Beantwoord

Internetverbinding via Zyxel T50 valt minstens 1x per week weg - alleen reboot helpt


Reputatie 4

Hoi,

 

Ik heb internet, TV en telefonie va T-Mobile. Ik heb daarvoor een Zyxel T50 modem van T-Mobile staan in mijn meterkast. Daarachter hangt mijn eigen router die via switches het netwerk thuis verder bedient incl. WIFI. WIFI op de Zyxel staat uit. 

Ik ben nu klant sinds najaar 2019. Sinds enige tijd merken we toenemende instabiliteit in het internetverkeer en TV signaal. Ik monitor nu daarom nu actief de stabiliteit van de internetverbinding.

Het valt op dat latency en packet drop toeneemt tot internet en TV er uiteindelijk helemaal uit liggen. Een powercycle van de Zyxel blijkt als enige de zaak weer in de lucht te krijgen. Daarna begint het hele verhaal van voren af aan en binnen max 1 week is het zaakje weer zover uit de hand gelopen dat de Zyxel weer gereboot moet worden.

Herstarten van eigen netwerkapparatuur heb ik ook geprobeerd. Dat heeft geen effect. Er lijkt mogelijk een relatie te zijn met netwerkbelasting maar dat is nog niet helemaal duidelijk. Wel valt op dat er rond het weekend vaker storing is. 

Kortom, alles wijst erop dat de Zyxel instabiel is. 

Is dit een config issue met de Zyxel of is het gewoon een defect modem?

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Brian 16 December 2020, 15:16

Bekijk origineel

180 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Pedro1977 ,

Welkom op de community. Je reageert nu in een oud topic.
Het is beter om zelf even een topic aan te maken, daar je vraag/klacht zo duidelijk mogelijk te omschrijven. Nog een tip, zet je klantnummer in je profiel, dit is alleen zichtbaar voor jou en de moderators. Zo kunnen ze je snel helpen.
Zij reageren indien nodig vanzelf op een topic, dit gebeurt op volgorde van binnenkomst. Meestal is dat binnen 24 tot 48 uur afhankelijk van de drukte.

@Lisa goed nieuws, de monteur kon zelf niks vinden en heeft op mijn aandringen het modem en de ont vervangen en sindsdien geen storingen meer!! yes, eindelijk! 

Voor andere klanten, ik denk dat het niet eens een hardware issue was, maar dat het opnieuw aanmelden van de ONT het euvel echt heeft verholpen. Ik heb nu ook een nieuw ip adres in de 80 range ipv de 147 range. Volgende keer kunnen jullie de reset misschien ook vanaf de centrale doen door gewoon het ont er even af- en weer aan te melden. 

Beste Lisa, heb je enig idee hoe ik zelf opnieuw kan aanmelden van het ONT kan initieren? Ik heb namelijk hetzelfde probleem dat geregeld de hele verbinding eruit valt. Alvast dank voor je reactie. 

Reputatie 6
Badge

Hi allemaal,

Ik heb al eerdere topics gezien met hetzelfde probleem, maar kom zelf niet tot een oplossing. Eind vorig jaar een woning gekocht waar de vorige bewoners gebruik maakten van Ziggo en de KPN aansluiting (ISRA-punt) niet meer werkte. KPN monteur langsgekomen om een nieuwe aansluiting te plaatsen en de lijn open te zetten. Sindsdien van begin af aan hebben wij het probleem dat de internetverbinding regelmatig wegvalt. Totaal niet afhankelijk van de hoeveelheid verbruik of het tijdstip. Kortom compleet random weg op alle apparaten.

Omschrijving probleem
Sindsdien van begin af aan hebben wij het probleem dat de internetverbinding regelmatig wegvalt. Totaal niet afhankelijk van de hoeveelheid verbruik of het tijdstip. Kortom compleet random weg op alle apparaten. Eerst valt de verbinding met internetweg en een paar tellen later de WiFi. Wanneer ik naar het modem (Zyxel T50) kijk als dit gebeurd zien wij precies hetzelfde terug op de indicatie lampjes. Modem blijft actief, maar eerst Internet en dan de WiFi om vervolgens weer het WiFi netwerk opnieuw op te starten.

Ik ben geen expert, maar heb enigszins wel verstand van zaken. Stekker modem uittrekken en na 10sec insteken werkt natuurlijk, maar verhelpt het probleem niet op lange termijn, Daarnaast start het modem bij het wegvallen zelf opnieuw het netwerk op.

Instellingen modem zijn OK, ik zie niks geks erin terug en heb geen wijzigingen aangebracht na bezoek monteur. Er zijn overigens best wel wat devices verbonden (Smart Home), maar dit mag zover ik weet geen probleem veroorzaken. Het probleem deed zich overigens al voor, voordat deze verbonden waren.

Mijn vraag; Wat kan ik hieraan doen? WiFi die 3-4x per week minimaal wegvalt is geen beginnen aan. Werken, streamen, gamen, tv kijken wordt dan heel lastig...


 

Wat zie je als uptime als je bij de problemen op de Zyxel probeert in te loggen? Werkt dat ueberhaupt?

Hi allemaal,

Ik heb al eerdere topics gezien met hetzelfde probleem, maar kom zelf niet tot een oplossing. Eind vorig jaar een woning gekocht waar de vorige bewoners gebruik maakten van Ziggo en de KPN aansluiting (ISRA-punt) niet meer werkte. KPN monteur langsgekomen om een nieuwe aansluiting te plaatsen en de lijn open te zetten. Sindsdien van begin af aan hebben wij het probleem dat de internetverbinding regelmatig wegvalt. Totaal niet afhankelijk van de hoeveelheid verbruik of het tijdstip. Kortom compleet random weg op alle apparaten.

Omschrijving probleem
Sindsdien van begin af aan hebben wij het probleem dat de internetverbinding regelmatig wegvalt. Totaal niet afhankelijk van de hoeveelheid verbruik of het tijdstip. Kortom compleet random weg op alle apparaten. Eerst valt de verbinding met internetweg en een paar tellen later de WiFi. Wanneer ik naar het modem (Zyxel T50) kijk als dit gebeurd zien wij precies hetzelfde terug op de indicatie lampjes. Modem blijft actief, maar eerst Internet en dan de WiFi om vervolgens weer het WiFi netwerk opnieuw op te starten.

Ik ben geen expert, maar heb enigszins wel verstand van zaken. Stekker modem uittrekken en na 10sec insteken werkt natuurlijk, maar verhelpt het probleem niet op lange termijn, Daarnaast start het modem bij het wegvallen zelf opnieuw het netwerk op.

Instellingen modem zijn OK, ik zie niks geks erin terug en heb geen wijzigingen aangebracht na bezoek monteur. Er zijn overigens best wel wat devices verbonden (Smart Home), maar dit mag zover ik weet geen probleem veroorzaken. Het probleem deed zich overigens al voor, voordat deze verbonden waren.

Mijn vraag; Wat kan ik hieraan doen? WiFi die 3-4x per week minimaal wegvalt is geen beginnen aan. Werken, streamen, gamen, tv kijken wordt dan heel lastig...


 

Reputatie 7
Badge +5

Dank voor de update @AnneliesUtrecht en super dat het is opgelost! 🎉

Reputatie 3

@Lisa goed nieuws, de monteur kon zelf niks vinden en heeft op mijn aandringen het modem en de ont vervangen en sindsdien geen storingen meer!! yes, eindelijk! 

Voor andere klanten, ik denk dat het niet eens een hardware issue was, maar dat het opnieuw aanmelden van de ONT het euvel echt heeft verholpen. Ik heb nu ook een nieuw ip adres in de 80 range ipv de 147 range. Volgende keer kunnen jullie de reset misschien ook vanaf de centrale doen door gewoon het ont er even af- en weer aan te melden. 

Reputatie 7

Hi @AnneliesUtrecht, ik hoor heel graag van je of je na morgen voor eens en altijd probleemvrij bent! Geef je ons morgen een korte update na het monteursbezoek? 💪

Reputatie 7
Badge +5

Fijn @AnneliesUtrecht! Dankjewel voor het meedenken trouwens, ik ga deze mail meteen bekijken en bespreek het dan intern. Voor nu een mooie zondag toegewenst!

Reputatie 3

Ik kreeg een mailtje dat ik weer een afspraak met Guidion kon maken en dat ze dit keer wel het modem en ont zullen vervangen. De afspraak is vrijdag. Hopelijk helpt het. 
de mailtemplate die jullie sturen klopt niet want daarin staat “We hebben elkaar net gesproken” terwijl dit dus niet het geval is dan. Misschien handig om aan te passen in de toekomst. 😉

Reputatie 7

Hi @AnneliesUtrecht, ik wil je graag laten weten dat ik een paar dagen vrij ben! Op woensdag ben ik er weer en dan kom ik meteen weer bij je aankloppen als ik een update met jou kan delen. Merci voor jouw geduld. Tot snel! 😊

Reputatie 6
Badge

De laatste 24 uur was ie wel nog goed gelukkig, maar ik zie wel dat de response tijd vreemd genoeg in de nacht hoger ligt dan overdag. Wat doet het zyxel kastje s nachts? Ik heb helemaal geen apparatuur aan staan s nachts, ook geen nas of iets dergelijks. 

 

Die uptime server zit ergens ver weg, anders haal de gemiddelde 123 ms niet. De kans is groot dat de variaties die je ziet ergens “buiten” zitten op een link tussen Nederland en de server die meer gebruikt wordt op dat ogenblik. Met andere woorden, uit die variaties kun je niet veel afleiden voor de performance van de Zyxel.

Reputatie 7

Hi @AnneliesUtrecht, top dat je dit zo snel kon doorgeven! Alle informatie is aan het onderzoek toegevoegd, dus ik hoop dat ik snel een terugkoppeling met je kan delen. Hopelijk worden hierna al jouw vragen beantwoord. Het onderzoek zal niet telefonisch gaan, dus het klopt dat je niet bent gebeld. Mijn collega's van de technische dienst hebben alle informatie om hiermee aan de slag te gaan en delen vervolgens de uitkomst met mij. Ik heb de notitie er wel bij vermeld of ze jou kunnen bellen als er onduidelijkheden zijn. Ik zal alle uitkomsten in ieder geval ook via deze weg met jou delen, zodat je niets mist. We zijn ermee bezig! 💪

Reputatie 3

De laatste 24 uur was ie wel nog goed gelukkig, maar ik zie wel dat de response tijd vreemd genoeg in de nacht hoger ligt dan overdag. Wat doet het zyxel kastje s nachts? Ik heb helemaal geen apparatuur aan staan s nachts, ook geen nas of iets dergelijks. 

 

Reputatie 3

Hoi @Lisa , ja ik moet het modem dagelijks uit en aanzetten om de storing te verhelpen. Soms is het modem vanzelf al aan het herstarten en moet ik alleen wachten tot ie weer online is. Het zelf herstarten doe ik enkel op het moment dat ik dus geen internet heb en ik ook thuis ben. Soms is het wereldbolletje lampje wel uit (niet rood, maar uit) en soms niet, maar het is altijd zo dat ik geen bedraad/wifi internet dan heb. 

Ik kan wel jullie collega wel toegang geven tot de monitoring website die ik heb? Dan kan die zien of die nieuwe ip handouts overeen komen met de storingen die ik heb?

Ik ben nog steeds niet gebeld helaas, dus daarom duurt het langer om dit op te lossen. Ik kan geen wachtwoorden delen via het forum uiteraard. 

Reputatie 7

Hi @AnneliesUtrecht, ik kom heel graag nog terug op jouw eerdere vragen! Mijn collega heeft het volgende bij mij aangegeven. Alle ONT's zijn online en de demping is goed, maar omdat je nog steeds problemen ervaart is het onderzoek opnieuw geopend. Mijn collega ziet dagelijks dat er nieuwe IP handouts plaatsvinden. Komt dit wellicht omdat je zelf het modem steeds uit- en aanzet? Kun je daarnaast nog aangeven wat er exact gebeurt als de verbinding wegvalt? Gaat het wereldbolletje dan op rood? De firmwareversie die je aanstipte is de nieuwste, dus hier hoef je je geen zorgen over te maken. Wanneer er een nieuwe firmware versie aan komt, dan worden we hiervan op de hoogte gesteld en kunnen we deze informatie delen. Een monitor op een IP-adres zetten dat is jammer genoeg niet mogelijk. We kunnen  enkel de verbinding controleren via een lijnmeting. 

In het onderzoek dat nu nog uit staat, heb ik ook aangegeven dat de ONT niet is vervangen en enkel de kabel is vervangen. Mijn collega's komen hier zo snel mogelijk op terug en ik laat het je dan ook weer weten als ik een nieuwe update heb doorgekregen. 

Reputatie 3

Ok, mooi. Zijn er ergens release notes beschikbaar voor alle firmware versies? 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @AnneliesUtrecht, bedankt voor jouw update, sorry dat het nog niet hersteld is! Ik zal onze technische dienst vragen jouw meest recente feedback toe te voegen aan het uitstaande onderzoek. B16 is zeker niet de firmwareversie van mei 2021 trouwens; dit is de meest recente firmwareversie. 

Ik denk dat onze techneuten vinden dat het ergens aan ligt. Je hoort snel meer van ons!

Reputatie 3

Gisteren weer 2x storing, net als de dag ervoor. Telefoongesprek (voip) werd onderbroken en als mijn neefje een spelletje op de tablet doet is het ook soms opeens uit de lucht. Dit is erg vervelend als ie dus midden in een spel met vriendjes zit en dan dus gelijk verliest. 

Graag wil ik persoonlijk contact via de telefoon. Mijn tel nr staat wel in mijn klant profiel. Ik snap niet waarom er, als er in de werkopdracht staat om de ONT te vervangen, dat de monteur dat dan gewoonweg niet ook doet en alleen het kabeltje vervangt. 

Het kan ook iets softwarematigs zijn, want ik heb T-mobile dus al vanaf mei, maar nog nooit zoveel storingen gehad als de afgelopen maand! Mijn apparatuur setup is niet gewijzigd! Mijn vorige provider (online) had ook een zyxel kastje, dus het moet haast wel iets met de T-mobile firmware zijn. Aan het versie nr te zien b16_20210525 is deze software nog van mei 2021. 

Reputatie 7

Hi @AnneliesUtrecht, merci voor deze aanvullende vragen! Ook die heb ik doorgezet naar mijn collega en ik verwacht hier zo snel mogelijk een reactie op te krijgen. Dan kom ik hier graag bij je op terug. 

Reputatie 3

Ok, bedankt voor je reactie! 

Misschien kan je vragen aan het development team of er soms rond die tijden software updates gedaan worden ofzo? 

Of dat ze ook een monitor op mijn ip adres zetten (die zet ik even niet op een openbaar forum, maar die kan ik in private message geven) zodat ze de up/down tijden ook zien? 

Heb ik al de laatste firmware versie op het modem? 

Systeeminformatie

Modelnaam

VMG8825-T50

Firmware-versie

V5.50(ABPY.1)b16_20210525

Reputatie 7

Hi @AnneliesUtrecht, jeetje - dat is niet de terugkoppeling waar ik op had gehoopt! Heel goed dat je mij dit meteen laat weten. Ik heb dit doorgespeeld naar mijn collega, zodat hij de vervolgstap met mij kan delen. Excuses dat je nog met dezelfde problemen kampt. Ik ga hier voor je achteraan. Je hoort zo snel mogelijk van me hoe we dit definitief gaan verhelpen!

Reputatie 3

@Lisa 

De monteur heeft enkel 2 kabeltjes vervangen maar het heeft helaas niet geholpen. Vannacht lag weer vanaf 00:17 eruit tot ik het modem herstartte om 7:45. 
 

Reputatie 7

Hi @AnneliesUtrecht, top dat ze vandaag langskomen! Yes, fingers crossed. Laat je het aan ons weten? 💪

Reputatie 3

Hoi, 

Ja, nu kreeg ik het sms-je van Guidion wel. Ik heb nu een afspraak voor a.s. woensdag. Hopelijk kunnen ze het dan oplossen. 

Reputatie 7

Hi @AnneliesUtrecht, goed nieuws! Mijn collega heeft zojuist onze monteursservice Guidion voor jou aangestuurd. Je ontvangt dan ook een sms/e-mail met daarin onze afspraaktool. Ik hoop dat ze heel snel bij jou langs kunnen komen. Mijn collega vermoedt dat je een defecte ONT hebt en die kan de monteur vervangen. Houd je ons op de hoogte of je probleemvrij bent na het bezoek van de monteur? 😊

Reageer