Beantwoord

Modem (Huawei HG659) via extern IP te benaderen

  • 30 September 2020
  • 17 reacties
  • 680 Bekeken

Net de simpele vraag gesteld bij de helpdesk maar zij vonden deze vraag te ingewikkeld en moest mijn vraag hier stellen.

Nou daar gaat ie dan, hou je vast: Waarom is mijn modem via mijn externe IP adres te benaderen? Ik ga er van uit dat deze instelling onder het admin account zit want ik kan hem niet vinden onder het user account.

Wie o wie kan deze moeilijke vraag beantwoorden en deze instelling eventueel voor mij aanpassen?

 

Hoop niet dat er breincellen sneuvelen met het bedenken voor een oplossing.

 

Oftewel ik wil remote beheer uit hebben in mijn modem. Welk vinkje is dat?

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 2 October 2020, 08:48

Bekijk origineel

17 reacties

Laat maar.. Al gevonden..

Thnx.. voor de service.. Thumbs Up

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Andy York, fijn dat je het antwoord al gevonden hebt en tegelijkertijd mijn excuses dat wij je niet eerder van een antwoord hebben voorzien. We proberen normaliter binnen 24 tot maximaal 48 uur te reageren, maar soms zijn we minder snel door grote drukte. 

Ik hoop dat je in de toekomst wel jouw vraag hier beantwoord krijgt en mocht ik toch nog iets voor je kunnen doen, dan houd ik me zeer zeker aanbevolen. Een prachtig weekend toegewenst! 

P.s. waar heb je het antwoord gevonden en hoe heb je remote management uitgezet?

Hieronder de doorloopstappen om remote management in-/en uit te schakelen voor users die dit topic lezen:


1. Open het IP-adres van het modem in je browser (standaard: 192.168.1.1)
2. Log in op webGUI (gebruikersnaam en wachtwoord staan op modem)
3. Navigeer naar Onderhoud> Externe MGMT
4. Configureer en schakel de poorten in/uit zoals gewenst voor je externe toegang (d.w.z. schakel HTTP en HTTPS vanuit WAN in)
5. Navigeer naar het statusoverzicht en je kunt je WAN IP controleren (of bezoek een website zoals whatismyip.com om je WAN IP te controleren)
6. Test je externe toegang vanaf een ander netwerk door het WAN IP in de browser te typen

Goedemorgen @Andy York, fijn dat je het antwoord al gevonden hebt en tegelijkertijd mijn excuses dat wij je niet eerder van een antwoord hebben voorzien. We proberen normaliter binnen 24 tot maximaal 48 uur te reageren, maar soms zijn we minder snel door grote drukte. 

Ik hoop dat je in de toekomst wel jouw vraag hier beantwoord krijgt en mocht ik toch nog iets voor je kunnen doen, dan houd ik me zeer zeker aanbevolen. Een prachtig weekend toegewenst! 

P.s. waar heb je het antwoord gevonden en hoe heb je remote management uitgezet?

Hieronder de doorloopstappen om remote management in-/en uit te schakelen voor users die dit topic lezen:


1. Open het IP-adres van het modem in je browser (standaard: 192.168.1.1)
2. Log in op webGUI (gebruikersnaam en wachtwoord staan op modem)
3. Navigeer naar Onderhoud> Externe MGMT
4. Configureer en schakel de poorten in/uit zoals gewenst voor je externe toegang (d.w.z. schakel HTTP en HTTPS vanuit WAN in)
5. Navigeer naar het statusoverzicht en je kunt je WAN IP controleren (of bezoek een website zoals whatismyip.com om je WAN IP te controleren)
6. Test je externe toegang vanaf een ander netwerk door het WAN IP in de browser te typen

Bij stap 3 zie ik geen Externe MGMT. Waar kan ik dit tegenwoordig uitschakelen?

Reputatie 7

Hi @ndthien, hele goede vraag! Graag trommel ik @Pieter_B en @Hidden.nld op, met de vraag of zij jou hier meer over kunnen vertellen. Ik weet dit eerlijk gezegd niet namelijk en wil graag dat je zo goed mogelijk wordt geholpen!

Hallo,

ook ik wil graag mijn router kunnen bereiken vanuit mijn werk om instellingen aan te passen. Maar stap 3 van de oplossing 3. Navigeer naar Onderhoud> Externe MGMT staat er inderdaad (niet meer) bij. Hoe moet je dit nu dan doen? Ik heb het ook al geprobeerd met een domein van no-ip.com maar kan nergens de poort vinden van de router. Wat kan ik proberen? Groetjes Dee 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @HelloWorld123, maak jij ook gebruik van het Huawei modem? Zo ja: ik durf je momenteel niet te zeggen waar stap 3 onder geschaard wordt tegenwoordig, maar ik ga het direct navragen voor je - bedankt voor het aankaarten! To be continued…. soon! 😊

Reputatie 7
Badge +16

@Hidden.nld Heb jij een idee wat tegenwoordig onder stap 3 gezocht moet worden bij de HG659?

@Jason Externe Management (Externe MGMT) is in het geheel niet meer te vinden in de Huawei. Misschien een poging waard om het op te zetten via een z.g.n. port-forwarding?

Heb de HG659 hier liggen maar deze niet aan een internet verbinding hangen waardoor ik dit zelf op het moment niet kan testen;


Destination IP 127.0.0.1

Destination Port: 443

 

(Niet geschoten altijd mis)

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb de Huawei voor de gelegenheid even afgestoft en moet jullie helaas teleurstellen. De functie Externe MGMT is al sinds de rebranding van Vodafone naar T-Mobile weg. Een constructie zoals @Gerrit078 voorstelde, gaat ook niet. Port forwarding werkt op de Huawei op basis van MAC- i.p.v. IP-adressen. Je kunt bij port forwarding alleen kiezen uit apparaten uit de lijst. Daar kun je geen apparaat toevoegen met 127.0.0.1 of localhost. Als je het MAC-adres van de Huawei invult (zowel LAN als WAN) en 'm opnieuw opstart, kom je het menu helemaal niet meer in en DMZ biedt ook geen soelaas.
Conclusie: het kan niet meer.

Als je je router extern wilt kunnen benaderen is een eigen router natuurlijk een optie. Dan heb je alles zelf in de hand. Of dit voldoende is om in aanmerking te komen voor een andere router van T-Mobile, daar ga ik niet over, maar @Jason wel. Misschien kan hij daarin iets betekenen.

Reputatie 7
Badge +16

@HelloWorld123, @Gerrit078 en @TMTV In principe is een swap naar de Zyxel T50 geen enkel probleem. De T54 wordt enkel nog geleverd aan nieuwe glasvezelaansluitingen dus die kan ik nog niet aanbieden, maar mocht je, @HelloWorld123, graag van de Zyxel T50 gebruik willen gaan maken, dan ruil ik deze gewoon voor je om. Laat me weten wat je het liefste ziet!

 

@TMTV en @Gerrit078 Hartelijk dank voor jullie aanvullingen! 😄👍

@Jason , bedankt voor je reactie en moeite. Wat zijn de kosten verbonden aan de nieuwe router en is deze minstens even sterk als wat ik nu heb? Want we hebben nu maar net bereik op de zolder met 1 streepje wifi. Ik kan geen zwakkere router gebruiken. Maar als een andere router extern te bereiken zou zijn, dan heb ik daar zeker interesse in. 

Reputatie 7
Badge +16

@HelloWorld123 Er zijn geen extra kosten verbonden aan het andere modem. Je ontvangt daarentegen wel meer opties dan bij de Huawei. Hieronder in een grote notendop de beschrijving omtrent de nieuwe functies:

De extra functies
Mesh ondersteuning
Het modem ondersteunt 'Easy Mesh'. Dit is een standaard waarmee apparaten samen één netwerk vormen en zo de wifi-dekking verbeteren & uitbreiden. Wil de klant een mesh-netwerk aanleggen, dan kan dit met Wifi Plus. Het modem werkt ook samen met andere easy mesh gecertificeerde apparatuur. Heeft de klant eigen apparatuur, dan kan hij bij de leverancier terecht voor ondersteuning bij de werking. 

Het voordeel van easy mesh is dan in plaats van dat één router meerdere ruimtes moet voorzien, elk basisstation voor de Wifi van zijn eigen ruimte zorgt. Samen vormen ze één groot wifi-netwerk. Als je van de ene naar de andere kant van een gebouw loopt, blijf je verbonden met hetzelfde netwerk. Daarbij blijf je verbonden met het sterkste signaal.

Bandsteering
Bandsteering is een functie waarbij het modem per apparaat besluit welke frequentie (2.4 GHz / 5 GHz) het beste aansluit. Ook zet het modem elk apparaat standaard over op de andere frequentie als die op dat moment beter werkt. 

Beamforming
Beamforming is een techniek die ervoor zorgt dat je router het wifi-signaal op je apparaat focust. Je router herkent dat je apparaat zich op een bepaalde plek bevindt, daarom kan het gerichter een draadloze verbinding tot stand brengen en data uitwisselen. Dit verbetert ook de stabiliteit.

MU-MIMO
Als je met meerdere mensen in een netwerk online games speelt, HD video streamt of grote bestanden opent en verzendt, voorkomt MU-MIMO (Multiple user multiple input multiple output) dat een apparaat te veel bandbreedte opslokt. De router verdeelt de data zodat je op elk apparaat van een stabiele verbinding geniet.

Wifi offloading
Het modem heeft een optie om een simkaart in te voegen en te switchen tussen het 4G netwerk en het xDSL/Glasvezel netwerk. Deze optie bieden we nog niet aan. 

Airtime fairness
Airtime fairness is een functie zorgt ervoor dat de zend- en ontvangsttijd per gebruiker evenredig wordt verdeeld.

 

Neem in de handleiding een kijkje voor alle ins en outs: Handleidingen & video's | T-Mobile Thuis.

 

Mocht je nog vragen hebben, laat het weten en geef ook graag aan of je de swap wilt maken! 😊

Hoi @Jason  ik zou graag de modem willen ruilen en dan een extra mesh apparaat erbij bestellen. Waar moet ik heen schrijven om dit aan te vragen en welke meshpunt apparaat is het beste geschikt voor op de tweede verdieping zodat we beter bereik hebben op zolder? 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @HelloWorld123, dan ga ik het modem meteen voor je omruilen! Het Huawei modem mag je dadelijk deponeren bij een milieustraat of anderzijds wegdoen - de Huawei hoeven we niet langer geretourneerd te hebben! 😊

De wifipunten die wij leveren, zijn zeer compatibel met de Zyxel T50; dit zijn namelijk WAP’s (eveneens van Zyxel). Het enige is wel dat ik niet kan garanderen dat het vlekkeloos werkt met de Mpro mesh-app. Die schijnt nogal vaak apparaten niet te herkennen, maar dat is een dingetje dat al maanden bij Zyxel ligt en daar is nog geen verbetering in gekomen.

Bij wijze van test, zou ik je graag een wifipunt willen toesturen, op onze kosten - test deze gedurende één maand op de tweede verdieping (wel op een strategische plek ten opzichte van het modem); mocht het niet bevallen, stuur je hem terug, mocht het wel bevallen, kun je er altijd nog voor kiezen om ermee door te gaan.

Zullen we dat afspreken zo?

Reputatie 7
Badge +16

@HelloWorld123 De Huawei wordt omgeruild, je ontvangt de Zyxel T50 binnen maximaal vijf werkdagen (doorgaans binnen drie). De huidige Media Converter die je hebt (het zwartgrijze doosje dat het modem aansluit op het glasvezelaansluitpunt) kun je behouden en zal de verbinding maken vanaf het FTU (aansluitpunt) naar het Zyxel modem. Dit kun je op exact dezelfde wijze aansluiten als het huidige Huawei modem.

Mocht je gebruik willen maken van de optie voor de WAP die ik hierboven benoemde, let me know! 😄

Hoi @Jason , wat snel geregeld, super! Ik zou graag ook de wap die je noemde willen ontvangen. Bedankt!

Reputatie 7
Badge +16

@HelloWorld123 De WAP is ook aangevraagd; je ontvangt deze binnen enkele werkdagen. Zodra het pakketje ons distributiecentrum verlaat en aangeboden wordt bij de postbezorger, ontvang je per e-mail een track&trace-code om de bezorgstatus continu te kunnen volgen! 😊

Mocht je je alvast wegwijs willen maken in hoe de WAP werkt en aangesloten kan worden, check dan de handleiding in ons speciale topic: Alles over Wifi Plus | T-Mobile Community.

Reageer