Sticky

[Info] SMTP poort 25

  • 27 September 2021
  • 12 reacties
  • 613 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
  • T-Mobile Moderator
  • 5981 reacties

 

T-Mobile werkt doorlopend aan het nog verder optimaliseren van haar netwerken. Daarbij hoort ook het optimaliseren van onze technologieën zodat we onze klanten een nog betere dienstverlening kunnen bieden.

 

Het per 4 oktober afsluiten van de verouderde SMTP poort (25) is hier een voorbeeld van. Voor deze verouderde, niet-versleutelde poort bestaan inmiddels beter beveiligde alternatieven om e-mails te versturen via het vaste netwerk. In deze nieuwe technologieën worden e-mails versleuteld en voorzien van authenticatie verstuurd.


 

De SMTP poort (25) werd nog maar zeer beperkt gebruikt door onze klanten. Het kan zijn dat je nog gebruikmaakt van een e-mailadres dat niet van T-Mobile Thuis is, dat ingesteld staat om op deze poort e-mail te versturen. Dat werkt dan niet meer. Omdat de instellingen per e-mailaanbieder kunnen verschillen, kan je het beste via deze aanbieder de juiste instellingen voor TLS e-mail raadplegen, of gebruikmaken van de uitgaande e-mailserver van T-Mobile Thuis. Inkomende e-mail blijft gewoon werken zoals nu.

Om de uitgaande server aan te passen in je e-mailprogramma, pas je de instellingen aan per programma:

 

Apple mail:

Klik linksboven op de optie “Mail” en klik hierna op accounts. Selecteer de betreffende account, ga naar server settings (rechter tab). Pas onderaan de gegevens aan. Vul de username en password van je T-Mobile Thuis e-mailadres in en vul hieronder in het wachtwoordveld het bijbehorende wachtwoord in. Vul bij Hostnaam “smtp.t-mobilethuis.nl” in.

 

Outlook:

Klik op bestand (file) en klik op account settings (account instellingen). Ga naar tab e-mail als je daar nog niet staat. Klik op change (of wijzigen) Pas eerst het adres van de uitgaande e-mailserver aan naar smtp.t-mobilethuis.nl. Klik op more settings (meer instellingen) Selecteer hier bij outgoing mail server (uitgaande e-mail server). Vink aan en vul de inloggegevens van je t-mobilethuis e-mailadres in.

 


12 reacties

Reputatie 1

Poort 25 is helemaal niet “verouderd”.

Al het SMTP-verkeer tussen mail servers onderling op internet vindt nog via poort 25 plaats. TLS is ook gewoon mogelijk via poort 25.

Het dichtzetten van poort 25 betekent dat T-Mobile Thuis gebruikers die een eigen mail server draaien, niet meer zelf hun mail kunnen afleveren volgens de geldende standaard.

Zij moeten dit nu gaan doen via een relay die op een andere poort draait.

Kan T-Mobile aangeven of de eigen SMTP-server (smtp.t-mobilethuis.nl) hiervoor gebruikt kan worden? Ook wanneer het afzender-adres niet van T-Mobile is? Uiteraard met de juiste instellingen voor SPF/DMARC/DKIM die de gebruiker dan zelf moet regelen voor zijn domein.

 

Reputatie 1
jammer dat tmobile de eigen mailservers/reputatie niet goed op orde hebben.. Bij Microsoft staat iig een deel op de blocklist.willen jullie dit dan wel fixen?quote uit de bounce mail:     outlook-com.olc.protection.outlook.com[104.47.18.225] said: 550 5.7.1    Unfortunately, messages from [37.143.82.179] weren't sent. Please contact    your Internet service provider since part of their network is on our block    list (S3150). You can also refer your provider to    http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors.    [VI1EUR06FT054.eop-eur06.prod.protection.outlook.com] (in reply to MAIL    FROM command)

Beste,

wat zijn de mogelijkheden om poort 25 open te houden voor mensen die een eigen Mailserver hosten ?
Deze optie is namelijk verplicht in het kader van de  Europese netneutraliteitsverordening (2015) Hopelijk kan T-mobile hier gehoor aan geven

Ik sluit me bij de bovengenoemde punten aan. De aanpassing is bovendien zeer kort dag,

Graag zou ik een reactie van T-Mobile op korte termijn tegemoet zien, of moeten we het hier stilzwijgend mee doen?

jammer dat tmobile de eigen mailservers/reputatie niet goed op orde hebben.. Bij Microsoft staat iig een deel op de blocklist.willen jullie dit dan wel fixen?quote uit de bounce mail:     outlook-com.olc.protection.outlook.com[104.47.18.225] said: 550 5.7.1    Unfortunately, messages from [37.143.82.179] weren't sent. Please contact    your Internet service provider since part of their network is on our block    list (S3150). You can also refer your provider to    http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors.    [VI1EUR06FT054.eop-eur06.prod.protection.outlook.com] (in reply to MAIL    FROM command)


zet daar 37.143.82.178  ook maar bij :/

Reputatie 7
Badge +7

Goedemorgen all, bedankt voor jullie feedback en vragen. Ik verwacht deze week nog antwoorden op jullie vragen, sorry voor de wachttijd! 

Reputatie 7
Badge +7

Goedemiddag all, bedankt voor jullie geduld! Ik heb van onze specialisten een drietal antwoorden ontvangen en die staan hieronder:

@MauriceW67 Gebruik van poort 25 op smtp.t-mobilethuis.nl is mogelijk. Dit blijft zo. Onversleuteld geldt hierbij een maximum van 25 mails per mailserver per dag.

@Skirdster T-Mobile werkt voortdurend aan het optimaliseren van haar netwerken. Daarbij hoort ook het optimaliseren van onze technologieën, zodat we onze klanten een nog betere dienstverlening kunnen bieden. Het per 4 oktober afsluiten van de verouderde SMTP poort (25) is hier een voorbeeld van. Op deze manier proberen we de risico’s op blocks te beperken. Door gebruik te maken van alternatieven, bieden we onze klanten nieuwere en beter beveiligde manieren aan om e-mails te versturen via het vaste netwerk. In deze nieuwe technologieën worden e-mails versleuteld en voorzien van authenticatie verstuurd.

@SvenUtrecht T-Mobile voldoet aan alle huidige nationale en Europese wetgeving op dit gebied.

Reputatie 1

Ik blijf de mail vanaf m’n Exchange server thuis wel versturen via mailgun.com

Hun Flex plan is gratis t/m 1250 berichten per maand en de reputatie van hun SMTP-servers is stukken beter dan die van de T-Mobile SMTP-servers.

Reputatie 1

@Jason   dankjewel voor het navragen/uitzoeken maar ik zie geen antwoord op de vraag wat T-mobile gaat doen om ervoor te zorgen dat de mailservers niet meer op de blacklist bij Microsoft staan danwel slechte reputatie hebben. Wordt hier actie op ondernomen?  is er een userstory/feature van? 

Nu kan ik dus wel geauthenticeerd mails prima versturen via de “nieuwe technologien” en via jullie platform, behalve naar microsoft accounts (bijv. hotmail & outlook.com)  want die worden gebounced/verdwijnen in het luchtledige…  (werkt hier trouwens via de mail.t-mobilethuis.nl ook niet) 

Microsoft is toch een belangrijke speler qua aanbieden van mail(oplossingen) voor veel bedrijven/consumenten/klanten? 

Met vriendelijke groet

 

 

Reputatie 7
Badge +7

@Skirdster Goede vraag, ook deze stel ik bij onze specialisten. Zodra er een antwoord is, hoor je het direct!

Hi @Jason, zojuist stuitte ik op dit artikel nadat mijn mailserver ineens geen mail meer verzond. Hoe kan het dat jullie klanten niet actief informeren als er aan jullie kant wijzigingen plaatsvinden? Een aankondiging per e-mail had ook in dit geval erg prettig geweest. Ik vind het vreemd dat jullie er vanuit gaan dat klanten dagelijks op jullie forum kijken. Het komt te vaak voor dat jullie wijzigingen doorvoeren zonder enige berichtgeving. 

Ook wij kunnen via de webmail en of outlook geen mail versturen naar outlook live of hotmail adressen misschien kan de it hier een naar kijken het is gewoon belachelijk 

Reageer