Beantwoord

Glasvezel Wifi ineens 'gecapped'?

  • 16 May 2017
  • 9 reacties
  • 413 Bekeken

Sinds een aantal dagen ondervind ik problemen met de maximale snelheid van mijn wifi.
Bedraad haal ik de volle snelheid van mijn glasvezel abbo, met wifi lijkt de verbinding ineens gecapped tot 20mbs en is instabieler dan voorheen. Maar wat ik ook doe, boven de 20mbs kom ik niet uit.
Andere devices, afstand tot het modem, andere kanalen kiezen in het modem of de boel van stroom halen en er weer op maken niet uit. Het lijkt duidelijk een geval van een beperking/begrenzing. En niet 1 die ik heb zelf heb aangezet in het modem, ik weet dat dat kan voor een SSID, maar die functie staat uit.

Graag jullie oplossing.

Modem is de Draytek 2132
icon

Beste antwoord door Sander 19 May 2017, 11:30

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De enige vraag die ik dan zou hebben, wat zou het voordeel zijn van een ISP om dat op afstand te doen?
Je dus wel de volle snelheid bieden op de LAN, maar niet op de Wifi?
Dus er is duidelijk, n.m.b.m., iets anders aan de hand.
Reputatie 5
Heb je misschien een oud apparaat verbonden met wifi? Als er een oud apparaat dat niet de nieuwere wifi standaarden ondersteunt, dan gaat de router/modem terug schakelen naar een oude wifi standaard, en dus de snelheid wordt lager.
Reputatie 7
@DarkCh1ld, zo te lezen heb je al veel van deze wifi-tips doorlopen. We hebben ook abonnementen voor glasvezel met een maximum snelheid van 20Mb/s. Welke snelheid haal je bekabeld? Tenslotte wil ik toch even de verwachting managen. Soms hoor ik klanten die 100% van hun snelheid op wifi verwachten. Als jij 20Mb/s van de totale 50 haalt, is dat helemaal niet slecht! Wifi wordt negatief beïnvloed vanaf het moment dat het de antenne verlaat!

@Pieter_B, inderdaad wij 'cappen' de wifi niet. Waarom zouden we?
@Pilovali: Goed punt om eens te checken met andere mobiele apparaten of er snelheidsverschil is.
Sorry, ik was misschien niet helemaal duidelijk, maar dan som ik het nog wel een keer op

Ik heb 100mbs. Bedraad haal ik die volledige snelheid (dat staat er eigenlijk wel, maar soit ;))

Ik heb verschillende devices gebruikt (Dat staat er ook al)

De situatie is 'ineens', derhalve hiervoor niet. Het maakt daarbij niet uit als ik letterlijk naast het modem sta of op een langere afstand. De snelheid blijft op hetzelfde niveau zitten, die 20mbs.

Het heeft dus vrij weinig met het managen van verwachtingen te maken, dat staat er namelijk níet, maar met een verandering in de kwaliteit van het product. Ik weet prima hoe wifi werkt en dat je daar geen wonderen van mag verwachten, maar als snelheid van de ene op de andere dag duikelt van max 60mbs naar 20mbs, is er stiekem iets aan de hand 😉
De enige vraag die ik dan zou hebben, wat zou het voordeel zijn van een ISP om dat op afstand te doen?
Je dus wel de volle snelheid bieden op de LAN, maar niet op de Wifi?
Dus er is duidelijk, n.m.b.m., iets anders aan de hand.


Dat zie ik ook niet direct (ik heb wel diverse ISP's gehad die aan traffic shaping deden, maar dat was dan uiteraard over de gehele bandbreedte. Daarvan is nu geen sprake, maar er zit wel een duidelijk snelheidsverschil en met name in de stabiliteit. Dat is allemaal sinds de overname van de diensten van Vodafone. (Zie ook andere topics hier en op tweakers)
Stabiliteit is sinds de afgelopen dagen verbeterd, maar de snelheid dus niet, want die lijkt wel afgesteld op de 20mbs bij wifi.
Dus dat men 'iets' in bijvoorbeeld het modem doet lijkt me wel duidelijk, omdat het op geen enkel kanaal, device of bij geen enkele afstand beter wordt. Ik heb ook bij verschillende ISPs meegemaakt dat ze dat openlijk niet zullen toegeven, maar dat het dan net zo ineens als dat het is ontstaan, wél is opgelost. Laten we daar dan maar op hopen, de oorzaak boeit me dan niet zozeer, dat krijg ik wel gemanaged 😉
Kleine edit: ik heb een factory reset gedaan, waardoor ik wel alle instellingen van mijn ssid kwijt was, maar de snelheid weer 'terug' heb. Zowel up als download lopen nu weer als voorheen, dus vooralsnog ben ik weer blij 🙂
Reputatie 3
Heb je toevallig de aangekondigde firmware-update binnen gekregen soms ?
Nop, ik zit nog steeds op 3.7.5.8
Reputatie 7
Hey DarkCh1ld, bedankt voor je uitgebreide uitleg! 😉 Ik waak altijd voor aannames, vandaar dat ik erom vroeg. Dan lijkt het er inderdaad op dat het modem het even in zijn bol heeft gekregen en de wifi afkapte. Daarom super dat je zo'n fabrieksreset hebt uitgevoerd. Let wel op dat je daarna de frequentie weer aanpast, hij staat nu op auto.

Bedankt voor je update! Altijd fijn om 'closure' te krijgen! 😉 Fijn weekend.

Reageer