Beantwoord

Geen uplink op pfsense WAN interface

  • 7 November 2019
  • 10 reacties
  • 901 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Hallo,

 

Ik ben bezig om mijn Zyxel T-50 modem (VDSL) van T-Mobile te vervangen voor mijn eigen pfSense router. Dankzij @Hidden.nld ben ik er al achter welke vlans hier voor worden gebruikt. Vergelijkingsmateriaal wat ik heb gebruikt voor de pfsense config heb ik van de volgende sites afgekeken:  http://www.willemloeven.nl/?p=201 en https://medium.com/@bjarn/how-to-set-up-a-home-network-with-ubiquiti-devices-and-t-mobile-thuis-2d286887009b. Ik maak geen gebruik van IPTV dus dat is voor mij niet van belang.

 

Maar waar ik nu tegen aanloop is dat ik geen uplink krijg op mijn pfSense WAN interface. Zelfs de ledjes hiervan gaan niet branden. Ik heb al contact gehad met de klantenservice van T-Mobile maar daar krijg ik te horen dat ze geen ondersteuning bieden buiten hun eigen apparatuur om. Ook de lijn controleren of een MAC release zat er helaas niet in….. Zelf heb ik nog geprobeerd om het MAC adres te spoofen maar zonder succes.

 

Mocht het van belang zijn ik woon in een appartement en heb geen regelrechte aansluiting op een isra punt. Ik heb een outlet in de muur zitten waar ik mijn vdsl lijn op aansluit. 

icon

Beste antwoord door Gioia van Odido 20 November 2019, 12:08

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 4

Hoi @Potze, is het inmiddels gelukt? Ik kan eventueel een MAC release voor je uitvoeren, mogelijk heeft iemand anders ook nog goede suggesties voor je. Houd mij op de hoogte! :slight_smile:

Hey @Candy, helaas is het nog niet gelukt. Het zou super zijn als je een MAC release zou willen uitvoeren!

Reputatie 4
Badge

Hoi @Potze,

 

Voor je geregeld, ik heb de MAC release net uitgevoerd. Je hoeft verder niets meer te doen, alles wordt op afstand gedaan. Ik hoop dat dit de oplossing voor je is en je nu verder kunt gaan met het vervangen van je apparatuur. Laat je even weten of alles is gelukt? We zijn benieuwd! 

Hoi Potze,

Ik zit met hetzelfde probleem. Via dhcp krijg ik ook geen uplink op mijn WAN poort. Ik heb MAC adres spoofing gebrobeerd, maar werkt ook niet. Ben jij al verder gekomen en wat betekent een MAC release dan precies. Ik hoor het graag.

 

Reputatie 7
Badge +5

Hoi xxxxx,@Gioia 

… wat betekent een MAC release dan precies. Ik hoor het graag.

 

In het netwerk bevind zich een zogenaamde DHCP server (Dynamic Host Configuration Profile)

Die server deelt IP adressen uit en houd bij naar welk MAC adres hij dat IP adres heeft gegeven.  De WAN poort op de modem krijgt dus van de DHCP server (van Tmobile) een IP adres.

Bij een wijziging van MAC adres kan het helpen om dat IP adres vrij (release) te geven en koppelingen aan het WAN MAC adres en IP adres opnieuw in te stellen.

Bij het MAC adres van je modem spoofen wordt de DHCP server gefopt en die denkt dan dat het IP adres nog steeds gekoppeld is aan het bekende MAC adres.

Beste,

ik heb exact hetzelfde probleem, echter i.c.m. Een Edgerouter X SFP. Ik ontvang geen IP adres meer vanuit T-Mobile. Kunnen jullie een Mac release doen?

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @MF1990, goed dat je het aankaart. Ik heb direct een lijnmeting gedaan, maar kan jammer genoeg op dit moment geen MAC release uitvoeren omdat je volledige verbinding eruit lijkt te liggen. Wat me opvalt is dat mijn collega een ticket naar Guidion heeft ingeschoten zodat jij een afspraak kunt maken met hen om dit te herstellen, maar dat je deze hebt geannuleerd. Mag ik weten wat hier de gedachte achter is? Dan kan ik je zo goed mogelijk helpen! :smile: Geen zorgen, er zijn altijd oplossingen. Samen komen we er wel uit!

Beste Jason,

 

dat klopt. De volgende ochtend werkten alle diensten weer zoals het hoorde. Ik kreeg gewoon weer een IP-adres. Dit werkt nog steeds.

 

ik heb precies hetzelfde probleem, Als ik op mijn PFSense box de WAN kabel er in doe krijg ik geen IP.

Als ik een oude Fritz Box pak en die instel werkt die wel?

Iemand een idee wat dit kan zijn.

WAN Interface staat op DHCP en VLAN 300

 

Reputatie 3

Hallo,

volgens T-Mobile zou je geen beperking moeten hebben op je MAC adres. Wat wel klopt is dat als je een keer een ip ontvangen dat het MAC adres door T-Mobile wordt onthouden. Ik heb PFSense als 3 jaar draaien en af en toe heb ook ik het probleem met verkrijgen van een DHCP adres. Over het algemeen loopt TV en Internet super sterk met PFSense en vooral kun je nu eindelijk je eigen regels gebruiken. Als je wilt weten hoe je PFSense moet inrichten om het werkend te krijgen, volg dan deze link:

https://wiki.artit.nl/doku.php?id=pfsesne_setup  (de site is even down maar komt weer beschikbaar)

Ik heb alle stappen toen vastgelegd omdat ook ik vaak hier nog wel eens naar moet kijken. Je kan deze aanleiding ook gebruiken om je PFSense met een andere ISP in te richten. Waar je wel even werk aan hebt is de telefonie, als je deze wilt gebruiken. Hier zijn de gegevens niet altijd beschikbaar maar kun je er met een beetje “sniffen” er wel achter komen. TV werkt prima, maar ook hier heb je twee varianten in.

Waar ik nog steeds last van heb, is dat op sommige momenten gaat mijn WAN Gateway down, zonder dat hier een reden voor is. Wat er precies aan de hand is weet ik niet maar ik kan dan geen IP van de DHCP meer krijgen door T-Mobile. Dit gebeurt wel eens 2 a 3 keer per jaar, maar ben er nog niet achter wat het is. Dacht eerst dat het aan de PFSense lag maar dat is het zeker niet. Ook andere adressen kan ik niet vasthouden. 

Je zou je MAC wel kunnen spoofen echter niet vanuit je PFSense Interface. Dit moet je op FreeBSD niveau doen. Je hebt namelijke een VLAN dat op een fysieke kaart zit. Om dit aan te passen moet je wat FreeBSD kennis hebben. 

Als hier iemand is op het forum die mij meer antwoord kan geven op de vraag waarom mijn IP op het WAN van T-Mobile soms gewoon weg is voor zo’n dag, dat verneem ik graag wat hier de redenen voor is. Als je ook nog zou weten dit te voorkomen zou het helemaal geweldig zijn. 

Groejtes,

C.

 

 

Reageer