Beantwoord

Internet via kabel op LAN 1 werkt niet

  • 11 September 2017
  • 8 reacties
  • 2232 Bekeken

Hallo,

Sinds kort heb ik glasvezel van T-Mobile thuis. Wifi werkt en het tv-signaal werkt. Echter, wanneer ik de 15-meter lange kabel vanuit de modem (poort 1 dan wel 2) naar mijn desktop pc trek, is er geen internet (via de kabel). De PC herkent wel een signaal zo lijkt, want het internet-icoontje geeft geen foutmelding. Er is alleen geen dataverkeer.

Dit is vreemd, twee weken geleden toen ik nog Ziggo had deed de PC het wel met internetkabel.

Kan het zijn dat ik andere drivers nog heb en zo ja, waar vind ik deze?

Alvast bedankt,
Fedor
icon

Beste antwoord door Sander 12 September 2017, 08:56

Bekijk origineel

8 reacties

De (oude) netwerkadapter in de pc is een:
Realtek RTL8168B/8111B Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.20)

Is dit relevante info? Bedankt.
Reputatie 7
Hey Vijfhuizen,

Dat is een rare zaak! Maar ook een interessante. Poort 1 of 2 zou gewoon moeten werken. Ik speel even detective. De verdachten:
  1. -De kabel. Het kan natuurlijk zijn dat deze ondanks het spiksplinternieuwe een draadbreukje heeft. Kun je eens testen met een andere?
  2. -De computer. Werkt het internet op de computer via de wifi wel?
  3. -Het modem. Kun je een andere computer op het modem aansluiten? Werkt die dan wel? Voor de zekerheid kun je ook een fabrieksreset uitvoeren van het modem. Dan zou deze ook weer zo goed als nieuw moeten zijn.

Laat je ons weten wat je bevindingen zijn?
Hoi Sander,

Een hele rare zaak is het. Mijn bevindingen:
1. De kabel werkt prima. Ik heb de kabel op m'n MacBook getest en perfect internet.
2. Ik heb helaas geen wifi op de desktop dus ben afhankelijk van de kabel...
3. Ik heb een andere computer (macbook) aangesloten en dat ging via kabel en wifi prima.

Het icoontje van de desktop geeft aan dat er netwerkverbinding is maar er is geen dataverkeer.
"Server niet gevonden" wanneer je naar een willekeurige website surft.
Ik heb bij ipconfig gekeken en daar staat:

Ethernet-adapter voor LAN-verbinding:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Link-local IPv6 adres: fe80::50eb:49c5:f646:9aeb%10
IPv4-adres: 192.168.1.1
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.1.1

Lijkt op zich goed?

Bedankt alvast voor de hulp
Reputatie 7
Hallo Vijfhuizen,

Ik vermoed toch dat de kabel niet helemaal lekker is. Ik merk wel vaker dat de kabel wel goed werkt op een macbook maar niet goed op een ander apparaat.

Wat je kan proberen is even je netwerk adapter van je computer op 10Mbit half duplex zetten.
Als het mogelijk is ook even testen met een andere kabel 🙂
Reputatie 7
Badge +1
Een tip; bij de computerwinkels en ik dacht dat zelfs de Action ze wel eens heeft gehad er zijn wifiadapters in de handel welke maar een paar euro kosten, deze steek je in een leeg usb slot en je heb wifi.
bij allekabels.nl b.v. 8,95€ mediamarkt zal ze ook wel hebben
Bedankt voor beide tips - ik ga er mee aan de slag!
Reputatie 6
@Vijfhuizen
Die ethernet chipset is nog voldoende gangbaar, het kan wel zijn dat stuurprogramma of windowsversie tot wat problemen kan leiden. Aangezien je wel een IP adres van de router hebt gekregen, maar DNS is configuratie is nog even de vraag of dat wel goed zit.

Je kan met:
ipconfig /renew all

kijken of je daadwerkelijk nog een keer een nieuw adress van de wifimodemrouter krijgt en dan:
ping www.google.com

kijken of je een IP adres krijgt bij www.google.com

En wat is de toestand na:
ipconfig /flushdns
IPv4-adres: 192.168.1.1
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.1.1

Dit ziet er juist niet goed uit. Je IPv4 adres is hetzelfde als je standaardgateway. Dat is vragen om problemen. Waarschijnlijk staat je IP adres nog statisch ingesteld op je pc.

Reageer