Beantwoord

Glasvezel traag/instabiel, intern ok, lijkt door packetloss

  • 26 August 2021
  • 1 reactie
  • 856 Bekeken

Beste allen en met name T-Mobile,

Ik start alsnog een nieuw topic, omdat mijn situatie geplaatst in een ander topic geen reactie opleverde. Mocht gewenst zijn dat ik dit toch ergens anders onderbreng, hoor ik dat graag ;)

Sinds ik in mijn nieuwe huis zit en glasvezel (100/100) heb genomen, hapert internet en is het erg instabiel. Ik ben juist overgestapt naar glasvezel voor de stabiliteit. Bijna alle probleemoplossingen gaan over trage wifi, maar dit is óók via bedraad! Het internet via glasvezel is overduidelijk slechter dan via kabel was op mijn vorige adres en dat lijkt me sowieso niet de bedoeling.

 

Symptomen:
- meeste websites laden heel traag, afbeeldingen laden soms helemaal niet
- soms zelfs een 'server niet gevonden'-melding, na een refresh laadt ie wel
- soms stopt de browser gewoon met zoeken en blijft de url staan, refreshen niet mogelijk
- het streamen van video (tv, Netflix, enz) hapert regelmatig met 'bufferen' of schakelt naar matige kwaliteit
- Zoomen, wat we helaas nog vaak moeten doen, is onmogelijk: loopt om de paar seconden vast, er komen soms wat zinnen door. Meldingen: 'Your internet connection is unstable' en 'network bandwidth is low'. Let wel: dit is dus niet alleen op wifi, maar ook met bedraad internet.

 

Omstandigheden:
- Ik ben dus verhuisd, heb T-Mobile meegenomen en van kabel naar glasvezel gegaan. Ik kon hetzelfde modem (Zyxel T50) gebruiken. Huawei ONT opgestuurd gekregen. Mijn gebruikte apparatuur (pc, laptop en mobiel) zijn hetzelfde gebleven, dus daar ligt het niet aan.
- De omstandigheden van het huidige nieuwbouwhuis (dikkere muren, meer isolatie, enz) doen niet ter zake omdat het dus niet alleen problemen via wifi betreft, maar ook via bedraad internet.
- Monteur van Guidion is 9 augustus geweest om alles aan te sluiten. Omdat er geen connectie ('licht') was, heeft hij verder geen tests gedaan. Het werd doorgegeven aan de storingsdienst en binnen anderhalf uur was het opgelost: monteur van KPN had in de centrale de patchkabel vervangen.
Echter, zou het kunnen dat de huidige problemen toch hiermee te maken hebben? Gek genoeg kreeg ik de dag erna via jullie (en dus Guidion) toch nog een uitnodiging om weer een afspraak te maken, maar het was dus al opgelost (ik heb hierover gemaild); nu lijkt het haast of er een vooruitziende blik was...
- Voor de duidelijkheid: het glasvezelinternet is op dit adres dus nooit goed geweest.

 

Reeds gedaan:
- alle standaard zaken, zowel voor wifi als bedraad (modem uit/aan, fabrieksreset, andere LAN-ingang, andere ethernet-kabel tussen ONT en WAN, andere wifi-kanalen, nieuwste firmware modem, enz).
- modem zit in meterkast (want daar komt glasvezel binnen), maar erbuiten hangen en letterlijk ernaast staan geeft dezelfde meldingen/traagheid/instabiliteit. Op zich dus niet gek, omdat de problemen ook met bedraad zijn, dus het zit hem niet in alleen wifi (een versterker gebruiken maakt in dit geval dus nog niet uit).

- Speedtests (bedraad):


   - Pingtest (bedraad):

(op wifi zijn die cijfers nog wispelturiger; pakweg 20-70 Mbit/s download, 10-130 ms ping)

   - Wifi-analyzer geeft een sterkte van ongeveer tussen -45 en -70 dBm.

   - Pingplotter geeft goede latency aan, maar wel packetloss (heb ik geleerd :)): Dit patroon is al dagen te zien, sinds ik Pingplotter gebruik. Screenshots van 2 verschillende momenten:

 

Ik vind het met name gek dat de snelheden op zich niet heel dramatisch lijken, maar de verbinding dus toch slecht is. Zit hem dat in die packetlosses? Klopt het dat het intern ok is (omdat de eerste hop groen is), dat het hooguit nog aan het kabeltje tussen KPN acces point en ONT kan liggen en anders echt extern? Ik ben geen kenner, maar ook weer geen digibeet, maar hou de echte conclusies wel aan de experts over :)

Ik hoor graag als er meer tests/screenshots nodig zijn. En wat een eventuele oorzaak en, belangrijker, oplossing kan zijn.
Dank!
Ruud

 

icon

Beste antwoord door Boris 31 August 2021, 11:10

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

1 reactie

Reputatie 7

Hoi @RuudDB ,

Thanks voor je vraag en je topic! Ik zie dat we ook via dit topic (link is klikbaar) je vraag hebben opgepakt. Om je zo goed mogelijk te helpen, wil ik je vragen om het gesprek daar te vervolgen. Zo houden we het netjes centraal. Alvast superbedankt!