[Info glasvezel] Eigen router inclusief telefonie en IPTV

  • 13 July 2019
  • 6 reacties
  • 5566 Bekeken

Reputatie 3
Ik heb al een aantal keren voorbij zien komen dat gebruikers hun eigen router willen gebruiken wanneer er ook een telefonie abonnement actief is.
Zoals de meeste weten; bij het gebruik maken van een eigen router, kan er geen telefonie gebruikt worden. Hiervoor is de T-Mobile modem noodzakelijk.

Ik heb inmiddels een passende oplossing gevonden waarmee ik mijn eigen router gebruik met VLAN 300 ingesteld en daarnaast ook de T-Mobile Zyxel modem gebruik voor IPTV en telefonie.

Onderstaand een diagram met de installatie.


Hopelijk helpt dit een aantal gebruikers om een eigen router te gebruiken wanneer er ook een telefonie abonnement actief is.

Onderstaand apparatuur:

Switch: TP-Link TL-SG105E
Router: ASUS AC87U

Snelheid met bovenstaande setup:



Extra info:
  1. Je kan met de T-Mobile modem dan maximaal 4 IPTV's aansluiten. Dit kan uitgebreid worden door een managed switch (TP-Link TL-SG105E) aan te schaffen en vervolgens een Trunk aanmaken voor VLAN 640. Dit kan via de T-Mobile modem of de router met VLAN onsteuning.
Succes.

This topic has been closed for comments

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Hallo @Joaonl

De reden dat ik dit niet genoemd heb in mijn topic is omdat je nu 2 modems registreert op 1 verbinding. sommige verbindingen worden op macadres geregistreerd waardoor het niet te garanderen is dat dit goed werkt.

je kan wel de zyxel met een managed switch achter de asus plaatsen als je internet tagged 300 door geeft aan de zyxel maar kan je er geen tv op aansluiten.
Reputatie 3
Hallo @Joaonl

De reden dat ik dit niet genoemd heb in mijn topic is omdat je nu 2 modems registreert op 1 verbinding. sommige verbindingen worden op macadres geregistreerd waardoor het niet te garanderen is dat dit goed werkt.

je kan wel de zyxel met een managed switch achter de asus plaatsen als je internet tagged 300 door geeft aan de zyxel maar kan je er geen tv op aansluiten.


Klopt, maar, zolang je ervoor zorgt dat de T-Mobile Zyxel modem geen VLAN 300 gebruikt; WIFI uit en geen PC/Laptop aansluiten; dan moet het gewoon werken.

Draai nu al 24 uur+ en nog geen enkel probleem tegen gekomen.
Reputatie 1
Ik heb een soortgelijke situatie, zie ook dit: https://serverfault.com/questions/974353/route-2-vlans-over-one-port

Ik heb dus een Ubuntu server ertussen hangen. Die krijgt VLAN300 en VLAN640 en tracht VLAN640 te bridgen over de twee D-Link managed switches heen. Het is me echter nog niet helemaal gelukt. De STB doet een update en gaf me ook 1keer het loginscherm waar ik mijn pincode kon invoeren.

Nu geeft die STB alleen nog maar een melding dat "de kabel waarschijnlijk in de verkeerde port zit".

code:
Media Converter
|
+--- Ubuntu Server
|
+--- Switch --- Desktop 1
| Desktop 2
| NAS
|
+--- Wifi ----- Laptop 1
| Laptop 2
| Android 1
|
+--- Switch --- TV
Steam Link
Set Top Box


Ik probeer van alles maar moet nog weten of

  • ik wel of niet een IP address aan de VLAN640 interface moet toe wijzen op de Ubuntu server.
  • de STB behalve op VLAN640 ook gewoon internet toegang nodig heeft
  • of ik IGMP snooping wel of niet moet aanzetten
Ik heb de switches zo staan dat op port 1 en 2 ook VLAN640 komt. De rest van de poorten is alleen normaal netwerk.
@Eloque De STB moet je 640 untagged geven.

In mijn setup heb ik een eigen rotuer met SPF poort. VLAN 100 / 640 geef ik passtrough door.

Op de switch geef ik mijn LAN verkeer PVID 300.

De zyxel krijg van mij tagged 300(stieken mijn LAN dus), tagged 100 en tagged 640.
Dit doe ik express omdat ik ook de telefoon gebruik.
Op deze manier vraagt alleen mijn eigen router een publiek IP. De Zyxel krijg op zijn WAN kant een IP aan mijn eigen router.

STB kan ik aansluiten op de switch untagged 640 of achter de zyxel.
Reputatie 1
Ik heb uiteindelijk 300 bridged naar mijn eigen LAN, 640 tagged doorgegeven aan de switches en de laatste switch 1 port untagged 640. Dat werkte.
Dit zou ik ook graag willen toepassen. Ik heb echter wat andere apparatuur en ik heb totaal geen kaas gegeten van het opzetten van VLANs.

Ik heb de volgende apparatuur:
  • Huawei Home Gateway HG659 modem/router van T-Mobile
  • Netgear GS105Ev2 managed switch
  • Netgear Nighthawk R7000 AC1900 router
De mogelijkheden van de HG659 zijn zeer beperkt. Met name DHCP reserveringen zijn een crime.
Ik heb voorheen bij Ziggo het Ziggo modem in bridge modus laten zetten en mijn LAN via de Nighthawk geregeld.
Ik wil graag wederom mijn Nighthawk inzetten voor mijn LAN maar ik moet de IPTV en telefonie functies van de HG659 behouden.

Ik zie echter door de bomen het bos niet meer dus alle hulp is welkom.