Beantwoord

Glasvezel internetsnelheid maar 100mb terwijl 1000mb mogelijk is.

  • 15 October 2021
  • 28 reacties
  • 1473 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 13 reacties

Hoi,

 

Sinds kort heeft KPN een glasvezel netwerk aangesloten op mijn adres.

 

Op t-mobile zie ik dat ik maar 100mb glasvezel internet kan krijgen. Terwijl KPN en Ziggo 1000mb kunnen levering. 

 

Het betreft een ODF (FttH) netwerk. Uit andere fora berichten heb ik begrepen dat T-mobile via dit ODF netwerk wel 1000mb internet moet kunnen aanbieden. (De beperking tot 100mb gold kennelijk alleen voor de.WBA netwerk).

 

Kan iemand mij vertellen of ik toch wel 1000mb kan krijgen van t mobile?

icon

Beste antwoord door Waqqas 16 October 2021, 17:57

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

28 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @TugiK 

Als de postcodecheck van T-Mobile aangeeft 100 Mbps dan is 1000 Mbps helaas niet mogelijk, en als dat wel het geval is in de toekomst dan zal de postcodecheck 1000 Mbps beschikbaar aangeven.

Over WBA levert T-Mobile maximaal 100 Mbps.

Hallo @TugiK 

Als de postcodecheck van T-Mobile aangeeft 100 Mbps dan is 1000 Mbps helaas niet mogelijk.

Over WBA levert T-Mobile maxomaal 100 Mbps.

Dank voor je reactie.

 

Ik heb geen WBA ik heb ODF. Is 1000mb bij ODF dan ook niet mogelijk?

Reputatie 7
Badge +15

Als dat in de toekomst mogelijk is voor jouw adres dan zal de T-Mobile postcodecheck aangeven 1000 Mbps beschikbaar.

Als dat in de toekomst mogelijk is voor jouw adres dan zal de T-Mobile postcodecheck aangeven 1000 Mbps beschikbaar.

Weet jij waaraan het ligt? Waarom kan ik nu bijvoorbeeld geen 1000mb krijgen, terwijl ik op ODF zit?

 

Ik had gelezen dat je bij ODF gewoon 1000mb van t mobile kan krijgen.

Reputatie 7
Badge +15

@TugiK

ODF is het eigen glasvezelnetwerk van T-Mobile.

T-Mobile kan bij een Point 2 Point netwerk eigen apparatuur in de wijkcentrale plaatsen of eigen kabels aanleggen maar dat is bij jou niet het geval.

Reputatie 7

@TugiK waar zie je dat je op odf zit dan ?

@Hidden.nld en @Waqqas , Het zal waarschijnlijk het netwerk van Open Dutch Fiber zijn die leggen nu ook kabels en KPN is de hoofd huurder.

En toevallig is de afkorting ODF.😱

Reputatie 7
Badge +15

@Doornekamp33

Zou kunnen, gelukkig levert T-Mobile nu ook maximaal 100 Mbit over GPON WBA anders was er alleen DSL mogelijk..

Ervan uitgaande dat "ODF" een GPON glasvezelnetwerk heeft aangelegd bij TS.

@Hidden.nlden @Waqqas , Het zal waarschijnlijk het netwerk van Open Dutch Fiber zijn die leggen nu ook kabels en KPN is de hoofd huurder.

En toevallig is de afkorting ODF.😱

 

T-Mobile is daarop de hoofdhuurder, niet KPN.

 

[...]

Het betreft een ODF (FttH) netwerk. Uit andere fora berichten heb ik begrepen dat T-mobile via dit ODF netwerk wel 1000mb internet moet kunnen aanbieden. (De beperking tot 100mb gold kennelijk alleen voor de.WBA netwerk).

 

Kan iemand mij vertellen of ik toch wel 1000mb kan krijgen van t mobile?

 

Als het nieuwe aanleg van KPN Netwerk betreft is het bijna altijd op basis van GPON en levert T-Mobile vooralsnog maar 100Mbit. Tenzij men aansluit op een bestaande centrale, vaak het geval bij nieuwbouw.

Daarnaast, de afkortingen ODF.

ODF = Open Dutch Fiber, leggen eigen open netwerk aan, met T-Mobile als hoofd/eerste huurder.

ODF = Optical Distribution Frame, afkorting voor frame/stelling in KPN Netwerk centrale waarop alle huisaansluitingen gepatcht zijn. Als je KPN netwerk gaat bellen en je vraagt ze iets over ODF, denken ze waarschijnlijk hieraan, en niet aan het volgende.

ODF =  T-Mobile noemt hun eigen netwerk ook zo, geen idee waar de afkorting in dit geval voor staat, kan iemand anders misschien aanvullen, maar gaat dan om apparatuur wat in de centrale is geplaatst en waarop men aansluit ipv de apparatuur van KPN WBA.


 

Verrek, gooi ik ze door elkaar @prodigy ,

Glaspoort = KPN,

Open Dutch Fiber = T-Mobile

en dan heb je Glasdraad, waar Solcon (KPN Dochter) en wat andere kleintjes over leveren.

Maakt het er niet makkelijker op al die verschillende aanleggers die er bij gekomen zijn.

Excuus.

 

Ik kom er net achter dat ik toch op het KPN WBA netwerk zit.

 

Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om van WBA over te gaan op ODF?

 

Weet iemand bijvoorbeeld waar en wanneer T-Mobile in Amsterdam glasvezel aanlegt of gaat aanleggen? Kan ik met iemand bellen of mailen?

En kan iemand mij vertellen of er een verschil is tussen dsl 100mb internet en glasvezel 100mb internet? Is het overgaan op glasvezel het moeite waard?

Reputatie 7
Badge +15

@TugiK

Sinds 2020 legt KPN overal GPON glasvezel aan, dit is geen open netwerk waardoor het niet mogelijk is voor T-Mobile om eigen apparatuur te plaatsen in de wijkcentrale.

In het begin was het nog zo dat KPN een Point 2 Point netwerk aanlegde en het GPON gedeelte enkel in de wijkcentrale deed, hierdoor kon T-Mobile nog eigen apparatuur plaatsen maar nu is dat niet meer zo.

Ik had vroeger 2 jaar VDSL bij T-Mobile en ik was erg tevreden, ik heb nu glasvezel bij KPN en ook dat bevalt heel erg goed, de stabiliteit is beter, de upload is natuurlijk ook veel hoger en als er veel mensen op je WiFi zitten zakt de snelheid in bij VDSL maar dit heb je niet op glasvezel 😉.

Over de uitrol van T-Mobile glasvezel in Amsterdam weet ik als klant helaas niks 

Hoezo legt KPN geen “open netwerk” aan, dit Gpon netwerk geeft KPN gewoon beschikbaar via de wholesales afdeling voor alle providers die willen, en ze hoeven het niet te doen.

Iets wat T-Mobile niet doet met hun netwerk, dus aub geen onzin verkondigen @Waqqas , Een ander onterecht zwart maken lijkt me niet de bedoeling, gebeurt hier wel erg vaak tegen het grote boze KPN.

Reputatie 7
Badge +15

@Doornekamp33

Het huidige P2MP is niet open voor andere operators dus maar 1 operator, zo bedoel ik het.

Verder heb ik KPN glasvezel (GPON) 200 Mbps sinds begin juni dus weet wel wat over hoe het is 😉

Reputatie 7
Badge +14

Gpon van KPN is inderdaad geen open netwerk. Dat is geen zwartmaken, maar een bewuste keuze van KPN om concurrenten het moeilijk te maken met een gedifferentieerd product. Dat kan namelijk niet. Met Gpon moet alle centrale apparatuur van KPN worden afgenomen en zijn andere providers dus meer een verloop loket van KPN. De wholesale prijzen van KPN zijn op dit moment niet gereguleerd, dus vragen zij wat ze willen. Het is dus heel moeilijk om op product of prijs iets anders af te nemen dan KPN.

Dit is ook slecht voor de consument. ACM doet momenteel onderzoek om KPN weer als machtspartij aan te wijzen en zo de glasvezel aansluitingen weer te reguleren. Net zoals tot een jaar of 2 geleden.

Ga eerst eens inlezen wat een open netwerk is, KPN is degene die zijn netwerk open heeft staan voor alle anderen die het willen gebruiken.

Heeft niks te maken of die ander eigen zooi in de pop kan plaatsen, open netwerk is dat anderen er gebruik van kan maken, en TM mag gewoon via het Gpon netwerk van KPNnetwerk hun diensten leveren tot zelfs de 1 Gb snelheid.

En steeds wijzen naar KPN terwijl je zelf niet je netwerk wil open zetten voor anderen, maar de ACM dreiging weer naar boven halen, jammer, de ACM krijgt dat nooit meer er onder, de concurentie heeft zelf hun glazen ingegooid.

Reputatie 7

Een open netwerk is een netwerk waar andere operators toegang hebben en hun eigen diensten kunnen aanbieden. En huur je het passieve netwerk

Bij wba ben je resellers van een KPN dienst. En huur je een actieve dienst.

Bij P2MP is er maar één operator mogelijk en dat is KPN wba. In de korte termijn is voor KPN goedkoper, op de lange termijn niet.

 

Voor de gebruiker is een p2p netwerk altijd beter en goedkoper

Wat is een open netwerk nu precies?

Een open netwerk betekent dat de fysieke infrastructuur gescheiden is van de diensten die erop kunnen worden aangeboden. Dat wil zeggen dat andere dienstenleveranciers (ook) gebruik kunnen maken van het netwerk en dat de netwerkleverancier het netwerk voor andere dienstenleveranciers openstelt.

 

En ieder ander kan via WBA zijn diensten aanbieden, je bent niet afhankelijk van de KPN diensten wel hun apparatuur.

Reputatie 7

fysieke infrastructuur = het passieve netwerk

Wba = het actieve netwerk

Bij wba koopt de provider de dienst in bij de operator. Die bepaalt de snelheid dus ook je kan niet 75Mbps of 750Mbps pakketten aanbieden. Je bent hierin dus duidelijk afhankelijk van de KPN WBA diensten. En dus duurder uit.

Nee hoor, fysiek is alles wat met het netwerk te maken heeft niet alleen de de kabeltjes maar ook de apparatuur die er mee gemoeid is.

Diensten zijn de zaken die over dat netwerk gaan, T-Mobile kan zijn eigen diensten via KPN WBA aanbieden, hun eigen TV platform en Internet verbinding en als ze willen betalen ook de snelheid aanbieden die ze willen.

Alleen dat is nu het probleem, ze willen niet betalen en zetten jullie in om "zielig te doen” want was is TM toch zielig dat ze zomaar teveel moeten betalen en laten we ze gewoon roepen dat we bij de ACM de tarieven willen regulieren, want de grote boze KPN wil maar 1 ding, ons uitmelken.

Ook KPN moet zijn aandeelhouders tevreden houden, ze vragen geen onbehoorlijke bedragen om wba aan te bieden, zij zitten er met hun abonnementsprijs zelf ook boven, T-Mobile wil de aanval in en dan gaan miepen omdat de ander te duur is.

En wat betreft Gpon, wat legt TM zelf aan? dus dat is ook te duur, o wacht, TM hoeft zijn netwerk niet open te zetten voor anderen, das waar ook.:kissing_heart:

Reputatie 7
Badge +1

Als het gehele glasvezelnetwerk op de zelfde wijze was aangelegd als het energie netwerk zou dat veel problemen hebben voorkomen en bovendien het onzinnige aanleg van 2 of soms nog meer netwerken in 1 plaats.

Dus een partij en of een aantal partijen leggen in een regio glasvezel aan net zoals partijen als Liander of Stedin enz. in een bepaalde regio werken, deze partijen zijn alleen verantwoordelijk voor aanleg en onderhoud maar mogen geen diensten aanbieden aan de consument.

Net als bij energie kunnen bedrijven als KPN, T-Mobile of noem ze maar op dan gebruik hiervan maken en op basis hiervan diensten aanbieden en concurreren op prijs en service.

 

En dat zou werken, Tennet, de beheerder op het lichtnet loopt lichtjaren achter als er rond 2030 een hoos aan electrische auto’s op de weg moet komen, het gasnetwerk loopt ook maar zozo, en dan gaan we technologie die heel hard gaat monopoliseren, lijkt mij geen goed idee, lekker laten zoals het nu is, laat ze elkaar maar bevechten, TM, Delta zijn lekker bezig met glas aanleg, wat KPN nu ook weer is gaan doen, en dat is echt geen moeten geweest als die twee er niet mee waren begonnen, had meer dan de helft nog op die brakke koperdraad moeten doorgaan.

Dus heerlijk een beetje concurentie, ze mogen van mij hiet wel 2 of 3 vezel aansluitingen maken, ruimte zat in de meterkast.😉😉

Reputatie 7

Ik vraag me af hoe je een fysieke scheiding ziet op wba? 

3x glas in de meterkast, ja met p2mp zie ik dat wel gebeuren. Dan verlies je dus 2/3 van de waarde van de aansluiting en is het dus duurder omdat een consument maar 1 aansluiting neemt.

 

En wat betreft het verglazen van NL heeft KPN altijd op de korte termijn visie gezeten. Als ze 20 jaar geleden begonnen waren dan had Ziggo niet eens bestaan. (20 jaar geleden was de glasvezel kabel al binnen 2km van je woning)

Hoezo moet er een fysieke scheiding zijn, het gaat er bij een open netwerk om dat een ander zijn diensten kan aanbieden, of dat nu via/via loopt of compleet gescheiden maakt niets uit.

Bij elk netwerk ook Gpon kan een ander zijn diensten aanbieden, dus ligt de boel open, T-Mobile wil ook anderen toe laten, Freedom is de eerste die er op zit.

En KPN heeft het verglazen stilgelegd om het kopernetwerk op te waarderen, toen was er weinig concurrentie, ja Vodafone was een beetje bezig met het ODF verhaal, hier en daar wat via het regefiber netwerk..