Beantwoord

IP range op blacklist (eigen IP niet)

  • 2 October 2021
  • 6 reacties
  • 119 Bekeken

Afgelopen donderdag merkte ik dat er geen prive mail meer ontvangen werd op mijn thuis netwerk. Wel ontving ik nog mail op mijn mobiel (4g).

Na enig onderzoek blijkt dat de IP range waar mijn IP onderdeel van is op de blacklist staat bij dnsbl-2.uceprotect.net en dnsbl-3.uceprotect.net. Mijn IP is dus goed, maar doordat de IP range listed is komt mijn mail niet meer binnen. Ik kan vanaf mijn thuisnetwerk ook niet meer inloggen op mijn webhosting (IP webhosting staat niet op de blacklist).
Ik heb geprobeerd mijn router 24 uur uit te zetten in een poging om een nieuw IP adres te krijgen. Echter krijg ik hetzelfde adres toegewezen.
Weet iemand of het mogelijk is om een nieuw IP adres te krijgen voor je router? Of is er misschien een moderator die dit kan doorzetten om te zorgen dat die IP range van de blacklist komt?

 

Het betreft de IP range 85.144.0.0/15

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 3 October 2021, 10:22

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @brumsel 

Het is wel mogelijk om een nieuwe IP adres toegewezen te krijgen en het klopt ook dat je modem een leasetijd heeft van 24 uur waarna je een nieuwe IP krijgt maar het wordt aangeraden om zeker 48 alles stroomloos te laten indien dat lukt.

Na 24 uur krijg je niet altijd een nieuwe IP, bij DSL gewoon de kabels even uit het modem halen en bij glasvezel is de mediaconverter van het stroom halen ook genoeg.

@Waqqas, bedankt voor je reactie.

Jee, 48 uur is best lang zeker doordeweeks aangezien ik thuis werk. Zal kijken of dat gaat lukken, anders volgend weekend.

 

Zal in ieder geval laten weten of het gewerkt heeft.

Ik heb 'm nu 48 uur uitgehad, maar ik krijg nog steeds hetzelfde IP adres. Helaas.

Reputatie 7
Badge +19

IP adressen worden dynamisch toegewezen dus er is geen vaste IP adres, geen idee waarom je geen nieuwe krijgt 😅

Reputatie 5
Badge +2

Ik heb 'm nu 48 uur uitgehad, maar ik krijg nog steeds hetzelfde IP adres. Helaas.

Als ik het mij goed kan herinneren krijg je tegenwoordig minder snel een nieuw IP-Adres en als je deze al krijgt is de kans zeer groot dat deze binnen dezelfde subnet valt daar T-Mobile iedere regio/provincie of zelfs stad voorziet van een eigen subnet. Een nieuw ip-adres buiten 85.144.0.0/xx zal hiermee niet snel gebeuren.

 

Een nieuwe check bij UCEprotect laat op dit moment als het goed is trouwens wel zien dat het subnet waarin je valt, niet meer blacklisted is. Maar goed, dit kan over enkele uren alweer anders zijn.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi all, ik wil graag een kleine nuance aanbrengen in het IP-lease verhaal: de IP-leasetijd staat op 24 uur, dat klopt. Dat betekent echter niet dat je een nieuw IP krijgt, dat betekent dat de leasetijd op het IP-adres vernieuwd wordt. Dat is een kleine, maar belangrijke kanttekening. 

@brumsel Het is niet direct mogelijk om een ander subnet toe te wijzen, precies zoals @Gerrit078 omschrijft, sorry daarvoor. 

Wat wel mogelijk is, is om jouw IP-adres te maskeren via bijvoorbeeld een VPN-setup. Daarmee maskeer je daadwerkelijke IP-adres en krijg je online een ander IP toegewezen (niet letterlijk maar als omleiding). Dit zou voor jou wellicht een gunstige uitkomst zijn, is dit een idee?

Reageer