Beantwoord

Internet ligt er zo nu en dan 1 a 2 dagen uit (DHCP server geeft DHCKNAK)


  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
Beste T-Mobile/Community,

Eens in de zoveel tijd (b.v. na een reset van het modem) ligt het Internet eruit. Nader onderzoek laat zien dat de DHCP server van T-Mobile / het fiber netwerk een DHCPNAK geeft gedurende die periode. M.a.w het modem krijgt geen DHCP lease (IP-adres) van T-Mobile. Na 1 a 2 dagen lost dit probleem zich vanzelf weer op, en krijg het modem weer netjes een IP-adres.

De T-Mobile Help-desk / Guidion helpdesk sturen een monteur. En hoewel dat altijd gezellig is, is dit toch echt een probleem in het netwerk van T-mobile.

Heeft iemand dit eerder ervaren, en eventueel een tip hoe dit snel op te lossen, zodat dit in de toekomst niet meer voorkomt?

Voor de techneuten, de communicatie tussen de DHCP client en server:

  • Modem stuurt DHCPDISCOVER
  • DHCP server stuurt DHCPOFFER terug (met een ip adres, gateway, etc)
  • Modem gaat in op het 'offer' en stuurt een DHCPREQUEST
  • DHCP server stuurt een afwijzing, een DHCPNAK
Soort van, hier heb je een snoepje, nou doe dan maar, nee - je krijgt 'm lekker toch niet 😂

Met vriendelijke groet
icon

Beste antwoord door Brian 2 August 2019, 15:07

Bekijk origineel

39 reacties

De fabrieksreset heeft niet zoveel geholpen. Los aansluiten voor een langere periode is niet te doen, want de lijn met de Zyxel is niet stabiel. Ik heb ‘m nu aangesloten zodat mijn EdgeRouter de rol als mediaconverter vertolkt. De Zyxel komt erg moeilijk online en ligt er meerdere keren per dag uit: https://hetrixtools.com/report/uptime/2b59412bb8829eff86aeab64d4cfc27c/

 

Valt er iets uit de logging van de Zyxel te halen? Vooral het internet IP komt moeilijk op lijkt het, het management IP is doorgaans snel toegewezen door de DHCP server.

 

Sowieso lijkt de glasvezel in het weekend stabieler dan door de week. Het is pas sinds ik dit jaar opnieuw ben aangesloten na een paar maanden Ziggo dat de lijn er zo af en toe uitvalt. De Zyxel lijkt er ook gevoeliger voor te zijn dan de EdgeRouter.

 

Ik weet niet waar ik nog verder na zou kunnen zoeken.

Reputatie 7

Hey @readefries,

Heel vreemd! Wanneer ik hier op afstand je verbinding bekijk dan is je verbinding al dagenlang niet meer weggevallen. Ook zie ik geen andere opvallendheden waardoor je verbinding weg zou vallen. Kun je drie momenten (datum/tijd) noteren waar je verbinding wegvalt? En hoe lang duurt het wegvallen van je Zyxel en tot slot is er een actie nodig om de verbinding te herstellen of gaat dit vanzelf? 

Hoi @Piotr,

 

Zoals ook in het vorige bericht genoemd, op https://hetrixtools.com/report/uptime/2b59412bb8829eff86aeab64d4cfc27c/ draait een monitor waarin je kan zien dat de verbinding instabiel is en wanneer deze eruit valt. Deze herstelt zich automatisch, maar je verbinding is eruit. Dus alle open sessies knallen eruit, niet zo handig met thuiswerken.

Vandaag ook twee keer dat de verbinding niet hersteld kon worden zonder de glasvezel uit de SFP te halen en er weer in te stoppen. 

 

Tussen 9.02 en 9.17 en tussen 9.30 en 9.34 geen verbinding en werd de verbinding niet automatisch herstelt. Ik denk écht dat er iets niet goed zit tussen de FTU en de POP. Ik zou het fijn vinden als actie op kon worden gezet, want het gaat nu al heel lang zo...

Reputatie 7

Hey @readefries,

Helder en bedankt voor je terugkoppeling! Ik heb zojuist je bevindingen opgesomd en ik ga dit probleem aankaarten bij onze techneuten. Zij gaan op afstand je verbinding analyseren en op zoek naar de oplossing. Zodra er een update volgt dan brengen we je per e-mail op de hoogte. 

Super, dank je @Piotr ! Ik hoop dat ze het probleem kunnen vinden en oplossen zodat ik weer stabiel onlin kan zijn!

Hoi @Piotr,

ik kreeg een nietszeggend mailtje dat het opgelost zou moeten zijn, maar ik ben wel benieuwd wat is aangepast waardoor het is opgelost. Kun je hier iets over vertellen?

 

Groeten Hindrik

Reputatie 7

Hi @readefries, mijn collega’s hebben geen wegval meer gezien de laatste dagen en hebben dus (helaas) geen verdere actie ondernemen. Als ik nu via de link kijk die jij meegestuurd hebt zie ik daar ook geen wegval, klopt dat of komt dit omdat de monitoring is gestopt? 

Hoi @Brian, de lijn is er niet weer uitgevallen gelukkig.

 

Gezien de strekking van de mail, kreeg ik de indruk dat er iets gedaan is. Maar dat is dus niet het geval. Ik ben niet gestopt met monitoren, ik ben wel smokeping gaan gebruiken voor een beter overzicht. 

https://smokeping.xs4some.nl/smokeping/?target=Thus

Hopelijk blijft ‘t zo :)

 

 

Reputatie 7

Hi @readefries, snap ik helemaal, ze hebben in dit geval de opdracht wel afgemeld (vandaar de mail) maar in de tijd tussen de melding en het afhandelen lijkt het zich niet meer voor te doen. Mochten er toch weer problemen de kop opsteken laat het dan zeker weten!

Ah, oké. Zou fijn zijn als dat dan ook in de mail wordt gezet. Dan staat het m.i. nog open. Ik blijf het monitoren zodat we kunnen achterhalen wanner het was. 

Reputatie 7

Zeker, mocht het terug keren dan gaan we er gewoon weer mee aan de slag! :muscle_tone2:

Reputatie 2

Ik lijk hetzelfde probleem te hebben momenteel en al voor de 2x deze maand, kunnen jullie even kijken waarom ook bij mij DHCP stuk is en m’n router geen op krijgt?

Reputatie 2

inmiddels weer zo’n drie kwartier online

Reageer