Beantwoord

Intermitterend hoge latency


Reputatie 1
  • is een Top Poster
  • 6 reacties

Beste T-Mobiler,

Ik ondervind sinds een aantal maanden (~3) elke 5-10 minuten een hoge latency periode (~400ms) van ongeveer 20 seconden. Ik heb internet van T-Mobile sinds oktober 2020 en dit probleem is nieuw. Ik heb dus formeel wel een internet-verbinding, maar door de intermitterende vertraging stoppen videos met spelen, kunnen websites tijdelijk niet geladen worden, raken citrix verbindingen verbroken en heeft gamen te veel stutters/lag.

 

Mijn netwerkconfiguratie heb ik stapsgewijs uitgekleed om het probleem te achterhalen en bevind mij nu in de volgende situatie. Ik gebruik de kabels zoals geleverd door T-Mobile.

 

RJ11 uit de muur (appartement) → Modem (Zyxel VMG8825-T50) → PC via Ethernet kabel

 

De volgende pogingen het probleem te lokaliseren hebben niet geholpen:

  • Modem 10-30 seconden van stroom halen
  • Modem resetten naar fabrieksinstellingen
  • Ethernet gebruiken in plaats van WiFI
  • Verschillende PCs gebruikt
  • Verschillende besturingssystemen gebruikt
  • Automatische uploads/downloads/updates op alle betrokken apparaten uitgezet
  • Alle apparaten behalve de PC die ik gebruik van het netwerk halen

Om het probleem te illustreren heb ik gebruik gemaakt van de website https://ping.canbeuseful.com/, met hieronder de resultaten. De rode pieken vallen direct samen met de eerder gemelde problemen (videos, citrix.

 

Wie heeft nog ideeën?

icon

Beste antwoord door Xepo 1 August 2021, 13:13

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 3

Hoi @Xepo 

Allereerst welkom op het forum en leuke grafiekjes zijn dat. Het probleem met zulke grafieken, van een niet bekende site, is dat niemand daar ervaring mee heeft hier. Er is dus niemand die weet hoe hij/zij die moet interpreteren.

Wat me wel opvalt, als ik het op mijn manier bekijk, is dat er geen packet-loss is maar er kortstondig een vrij hoge latency ontstaat. Dit kan nogal wat redenen hebben.

Je geeft aan dat er een rj11 naar de Zyxel gaat, dus ik ga er voor het gemak vanuit dat je ADSL hebt en geen glas.

Wat mensen hier waarschijnlijk graag willen zien is een aantal tests naar speedtest.net. Die zullen dan de gemiddelde upload/download aangeven.

Een ander punt is, wat heb aan devices op je netwerk zitten? Mijn vermoeden is namelijk dat iets op je netwerk misschien juist heel veel verkeer upstream aan het pushen is. Bij een ADSL lijn met een beperkte upload kan zoiets als snel voor de nodige latency zorgen.

Wat je het beste dus kan doen is het volgende:

  1. WIFI uitzetten op de Zyxel.
  2. Alle kabels uit de lan poorten.
  3. Je computer om mee te testen op 1 van de lan poorten zetten. Met kabel dus!
  4. Speedtest doen, meerdere liefst, en die hier posten.
  5. Eventueel nog wat testen naar https://ping.canbeuseful.com/#ping en ook hier posten
  6. Afwachten of iemand er hier nog verder wat op te zeggen heeft ;-)
Reputatie 1

Hoi Marty,

Dank voor je reactie. Ik heb inderdaad ADSL en heb de speedtest die je noemde uitgevoerd. Er lijkt inderdaad iets met de upload aan de hand te zijn. Dat geeft me een nieuw aanknopingspunt.

Verder heb ik alles wat je noemde al geprobeerd, zie ‘huidige situatie netwerk’. 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Xepo 

Hoeveel download en upload hoor je normaal te halen?

Ik haal met een 100/30 abonnement altijd ~90/30 en ik heb af en toe ook soms een uitschieter van 350ms maar dat is meestal maar een paar seconden dus ik ervaar er geen problemen mee.

Normaal is het altijd lager dan 23ms.

De rj11 uit de muur waar komt die vandaan dus waar is hij aangesloten? Dat zou hier ook een rol in kunnen spelen.

Reputatie 1

Hoi Waqqas, ik heb een 50/30 abonnement, maar de 36/8 is wel een beetje wat ik gewend ben.

Persoonlijk vind ik dat wel bizar voor het wonen in centrum van Utrecht, maar ik ben al sinds 2016 niet anders gewend, was ook al zo toen ik bij Telfort zat.

De Ping varieert enorm… het is nu weer even helemaal top. 

 

Snap er helemaal niets meer van. Mijn configuratie is nu letterlijk zo, waarbij ik de laatste component (PC) heb gevarieerd en de Modem heb gereset. 

RJ11 uit de muur (appartement) → Modem (Zyxel VMG8825-T50) → PC via Ethernet kabel

 

Reputatie 7
Badge +15

@Xepo

Die rj11 kabel weet je waar die verbonden is? Dus de lengte van die telefoonkabel vanaf het ISRA waar die aangesloten is tot aan het modem.

De lengte van die kabel zou ook kunnen zorgen voor problemen met de verbinding.

Verder kan je eens kijken of een fabrieksreset van het modem verschil maakt door het resetknopje achter de modem voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

Reputatie 1

Hoi Waqqas, 

De verbinding tussen waar de RJ11 uit de muur komt en het ISRA punt is de afgelopen 6 jaar niet veranderd, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit de oorzaak van het probleem is?

Een reset heeft niks geholpen.

Ik hoop dat iemand van T-mobile mijn verbinding wil doormeten. Het lijkt namelijk steeds aberranter te worden. Uploaden van plaatjes naar dit forum werkt inmiddels niet meer.

Groet,

Bob

Reputatie 7
Badge +15

@Xepo

Omdat je klant bij T-Mobile sinds oktober 2020 bent kan dat na een poosje wel problemen geven, bij andere providers zul je dat niet zo snel merken omdat T-Mobile wat gevoeliger is voor bridge taps zoals lange kabels/doorlussingen/aftakkingen/loze draden.

Wat voor ISRA punt heb je zitten?

Maak eens een foto als je wil hoe het er uit ziet.

@Xepo

Omdat je klant bij T-Mobile sinds oktober 2020 bent kan dat na een poosje wel problemen geven, bij andere providers zul je dat niet zo snel merken omdat T-Mobile wat gevoeliger is voor bridge taps zoals lange kabels/doorlussingen/aftakkingen/loze draden.

 

Waarom is dat  pas na een poosje pas en hoe lang is dat poosje? Als @Xepo al in oktober lid was is dat 6 maanden.

En: waarom is T-Mobile daar gevoeliger voor dan andere providers?

Ik wordt donderdag aangesloten op DSL en heb er door alles wat ik hier lees al een hard hoofd in en nu komt dit er nog bij.

@Xepo: hier in centrum Groningen zelfde situatie wat DSL-mogelijkheden betreft.

Reputatie 7
Badge +15

@rindertb 

Dat poosje kan ook een aantal weken zijn maar ook een aantal maanden of zelfs langer.

Waarom? Dat weet ik ook niet precies.

Ik had ook VDSL en was 2 jaar klant met maar 1 keer een storing bij T-Mobile van 15 minuten.

Als je zorgt dat het modem is verbonden met het ISRA waar ok de KPN kabel op is aangesloten dan zit je goed. Als er ook niks anders is aangesloten dan de DSL kabel die naar je modem gaat.

Vreemd dat je ping gemiddeld 70 is mét die hoge waardes maar bij speedtest 185 …

Als dit niet onder de door jou genoemde ‘verschillende besturingssystemen’ valt kun je misschien ook nog de speedtest app op je telefoon proberen.

Reputatie 1

Hallo iedereen, dank voor de reacties.

Het is voor mij ook een ongrijpbaar fenomeen. Ik heb contact gehad met T-Mobile en heb nog wat additionele tests gedaan met andere speedtests. De klantenservice is verder e.e.a. aan het uitzoeken.

Het lijkt inmiddels samen te hangen met uploaden. Zodra de upload van dit soort tests begint schiet de latency omhoog; zie video

https://file.io/yh85rvJb8ABb

Maar ik weet ook niet goed of dit normaal is…

@rindertb Ik begrijp de samenhang met afstand/ISRA en provider ook niet echt. Daarnaast geeft een forum natuurlijk wel een vertekend beeld, want mensen zonder problemen zullen hier niet posten haha. De klantenservice was super vriendelijk en behulpzaam overigens!

 

Excuus, ik reageerde met een plaatje vanwege je ‘ik weet ook niet goed of dit normaal is’. ;)

 

Reputatie 1

Nee, ik denk ook niet dat het een goede tool an sich is om de kwaliteit van je verbinding te meten. Ik sluit ook niet uit dat die sporadische pieken “normaal” zijn. In mijn geval vallen ze direct samen met gebruiksproblemen op meerdere devices, dus voor mij is de tool indicatief.

Mocht je zelf problemen hebben dan is het handig om je eigen topic aan te maken. Voor de overzichtelijkheid is het beter om in dit topic alleen mijn eigen resultaten te posten.

Reputatie 1

Vandaag is mijn modem vervangen door T-Mobile, en lijken alle problemen te zijn verholpen!

Reageer