wel bereikbaar is binnen een gestelde tijd. Een CLIENT request zal namelijk ook een timeout in zich hebben en als je daar dan buiten valt, krijg je ook geen verbinding meer.

Dit alles had ook de ICT afdeling van je bedrijf je kunnen laten doen ... maar ja ... ICT is vooral moeilijk kijken en doen alsof het moeilijk is ... en duur!
Reputatie 6
@Pieter_B
Is "T-Mobile Thuis" ook een nieuw beta-product dat per maand opzegbaar is zoals 4GvT?

In dat geval hadden klanten er wellicht niet expliciet voor gekozen en zaten ze er niet per jaarcontract aan vast. Als het product een beta-test zou zijn, dan zou je wellicht nog kunnen verlangen dat klanten helpen problemen opsporen. Maar bij Vodafone werkte het en er wordt gewoon maandelijks betaalt voor internet, niet voor een netwerk wat hier en daar eindigt in routing gaten o.i.d.

Maar goed, wat als ping paketten sowieso gedropt worden door SERVER?

En verwacht je dat een ICT afdeling bij de mensen thuis gaat (helpen) pingen om netwerk problemen van T-Mobile op te helpen lossen terwijl klanten die problemen ondervinden met herhalende zoethoudertjes van T-Mobile medewerkers 'gerust worden gesteld' ?

Als er al uit komt dat ping response te hoog is, dan is er nog geen T-Mobile medewerker die dat even direct oplost, getuige de queue aan problemen. En nog geen VPN verbinding.
Helemaal mee eens tmoesel! Onze ICT afdeling gaat inderdaad niet naar medewerkers thuis om het probleem op te lossen wat in dit geval veroorzaakt wordt door tmobile! Ik zou het erg prettig vinden als een tmobile werken komt met een concrete oplossing. Uit overige gesprekken op dit forum kan je wel de conclusie trekken dat het aan tmobile ligt en dat zij aan zet zijn voor een snelle oplossing voor dit probleem. Zeker gezien het feit dat ik bij Vodafone geen problemen had!
Reputatie 7
Badge +3
Ik probeerde alleen maar handvaten te geven om aantoonbaar te maken waar het probleem zit.
Maar blijkbaar niet gewaardeerd ... sorry voor het inbreken op dit topic

Reageer