Beantwoord

Glazvezel 1000mbpa haalt max 70mbps


Beste Tmobile, 

Sinds een paar dagen ondervind ik hinder van een trage internetverbinding. Misschien speelde dit al eerder maar merkte het pas op toen ik iets ging downloaden, wat ik normaal niet vaak doe. 

Ik heb een 1000mbps glasvezel abbo, maar haal dit bij lange na niet. Ik heb mijn laptop rechtstreeks aangesloten op de Zyxel modem en getest. Hier haal ik max een snelheid van ongever 70mbps. Dezelfde snelheid haal ik ook met Wifi. Playstation, die bekabeld is aangesloten, haalt ook niet meer dan 70mbps. Modem is gereset naar fabrieksinstellingen. Dit maakte geen verschil. Internetkabel is een Cat5. Test zijn in de nacht uitgevoerd. 

Wat is er nog meer mogelijk om te checken? Of weet iemand een oplossing hiervoor? 

icon

Beste antwoord door sandman1982 16 May 2020, 20:57

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Beste @sandman1982 

De optimale testmethode is rechtstreeks bekabeld met een korte Cat5e of Cat6 als ie langer dan zeg 20 meter is en een pc met Windows 10 in veilige mode opgestart (om het aantal achtergrond processen te verminderen) en met gebruik van de Windows Ookla Speedtest app, niet via je browser testen!

Kun je dat eens proberen? Ook graag de pingtijd erbij zetten.

Groet, Folkert

Beste Folkert, 

Ik heb gedaan wat je zei. Uit deze test die is gedaan in de veilige modus is zowel down- als upload tegen de 95mbps aan. Ping is 6ms. Bij lange na niet wat je zou verwachten 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @sandman1982 

Heb je ook de netwerkkabel vervangen door CAT6 bijvoorbeeld.

CAT5 kan maximaal 100 Mbit vervoeren en het lijkt erop dat je die nog gebruikt.

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @sandman1982 

Heb je ook de netwerkkabel vervangen door CAT6 bijvoorbeeld.

CAT5 kan maximaal 100 Mbit vervoeren en het lijkt erop dat je die nog gebruikt.

CAT5 is inderdaad 100 Mbit, CAT5e is 1000 Mbit, het zit ‘m in de kleine lettertjes...

Hallo @sandman1982 

Heb je ook de netwerkkabel vervangen door CAT6 bijvoorbeeld.

CAT5 kan maximaal 100 Mbit vervoeren en het lijkt erop dat je die nog gebruikt.

CAT5 is inderdaad 100 Mbit, CAT5e is 1000 Mbit, het zit ‘m in de kleine lettertjes…

Beiden thanks voor het meedenken. Ik heb de kabel er nogmaals bijgepakt en het is geen 5 maar een 5e die dus een hogere snelheid zou moeten aankunnen. Is het een idee om een nieuwe te kopen of is in het geval bij utp kabels of hij doet het of hij doet het niet? 

 

Reputatie 7
Badge +15

@sandman1982

Op welke LAN zit je laptop bedraad aangesloten? Als je inlogt in de Zyxel modem interface en dan op > klikt bij systeeminformatie dan zie je precies hoeveel Mbit er uit de LAN poort komt.

Bekijk het met meerdere kabels en eventueel een andere poort.

Pak er ook eens een andere laptop bij.

Reputatie 5

Ik heb zelf ook wel eens een begrenzing van 100 mbit ondervonden. Volgens mij na het aanpassen van settings (Draytek modem).


Een harde reset (met pinnetje in klein gaatje 10s) de boel resetten.
Daarna weer een normale/hogere snelheid.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb wel eens een Asus accesspoint aangesloten op een kabelmodem via een 15 meter lange Cat5e en na enkele minuten schakelde één vd twee terug naar 100 Mbit omdat de lijn toch niet helemaal stabiel bleek.

@sandman1982

Op welke LAN zit je laptop bedraad aangesloten? Als je inlogt in de Zyxel modem interface en dan op > klikt bij systeeminformatie dan zie je precies hoeveel Mbit er uit de LAN poort komt.

Bekijk het met meerdere kabels en eventueel een andere poort.

Pak er ook eens een andere laptop bij.

Ik heb het met meerdere kabels en laptops geprobeerd. Ook op verschillende poorten. Alle met hetzelfde resultaat rond de 95mbps. Lijkt er op of het begrensd is. Wat belangrijk is om te weten.. Het is geen zyxel maar een Draytek Vigor 2132FVn router. Hoe ik bij die zyxel kwam... Geen idee.  Weet jij of ik daar iets kan doen of wijzigen?

 

Ps. De router heeft al een harde reset gehad zoals iemand later in het forum aandroeg. 

Reputatie 7
Badge +15

@sandman1982 

De Draytek is niet begrenst tot 100 Mbit hij zou gewoon 1000 Mbit aan kunnen ik heb zelf een zyxel maar zie je in de modem dat er 1000 Mbit binnen komt op de WAN, je kan ook kijken in je T-Mobile thuis account of je wel internet Premium hebt.

Test zonder switches of powerline adapters, kabel direct op poort 1 of 2.

@sandman1982

De Draytek is niet begrenst tot 100 Mbit hij zou gewoon 1000 Mbit aan kunnen ik heb zelf een zyxel maar zie je in de modem dat er 1000 Mbit binnen komt op de WAN, je kan ook kijken in je T-Mobile thuis account of je wel internet Premium hebt.

Test zonder switches of powerline adapters, kabel direct op poort 1 of 2.

Het "probleem" lijkt hem te zitten in de netwerkkaart van de laptop die max 100mbps aankan. Ik wil nog wel testen met een laptop met 1gig netwerkkaart en kijken wat er dan uitkomt. 

Daarnaast weet ik niet wat een ps4 aan download zou moeten kunnen halen. Dat is nu max 65mbps. Wordt of is een ps4 begrensd qua downloadsnelheid?

Ik heb ook even gecheckt naar mn abbo en dat is "gewoon" Premium (1000mbps). 

Het is misschien een idee om het abbo te downgraden als ik er geen baat bij heb. Verder dan af en toe een game downloaden doe ik niet en streamen gaat met deze snelheid ook prima. 

Reputatie 7
Badge +3

@sandman1982 Dan is het probleem gelukkig gevonden. Ik weet niet hoeveel downgraden je scheelt per maand maar als je een snel 5 GHz accesspoint aan je Draytek knoopt kun je via Wifi nog aardig ver boven de 100 Mbit komen. Mijn Nokia 6.1 haalt met 1 spatial stream (theoretisch max. 433 Mbps) makkelijk 200 Mbit bij familie met 200 Mbit KPN glas via de Experiabox v10A. Als je duurdere clients hebt met meerdere spatial streams kun je daar nog boven komen als je niet te ver van het accesspoint af zit.

Reputatie 7
Badge +15

Op de PlayStation met wifi ga je niet boven de 70 Mbit komen idd. Bekabeld zou je veel hoger dan 65 Mbit moeten halen.

@sandman1982 Dan is het probleem gelukkig gevonden. Ik weet niet hoeveel downgraden je scheelt per maand maar als je een snel 5 GHz accesspoint aan je Draytek knoopt kun je via Wifi nog aardig ver boven de 100 Mbit komen. Mijn Nokia 6.1 haalt met 1 spatial stream (theoretisch max. 433 Mbps) makkelijk 200 Mbit bij familie met 200 Mbit KPN glas via de Experiabox v10A. Als je duurdere clients hebt met meerdere spatial streams kun je daar nog boven komen als je niet te ver van het accesspoint af zit.

 

Downgraden bespaart me €5,-. Is geld maar valt tegen als je een factor 10 zakt in snelheid. Ik heb wel een Fritz wifi repeater die op 5ghz draait. Hier haal ik max 98mbps mee op mijn mobiel (huawei p30 pro).

@Waqqas Ps4 is bekabeld aangesloten. Zit wel een switchpoint (1gig) tussen. Het zou dus meer moeten halen dan de 65mbps die ik max haal.

Reageer