Beantwoord

Glasvezel verbinding valt regelmatig weg

  • 13 August 2021
  • 20 reacties
  • 651 Bekeken

Reputatie 2
  • is een Master Poster
  • 19 reacties

Ik heb sinds april 2021 glasvezel. Ik gebruik een eigen modem. jaren bij Ziggo gezeten zonder problemen ,maar sinds ik bij Tmobile zit moet ik wekelijks mijn modem herstarten omdat de verbinding uitvalt.

Serieus dit is zo slecht en voor mij een reden om bij einde contract over te stappen. Ik gebruik dezelfde hardware als bij Ziggo dus aan mijn netwerk ligt het niet.

Het is een vaste aansluiting via Cat6.

icon

Beste antwoord door Waqqas 15 August 2021, 13:23

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Hoe was de aansluiting bij Ziggo geregeld. Modem in Bridge?

Wat is de aansluiting bij Tmobile?  Zyxel modem er nog tussen?

Aannames als “aan mijn netwerk ligt het niet” zijn funest om te trachten een oorzaak te vinden.

De techniek waarmee de verbinding is opgebouwd verschilt nogal van elkaar.
Bij Ziggo moet er gebruik gemaakt worden van een Modem (MOdulator-DEModulator) om het via de coax aangeleverde signaal om te zetten naar een UTP signaal.
Bij Tmobile is het mogelijk de Zyxel modem geheel te laten vervallen indien er geen gebruik gemaakt wordt van telefonie en de “eigen” router met de juiste gegevens is in te stellen. 

Dat er een Cat6 kabel gebruikt is heeft geen toegevoegde waarde. Een goede Cat5e kabel kan op korte lengtes dezelfde specificaties leveren als een Cat6.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Ruud64 

Bij een probleem hoor je eigenlijk de Zyxel aan te sluiten zodat medewerkers van T-Mobile de verbinding kunnen meten, met eigen apparatuur op de mediaconverter gaat dat niet.

Indien je de Zyxel hebt vervangen kan je deze dan eens weer terug aansluiten en kijken of het probleem er nog steeds is?

Ziggo levert internet over de COAX kabel, dat is wat anders dan glasvezel.

Reputatie 2

Dank voor de reactie. Was bij Ziggo in bridge modus.

Reputatie 2

Dat tmobile modem gaf alleen maar problemen dus die komt niet terug.

 

Ik zoek verder dank voor het meedenken 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Ruud64 

Je weet wel dat als je de Zyxel niet aansluit, T-Mobile je niet kan helpen?

Reputatie 7
Badge +5

Dat tmobile modem gaf alleen maar problemen dus die komt niet terug.

 

In mijn opstelling staat de Tmobile modem ertussen met een DMZ doorschakeling naar het eigen netwerk. Wifi uit en staat verder alleen wat stroom te gebruiken. De reden van de tussen schakeling is dat het verkrijgen van een IP adres op eigen apparatuur soms lang duurt en Tmobile een andere IP range toekent aan eigen apparaten.

Deze opstelling draait al meer als 2 jaar waarbij de Zyxel geen problemen oplevert.

Vraag mij dus af waar of in welk opzicht de Zyxel problemen opleverde.

Maar als je verder geen info wilt delen zullen de bezoekers van dit forum dat respecteren en je verder laten zoeken en er het zwijgen doen.

Reputatie 2

Dank ik zal dit proberen.

Reputatie 2

Aansluit punt glasvezel -mediaconverter- wan poort mijn asus router.

 

Als ik nu de tmobile Zyxel daar tussen wil plaatsen hoe sluit ik dit aan? 

ik wil Asus als hoofd router houden. en welke instellingen moet ik in beide routers aanpassen.

Reputatie 7
Badge +5

Media converter Utp poort naar WAN poort van Zyxel T50 router

IP adres van netwerk van Zyxel instellen op 192.168.99.1 (of elk ander adres, als het maar niet in het eigen netwerk gebied zit) Het is mogelijk dat de “eigen router” ingesteld is op 192.168.1.1 of misschien is de Ziggo range 192.168.178.1 erop ingesteld

“Eigen”router WAN poort aansluiten op een LAN poort van de Zyxel router.

In de instellingen van de Zyxel kijken bij Systeemmonitor → Verkeersstatus welk MAC adres er verbinding met de Zyxel maakt. Dit MAC adres is gekoppeld aan een IP adres.

Zyxel netwerkinstelling → NAT → tabblad DMZ daar het IP adres van de “eigen” router uit de vorige stap toevoegen. Alle data wordt net als bij de bridge modus door gestuurd naar de eigen router,

Bij eventuele stroom uitval kan de eigen router een ander IP adres krijgen van de Zyxel dit kan voorkomen worden door er een vast IP adres aan toe te kennen. Dit zijn wat stappen meer. 

Wifi van de Zyxel uitschakelen. Teveel wifi zenders kunnen elkaar storen.

 

Reputatie 2

Dus eerst de instellingen in de Zyxel aanpassen? 

En dan die in de asus? en daarna opnieuw opstarten?

Reputatie 7
Badge +15

@Ruud64

Als je eerst alleen de Zyxel aansluit en je gaat in het menu naar netwerkinstellingen, thuisnetwerk, onder LAN configuratie pas je het IP adres aan naar 192.168.5.1 en toepassen. Hierna denk ik even opnieuw opstarten de modem.

Asus aansluiten op een LAN poort van de Zyxel.

Geef je Asus een statische IP dmv statische DHCP bijvoorbeeld en zet het IP dan in de DMZ.

Zo hoef je niks aan te passen in de Asus.

Reputatie 2

De Asus blijft op deze manier wel de hoofdrouter? 

Dank voor je reactie

Reputatie 2

Ik laat jullie weten of het gelukt is.

Reputatie 2

 

“Eigen”router WAN poort aansluiten op een LAN poort van de Zyxel router.

bovenstaande volg ik niet helemaal.

 beide antwoorden helpen niet helaas. ik krijg geen ip van mijn asusrouter te zien in zyxel.

ip van zyxel aangepast naar 192.168.99.1.

Stap voor stap een idee? ik heb kabel in de wan poort van de zyxel gedaan de asus uitgedaan.

Toen ip lan aangepast naar 192.168.98.1

wan poort eigen router naar lan1 dan heb ik geen internet logisch denk ik.

 

Ik heb een utp kabel van laptop naar zyxel modem gedaan. ik had alleen wifi van zyxel.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Ruud64 

Dus de internetkabel vanaf de mediaconverter gaat naar de WAN poort van je Zyxel.

Neem een andere internetkabel en die steek je in een internet poort van de Zyxel, de andere kant in de WAN van de Asus.

Log in op de Zyxel > menu > netwerkinstellingen > thuisnetwerk > statische DHCP > voeg een nieuwe regel toe en selecteer de Asus in de lijst bij apparaat informatie, je ziet ook meteen het IP adres erbij staan. De andere velden worden automatisch ingevuld en klik op toepassen 

Voer nu dat IP adres in bij NAT > DMZ.

Dat was het.

Reputatie 2

Top dank je we geven niet op 😬

Reputatie 2

Het werkt beide tkx voor jullie tijd.

Reputatie 2

Hallo @Waqqas  ik krijg nu steeds dhcp problemen.

welke dhcp server moet ik uitzetten die van mijn hoofdrouter? of de zyxel? 

 

BVD,

Ruud

Reputatie 7
Badge +15

@Ruud64

Zet de DHCP server op je eigen router (Asus) maar uit zodat de DMZ opstelling blijft werken.

Reputatie 2

Okay tkx

Reageer