Beantwoord

Modem MAC release


  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Hoe lang duurt het ongeveer om een MAC release te krijgen? En wat is de snelste methode om die te krijgen? Hier aanvragen of evt via de telefoon?

Ik heb een eigen firewall met OPNsense met de juiste VLAN instelling. Ik kreeg vanmiddag wel een uplink maar nog geen ip-adres vermoedelijk vanwege het gekoppelde Mac adres. Ik draai nu weer op het Zyxel modem omdat we internet nodig hebben vanwege thuiswerken.

icon

Beste antwoord door Biezema 29 July 2021, 19:52

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Biezema 

Als alles goed is ingesteld laat hem dan eens ongeveer een uur verbonden.

De mediaconverter even van het stroom halen kan ook helpen.

Dank voor de tip @Waqqas! Ik had vanmiddag al even een uurtje gedraaid, maar niet de mediaconverter van de stroom gehaald. Daarmee is het gelukt!

Dag, sinds het weekend een Pfsense modem geplaatst ipv de Zyxel. Alle instellingen doorgelopen en topics op dit formum bestudeerd. Momenteel krijg ik geen WAN-ip en zit dus zonder internet. Na alles gelezen te hebben wijst alles in de richting van een MAC-Release. Kunnen jullie deze voor mij doorvoeren?

 

Momenteel hangt alle nieuwe apparatuur eraan dus zou ideaal zijn. De kinderen worden saggerijnig ;-) Hartelijk dank!

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @JohanD86 

Heb je de mediaconverter ook herstart zoals hierboven?

Ja al twee maal

Reputatie 7

Hi @JohanD86 ,

Goed dat je het bij ons navraagt! Bij jouw verbinding, jij zit op ODF Glasvezel, is het niet mogelijk een MAC-release te starten. Wel heb ik geprobeerd om nogmaals het Zyxel modem te bereiken, maar vanaf onze kant lijkt het erop dat het je oude set-up weer draaiend is. Geeft dat aan dat alles weer werkend is? Ik hoor het graag! 

Hi @JohanD86 ,

Goed dat je het bij ons navraagt! Bij jouw verbinding, jij zit op ODF Glasvezel, is het niet mogelijk een MAC-release te starten. Wel heb ik geprobeerd om nogmaals het Zyxel modem te bereiken, maar vanaf onze kant lijkt het erop dat het je oude set-up weer draaiend is. Geeft dat aan dat alles weer werkend is? Ik hoor het graag! 

Beste Boris, jouw antwoord hier (van een tijdje geleden al weer) triggert mij wel enigzins. Ik zit zelf bij T-Mobile thuis op het WBA netwerk maar bij een vriend een paar straten verderop is nu glasvezel via ODF opgeleverd. Op de Zyxel T54 werkt het als een zonnetje maar hij wil een eigen modem eraan hangen. (Specifiek een TP-Link Omada ER7206). Mijn aanname om de Huawei ONT/mediaconvertor even een tijdje van de stroom af te halen en dan weer op te starten om een MAC release te krijgen leek niet te werken. Na enig zoekwerk een optie gevonden om in de Omada router een ander MAC adres in te geven. Daarin de verbinding geconfigureerd met het MAC adres van de Zyxel T54 en alles draait nu op het andere modem. Vind dit echter niet zo ‘netjes’ en wil de omada liever verbinden op zijn eigen MAC adres. Zoals jij het hierboven omschrijft is een MAC release in het geheel niet mogelijk maar dat lijkt me toch een beetje in strijd met de vrije modemkeuze. (nu heeft dit modem namelijk de speciale MAC adres optie maar dat zullen ze niet allemaal hebben). 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @RonaldW, slim dat jullie een alternatieve werkwijze hebben gevonden om de Omada online te krijgen! 👍👍

De reden dat we op ODF geen MAC-release kunnen uitvoeren, is omdat een MAC-release niet nodig is op dit netwerk en technisch gezien ook niet mogelijk is want het betreft een WBA-tool. Het eigen modem zou moeten intrainen op het netwerk wanneer je de instellingen juist configureert. Op zich is er niets mis mee om de MAC van de T54 te gebruiken als mask, alleen weet ik niet hoe lang dat goed gaat omdat de DHCP-server nu denkt dat er een Zyxel aanhangt - denk niet dat het kwaad kan, maar vraag graag de expertise van iemand die er wel genoeg know-how van heeft: @Hidden.nld, heb jij een advies hierin? 

Hoi @RonaldW, slim dat jullie een alternatieve werkwijze hebben gevonden om de Omada online te krijgen! 👍👍

De reden dat we op ODF geen MAC-release kunnen uitvoeren, is omdat een MAC-release niet nodig is op dit netwerk en technisch gezien ook niet mogelijk is want het betreft een WBA-tool. Het eigen modem zou moeten intrainen op het netwerk wanneer je de instellingen juist configureert. Op zich is er niets mis mee om de MAC van de T54 te gebruiken als mask, alleen weet ik niet hoe lang dat goed gaat omdat de DHCP-server nu denkt dat er een Zyxel aanhangt - denk niet dat het kwaad kan, maar vraag graag de expertise van iemand die er wel genoeg know-how van heeft: @Hidden.nld, heb jij een advies hierin? 

@Jason dat is dan inderdaad weer een geruststelling. En daarmee geef je dus ook eigenlijk aan dat het modem ook zou moeten werken zonder deze MAC adres maskering. Het kan ook zijn dat we nog iets hebben aangepast in de config samen met het MAC adres waardoor het ineens ging werken. Voorlopig is er ook nog een Ziggo verbinding in huis die ik als failover WAN kan gebruiken dus ik ga morgen nog eens proberen om te verbinden met de huidige instellingen op zijn eigen MAC adres. Dan laat ik weer wat weten.

Reputatie 7
Badge +6

@RonaldW Je schrijft dat je de een tijdje van de stroom hebt gehaald. Hoe lang was dat? De leasetijd van IP-adressen is 1 uur. Je zou dus kunnen proberen om in de TP-Link zijn eigen MAC-adres terug te zetten, alles een uur van de stroom te houden en dan opnieuw aan te sluiten.

@RonaldW Je schrijft dat je de een tijdje van de stroom hebt gehaald. Hoe lang was dat? De leasetijd van IP-adressen is 1 uur. Je zou dus kunnen proberen om in de TP-Link zijn eigen MAC-adres terug te zetten, alles een uur van de stroom te houden en dan opnieuw aan te sluiten.

Inmiddels dus een moment gevonden om dit uit te proberen en hem iets langer dan een uur (de hele nacht) eruit gehad. Inderdaad komt de verbinding nu ook gewoon op zonder MAC maskering op het originele MAC adres van het Omada TP-link modem. Dus dank allen voor de tips en ondersteuning. Het werkt nu zoals ik verwachte dat het zou moeten werken. Ik was kennelijk aanvankelijk toch iets te ongeduldig :-)

Reputatie 7

Hi @RonaldW, ik ben heel blij om te lezen dat het inmiddels werkt zoals je had verwacht! Weet dat je hier altijd mag aankloppen, dus laat het gerust weten als je nog eens vragen hebt. Merci dat je hier deze update nog hebt gedeeld. Voor nu een super mooi weekend! 😁

Reageer