Beantwoord

Internet, maar alleen met de keukendeur open. Is dat normaal?


Sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van een T-Mobile internetabonnement. Internet werkt, maar alleen als ik de keukendeur open laat staan. T-Mobile heeft het in samenwerking met KPN aangesloten. De internetaansluiting is buiten weggewerkt achter een regenpijp, de blauw-witte draad gaat via het keukenplafond en het plafond in de hal mijn modem in (zie afbeelding).T-Mobile zegt dat ik hier genoegen mee moet nemen, “omdat het werkt”. Is dat normaal?

 

icon

Beste antwoord door eric 20 July 2021, 06:40

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Remco vB 

Dit kan zeker beter worden gedaan vind ik, even een klein gaatje op een gunstige plek boren en de draden daar doorheen krijgen.

Heb je trouwens geen last van mindere snelheid of een verbinding die soms wegvalt met die lange draden?

Hallo @Remco vB 

Dit kan zeker beter worden gedaan vind ik, even een klein gaatje op een gunstige plek boren en de draden daar doorheen krijgen.

Heb je trouwens geen last van mindere snelheid of een verbinding die soms wegvalt met die lange draden?

De verbinding valt soms weg, maar geen idee of dat door de draad van 10 meter (en het halve werk van T-Mobile) wordt veroorzaakt... Hiervoor had ik wifi van de buren, daarvoor ADSL van Ziggo, dus geen vergelijkingsmateriaal...

Precies wat @Waqqas al zegt.

Een situatie als deze is gewoonweg onwenselijk, iedere extra meter vanaf een aansluitpunt is er één teveel en maakt alles storingsgevoeliger en kan directe invloed hebben op de internetsnelheid.

Het mooiste zou dus geweest zijn wanneer het modem meteen was aangesloten waar de aansluiting binnen komt en vanaf dat punt met een netwerkkabel te werken (al dan niet uit te breiden met bijvoorbeeld een accesspoint, switch etc.).

 

Maar ik moet zeggen dat ik dit nooit eerder ben tegengekomen.

 

@Remco vB - 10 meter is wel erg lang.

Welke snelheid wordt als maximum aangegeven als je een postcode check doet op deze site ?

Precies wat @Waqqas al zegt.

Een situatie als deze is gewoonweg onwenselijk, iedere extra meter vanaf een aansluitpunt is er één teveel en maakt alles storingsgevoeliger en kan directe invloed hebben op de internetsnelheid.

Het mooiste zou dus geweest zijn wanneer het modem meteen was aangesloten waar de aansluiting binnen komt en vanaf dat punt met een netwerkkabel te werken (al dan niet uit te breiden met bijvoorbeeld een accesspoint).

“Helaas” werkt het en wil T-Mobile dus niets meer doen. Tenzij ik extra betaal, natuurlijk...

Precies wat @Waqqas al zegt.

Een situatie als deze is gewoonweg onwenselijk, iedere extra meter vanaf een aansluitpunt is er één teveel en maakt alles storingsgevoeliger en kan directe invloed hebben op de internetsnelheid.

Het mooiste zou dus geweest zijn wanneer het modem meteen was aangesloten waar de aansluiting binnen komt en vanaf dat punt met een netwerkkabel te werken (al dan niet uit te breiden met bijvoorbeeld een accesspoint, switch etc.).

 

Maar ik moet zeggen dat ik dit nooit eerder ben tegengekomen.

 

@Remco vB - 10 meter is wel erg lang.

Welke snelheid wordt als maximum aangegeven als je een postcode check doet op deze site ?

38 Mbit/s

“Helaas” werkt het en wil T-Mobile dus niets meer doen. Tenzij ik extra betaal, natuurlijk...

Misschien kan een moderator hier zich eens over buigen.

Het lijkt mij n.l. niet de bedoeling dat dit de normale gang van zaken is en je een dienst alleen zou kunnen gebruiken wanneer je één of meerdere deuren open moet laten staan.

38 Mbit/s

Nu weet ik niet precies hoeveel verlies die draden precies hebben over een lengte van 10 meter, maar van die 38 Mbit/s hou je niet heel veel over ben ik bang en dit zou misschien ook kunnen verklaren waarom je verbinding soms wegvalt.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Remco vB 

Je had hiervoor dus Ziggo, dat is via de COAX kabel.

Is die aansluiting bij de regenpijp verder het enigste aansluitpunt? Dus niks qua aansluiting in huis?

Hallo @Remco vB 

Je had hiervoor dus Ziggo, dat is via de COAX kabel.

Is die aansluiting bij de regenpijp verder het enigste aansluitpunt? Dus niks qua aansluiting in huis?

Binnenshuis heb ik geen aansluiting en ISRA-punt. Ik woon op de eerste verdieping. Op de begane grond komt alle elektra e.d. voor drie huizen binnen:

KPN heeft een kabel naar de eerste verdieping (mijn verdieping) doorgetrokken en daar het kastje achter de regenpijp geplaatst:

Vanaf dat punt gaat de kabel mijn huis binnen…

De KPN-monteur zei dat hij extra service had geleverd door de kabel naar de eerste verdieping door te trekken en dat T-Mobile het vanaf dat punt af zou maken...

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Remco vB 

Ik denk dat het beste is zoals @Gerrit078 ook al zij de draden korter maken en je modem zo dicht mogelijk bij de deur plaatsen.

Hopelijk kan een T-Mobile moderator een monteur aansturen hiervoor en die het ook netjes afwerkt.

Hallo @Remco vB 

Ik denk dat het beste is zoals @Gerrit078 ook al zij de draden korter maken en je modem zo dicht mogelijk bij de deur plaatsen.

Hopelijk kan een T-Mobile moderator een monteur aansturen hiervoor en die het ook netjes afwerkt.

Nog mooier zou het natuurlijk zijn als er een mogelijkheid bestaat om - indien een stopcontact aanwezig is in de meterkast (en er natuurlijk geen vaste telefonie gebruikt wordt) - het modem naar die meterkast te verplaatsen en vanaf daar een Cat6 netwerk kabel via dezelfde weg als de twee draadjes naar de betreffende verdieping te brengen.

Eventueel is het nog mooier als dit via een loze PVC buis zou kunnen.

Maar inderdaad, beste is om even te wachten op één van de moderators. Ik kan mij niet voorstellen dat dit de normale gang van zaken is in ieder geval. Nou is het met dit weer op zich nog te doen, maar ik weet dat het bij sommige woningen/appartementen geen pretje is de keukendeur open te houden (in de winter bijvoorbeeld) aangezien je, je helemaal wezenloos stookt in zo'n geval.

Reputatie 7
Badge +15

Dit zijn de meerwerk kosten van Guidion :

Meerwerk kosten Guidion

Indien er een monteur komt zal het dus niet kosteloos zijn denk ik.

Ook is er kruisdraad gebruikt zie ik nu en daar zou 10 meter oke moeten zijn, omdat de verder niks tussen zit is het even kijken of het wel aan de 10 meter draad ligt of niet.

Dit zijn de meerwerk kosten van Guidion :

Meerwerk kosten Guidion

Indien er een monteur komt zal het dus niet kosteloos zijn denk ik.

Ook is er kruisdraad gebruikt zie ik nu en daar zou 10 meter oke moeten zijn, omdat de verder niks tussen zit is het even kijken of het wel aan de 10 meter draad ligt of niet.

Bij de werkzaamheden waarvoor je niet hoeft te betalen, staat o.a. “Onze monteurs leggen een kabel naar het (glasvezel)modem”. Dat is bij mij niet gebeurd. De KPN-monteur heeft als noodoplossing een draadje gespannen tussen kastje buiten en modem binnen...

Reputatie 7
Badge +14

Het ISRA punt is leidend. Dat in jouw complex e.e.a. intern niet is verder getrokken bij de bouw kan te maken hebben dat het pand eerst als 1 geheel functioneerde en nu is opgesplitst?

Het ISRA punt is leidend. Dat in jouw complex e.e.a. intern niet is verder getrokken bij de bouw kan te maken hebben dat het pand eerst als 1 geheel functioneerde en nu is opgesplitst?

Dat is (denk ik) inderdaad het geval. De KPN-monteur zei dat zijn werk er eigenlijk bij de voordeur, op de begane grond, op zat en dat T-Mobile vanaf dat punt maar een oplossing moest bedenken (bijv. doortrekken kabels, WIFI-versterkers e.d.). Om mij direct uit de brand te helpen, heeft de KPN-monteur een kabel naar de eerste verdieping getrokken en een kastje geplaatst. Daardoor had ik meteen internet, maar wil T-Mobile mij niet meer verder helpen...

Reputatie 7
Badge +14

Het modem moet altijd bij het isra punt wordengeplaatst, ook om de beloofde snelheid te behalen.  De kabel voor de tv ontvanger kan door Guidion langs de plint of door een loze leiding worden getrokken. Zie hiervoor de prijslijst.

Als dat niet mogelijk blijkt, dan is het aan jezelf om extra apparatuur te kopen. Hier op de community kunnen we je hierbij helpen.

Ga je alleen internet gebruiken of ook de tv decoder?

Reageer