Beantwoord

Glasvezel Upload is extreem laag

  • 26 August 2021
  • 44 reacties
  • 1724 Bekeken

Reputatie 1

Goedemiddag,

Sinds gisteren is mijn upload extreem langzaam en valt soms helemaal weg.

Ik neem gigabit af en dat zie ik alleen terug in mijn download snelheid. 

De snelheid is gemeten vanuit mijn deco m5, deze zit direct op de mediaconverter. 

Groet Erwin (Apeldoorn)

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door ErwinOpGlas 7 September 2021, 12:42

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 1

@Jason @MitchTMT 

 

Hi, ik merk nog steeds dat de upload regelmatig achterblijft. Omdat mijn aansluiting gelukkig verder stabiel is betreft het geen drama. Graag zou ik wel willen weten en begrijpen hoe dit kan? 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +16

@ErwinOpGlas Ik geef het direct door zodat we kunnen onderzoeken waar het vandaan komt en nog veel belangrijker: zodat het hersteld kan worden naar normale waarden! Excuses dat je dit wederom ervaart, ik geef een update zodra dit mogelijk is!

Reputatie 1

Beste @Jason @MitchTMT,

Afgelopen dagen is mijn upload significant gedaald, ik heb meervoudig en op verschillende momenten op de juiste manier de Ookla test gedaan en het blijft een beetje schommelen tussen de 400-520 Up. 

De download is gewoon steady rond de 900 , aan mijn kant zijn er geen aanpassingen gedaan. 

 

 

 

 

 

Reputatie 1

Hi @ErwinOpGlas Dat is een interessante vraag, ik ga hier even rondvragen en ik kom er bij je op terug! :slight_smile:

Dank je wel @Brian, ik ben benieuwd!  

 

Sinds vandaag heb ik de omzetting van WBA naar ODF.

De mediaconvertor is uitgewisseld voor de nieuwe Huawei, alsmede de glas patchkabe (met groen en blauw stekkertje).

Nu heb ik met Speedtest gekeken wat de Up en Download snelheden zijn.

Tot op gisteren met de WBA had ik met een 100/100 lijn snelheden van 95 Down en 95 Up.

Sinds de omzetting vanochtend naar ODF heb ik op de 1000/1000 lijn nu 600 Down en 18 Up.

Nu was dit met een iPhone, dus is de Down snelheid idd max 600, maar de Up snelheid is echt dramatisch traag.

Is dit een generiek probleem, of ben ik weer eens de uitzondering?

 

M.v.g. Erik Sander

Sinds wij 1000/1000 internet hebben ondervinden wij ook iedere keer internet problemen het internetbolletje op de modem blijft rood branden eerste zou er een monteur langs komen maar omdat het hersteld was maar afgezegd maar morgen maar even bellen en alsnog een monteur vragen want dit schiet echt niet op.

Reputatie 7

Hi @ErwinOpGlas Dat is een interessante vraag, ik ga hier even rondvragen en ik kom er bij je op terug! :slight_smile:

Reputatie 1

Ik ben benieuwd naar hoe de verdeling van bandbreedte is geregeld bij een T-Mobile GPON aansluiting. 
Ik heb online wat verschillende dingen gevonden maar ik weet niet wat waar is. 

Is het bijvoorbeeld 2.488 Gbit / s stroomafwaarts en 1.244 Gbit / s stroomopwaarts en dan gesplitst door 16,32,64 of zelf 128 aansluitingen? 
Of 10000 symmetrisch en dan gesplitst over 16,32,64 of zelfs 128 aansluitingen? 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @ErwinOpGlas, dat is geweldig nieuws, thanks voor het delen hiervan! Alle lof naar @MitchTMT, top om te horen dat je nu weer een goede uploadsnelheid kunt ervaren. 

Mochten we je nog eens kunnen assisteren, laat het dan zeker weten! 😄

Reputatie 1

Update! @Jason @MitchTMT 

 

Guidion is vandaag geweest en heeft de ONT en het lange (mogelijk geknikte) gele vezelkabeltje vervangen zoals door Mitch verzocht. 

De upload is weer normaal, er is duidelijk verbetering zichtbaar!

Mijn dank is groot zover! 

Reputatie 7
Badge +16

@ErwinOpGlas Top dat je een update geeft, thanks daarvoor! Ik heb je verbinding doorgemeten en zie geen afwijkende dempingwaarden, dat betekent dat we de lage upload in ieder geval niet daarnaar kunnen herleiden. Ik zal met Mitch overleggen hoe we dit het beste kunnen aanpakken en kom er dan spoedig op terug. Nogmaals bedankt voor het signaal dat je geeft en we pakken dit op!

Indien we elkaar vandaag niet meer spreken: een prachtig weekend toegewenst! 

 

UPDATE: ik heb niets gezegd, je hebt natuurlijk gisteren al gesproken met Mitch! 😉

Reputatie 1

@MitchTMT Daar ben ik weer! Al ruim twee weken is mijn verbinding zover ik heb kunnen constateren niet weggevallen en lijkt gelukkig stabiel. 

Wel heb ik een vraag of opmerking over de upload, deze loopt zichtbaar in bandbreedte terug. Na de laatste interventie van Guidion zat de upload op 850-880 (bij oplevering nieuwe installatie was dit 920-960). Een week geleden was de upload gedaald naar 750 en vandaag zie ik 450 tot 600 als resultaat. 

De download is prima, die kan ik als het moet boven de 1000 krijgen. 

Mijn constatering is dat geleidelijk de upload in bandbreedte aan het teruglopen is en ik ben benieuwd wat daar de oorzaak van kan zijn? 

(speedtesten zijn natuurlijk bekabeld gedaan, TP-Link deco 5 als router momenteel)

Reputatie 7
Badge +15

Bij een CAT5 kabel is de downloadsnelheid ook gelimiteerd tot 100 Mbps dus misschien een vergissing?

de gebruikte kabel tussen ONT en FTU is een cat5 (zonder e)

Dit moet natuurlijk zijn tussen ONT en router. Ik had de slaap nog niet uit denk ik… 

Het verschil….

 

We zijn overgestapt naar KPN. Alle problemen verholpen. Bij het verwijderen van de TM-apparatuur viel me toch wel iets op… de gebruikte kabel tussen ONT en FTU is een cat5 (zonder e). De laatste keer is deze kabel samen met de ONT vervangen door Guidion. Ik heb daarna de kabel niet gecontroleerd, hetgeen ik zelf wel doe bij het plaatsen van nieuwe hardware.

Hoe kan het überhaupt dat er nog cat5 kabels in omloop zijn anno 2021?! Al mijn eigen kabels zijn minmaal cat6 en dit was ook een gewone utp kabel, niet afgeschermd. 

Reputatie 1

Update! Afgelopen vrijdag is Guidion geweest, deze heeft de kabel vervangen tussen het glasvezelpunt en mediaconverter, ik heb nu weer internet en kan uploaden! 

Gisteren werd ik nog gebeld door de technischedienst die aangaf dat er verbeteringen nodig waren omdat de upload nog achter blijft (nu 920 down en 850-880 up), de medewerker zou mij om 15.15 terugbellen omdat ik nog aan het werk was. Dit is nog niet gebeurt. 

Ik ben erg blij met de oplossing en ik hoop dat de verbinding nu stabiel blijft. 

 

Ondertussen de medewerker ook gesproken, ze monitoren de verbinding nog een week. Als inderdaad alles blijft zoals het nu is dan ben ik zeer tevreden! Top!

Reputatie 1

@ErwinOpGlas Super fijn om te horen dat de verbinding weer hersteld is! Dit zijn zeker mooie snelheden.
We zullen nog een oogje op jouw verbinding houden om zeker te zijn dat deze stabiel blijft.
Mocht er iets zijn, dan weet je ons te vinden!
 

 @isaacn I've just checked your connection again and I see your line has been stable for over 2 days now, ever since you posted about the modem and ONT reboot you've performed.
Is your experience any better now? If not, please let us know exactly what issues you're experiencing and we will look into it together!

Reputatie 1

Update! Afgelopen vrijdag is Guidion geweest, deze heeft de kabel vervangen tussen het glasvezelpunt en mediaconverter, ik heb nu weer internet en kan uploaden! 

Gisteren werd ik nog gebeld door de technischedienst die aangaf dat er verbeteringen nodig waren omdat de upload nog achter blijft (nu 920 down en 850-880 up), de medewerker zou mij om 15.15 terugbellen omdat ik nog aan het werk was. Dit is nog niet gebeurt. 

Ik ben erg blij met de oplossing en ik hoop dat de verbinding nu stabiel blijft. 

 

Hi @isaacn, first of all, welcome to the community!
I am very sorry to hear you aren’t having the best experience just yet.
Could you please tell me when you first noticed these inconsistent speeds? This would definitely help us find the fix for you!

Hi Mitch,

Thanks for the quick reply. To be honest, as soon I switched from my old tmobile plan with the new converter, I got some disconnections (higher as comapred to before). It was still fine as the speed was alright and I wasn’t experiencing lags even ingame. But from yesterday evening, it is way worse and even the browser doesn’t load pages let alone playing a game. 

I restarted my both my router and converter to reset but doesn’t seem to improve the network drops. 

At this exact moment, the internet is working amazing with ~1000 mbps but it would randomly reduce and disconnect and reconnect throughout the day. 

Not sure how else to explain this. If there is any test/analysis you want me to try please let me know how. Waiting for you reply Thanks

Reputatie 1

Hi @isaacn, first of all, welcome to the community!
I am very sorry to hear you aren’t having the best experience just yet.
Could you please tell me when you first noticed these inconsistent speeds? This would definitely help us find the fix for you!

Hi, I am experiencing similar issue in Utrecht. I Just resgistered on the T-Mobile communit to check out what is wrong. 

I have a 1 gbps connection and it has been extremly slow and disconnecting often. Sometimes it feel that the old slower connection with the old convert was better. 

I just ran a few speedtest run and as you can see, the ones in between are extremly slow. I am experiencing this often during the day.

Edit: tried to ran a few more tests and the result was quite slow. Also it seems that different server are resulting in different speeds.
 

 

Reputatie 7
Badge +15

-

Reputatie 7
Badge +15

@wvanelten

Een lage upload kan nog wel eens liggen aan een verkeerde patchkabel tussen FTU en Huawei ONT. Misschien dat je hier ook eens een foto kan plaatsen van het glasvezelaansluitpunt en Huawei ONT?

Reageer