Beantwoord

LAN poorten 3 & 4 omzetten van TV naar LAN

  • 1 April 2017
  • 35 reacties
  • 29189 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik ben een voormalige Vodafone thuisgebruiker met Glasvezelinternet. Ik heb destijds een Draytek Vigor 2132Vnf glasvezelmodem ontvangen. Werkt allemaal prima. Ik gebruik deze modem ook gelijk als router voor mijn PC's en consoles. Nadeel van deze router is echter dat alleen LAN poort 1 en 2 openstaan voor LAN verbindingen. Lan poort 3 en 4 zijn standaard gereserveerd voor TV. Effectief heb ik dus maar twee LAN poorten tot mijn beschikking. Ik heb een Interney only abonnement zonder TV dus en zou graag ook poort 3 en 4 willen gebruiken als LAN poorten voor in mijn netwerk.

Ik heb al ingelogd op de router en gezocht in de instellingen, maar ik kon niet zo snel iets zien waarmee ik dit kon wijzigen. Het lijkt erop dat ik als user geen opties heb om dit te wijzigen, of Vodafone / T-mobile heeft de firmware aangepast waardoor ik dit niet kan aanpassen?

Iemand hier die weet hoe ik poort 3 en 4 toch als LAN poort kan gebruiken?

Moderator edit: LAN3 en LAN4 zijn niet van functie te veranderen. Je kunt wel gebruikmaken van managed switches. Pieter_B legt hieronder uit hoe je dat doet.
icon

Beste antwoord door Pieter_B 7 April 2017, 22:46

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Hi raymond, welkom op het forum! Meteen een mooie binnenkomer met dit bericht! 🙂 Zou je het voor een simpele leek als ik wat verder toe kunnen lichten? Wat maakt dat je met twee switches en deze setup wél TV over de switch kan laten lopen?
Reputatie 7
Brian het is eigenlijk heel simpel :)

T-Mobile gebruikt port based vlans. maar eigenlijk wil iedereen tagged vlans.
Als je vervolgens de STB instelt dat ie gebruik maakt van vlans (ook handig om de netflix app werkend te krijgen) dan is er niets aan de hand.

Met vlans kan je van 1 switch meerdere virtuele switches maken.
Dit is hoe de draytek het doet. de 4 lan poorten zijn eigenlijk ook een managed switch


Groen is internet
Oranje is TV

Stel je links de draytek voor en rechts 1 switch met vlans.



maar we willen eigenlijk maar 1 kabeltje gebruiken.
Dus doen we vlans over 1 kabeltje (we maken dan van 1 kabel virtueel 2 kabels.)



omdat wij dit niet zelf kunnen doen in de draytek moeten we hier voor dus 2 switches gebruiken.
Reputatie 7
Bedankt voor de mooie illustraties Hidden, dat helpt voor iemand die visueel ingesteld is zoals ik! 🙂 Ik ga mij er wat verder in verdiepen!
Helemaal eens met Pieter_B. Dat zou een mooie optie zijn. Er zijn echter nog maar weinig providers die dit zo aanbieden. Het is duidelijk dat het een wens is van onze klanten. Wel van een specifieke groep binnen het totaal! Het meerendeel heeft geen behoefte hieraan, maar het zou alsnog een mooie extra zijn. Kortom, ik geef deze wens door in de organisatie, maar ik kan niets beloven...

Ik ben sinds kort ook 'internet' klant van T-Mobile en ik vind het verbazend en beschamend dat we als 'internet'- klant (en dus geen TV-klant) een modem krijgen met slechts '2' LAN poorten. We leven in 2017, waar gaat dit mis ?

Ik heb notabene vooraf contact opgenomen om na te gaan hoeveel LAN poorten er beschikbaar zijn en moet er achter komen dat er slechts 2 van de 4 gebruikt kunnen worden. Ik voel me eigenlijk 'misleid' door jullie klantenservice.

Daarnaast MOEST er een monteur komen, die slechts 10 min. bezig is geweest met hetgeen wat een ieder MAKKELIJK zelf kan doen. Hiervoor betaal je ook ! Vind dit geen een goede start en service


Hello @utrethegame,
So did you get them to solve this issue with T-mobile? I'm on the same page, it's a nonsense that someone needs to get extra hardware just because of some poor/lazy old setting definition.

Cheers,
Romeo
Komen op deze manier ook de firmware updates voor de Entone kastjes binnen zonder problemen? Ik gebruik nu alleen igmp en dat werkt goed tot dat er weer een firmware update nodig is. Dan moet ik de Entone kastjes weer rechtstreeks op de router aansluiten om te zorgen dat de firmware opgehaald kan worden.

Anders krijg ik dit in beeld:
Synchronizing with ACS...
Met daarna de foutmelding:
Unable to get upgrade firmware
Please contact technical support

Ik heb aan de hand van dit topic en andere info een setup werkend met 2 switches van TP LINK (105E). Ik zou aanbevelen om een groter broertje van deze switches te gebruiken om andere apparaten ook aan te kunnen sluiten. Je kunt poort 1 en 5 niet gebruiken zoals de andere poorten (5 is langzamer, 1 is een speciale poort).

etc...
Reputatie 1
Hier is zeker nog steeds geen actie op ondernomen door T-mobile?

Mogen we in 2019 dan misschien wel een fatsoenlijke oplossing verwachten qua meegeleverd modem/router, met 4 bruikbare poorten, 5Ghz WiFi in plaats van de huidige situatie?

De snelheid van jullie 750mbps abonnement is prima, maar door bovengenoemde nadelen zou ik geen van mijn vrienden T-mobile aanraden. De apparatuur moet ook gewoon voldoen. En momenteel heb ik het idee dat jullie nog een restpartij meuk uit 2012 uitleveren aan klanten. 2 LAN poorten is belachelijk.
Reputatie 7
Hallo @JeroenTGT,

Inmiddels levert T-Mobile de Huawei HG659 modem ook bij Fiber middels een media convertor.
Deze beschikt wel over een 5GHZ WiFi. echter is hierbij ook LAN 1/2 voor Internet en 3/4 voor TV.
Mocht je niet genoeg hebben aan 2 poorten dan kan je eenvoudig een Switch plaatsen om gebruik te maken van meerdere bekabelde verbindingen. Ik snap dat het vervelend is dat er poorten op zitten die je niet kan gebruiken. Maar ik sta er eigenlijk wel achter. op deze manier heb je 2 gescheiden netwerken voor tv en internet. Dit zorgt er voor dat er minder storingen zijn op tv.
Het is me gelukt om poort 3 en 4 te 'bevrijden' van de IPTV vlan door een alternatieve firmware te flashen die hier te vinden is. Dit is een nogal onorthodoxe manier die waarschijnlijk ook je telefonie kapot maakt.

Dit is voor mij geen probleem omdat ik alleen internet afneem.

Ook kan T-Mobile hierdoor het modem niet meer op afstand beheren door ontbrekende TR069 instellingen.
Reputatie 7
Badge +3
Hallo @IPoAC ,

Deze oplossing is natuurlijk wel een soort van 'open doel' die je neerzet.
Het is natuurlijk wel een heel ver gaande oplossing om je door T-Mobile 'geleende' modem zelf te flashen, die ik zeker niet zou aanraden bij minder ervaren gebruikers.

Voor de minder ervaren gebruiker, zou ik het advies geven om gewoon een eigen switch te plaatsen om meer LAN poorten te krijgen.

Met zekerheid is te zeggen dat de VoIP niet meer zal werken via het T-Mobile netwerk, omdat ze tot nu toe de settings hiervoor (nog) niet hebben vrijgegeven.
Reputatie 7
Hoi @IPoAC

Netjes gedaan. Dit heeft ongeveer hetzelfde effect als een eigen modem aansluiten. Voip komt te vervallen en wij kunnen geen ondersteuning bieden vanuit de klantenservice. Mocht je een issue ervaren, dan kun je uiteraard wel de standaard Firmware weer laden en na het verhelpen weer terugzetten.

Over de vraag of onze TV Boxen nog wel een update kunnen ontvangen na aanpassingen: hier kan ik geen uitsluitsel over geven. Ik zou adviseren om alles terug te zetten en de update te draaien. Daarna mag er weer van alles aangepast worden! 🙂

Reageer