Beantwoord

Glasvezel aansluitpunt verlengen/doortrekken naar woonkamer

  • 28 March 2017
  • 3 reacties
  • 22510 Bekeken

Hoi,

Inmiddels ben ik moe van al het gepuzzel, dus ik hoop mijn vragen hier voor eens en altijd te slechten.

Graag trek ik de glasvezelkabel door naar de woonkamer zodat ik daar de DrayTek modem kan plaatsen. Vanuit de meterkast is de WiFi verbinding niet afdoende. Een router toevoegen is geen goede oplossing want dan zou ik alsnog een UTP kabel moeten trekken, en waarom meer hardware gebruiken dan nodig is?

Hoe dan ook, welke kabel moet ik gebruiken? Simplex of Duplex? Single- of Multimode? En indien multimode, welke precies nr 2, 3 of 4?

Ik dacht dat Singlemode maar één richting op kon (en internet is natuurlijk down- en upload) maar hier op het forum claimt iemand Simplex Simplemode te hebben gebruikt (Huh?!).

Misschien kan één van de modjes hier een technische collega op de schouder kloppen en vragen welke kabel het beste kan worden gebruikt.

Alvast bedankt!!
icon

Beste antwoord door Pieter_B 29 March 2017, 15:24

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De verbindings fiber die T-Mobile/Vodafone heeft geplaatst tusen de FTU en het Vigor modem is een TKF Simplex - 1x G.657.A2-69298 165046-1 2016 0.022m

Je zult dus kunnen verlengen met een simplex glasvezel kabeltje met de juiste aansluitingen en koppelstukken.

En nogmaals single- of multi-mode slaat niet op datarichtingen.
REF: http://www.multicominc.com/training/technical-resources/single-mode-vs-multi-mode-fiber-optic-cable/

Single-mode (single lightsource) is voor langere afstanden optimaal, alhoewel er iets minder data capaciteit.
Multi-mode (meerdere lightsources) is voor korte afstanden, maar dan wel weer met meer data capaciteit.
Okee ik heb het opgegeven. Liever door naar de volgende vraag. Kan de modem ook aangesloten op UTP in plaats van direct op glasvezel? Dan trek ik een UTP kabel naar de woonkamer en sluit daar de modem aan. Hoe ik glasvezel aan UTP verbind is dan de volgende vraag, maar Telfort doet dit ook (hun modem accepteert geen directe glasvezel verbinding)... dus het kan wel.
Reputatie 7
Hoi Akariko, als het echt niet anders kan, is er wellicht iets creatiefs mogelijk. Kun je dit wel van te voren aangeven bij de monteur? Dan weet hij wat hij kan verwachten. Wellicht dat hij hier ook wat extra tijd voor moet inplannen, vraag naar eventuele kosten!

Reageer