Beantwoord

Glasvezel Upload is extreem laag

  • 26 August 2021
  • 44 reacties
  • 1731 Bekeken

Reputatie 1

Goedemiddag,

Sinds gisteren is mijn upload extreem langzaam en valt soms helemaal weg.

Ik neem gigabit af en dat zie ik alleen terug in mijn download snelheid. 

De snelheid is gemeten vanuit mijn deco m5, deze zit direct op de mediaconverter. 

Groet Erwin (Apeldoorn)

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door ErwinOpGlas 7 September 2021, 12:42

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 1

Update! Afgelopen vrijdag is Guidion geweest, deze heeft de kabel vervangen tussen het glasvezelpunt en mediaconverter, ik heb nu weer internet en kan uploaden! 

Gisteren werd ik nog gebeld door de technischedienst die aangaf dat er verbeteringen nodig waren omdat de upload nog achter blijft (nu 920 down en 850-880 up), de medewerker zou mij om 15.15 terugbellen omdat ik nog aan het werk was. Dit is nog niet gebeurt. 

Ik ben erg blij met de oplossing en ik hoop dat de verbinding nu stabiel blijft. 

 

Ondertussen de medewerker ook gesproken, ze monitoren de verbinding nog een week. Als inderdaad alles blijft zoals het nu is dan ben ik zeer tevreden! Top!

Reputatie 1

Update! Afgelopen zaterdag een mail ontvangen van de klantenservice. Mijn ‘huiswerk’ is doorgestuurd naar de specialisten. Binnen 5 dagen ga ik een reactie ontvangen, ik ben benieuwd!   

Reputatie 1

Update! Afgelopen vrijdag is Guidion geweest, deze heeft de kabel vervangen tussen het glasvezelpunt en mediaconverter, ik heb nu weer internet en kan uploaden! 

Gisteren werd ik nog gebeld door de technischedienst die aangaf dat er verbeteringen nodig waren omdat de upload nog achter blijft (nu 920 down en 850-880 up), de medewerker zou mij om 15.15 terugbellen omdat ik nog aan het werk was. Dit is nog niet gebeurt. 

Ik ben erg blij met de oplossing en ik hoop dat de verbinding nu stabiel blijft. 

 

Reputatie 1

Update! @Jason @MitchTMT 

 

Guidion is vandaag geweest en heeft de ONT en het lange (mogelijk geknikte) gele vezelkabeltje vervangen zoals door Mitch verzocht. 

De upload is weer normaal, er is duidelijk verbetering zichtbaar!

Mijn dank is groot zover! 

Reputatie 7

Hoi allen,

Dank jullie wel voor het delen van jullie gevoel en ervaringen. Ik kijk graag mee met het euvel om zodanig bij te dragen met een oplossing. Om deze redenen houd ik dit topic dan ook in de gaten.

@ErwinOpGlas 

Zo ben ik erg benieuwd naar de monteursafspraak. Ik heb goede moed! Wil je ons laten weten hoe deze is verlopen en of de uploadsnelheid stabieler is? Ik hoor het graag van je.

@wvanelten 

Met jou kijk ik graag mee naar de verbinding en hoe deze bij jou binnenkomt. Om dit te kunnen doen, wil ik je vragen om je klantgegevens toe te voegen aan je profiel. Hiermee kan ik de verbinding checken, en vooral of deze helemaal netjes bij je binnenkomt.  Alvast heel erg bedankt! 

 

@wvanelten

Met jou kijk ik graag mee naar de verbinding en hoe deze bij jou binnenkomt. Om dit te kunnen doen, wil ik je vragen om je klantgegevens toe te voegen aan je profiel. Hiermee kan ik de verbinding checken, en vooral of deze helemaal netjes bij je binnenkomt.  Alvast heel erg bedankt! 

@Boris , Ik heb m'n klantnummer toegevoegd.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @ErwinOpGlas, dat is geweldig nieuws, thanks voor het delen hiervan! Alle lof naar @MitchTMT, top om te horen dat je nu weer een goede uploadsnelheid kunt ervaren. 

Mochten we je nog eens kunnen assisteren, laat het dan zeker weten! 😄

Reputatie 1

@Jason @MitchTMT 

 

Hi, ik merk nog steeds dat de upload regelmatig achterblijft. Omdat mijn aansluiting gelukkig verder stabiel is betreft het geen drama. Graag zou ik wel willen weten en begrijpen hoe dit kan? 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @ErwinOpGlas, fijn om te zien dat je inmiddels al zover bent gekomen, wij gaan hier zeker werk van maken en wij houden je op de hoogte! :muscle:

Hi @christianvv, zo te zien hebben wij al enige tijd een verzoek voor een Guidion monteur voor jou open staan, maar ik heb zo'n een donkerbruin vermoeden dat je hier geen gebruik meer van wenst te maken. Wij zouden je erg graag willen helpen!

Reputatie 1

@MitchTMT Daar ben ik weer! Al ruim twee weken is mijn verbinding zover ik heb kunnen constateren niet weggevallen en lijkt gelukkig stabiel. 

Wel heb ik een vraag of opmerking over de upload, deze loopt zichtbaar in bandbreedte terug. Na de laatste interventie van Guidion zat de upload op 850-880 (bij oplevering nieuwe installatie was dit 920-960). Een week geleden was de upload gedaald naar 750 en vandaag zie ik 450 tot 600 als resultaat. 

De download is prima, die kan ik als het moet boven de 1000 krijgen. 

Mijn constatering is dat geleidelijk de upload in bandbreedte aan het teruglopen is en ik ben benieuwd wat daar de oorzaak van kan zijn? 

(speedtesten zijn natuurlijk bekabeld gedaan, TP-Link deco 5 als router momenteel)

Reputatie 1

@Boris Sinds gisteren in de loop van de middag is mijn upload zomaar ineens weer ok. 

920 down en 850-890 up. 

Adviseer je om de monteur te cancelen? Heb je een idee wat er gedaan is om het issue te verhelpen?

Reputatie 1

Ik ben benieuwd naar hoe de verdeling van bandbreedte is geregeld bij een T-Mobile GPON aansluiting. 
Ik heb online wat verschillende dingen gevonden maar ik weet niet wat waar is. 

Is het bijvoorbeeld 2.488 Gbit / s stroomafwaarts en 1.244 Gbit / s stroomopwaarts en dan gesplitst door 16,32,64 of zelf 128 aansluitingen? 
Of 10000 symmetrisch en dan gesplitst over 16,32,64 of zelfs 128 aansluitingen? 

Reputatie 1

@Boris Sinds gisteren in de loop van de middag is mijn upload zomaar ineens weer ok. 

920 down en 850-890 up. 

Adviseer je om de monteur te cancelen? Heb je een idee wat er gedaan is om het issue te verhelpen?

@Boris Nu ligt de hele verbinding er (weer) uit. Pon lampje blijft knipperen/wil niet registreren. Dit is 2e keer dat dit gebeurt en toevallig ook op donderdagochtend. De 1e keer dat dit gebeurde was het in de loop van de vrijdag ook spontaan opgelost. Ik laat de afspraak met monteur maar staan.   

Reputatie 7

Hi @ErwinOpGlas ,

Dank je wel voor je terugkoppeling! Die stabiliteit is inderdaad niet wenselijk. Ik heb goede hoop dat het monteursbezoek de nodige duidelijkheid gaat geven. Verstandige keuze om deze dus door te laten gaan. We wachten het af! 

@wvanelten ,

Bij jou heb ik geprobeerd te verbinding vanaf onze kant te benaderen, maar lijkt er gebruik te worden gemaakt van een ander modem. Kan dit kloppen? Wil je mij in dat geval meenemen in jouw set-up? Ik ben erg benieuwd hoe momenteel de verbinding erbij ‘hangt’. 

 

@wvanelten ,

Bij jou heb ik geprobeerd te verbinding vanaf onze kant te benaderen, maar lijkt er gebruik te worden gemaakt van een ander modem. Kan dit kloppen? Wil je mij in dat geval meenemen in jouw set-up? Ik ben erg benieuwd hoe momenteel de verbinding erbij ‘hangt’. 

Hallo @Boris ,

Klopt, wij hebben na de mediaconverter een FortiGate 80F hangen.
Deze heeft een VLAN300 welke via DHCP z'n IP krijgt.

Kwam er net achter dat de verbinding nu rond de 400Mbit blijft, maar als ik via fast.com de lijntjes forceer naar 16, dan red ik 800Mbit.

Reputatie 1

@ErwinOpGlas Super fijn om te horen dat de verbinding weer hersteld is! Dit zijn zeker mooie snelheden.
We zullen nog een oogje op jouw verbinding houden om zeker te zijn dat deze stabiel blijft.
Mocht er iets zijn, dan weet je ons te vinden!
 

 @isaacn I've just checked your connection again and I see your line has been stable for over 2 days now, ever since you posted about the modem and ONT reboot you've performed.
Is your experience any better now? If not, please let us know exactly what issues you're experiencing and we will look into it together!

Hier ook…. (Apeldoorn west) 

Hier nog geen verbetering. De speedtest app faalt zelfs bij de upload. Ik heb echter toestemming gekregen om een andere provider uit te kiezen, dat heb ik dus ook gedaan.

Reputatie 1

@christianvv  Ik woon in Apeldoorn zuid/west. Zijn er acties uitgezet bij Tmobile? 

 

Ze konden mij niet helpen

We zijn overgestapt naar KPN. Alle problemen verholpen. Bij het verwijderen van de TM-apparatuur viel me toch wel iets op… de gebruikte kabel tussen ONT en FTU is een cat5 (zonder e). De laatste keer is deze kabel samen met de ONT vervangen door Guidion. Ik heb daarna de kabel niet gecontroleerd, hetgeen ik zelf wel doe bij het plaatsen van nieuwe hardware.

Hoe kan het überhaupt dat er nog cat5 kabels in omloop zijn anno 2021?! Al mijn eigen kabels zijn minmaal cat6 en dit was ook een gewone utp kabel, niet afgeschermd. 

Het verschil….

 

Reputatie 7
Badge +16

@ErwinOpGlas Top dat je een update geeft, thanks daarvoor! Ik heb je verbinding doorgemeten en zie geen afwijkende dempingwaarden, dat betekent dat we de lage upload in ieder geval niet daarnaar kunnen herleiden. Ik zal met Mitch overleggen hoe we dit het beste kunnen aanpakken en kom er dan spoedig op terug. Nogmaals bedankt voor het signaal dat je geeft en we pakken dit op!

Indien we elkaar vandaag niet meer spreken: een prachtig weekend toegewenst! 

 

UPDATE: ik heb niets gezegd, je hebt natuurlijk gisteren al gesproken met Mitch! 😉

de gebruikte kabel tussen ONT en FTU is een cat5 (zonder e)

Dit moet natuurlijk zijn tussen ONT en router. Ik had de slaap nog niet uit denk ik… 

Reputatie 7
Badge +15

Bij een CAT5 kabel is de downloadsnelheid ook gelimiteerd tot 100 Mbps dus misschien een vergissing?

Reageer