Beantwoord

Modem klapt eruit bij gebruik klik aan klik uit App op iOS


Reputatie 3
Ik verwacht niet 1-2-3 een antwoord op dit issue maar ben wel benieuwd of er anderen zijn welke hetzelfde ervaren.

Wanneer we Klik Aan Klik Uit gebruiken op iOS gaat het DrayTek modem (verbinding) volledig onderuit. Als ik inlog op de modem is hij ook ge-disconnect. Na een minuut of 10 hersteld hij zich dan van zelf of ik moet hem uit- en inschakelen. Op andere netwerken (Ziggo) is dit geen issue. Lijkt dus aan de T-Mobile oplossing te liggen icm iOS, op een Android tablet is het geen issue, daar werkt het gewoon.

Even iets specifieker: Bij het starten van de Klik Aan Klik Uit IP camera systeem (stream) klapt de verbinding eruit. Dit getest op 2 verschillende iPhones, zelfde issue.
icon

Beste antwoord door pHennyWise 5 September 2017, 12:42

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Hey pHennywise, raar dat dezelfde applicatie op android wel blijft werken. Mag ik wat extra uitleg vragen over Klik aan Klik uit? Wat is dat precies? Vraagt dit erg veel data? Draadloos verbonden?
Reputatie 3
Hey Sander :)

Klik aan Klik uit is een (toch wel een zeer bekende) Home Domotica oplossing welke gebruikt wordt om je lampen automatisch in/uit te schakelen, IP-camera's te bedienen of gordijnen open/dicht te maken. Zie https://www.klikaanklikuit.nl/.

Persoonlijk denk ik niet dat het hem zit in de hoeveelheid data (heb zelf 500/500) en iOS is uiteraard draadloos Sander 😉.

Wat nader onderzoek lijkt het voor te komen als een andere Access Point (Bridge Mode) er tussen zit in het netwerk:
iPhone >> Linksys WRT320N WiFi --- DrayTek == verbinding onderuit;
iPhone >> Asus RT-AC66U WiFi --- DrayTek == verbinding onderuit;
iPhone >> DrayTek WiFi == geen issue.

Switchen tussen 2.4 en 5 Ghz lijkt geen verschil te maken.
Reputatie 6
@pHennyWise
Het lijkt mij gerelateerd aan het process dat KAKU wil bepalen of het lokaal WiFi is of niet. In het verleden zag ik daar ook wat (niet op iOS) onregelmatigheden.

Maar je geeft aan (Bridge Mode) terwijl in de screenschot bij 'Mode' 'DHCP Client' staat. Dat rijmt niet met elkaar.
Reputatie 3
@tmoesel

Ik kan je heel even niet volgen, mijn Wifi Access Points (Asus RT-AC66U en Linksys WRT320N) staan bridged, dus transparant (in de zin dat ze niet routen oid), zij geven de DHCP Lease door aan de Wireless clients. Dat probeerde ik ook te tekenen in tekst vorm. Misschien dat "AP Mode" iets beter past dan "Bridged Mode" 🙂.

Maar die DHCP Client Mode die je daar ziet staan is die van de WAN zijde. Dit hoort uiteraard zo.
Reputatie 6
@pHennyWise
Aha, sorry te snel en verkeerd gelezen. Ik interpreteerde het als dat de Dratek in bridgemode stond, iets wat voor anderen soms de gewenste setup is.

In geval van 'ander Access Point' heb je neem ik aan de DrayTek WiFi uit staan?
Reputatie 3
@tmoesel

Ik zou de DrayTek graag in Bridged Mode hebben maar dat is een langer slepend verhaal 😉.

Inderdaad DrayTek wifi staat uit. Heb het overigens wel getest via de DrayTek Wifi en dan werkt het. Het issue is dus echt gerelateerd aan Wifi Access Points achter de DrayTek.
Reputatie 3
Ik heb inmiddels de Draytek router ingesteld dat deze alles doorzet naar een DMZ host (ASUS RT-AC66U) en bovenstaande problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon (Naast vele andere problemen overigens). Voor mij een bevestiging dat dit een probleem is in de Draytek router.
Reputatie 7
Hoi pHennyWise,

Knap dat je het hebt kunnen oplossen! Het gaat dus om die klik aan klik uit app. Kun je aangeven welke andere issues je met die tweede router hebt kunnen verhelpen? Wat betreft die app kan ik niet zoveel betekenen, maar als er nog iets speelt, ga ik graag op onderzoek.
Reputatie 3
Hey Sander,

Dat mag natuurlijk, dit is mijn shortlist welke ik snel zo even kan verzinnen van issues welke verholpen zijn door de inzet van een eigen router:

- Klik aan klik uit werkt weer naar behoren, bij het streamen van de IP-camera klapt de verbinding eruit;
- Xbox One werkt weer naar behoren (NAT Type: Open), Ik hoef geen port forwards meer toe te passen;
- Steam werkt weer naar behoren (NAT Type: Open), Ik hoef geen port forwards meer toe te passen;
- Ik kan weer Parental Controls (Screen Time) gebruiken (eigen router);
- Internet blijft stabiel, hoef de router niet periodiek te herstarten, niet dat dit heel veel was maar moest toch wel maandelijks;
- Wifi werkt weer naar behoren (5Ghz op eigen router) + roamen naar andere Access Points (De Draytek drukt andere Wifi signalen weg);
- Geen problemen meer met conference calls (Skype for Business), etc (oorzaak niet geheel duidelijk, wegvallende Mic en Cam);
- Geen problemen meer met online examens afnemen (Microsoft Proctored), gebruikt Adobe Air. Cam Video/Audio verbinding klapt er uit.
Reputatie 6
@pHennyWise
Goed dat het nu werkt met je apparaten thuis. Helaas bekent fenomeen dat modemrouters die je van T-Mobile moet nemen intern crashen door een gangbaar apparaat of zelfs een applicatie. Ikzelf heb ook met de nodige instabiliteit te maken gehad en door alle behalve het minimaal noodzakelijke m.b.v. WAN zijde/interfac e uit te schakelen en daarvoor eigen apparatuur in te zetten heb ik het 1 en ander stabiel kunnen krijgen.

@Sander
pHennyWise heeft een workaround toegepast; er is in de Draytek niks opgelost m.b.t. oorspronkelijke probleem. Aangezien de T-Mobile vaste lijn modems gelocked zijn met wachtwoord, zal een wat meer technisch onderlegde eindgebruiker niet verder komen dan melden wat er goed gaat met eigen apparatuur. Wat voor anderen dan weer een hint is dat beter direct een 2de router oplossing kan kiezen om tijdverlies te voorkomen. En dus extra kosten die niet vooraf ingecalculeerd zijn.
Verder heeft in ieder gavel 1 van de T-Mobile modems een TR09 interface. Daar zou T-Mobile prima mee kunnen uitvissen waar het probleem zit denk ik. Werkt dit niet of zijn er gewoon geen mensen met de juiste capaciteiten beschikbaar (al dan niet bewuste strategie of organisatie kinderziektes of anders)?
Reputatie 3
Uiteraard is T-Mobile niet uniek hierin, bij Ziggo wil je ook geen gebruik maken van de door hun geleverde modem/router. Echter is het daar makkelijk te verhelpen doordat deze in Bridged Mode gezet kan worden. Ik had persoonlijk meer issues verwacht van het inzetten van DMZ host bij de Draytek of in ieder geval dat niet alle issues hiermee veholpen zouden zijn.

Om een lang verhaal kort te maken, ik denk dat er sneller een advies gemaakt dient te worden voor een eigen router. Dit zou ik ook doen bij alle bekenden in mijn omgeving welke erom vragen (ook bij andere ISP's zoals Ziggo).

T-Mobile moet niet proberen de issues op te lossen van de Draytek want dat gaat hem gewoon niet worden, naast het feit dat de ontwikkeling van de router (software) volgens mij compleet stil staat (anders dan nog wat security fixes).

Ik denk dat het niet verkeerd is om aan te geven dat je basis materialen krijgt voor de verbinding en in basis Wifi te realiseren maar dat deze beperkt zijn in functionaliteit. Wil je meer/andere/betere functionalteiten dan zul je daarvoor zelf apparatuur moeten aanschaffen.
Reputatie 7
Bedankt voor je tips, pHennyWise! Ik wil wel graag het Draytek zo optimaal mogelijk krijgen. Ik neem je punten dan ook graag mee. 🙂

Reageer