Beantwoord

Korte onderbreking (15minuten) in internet

  • 18 September 2020
  • 10 reacties
  • 324 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb de laatste weken meerdere malen per week dat mijn internetverbinding van de ene op het andere moment uitvalt. Als ik dan het modem herstart geeft hij ook het rode lampje van geen signaal. Meestal is het met een kwartiertje weer opgelost en doet hij het weer. 

Maar met thuiswerken is dan mijn externe bureaublad er wel uitgeklapt, zijn online meetings stilgevallen of als ik aan het gamen ben, ben ik wel dood aan het einde van die 15 minuten. De tijdstippen verschillen gedurende de dag (maar uiteraard altijd op momenten dat ik er last van heb). 

Ikzelf heb de indruk dat het samenhangt met werkzaamheden voor nieuwe aansluitingen, glasvezel is nieuw in de wijk, dat er dan iets gebeurd bij het aansluiten ofzo. Resetten van het modem en dergelijke is allemaal gedaan, maar het blijft zich voordoen en lijkt dus ook echt aan het signaal van buiten te liggen. 

 

Zijn er meer die dit hebben/hadden? En is er een mogelijke oorzaak hiervan bekend? En wat zou dan de oplossing zijn?

icon

Beste antwoord door Ginny 19 September 2020, 14:05

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6

@robbertbakker83 Ik zie dat de lease van je Samsung apparaat, welke via Wifi is verbonden met het modem, bij ons een lease time error geeft. Dit kan ervoor zorgen dat je last hebt van een wegvallende verbinding. Vaak is er dan iets mis in de interne configuratie (DHCP). Heb je dit apparaat recent aangeschaft of recent verbonden en zou dit de problemen kunnen verklaren? Zou je de verbinding eens willen verbreken en kijken of je hierna dezelfde problemen ondervind?

Reputatie 1

Dat zou dan mijn telefoon moeten zijn of mijn TV op de slaapkamer. Die laatste heb ik al een tijd niet gebruikt, maar hij staat wel op standby. Mijn telefoon heb ik uiteraard wel regelmatig op WiFi. Maar daar merk ik ook regelmatig dat ik WiFi even uitzet en over schakel naar 4g als hij blijft hangen qua verbinding. 

Begrijp ik het goed dat dit probleem ook ervoor kan zorgen dat mijn bekabelde internet op de pc hierdoor uitvalt? Daar merk ik het namelijk vooral als hij wegvalt. Op de telefoon heb ik natuurlijk altijd de back-up van 4g. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @robbertbakker83, in theorie kan dit er zeker voor zorgen dat de bekabelde ethernetverbinding tussen modem en PC onderbroken wordt en je Internet uitvalt. Hoe oud is het model Samsung TV op je slaapkamer? Het kan zijn dat deze voor de obstructie in je netwerk zorgt. 

Ik heb voor de zekerheid nog eens een lijnmeting gedaan om je verbinding te controleren en zie dat zowel het modem als WAN (binnenkomende signaal) al 11 dagen en 4 uur online zijn. In de DHCP logging zie ik ook geen uitvalsverschijnselen meer. Als het echt specifiek om de PC gaat, betreft het misschien de UTP-kabel zelf die de boel verstoort. Zou je die eens kunnen vervangen en nalopen of dit helpt? Thanks voor je medewerking! 

Reputatie 1

@Jason, Ik heb de afgelopen dagen ook geen problemen meer gehad. Mijn mobiel heb ik ook niet voor lange periodes verbonden gehad met WiFi en de tv in de slaapkamer is niet gebruikt. TV en telefoon zijn allebei ongeveer een jaar oud. Dus nieuwe modellen.

Reputatie 1

En ook nu weer korte onderbreking gehad na een tijdje niet. Enige verschil met voorheen. Mijn ipad staat sinds gister weer aan. 

Op dit moment een storing die inmiddels 45 Minuten duurt. Alles al stekker eruit gehad en herstart. Maar lampje blijft rood... Website zegt zoals altijs: geen storing. 

Reputatie 7
Badge +16


Goedemorgen @robbertbakker83, top dat je me op de hoogte houdt en sorry voor de te late reactie!

Ik heb meteen een lijnmeting gedaan om de verbinding te controleren op fouten en zie geen rare dingen voorbijkomen. Wat me wel opvalt is dat de TV Box al 43 dagen op standby staat, zou je deze helemaal stroomloos willen houden indien je de TV daar niet meer gebruikt? Ik heb toch sterk het idee dat daar de storende factor ligt. Omdat je sinds een week elke dag de TV Box aan hebt gehad, kan het goed zijn dat daar de haperingen vandaan komen. Hierdoor valt je verbinding eens in de zoveel tijd uit. De lease time-error die Ginny eerder benoemde, zie ik nu niet meer dus dat is in ieder geval goed nieuws.

Heb je nog geprobeerd om een andere UTP-kabel aan te sluiten op de box en de ‘oude’ te vervangen? Ik stuur je voor alle zekerheid een nieuwe kabel toe. Deze zal je binnen vier tot maximaal zeven werkdagen ontvangen. Mocht ik iets anders voor je kunnen doen, let me know. Stay safe!

Reputatie 1

Ik gebruik de TV box inderdaad zelden. Meestal gebruik ik TV anywhere op de pc, maar sinds de veranderingen daarin ben ik weer overgeschakeld naar ziggogo totdat full screen niet meer wordt afgedwongen.

Ik zal de stroom van de tv box afhalen en de homeplugs ook afkoppelen. Mocht ik dan iets met de TV in de woonkamer willen, plug ik het wel weer in. Het is natuurlijk wel vreemd als dit de internetverbinding zou verstoren. Het is immers allemaal van dezelfde aanbieder.

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt dat je zo actief meewerkt aan de oplossing, het zijn ingewikkelde tijden met alle omstandigheden, maar we blijven doorgaan en komen er uiteindelijk sterker uit!

Wat betreft TV Anywhere: een pientere user heeft een handige tool gevonden die ervoor zorgt dat je alsnog in windowed modus de zenders kunt bekijken. Het is natuurlijk slechts een tijdelijke fix en zeker geen eindoplossing, maar zo kun je in ieder geval van TV Anywhere gebruikmaken zonder dat je geforceerd fullscreen kijkt. Neem een kijkje in deze reactie van Jules S (de link is klikbaar).

Werkt de nieuwe UTP-kabel goed? Ik zie geen uitval meer optreden na de laatste keer op 14 en 15 oktober. 

Reputatie 1

Ik heb niets veranderd nog..weinig thuis geweest het weekend, maar ook inderdaad geen storingen ervaren. De storingen gaan overigens altijd gepaard met een rood lampje op het signaal van buiten af. Herstarten van het modem maakt niet uit. Hij duurt zo lang of zo kort als ie duurt. Dus ik heb toch wel sterk de indruk dat het van buiten komt. 

De oplossing voor in een window tv kijken werkt inderdaad. Dank...Wel heb ik in de afgelopen 20 minuten dat ik nu kijk al meerdere keer “sessie beëindigd” gehad. Als ik dan op ok klik, moet ik opnieuw inloggen. Klik ik hem weg (kruisje) dan gaat de tv gewoon door. Een eerste tijdelijke oplossing gevonden dus, maar optimale werking nog niet. 

Reputatie 7
Badge +16

De kans bestaat dat het dan inderdaad van buitenaf komt en dat de oorzaak wellicht in de wijkcentrale of de externe verbinding ligt. 

Het beëindigen van de sessies is een bekende bug in het nieuwe TV Anywhere. Ons TV team werkt al aan een oplossing en zal hier spoedig meer bekend over maken. Houd ook ons verzameltopic in de gaten, zo ben je altijd up-to-date. 

Reageer